handdator

Visa fullständig version : Tips på bärbar dator/netbook/notebook/mini PC eller vad det nu kan heta sökes


Halldin
2010-03-18, 10:17
Är på jakt efter en smidig och portabel dator som jag kan släpa med mig på föreläsningar och skriva anteckningar i.

Kraven är väl typ att den inte får vara alltför blodigt dyr, att den ska vara tyst och att tangenterna inte ska låta för mycket (den ska i princip vara ljudlös i en föreläsningsomgivning med andra ord).

En bonus är om den inte är helt seg och kan köra gamla spel i stil med Diablo, Heroes of Might and Magic 2/3 etc.

stafh
2010-03-18, 10:19
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-11---12-tum/compaqmini311c-1000sopc%28124595,3002%29

mikaelj
2010-03-18, 10:21
Acer Aspire Timeline 1810T, eller TimelineX 1830TX när den kommer ut i slutet av månaden.

Halldin
2010-03-18, 10:27
stafhs var billig, och mikaeljs verkade ha bra prestanda.

Men kan ni gå i god för att dom inte låter som fanken? Segt om man köper en och man har en högljudd fläkt som varvar upp i 10k rpm. :)

mikaelj
2010-03-18, 10:31
Kolla upp några recensioner, eller knata bort till t ex ElGiganten som har 1810T inne i affären.

Bägge har bra grafikprestanda, men Atom-serien skall tydligen vara hopplöst slö. Längre batteriliv och snabbare CPU är inte dumt, även om det förstås höjer priset lite.

Jag funderar själv på en 1810T / 1830TX. TrustedReviews.com har en recension av 1810T.

AlmostRipped
2010-03-18, 10:35
http://www.dustin.se/pd_5010375251.aspx

ACER EMACHINES EM250 N270 1.6 1GB/160 10.1#XPH

Den köpte jag in förut och är otroligt tyst, väldigt liten och prisvärd dator.

Halldin
2010-03-18, 10:42
Blev lite osäker nu. Atomdatorerna är ju ruggigt billiga, inte ens 1900kr för AlmostRippeds förslag.

Känns som att det hänger lite på exakt hur sega atom är.

mikaelj: Söker man på acer 1830TX på google är det typ bara den här tråden som kommer upp. Säker på namnet?
För övrigt sökte jag på både TrustedReviews sida och på TrustedReviews +1810T på Google utan att hitta någon recension där.

mikaelj
2010-03-18, 10:53
1830TX finns inte ute än.

Sopig sökfunktion på TrustedReviews! "Timeline" var bättre, grävde upp recensionen på http://www.trustedreviews.com/laptops/review/2009/11/25/Acer-Aspire-Timeline-1810TZ---11-6in-Intel-CULV-Laptop/p1

Kischen
2010-03-18, 10:57
http://www.minhembio.com/lovek/275515/

Halldin
2010-03-18, 10:57
mikaelj: Ok, tänkte att det ändå borde finnas någon sida som listar rykten och dyl. om 1830TX även om den inte är släppt än.

Du råkar inte veta något om vad skillnaden blir med den? Hårdvara osv.?

Tackar för länken.

mikaelj
2010-03-18, 10:59
Jodå, http://www.liliputing.com/2010/03/acer-officially-outs-the-timelinex-1830t-thin-and-light.html

Snabbare CPU med samma batteritid. Förhoppningsvis kommer det ut fler färdigkonfigurerade 3G-varianter. Man kan nämligen inte konfigurera dem själv, utan Acer skickar ut ett gäng olika konfigurationer och just den med inbyggd 3G finns inte i Sverige för 1810T, tyvärr. Verkar inte finnas någon annanstans heller, vilket är synd. Man kan förstås ordna det själv genom att byta ut PCIe-kortet med wlan/etc. på, men det blir dyrt. Enklare när det redan är inbyggt från början.

Det är väl min största förhoppning för 1830. Sedan vill man (jag) egentligen ha en PixelQi-skärm, fast de är bara 10,1"..

Halldin
2010-03-29, 11:54
Hört något nytt om denna 11.6"-laptop?

Hittar bara information om några större med 13/14 tum.

Halldin
2010-03-31, 08:27
Nu är det 31 mars och jag har fortfarande inte hört ett dyft.

Kanske var falska rykten? :/

mikaelj
2010-03-31, 09:21
Den kommer säkerligen ut. Frågan är om den blev försenad eller inte, samt när den kommer hit.

Jag har inte sett något på liliputing.com eller engadget...

moue
2010-03-31, 10:03
tja.
jag sitter på 1810tz och har haft den i ca 3månader. grymt nöjd faktiskt och har inte haft några problem. finns att ladda hem program som styr fläkten och därmed blir den helt tyst och batteritiden är också jäkligt bra.

som tur är så råkar jag även spelat diablo1 på den och det gick som en gud, tyvärr var dock inte spelet lika bra som man kom ihåg :)

Halldin
2010-03-31, 16:45
Den kommer säkerligen ut. Frågan är om den blev försenad eller inte, samt när den kommer hit.

Jag har inte sett något på liliputing.com eller engadget...
Ja det låter onekligen segt. Har man inte hört ett ord om det än känns det som att det kommer dröja rätt mycket längre.

Några lite större alternativ jag har sett är följande:

14 tum med core i5 och Mobility Radeon 5470: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=560637

13.3 tum med core i3: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=560635

tja.
jag sitter på 1810tz och har haft den i ca 3månader. grymt nöjd faktiskt och har inte haft några problem. finns att ladda hem program som styr fläkten och därmed blir den helt tyst och batteritiden är också jäkligt bra.

som tur är så råkar jag även spelat diablo1 på den och det gick som en gud, tyvärr var dock inte spelet lika bra som man kom ihåg :)
Låter bra att du är nöjd med acern, även om det vore ett fiasko om inte Diablo 1 flöt på den. :D

Baan
2010-03-31, 16:59
Titta även på tangentbord när du handlar netbook. När jag köpte min för mer än ett år sen var samtliga tangentbord ganska trånga och dåliga. Min EEE var kanske en av dom bättre men den är inte särskilt bra den heller. Går att skriva bättre när man lär sig men frekvensen av feltryckningar är ganska hög ändå. Titta efter det minsta trånga samt med vettig placering/storlek på viktiga knappar som enter-knappen, piltangenter, shiftknappen osv

Halldin
2010-03-31, 17:05
Titta även på tangentbord när du handlar netbook. När jag köpte min för mer än ett år sen var samtliga tangentbord ganska trånga och dåliga. Min EEE var kanske en av dom bättre men den är inte särskilt bra den heller. Går att skriva bättre när man lär sig men frekvensen av feltryckningar är ganska hög ändå. Titta efter det minsta trånga samt med vettig placering/storlek på viktiga knappar som enter-knappen, piltangenter, shiftknappen osv
Det är en bra poäng, hänger på att dom tar upp det i recensionerna osv.

Man kan verkligen köpa grisen i säcken med sådana burkar annars, svärmors Fujitsu-Siemens är en mardröm. Där har man en entertangent som är mindre än en vanlig shifttangent, CTRL och Fn-knapparna har bytt position med varandra, en numpad-del inklämd till höger så att allt annat blir lidande, fula danska tecken skrivet i grönt och rött på samma plats som ÅÄÖ etc. :/

Halldin
2010-03-31, 17:49
Helt annan grej: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=555614 (Sony Vaio EB1M1E)

Core i3, 4GB RAM och Radeon 5650 (som faktiskt har helt OK spelprestanda - Crysis flyter nästan på high settings).

Dessutom verkar den finnas för ca. 6900kr på Dustin med studentrabatt, vilket får anses som klart godkänt med tanke på prestandan.

Ett stort aber dock - den har en skärm på 15.5".

Har svårt att se det framför mig, men är den måhända lite väl klumpig att släpa med sig på föreläsningar och dyl?

Anledningen att jag börjat tänka mer i prestandabanorna är för att min stationära burk (som är inne på sitt 6:e levnadsår) har börjat att säcka ihop totalt.



Edit: En annan stor nackdel är en batteritid på 3.2h jämfört med TimelineX:s 8h.

mikaelj
2010-03-31, 17:58
Timeline 1810TZ har också 8h batteritid.

Baan
2010-03-31, 18:04
Det är en bra poäng, hänger på att dom tar upp det i recensionerna osv.

Man kan verkligen köpa grisen i säcken med sådana burkar annars, svärmors Fujitsu-Siemens är en mardröm. Där har man en entertangent som är mindre än en vanlig shifttangent, CTRL och Fn-knapparna har bytt position med varandra, en numpad-del inklämd till höger så att allt annat blir lidande, fula danska tecken skrivet i grönt och rött på samma plats som ÅÄÖ etc. :/

Jag märkte inte att det var särskilt vanligt. Hittade dock en sida där recensenten i princip bara tittade på sådan, och han verkade hata allt som fanns på marknaden då :) Det var iofs första generationerna netbooks för många tillverkare. Behöver inte vara så illa idag.

Halldin
2010-03-31, 18:09
Timeline 1810TZ har också 8h batteritid.
Yep. Anledningen verkar vara "switchable graphics" som Vaion inte har. Den kör istället på den dedikerade GPUn hela tiden vilket drar mer ström.

Ska finnas alternativ från Lenovo med liknande specs som Vaion men med switchable graphics, men dessa finns givetvis inte i Sverige verkar det som...

Halldin
2010-03-31, 18:50
Någon som har släpat med sig 15.4-15.5" laptops till allehanda platser och är negativa till det? :D

Gäller ju att det inte är en koloss man har med sig på föreläsningen förstås.

omnibus
2010-03-31, 20:10
Tycker 12" är på gränsen att jag orkar dra med mig, så 15" vill jag inte ens tänka på.

ak3r
2010-03-31, 20:48
Har du kollat på:
Asus UL30VT - 13,3" (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=520990 ?)?

Prisvärd dator med upp till 12h batteri tid i (sen om det är helt sant eller inte är en annan sak)
Det ska gå att spela moderna spel på den: [taget ifrån UL30VT tråden på sweclockers]

Ursprungligen inskrivet av Xatu Till er som är intresserade av hur kapabel datorn är att spela på har jag sammanställt egen testinformation. Dessa har jag spelat på min Asus UL30VT: Battlefield 2 *mod Forgotten Hope 2 *mod Project Reality Battlefield 2142 Counter-Strike: Source Alla spelen fungerade med högsta möjliga grafikinställningar, även ljud bortsett från X-Fi. Alla spelen fick mycket stabila framerates. Det gick exempelvis att spela Forgotten Hope 2, högsta inställningar, med en trådlös anslutning mot en fullbelagd server med 64 spelare, MSN Messenger i bakgrunden tillsammans med en drös andra saker i aktivitetsfältet (Avira Antivir, Bluetooth, Asus Live Update, SRS, Realtek, Voddler klienten m.m.) och detta gav en enastående framerate. Det var heller inga problem att växla program (Alt-Tab) under spelandet. Det finns artiklar på Internet som berättar att det går att spela Crysis på low med 20 FPS, Batman Arkham Asylum och CoD MW2 på high med stabil FPS. Då borde man kunna spekulera och anta att nya Alien VS Predator och BF Bad Company 2 kommer fungera OK på denna coola lilla trettontummaren.
Citera:

Till er som är intresserade av hur kapabel datorn är att spela på har jag sammanställt egen testinformation. Dessa har jag spelat på min Asus UL30VT:

Battlefield 2
*mod Forgotten Hope 2
*mod Project Reality
Battlefield 2142
Counter-Strike: Source

Alla spelen fungerade med högsta möjliga grafikinställningar, även ljud bortsett från X-Fi. Alla spelen fick mycket stabila framerates.

Det gick exempelvis att spela Forgotten Hope 2, högsta inställningar, med en trådlös anslutning mot en fullbelagd server med 64 spelare, MSN Messenger i bakgrunden tillsammans med en drös andra saker i aktivitetsfältet (Avira Antivir, Bluetooth, Asus Live Update, SRS, Realtek, Voddler klienten m.m.) och detta gav en enastående framerate.

Det var heller inga problem att växla program (Alt-Tab) under spelandet.

Det finns artiklar på Internet som berättar att det går att spela Crysis på low med 20 FPS, Batman Arkham Asylum och CoD MW2 på high med stabil FPS.
Då borde man kunna spekulera och anta att nya Alien VS Predator och BF Bad Company 2 kommer fungera OK på denna coola lilla trettontummaren.

Asus ska även släppa en uppgradering tidigast maj-juni som kommer heta UL30JT som kommer ha bättre processor och grafikkort.

mikaelj
2010-04-01, 07:44
http://www.engadget.com/2010/03/31/acer-aspire-ethos-8943g-and-timelinex-3820t-4820t-5820t-get-ha/

If you fancy something more portable, word has it that the 11.6-inch TimelineX 1830T -- a no-show today -- will be out towards the end of June, otherwise the TimelineX trio can be yours from £599.99 ($909) in May, and the Ethos for £1,099.99 ($1,666) in June. Until then, gorge yourselves on the photos at the source links.

Halldin
2010-04-01, 08:17
Har du kollat på:
Asus UL30VT - 13,3" (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=520990 ?)?

Prisvärd dator med upp till 12h batteri tid i (sen om det är helt sant eller inte är en annan sak)
Det ska gå att spela moderna spel på den: [taget ifrån UL30VT tråden på sweclockers]



Asus ska även släppa en uppgradering tidigast maj-juni som kommer heta UL30JT som kommer ha bättre processor och grafikkort.
Den hade jag inte sett, men det låter ju helt OK.
Fördelen är ju att skärmen faktiskt är portabel med 13.3 tum, nackdelen är väl att den kostar ungefär samma som Vaion som har betydligt bättre hårdvara.

Jäkligt svårt att välja bland alla alternativ. *gah!*
http://www.engadget.com/2010/03/31/acer-aspire-ethos-8943g-and-timelinex-3820t-4820t-5820t-get-ha/
Hm ja, det var ju lite skillnad på slutet av mars och slutet av juni. Då vettefanken...

ak3r
2010-04-01, 08:52
Den hade jag inte sett, men det låter ju helt OK.
Fördelen är ju att skärmen faktiskt är portabel med 13.3 tum, nackdelen är väl att den kostar ungefär samma som Vaion som har betydligt bättre hårdvara.

Jäkligt svårt att välja bland alla alternativ. *gah!*


Jo det du betalar för är ju batteritiden och det mindre formatet.
Kan du stå ut med en större dator är ju Vaion bättre!

Men har du kollat
DevilTech (http://www.deviltech.de/deviltech.php/sid/110cbdda4e21df998f2419da51326a05/cl/alist/cnid/8a142c3e4143562a5.46426637)

eller

Notebookguru (http://www.notebookguru.de/index.html)

Fått bra kritik på Sweclockers!

EDIT: Såg att du var medlem på Sweclockers? (En som hette Halldin) Så du har säkert sett dem tidigare :)

Onigiri
2010-04-01, 09:05
Den här hade jag för några månader sedan: Asus EEE PC 1001HA-WHI001X. Funkade kanon att LANa Heroes, Starcraft, D2 osv på och den var 98% ljudlös. Älskade den :) Helt klart prisvärd!

Bite
2010-04-01, 09:35
Jag är själv riktigt sugen på att beställa den här 12-tummaren för 6244kr:

http://www.dustinhome.se/pd_5010382786.aspx

Är ingen expert men det känns som en hyfsad deal:

Intel Core 2 Duo T6670 2,2 GHz
4 GB RAM
Win 7 Professional

Några nackdelar:
Ingen hdmi
4,6 tim batteritid (enligt Dustin). Hade föredragit lite mer.

Halldin
2010-04-01, 10:43
Jo det du betalar för är ju batteritiden och det mindre formatet.
Kan du stå ut med en större dator är ju Vaion bättre!

Men har du kollat
DevilTech (http://www.deviltech.de/deviltech.php/sid/110cbdda4e21df998f2419da51326a05/cl/alist/cnid/8a142c3e4143562a5.46426637)

eller

Notebookguru (http://www.notebookguru.de/index.html)

Fått bra kritik på Sweclockers!

EDIT: Såg att du var medlem på Sweclockers? (En som hette Halldin) Så du har säkert sett dem tidigare :)
Jajemensan, såg Deviltech igår. Verkar vara snäppet prisvärdare än vad man kan få för samma peng i Sverige, det som gör mig lite tveksam är just hur smidigt det är ifall datorn krånglar.

2 års garanti ingår men det är ju alltid mer hantering när det är från ett annat land.

Den här hade jag för några månader sedan: Asus EEE PC 1001HA-WHI001X. Funkade kanon att LANa Heroes, Starcraft, D2 osv på och den var 98% ljudlös. Älskade den :) Helt klart prisvärd!
Har faktiskt aldrig pillat på en sådan så har ingen aning om hur bra dom flyter på eller hur små dom är i verkligheten. 10" är svårt att se framför sig, känns det naturligt att skriva på tangentbordet?

Jag är själv riktigt sugen på att beställa den här 12-tummaren för 6244kr:

http://www.dustinhome.se/pd_5010382786.aspx

Är ingen expert men det känns som en hyfsad deal:

Intel Core 2 Duo T6670 2,2 GHz
4 GB RAM
Win 7 Professional

Några nackdelar:
Ingen hdmi
4,6 tim batteritid (enligt Dustin). Hade föredragit lite mer.
Den kan nog vara prisvärd för sin storlek, Intels grafikkort grejar väl knappt Aero i Win7 vad jag har förstått dock. :confused:

kalle_banan
2010-04-01, 14:11
Har ni koll på vilka netbooks som klarar av att spela upp HD-filmer? Allt annat som batteritid och övrig prestanda kvittar, så länge den klarar HD är jag nöjd.

Pudzianovski
2010-04-01, 14:15
Har ni koll på vilka netbooks som klarar av att spela upp HD-filmer? Allt annat som batteritid och övrig prestanda kvittar, så länge den klarar HD är jag nöjd.

Den här ska klara det, har inte testat själv men läste om den för ett tag sen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=502070

Kimball
2010-04-01, 14:17
Den hade jag inte sett, men det låter ju helt OK.
Fördelen är ju att skärmen faktiskt är portabel med 13.3 tum, nackdelen är väl att den kostar ungefär samma som Vaion som har betydligt bättre hårdvara.

Jäkligt svårt att välja bland alla alternativ. *gah!*

Hm ja, det var ju lite skillnad på slutet av mars och slutet av juni. Då vettefanken...

Äger själv UL30VT:n och älskar allt med den. Men å andra sidan valde jag den för att kunna ha den en heldag i skolan utan att behöva tänka på batteritiden (6-8h skrivande i word, 4-5h uppspelning av 1080p-film). Hade jag inte behövt batteritiden eller portabiliteten som 13" ger hade jag ju säkerligen gått på ngt annat, tex Vaion som nämnts innan. Men att kunna byta mellan integrerat och dedikerat grafikkort är i min bok mycket värt just för batteritiden!
Känner du någon vänlig själ med Medmera-kort som har 5% rabatt-check på Expert blir UL30VT:n 350:- billigare också ;)

Har ni koll på vilka netbooks som klarar av att spela upp HD-filmer? Allt annat som batteritid och övrig prestanda kvittar, så länge den klarar HD är jag nöjd.

1080p lär bli tjurigt, men 720p bör gå galant då min stackars EEE Box med singelkärnig 1.6ghz Atom-cpu spelar det utan större bekymmer.

Baan
2010-04-01, 14:19
Har faktiskt aldrig pillat på en sådan så har ingen aning om hur bra dom flyter på eller hur små dom är i verkligheten. 10" är svårt att se framför sig, känns det naturligt att skriva på tangentbordet?

Jag har en 1000H något, kanske inte exakt samma modell men en 10.1" iaf. Nej det är ingen fröjd det tangentbordet. Går givetvis skriva hjälpligt. Ingen chans att jag gärna använder den annanstans än på resande fot och dylikt.

Halldin
2010-04-03, 20:05
Äger själv UL30VT:n och älskar allt med den. Men å andra sidan valde jag den för att kunna ha den en heldag i skolan utan att behöva tänka på batteritiden (6-8h skrivande i word, 4-5h uppspelning av 1080p-film). Hade jag inte behövt batteritiden eller portabiliteten som 13" ger hade jag ju säkerligen gått på ngt annat, tex Vaion som nämnts innan. Men att kunna byta mellan integrerat och dedikerat grafikkort är i min bok mycket värt just för batteritiden!
Känner du någon vänlig själ med Medmera-kort som har 5% rabatt-check på Expert blir UL30VT:n 350:- billigare också ;)



1080p lär bli tjurigt, men 720p bör gå galant då min stackars EEE Box med singelkärnig 1.6ghz Atom-cpu spelar det utan större bekymmer.
Har du testat den någonting till datorspel och hur funkar den isåfall för det?
Jag har svårt att bestämma mig eftersom jag nog kommer ersätta min 6 år gamla stationära helt med en bärbar isåfall. Spelar väldigt sällan, men det är kanske delvis p.g.a att min dator är såpass gammal osv. (A64 3000+, 1GB RAM, 6800GT osv.)

Har du kollat på:
Asus UL30VT - 13,3" (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=520990 ?)?

Prisvärd dator med upp till 12h batteri tid i (sen om det är helt sant eller inte är en annan sak)
Det ska gå att spela moderna spel på den: [taget ifrån UL30VT tråden på sweclockers]



Asus ska även släppa en uppgradering tidigast maj-juni som kommer heta UL30JT som kommer ha bättre processor och grafikkort.
Har kollat mer, UL30JT har helt perfekta specs. Men den kommer kosta ca. 10000kr. :/

Halldin
2010-04-04, 19:01
Var på MediaMarkt och kollade på diverse datorer idag, så jag har i alla fall kommit fram till att Vaion på 15.6" är utesluten, lika så 10-11":are.

13.3" kändes precis lagom, så jag har mer eller mindre bestämt mig för en Asus UL30VT. :)
Får se om man hinner ändra sig igen, men annars slår jag nog till på en sådan på tisdag.

Invändningar, kommentarer osv. mottages öppet.

mikaelj
2010-04-04, 20:18
Beror på vad du är ute efter. Jag tycker att 13,3" blir för stort, eftersom jag mestadels hade kånkat runt på den. Om du inte gör det, alternativt mest använder den när du sitter ganska stilla (café/dyl.) funkar det ju bra.

Halldin
2010-04-05, 11:45
Beror på vad du är ute efter. Jag tycker att 13,3" blir för stort, eftersom jag mestadels hade kånkat runt på den. Om du inte gör det, alternativt mest använder den när du sitter ganska stilla (café/dyl.) funkar det ju bra.
Ptja, jag hade tänkt ta med den på föreläsningar åtminstone. I övrigt ska jag nog inte kånka runt på den överdrivet mycket.
För detta ändamål var 10" på tok för litet (vill inte sitta och kisa med ögonen och ha problem att skriva på tangentbordet) och 15" var alldeles för stort.

11.6" såg ut att funka helt OK att släpa runt på, men till saken hör väl att jag (i alla fall så länge) ersätter min nuvarande stationära med laptopen och då är 11.6" för litet. Har förvisso möjlighet att koppla in en 20.1" WS-skärm men man får ändå göra uppoffringar med tangentbord och hårdvara.

Det som känns bra förutom skärmstorleken är att den har helt OK hårdvara i och ändå stabil batteritid (<10h).

agazza
2010-04-05, 11:50
Har fått en Asus Aspire one a0751h med 9 cells batteri av jobbet. Den har kass prestanda och flashporr laggar ibland. Men 8 timmars surftid är sjukt skönt. fullstort tangentbord trots 11,6 tums skärm dessutom.

Jag gillar den. Spela kan man göra hemma.

Halldin
2010-04-05, 12:05
Har fått en Asus Aspire one a0751h med 9 cells batteri av jobbet. Den har kass prestanda och flashporr laggar ibland. Men 8 timmars surftid är sjukt skönt. fullstort tangentbord trots 11,6 tums skärm dessutom.

Jag gillar den. Spela kan man göra hemma.
Se inlägget ovan ditt. :)

Fördelen med UL30VT:n är att den har lika bra batteritid som den du nämner för surfande, men den flyter på fint i Win7 med.

agazza
2010-04-05, 12:08
Se inlägget ovan ditt. :)

Fördelen med UL30VT:n är att den har lika bra batteritid som den du nämner för surfande, men den flyter på fint i Win7 med.

Jo jag läste det efter :/ :D

Men det verkar vara sjukt dåligt skärm på den :/

Halldin
2010-04-05, 12:13
Jo jag läste det efter :/ :D

Men det verkar vara sjukt dåligt skärm på den :/
Japp, det är det största problemet vad jag har hört.
Betraktningsvinkeln ska inte vara något vidare.

Jag hade gärna betalat några hundralappar extra för en bättre skärm, men jag antar att det finns fördelar med dålig betraktningsvinkel när man sitter i en föreläsningssal. :D

Kimball
2010-04-05, 13:16
Har du testat den någonting till datorspel och hur funkar den isåfall för det?
Jag har svårt att bestämma mig eftersom jag nog kommer ersätta min 6 år gamla stationära helt med en bärbar isåfall. Spelar väldigt sällan, men det är kanske delvis p.g.a att min dator är såpass gammal osv. (A64 3000+, 1GB RAM, 6800GT osv.)

Har kollat mer, UL30JT har helt perfekta specs. Men den kommer kosta ca. 10000kr. :/

Den klarar Mass Effect 2, Left 4 Dead 2 osv på lägre upplösning och detaljer nerdragna. Vet inte exakt hur GT210 i UL30VT står sig emot ett klassiskt 6800GT direkt, men de skiljer ju några generationer mellan de så en chansning är att GT210 inte är så jäkla långt ifrån / något bättre kanske? Vågar inte svära på det dock. Processorn är väl också svår att jämföra rakt av, i överklockat läge @ 1.73ghz tordes den vara någorlunda lik 3000+, men jag får ändå för mig att en 3000+ är något kvickare..?

Ja, dedär med UL30VT vs. JT är lurigt, enda som e förbättrat är väl eg. cpun? Frågan om de e värt ~3700:-... imho icke.

Japp, det är det största problemet vad jag har hört.
Betraktningsvinkeln ska inte vara något vidare.

Jag hade gärna betalat några hundralappar extra för en bättre skärm, men jag antar att det finns fördelar med dålig betraktningsvinkel när man sitter i en föreläsningssal. :D

Ja skärmen är väl inte direkt top notch kanske i jämförelse med Vaio, men varken jag eller en polare som köpte sin samtidigt har ngnsin lidit av det. Visst betrakningsvinkeln är ju sådär, men det begär jag inte mycket av, speciellt på en bärbar. Men det beror ju helt på preferenser som sagt. Tangentbordet är underbart åtminstone. :D

Och 13" anser jag helt lagom för övrigt, köpte en Casecrown-väska som jag haft datorn i 24/7 sedan jag fick den, sjukt optimalt att slippa ta ur datorn ur väskan för att använda och skriva på den! http://www.gearzap.com/casecrown-12-13-3-classic-case-with-pocket.html

http://www.gearzap.com/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/A/5/A5S-10-CHECK-3_2_1.jpg

Halldin
2010-04-07, 14:17
Kan ju bara säga att UL30VT:n presterar många gånger bättre än min stationära gjorde trots att den är ultraportabel.

Min stationära var en A64 3000+ med 1GB RAM och ett 6800GT.
Kunde köra Oblivion med grafikinställningarna mellan low och medium.

UL30VTn kör Oblivion med alla inställningar maximalt uppskruvade (utom kantutjämtning som jag lämnade på 2x) helt flytande i native resolution. Helt klart positiv överraskning och lite oväntat.

Även Win7 flyter utmärkt.

Jag kollade på väskan ovan men tycker det ser ut som två tejpbitar som håller uppe skärmen. :D
Har beställt en ZeroShock IV istället, hoppas den är bra.

Snafu
2010-04-07, 14:34
Numpads på laptops är hat.

Halldin
2010-04-07, 14:39
Numpads på laptops är hat.
Totalt värdelöst, så det är jag glad att UL30VTn inte har.
Däremot verkar alla tillverkare ha börjat med fula danska tecken i grönt och rött där ÅÄÖ sitter, så det kommer man inte undan. :(

Kimball
2010-04-07, 15:25
Du lär inte bli missnöjd som sagt. :D Gott köp.

Halldin
2010-04-07, 15:47
Du lär inte bli missnöjd som sagt. :D Gott köp.
En nackdel dock, som jag inte är ensam om att döma av inläggen på Sweclockers: Jag valde varianten med Intels WiFi (eftersom man antog att det skulle vara bättre), men det har problemet att det orsakar blåskärm om man laddar ner/upp i höga hastigheter.

Man kan inte ens maxa 8/8 utan att få blåskärm. Jag sitter på en 100/100-uppkoppling så det känns lite segt att behöva strypa uppkopplingen på grund av det när man tankar.

Verkar inte komma någon lösning från Intel heller. :/