handdator

Visa fullständig version : Laktosintolerant/Känslig mage


sewerin
2010-03-18, 01:55
Hej, har läst igenom en hel del trådar och svar här på forumet samt på andra sidor, men inte fått fram informationen jag sökte riktigt.

Problemet är, jag har en känslig mage och har varit laktosintolerant hela mitt liv, jag har gymmat seriöst i ca 5 månader innan jag fick en bröstinflammation samt problem med ryggen, det var nyligen.
Har därefter inte kunnat gymma, men då jag körde som mest så tog jag både gainer pro, kreatin, rage/x2, eaa, och magen pallade inte riktigt det som sagt, det var dock inget jag brydde mig särskilt mycket av, för jag fick bra resultat genom att jag åt bra och tog dessa tillskott (Var bara Rage't min mage sa ifrån direkt på, det gäller även x2)

För att komma till sak så har jag nu precis börjat kunna köra lite lätt igen, och har börjat min uppladdningsfas på kreatinet igen (Star nutrition's Creatine monohydrate) och innan jag ens kom på dag 2 så blev min mage riktigt dålig.

Har läst att en del bytt till Kre-alkalyn och andra har bytt märke till t.ex. creapure. Föreslår ni att jag byter till någon av dessa eller skippa kreatinet helt på ett tag? (brukar gå upp ca 3kg samt öka några kilon i vissa övningar av det).

Bra att veta

*Blandar alltid tillskott med vatten (om det ska blandas med något)

*Äter bra med mat, men brukar inte alltid ta kreatinet i samband med att det är dags att äta.

*Har laktosfria produkter hemma så jag utsätts inte normalt för laktos, och jag har varit rätt resistant i vissa mängder tidigare.

*Börjar min "mini-deff" nu och ska inte använda mig utav gainer tills det är dags att bulka igen.

siimon89
2010-03-18, 06:52
Uppladdningsfasen bör ju vara värre med tanke på att du tar det upprepade gånger per dag. Du kan ju avakta tills underhållningsfasen (5g per dag) och se om det går över. Om inte kan det ju vara värt att fundera på att testa kre-alkalyn.

gasoliner
2010-03-18, 15:16
Jag känner igen mig i det du skriver, har haft precis samma problem.

Tipset jag fått av "FairingLasse" och som fungerar för mig är att ta kreatinet i flera mindre portioner under dagen, med lagom mkt vatten och eventuellt strunta i uppladdningsfasen, enda skillnaden är att det dröjer lite längre innan effekten kommer. (jag brukar få dela upp det på 4 intag.)

Själv har jag inte hittat nån "köpegainer" som min mage pallar, jag blandar istället vassleisolat eller hydrolysat och maltodextrin själv, och det fungerar.

det verkar vara många som har problem med olika Pwo:s, för min del fungerar det bra med fairings Rage ltd., bara jag använder tillräckligt mycket vatten (ca 4 dl)

bara att prova sig fram, men jag tror inte laktosen är problemet, även om symtomen är liknande.

ha det gott!:thumbup:

sewerin
2010-03-18, 16:24
Jag känner igen mig i det du skriver, har haft precis samma problem.

Tipset jag fått av "FairingLasse" och som fungerar för mig är att ta kreatinet i flera mindre portioner under dagen, med lagom mkt vatten och eventuellt strunta i uppladdningsfasen, enda skillnaden är att det dröjer lite längre innan effekten kommer. (jag brukar få dela upp det på 4 intag.)

Själv har jag inte hittat nån "köpegainer" som min mage pallar, jag blandar istället vassleisolat eller hydrolysat och maltodextrin själv, och det fungerar.

det verkar vara många som har problem med olika Pwo:s, för min del fungerar det bra med fairings Rage ltd., bara jag använder tillräckligt mycket vatten (ca 4 dl)

bara att prova sig fram, men jag tror inte laktosen är problemet, även om symtomen är liknande.

ha det gott!:thumbup:

Tack för svaren! Är inte heller säker på att det är laktosen som spökar då det handlar om en sådan liten mängd och en del finns det inte ens laktos i.

Brukar alltid ta mycket vatten till kreatinet (ca 6dl), även till rage brukar jag ta ca 4-5dl vatten till. Ska definitivt testa din Gainer variant då det är dags för det igen, om magen krånglar :)

Tror jag gör så att jag skiter i uppladdningsfasen och delar upp det ett par gånger under dagen, det får ta lite längre tid, det är inte hela världen.

Ha're gött du med! :hbang:

Ajin
2010-03-18, 16:29
Även jag är laktosintolerant men jag kan ta Rage och Kreatin utan att uppleva bekymmer, så det beror mindre på att du är laktostolerant och mer på att du har en känslig mage i allmänhet.

Som ovan tycker jag du ska dela upp intaget av kreatin över dagen, dricka mycket (mer vatten) med varje intag och kanske skippa PWO'sen,

siimon89
2010-03-18, 17:07
Kanske bör tillägga att jag tror jag är laktosintolerant jag med :)

sewerin
2010-03-18, 19:40
Jag följer era råd och hoppas på bra resultat :), en positiv nyhet är i alla fall att mitt bröst verkar vara färdigläkt, har däremot tappat sjukt mycket i styrka under dessa 2 månader, men det kommer tillbaks snart hoppas jag.

gasoliner
2010-03-18, 20:18
kom sedan ihåg att prova med isolat eller hydrolysatprotein, vanligt vassle kan spöka lite för mig, vissa funkar, vissa inte alls.

det värsta jag provat för min mage var Eiselts Protec..ajaj.*slap*

Johan_P
2010-03-18, 21:01
Värt att tänka på angående laktosintolerans...

I Sverige är mellan 3 och 5 % av befolkningen laktosintoleranta. Laktosintolerans debuterar först i skolåldern eftersom barn alltid föds med god produktion av laktasenzym i tunntarmen då de ska överleva på modersmjölk. Den är en av de däggdjursmjölkar som innehåller mest laktos. Modersmjölk innehåller ca 7 % laktos medan komjölk innehåller ca 5 %.

Om man har problem med magen och misstänker t ex laktosintolerans är det viktigt att söka sjukvård så att man får en korrekt diagnos. Många utesluter livsmedel helt i onödan och gör på så sätt livet mer besvärligt för sig själva. Dessutom går man miste om all den näring som mjölken bidrar med. Det finns också flera diagnoser som ger liknande symtom som laktosintolerans, men som är betydligt allvarligare och behöver behandling.

http://www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_koster/laktos_-_tolerans_och_intolerans/laktosintolerans_-_en_fordjupning

sewerin
2010-03-18, 21:12
Värt att tänka på angående laktosintolerans...



http://www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_koster/laktos_-_tolerans_och_intolerans/laktosintolerans_-_en_fordjupning

Uppskattar din vädjan och den informationen stämmer nog rätt bra.

Har däremot alltid haft problem med mjölkprodukter, och min mor är också laktosintolerant, kör laktosfri mjölk hemma samt grädde etc, och har haft små orange/vita kapslar som jag tagit förut som hjälpt mot laktosen med, så jag är 99% säker på att jag är laktosintolerant.
Vet inte om jag vill utsätta mig för något test där man ska dricka 1½ liter laktosbaserat medel för att sedan bli stucken ett par gånger för att sedan kunna få en diagnos om man är laktosintolerant eller ej. Min mor fick göra det då hon var yngre och fick tillbaka på sitt test att hon inte var intolerant mot laktos, på vägen hem började hon svettas och mådde riktigt dåligt och höll på att svimma, för att komma till poäng så litar jag inte på dessa tester till fullo, och vill därefter inte utsätta mig för något som möjligtvis kan stämma.

Johan_P
2010-03-18, 21:17
Uppskattar din vädjan och den informationen stämmer nog rätt bra.

Har däremot alltid haft problem med mjölkprodukter, och min mor är också laktosintolerant, kör laktosfri mjölk hemma samt grädde etc, och har haft små orange/vita kapslar som jag tagit förut som hjälpt mot laktosen med, så jag är 99% säker på att jag är laktosintolerant.
Vet inte om jag vill utsätta mig för något test där man ska dricka 1½ liter laktosbaserat medel för att sedan bli stucken ett par gånger för att sedan kunna få en diagnos om man är laktosintolerant eller ej. Min mor fick göra det då hon var yngre och fick tillbaka på sitt test att hon inte var intolerant mot laktos, på vägen hem började hon svettas och mådde riktigt dåligt och höll på att svimma, för att komma till poäng så litar jag inte på dessa tester till fullo, och vill därefter inte utsätta mig för något som möjligtvis kan stämma.

Symptomen kan som sagt bero på annat än just laktosintolerans.

I fallet med din mamma kan det vara andra saker som gjorde att hon mådde dåligt efter provet, än just laktosen. Det kan t.ex. vara ett blodtrycksfall som gjorde att hon mådde illa efteråt. Hon kanske tycker det är obehagligt med blodprov, eller kanske med hela situationen. Det är inte så ovanligt att man mår dåligt efter sådana saker.

sewerin
2010-03-18, 22:38
Symptomen kan som sagt bero på annat än just laktosintolerans.

I fallet med din mamma kan det vara andra saker som gjorde att hon mådde dåligt efter provet, än just laktosen. Det kan t.ex. vara ett blodtrycksfall som gjorde att hon mådde illa efteråt. Hon kanske tycker det är obehagligt med blodprov, eller kanske med hela situationen. Det är inte så ovanligt att man mår dåligt efter sådana saker.

Ja kan man testa utan att man ska behöva må skit så skulle jag nog göra det hehe, vad tror du det kan vara om det inte skulle vara laktosen?