handdator

Visa fullständig version : Svårare att behålla vikten än att gå ner?


FetmaOnFire
2010-03-18, 00:11
När jag pratar med vänner och bekanta och säger att jag gått ner 29 kilo. Så säger dem till mig "Snart kommer det svåra, att inte gå upp igen"

Är dem typ mongoloider eller är jag det som tycker dem är grymt osmarta?

mikaelj
2010-03-18, 00:21
Du undrar om de är "dåliga" eller "dåliga". Underlig frågeställning?

Jag tror att de menade (om det inte gick fram?) att det är tämligen enkelt att gå ned i vikt, men att finna en livsstil som gör att du inte går upp i vikt igen, kan vara svårare. Det är ungefär vad de flesta viktnedgångsstudier visar också -- på sikt är det inte många som håller den lägre vikten.

Grandmaster
2010-03-18, 00:23
Nej, för vissa är det definitivt lättare att gå ner i vikt än att underhålla vikten.

Mycket handlar om den mentala inställningen. Under diet finns det klara riktlinjer för vad som "får" ätas och ett tydligt definierat mål. Under underhållsperioden tillkommer en ny slags frihet med många nya val och en vagare målformulering.

Folk har ofta en allt-eller-inget-inställning till kosthållningen. Särskilt, enligt mina observationer, de som är intresserade av kost och träning, och allra oftast de som varit med ett tag.

Skulle nog vilja säga att det krävs en särskild slags disciplin och ett speciellt tankesätt för att underhålla vikten, och det är en färdighet som ibland kan kräva en del praktisk erfarenhet och misslyckanden att odla fram. Har skrivit en del om detta på min blogg.

chrilledude
2010-03-18, 02:26
Just därför man inte ska gå ner med såna där "drycker" osv, för när man är klar fortsätter man att äta skit som innan, och går upp igen. Just DÄRFÖR man ska deffa genom att ändra livsstilen och äta nyttigt.

OneManArmy
2010-03-18, 06:47
Ja käkar man samma skit som innan så kommer du garanterat att gå upp igen.
Jag nådde mitt mål på -30kg strax före midsommar och har behållt den vikten med hjälp av att ge fan i att gå tillbaka till gamla mönster.

Det blir ju bara enklare och enklare att röra på sig ju lättare man blir så det är bara öka träningen, ät rätt och må finnemumms! :)

Grattis föresten

AlmostRipped
2010-03-18, 08:32
Som flera har sagt det handlar om att ändra livsstilen för att behålla det, men även om man har gått ner 20-30kg så vill man väl alltid förbättra något? Och då krävs det ju fortsatt kunskap, nya mål etc.. Vad nya målen är kan vara olika men att gå tillbaka i gamla vanorna och äta onyttigt och inte träna kommer ju ge tillbaka alla kilon som man kämpat bort.

Ät rätt och träna så behöver du inte oroa dig...

Sticky Cake
2010-03-18, 09:56
Just därför man inte ska gå ner med såna där "drycker" osv, för när man är klar fortsätter man att äta skit som innan, och går upp igen. Just DÄRFÖR man ska deffa genom att ändra livsstilen och äta nyttigt.


http://kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4235789&postcount=3 :)

Eddie Vedder
2010-03-18, 10:28
Just därför man inte ska gå ner med såna där "drycker" osv, för när man är klar fortsätter man att äta skit som innan, och går upp igen. Just DÄRFÖR man ska deffa genom att ändra livsstilen och äta nyttigt.

Du förutsätter att alla som gått upp i vikt har gjort det genom att frossa i skräp känns det som. Det är en felaktig bild.

Men en vanlig myt dock, precis som många andra fördomar om överviktiga människor som okunniga slöfockar. Jag ser inte VLCD-kurer som negativa per automatik, bara det ses som en rivstart och inget mer samt att tidsperioden med VLCD återspeglar hur fet vederbörand är.

Att man snabbt går upp igen är ju faktiskt en självklarhet även om man inte hamnar på kcalöverskott. Och den initiala ökningen (som är fullständigt logisk) tror jag lurar många. Man tror helt enkelt att man blivit tjock på nytt bara för att vågen visar några kg mer än under VLCD-kuren. Så information om vad man har att vänta sig vid återgång till mer normalt ätande tror jag är viktigt.

Kischen
2010-03-18, 10:44
Du förutsätter att alla som gått upp i vikt har gjort det genom att frossa i skräp känns det som. Det är en felaktig bild.


Nå, inte är den felaktig om en stor del faktiskt gör så.

dannegavle
2010-03-18, 11:26
Nå, inte är den felaktig om en stor del faktiskt gör så.

Många som är gravt överviktiga har nog frossat ganska friskt, men samtidigt är det inte alls svårt att bli rejält fet på några år utan att frossa.

Lite mindre motion än man är van med eller några extra "myskvällar" i veckan räcker långt. 2 kg per år kräver inte mycket extra alls, och på 10 år så blir det en rejäl kulmage eller ett arsle brett som en ladugårdsdörr.

Kischen
2010-03-18, 12:11
Många som är gravt överviktiga har nog frossat ganska friskt, men samtidigt är det inte alls svårt att bli rejält fet på några år utan att frossa.

Lite mindre motion än man är van med eller några extra "myskvällar" i veckan räcker långt. 2 kg per år kräver inte mycket extra alls, och på 10 år så blir det en rejäl kulmage eller ett arsle brett som en ladugårdsdörr.

2 kilo per år är ett försvinnande litet överskott per dag. Samtidigt så har du gått upp x antal kilo så krävs det x antal kcal för att stanna i den vikten, eller som här, öka i vikt. Ditt exempel låter som en enkel sak att ändra, en sockerbit mindre i kaffet varje dag och saken är biff.

Tabbe
2010-03-18, 12:14
Nej, för vissa är det definitivt lättare att gå ner i vikt än att underhålla vikten.

Mycket handlar om den mentala inställningen. Under diet finns det klara riktlinjer för vad som "får" ätas och ett tydligt definierat mål. Under underhållsperioden tillkommer en ny slags frihet med många nya val och en vagare målformulering.

Folk har ofta en allt-eller-inget-inställning till kosthållningen. Särskilt, enligt mina observationer, de som är intresserade av kost och träning, och allra oftast de som varit med ett tag.

Skulle nog vilja säga att det krävs en särskild slags disciplin och ett speciellt tankesätt för att underhålla vikten, och det är en färdighet som ibland kan kräva en del praktisk erfarenhet och misslyckanden att odla fram. Har skrivit en del om detta på min blogg.

Kan du beskriva mer om den särskilda disciplinen och tankesätt för jag är verkligen en av dom som har svårt att stå still eller gå upp långsamt blir alldeles för mycket allt eller inget tänk vissa dagar.
Länka gärna till blogg inlägget så blir jag jätte tacksam *cupid*

Kischen
2010-03-18, 12:17
Skulle nog vara 3 sockerbitar mindre ;)

Kravmaga
2010-03-18, 12:56
Kan du beskriva mer om den särskilda disciplinen och tankesätt för jag är verkligen en av dom som har svårt att stå still eller gå upp långsamt blir alldeles för mycket allt eller inget tänk vissa dagar.
Länka gärna till blogg inlägget så blir jag jätte tacksam *cupid*

www.leangains.com

Finns i Grandmasters signatur ;)

chrilledude
2010-03-18, 14:02
Men det är OFTAST så att folk som är överviktiga överdoserar skräpmat, godis och läsk. Eller?

Grandmaster
2010-03-18, 14:18
Kan du beskriva mer om den särskilda disciplinen och tankesätt för jag är verkligen en av dom som har svårt att stå still eller gå upp långsamt blir alldeles för mycket allt eller inget tänk vissa dagar.
Länka gärna till blogg inlägget så blir jag jätte tacksam *cupid*

Specifikt denna artikel kanske:

http://leangains.blogspot.com/2010/03/maintaining-low-body-fat.html

Berört den mentala biten här också:

http://leangains.blogspot.com/2010/01/marshmallow-test.html

Eddie Vedder
2010-03-18, 14:50
Men det är OFTAST så att folk som är överviktiga överdoserar skräpmat, godis och läsk. Eller?

Det var ju du som sa det. Jag antar att du har stöd för ditt påstående. Definiera "överdosering" och redovisa statistik för att övervägande delen överviktiga "överdoserar" det sättet och att merparten icke överviktiga "underdoserar".

chrilledude
2010-03-18, 15:05
Det var ju du som sa det. Jag antar att du har stöd för ditt påstående. Definiera "överdosering" och redovisa statistik för att övervägande delen överviktiga "överdoserar" det sättet och att merparten icke överviktiga "underdoserar".

Men herregud. Jag menar att folk som är överviktiga oftast(?) äter mer skräpmat, godis och läsk..

Men visst, kanske inte är så. Men låter otroligt i mina öron.

Fearstrike
2010-03-18, 15:13
Jag tror att när man bantar/deffar så har man fått fram vinnarinstinkten. Tävlingskänsla och diciplinen är på topp.

Sedan när man återgår till att äta lite mer och dessutom vara nöjd med vikten så blir man troligtvis mer och mer passiv med just de där hets-sinnet. Vänner (och jag själv) som har deffat blir/är en annan person när man bestämt sig och väl deffar. Även en ganska kort period efter man är klar.

Sen börjar man successivt gilla känslan av att äta sig ordentligt mätt. En känsla som försvinner under en ganska hård deff/bantningskur.

Efter ett tag tror jag hela bant-sinnet är borta och man återgår till en liknande livsstil som tidigare. De som håller någorlunda bra form efter deffen verkar jojo-banta lite från och till, sen finns det också de som släpper så fort sinnet släpper och därav långsamt går upp igen, tills verkligheten kickar igång än igen, alternativt dör man i fetma. Det sistnämnda var ju lite mer hypotetiskt och inte så seriöst.

Det hela har inget vetenskapligt stöd utan är mer spekulationer och filosoferande från min sida. Det verkar dock stämma in på folk i min närvaro och även på min tidigare arbetsplats. Även kikar jag av nyfikenhet ibland i ex-bantare/deffares journaler här på kolo av den anledningen.

Kortfattat tror jag att det hela handlar om att man har som redan skrivits här i tråden väldigt svårt för att gå ifrån fullt-ös till "lagom". Har man varit tjockis en stor del utav livet så är det fruktansvärt svårt att inse vad lagom innebär. Det enda konkreta man kan göra är att räkna kalorier efteråt. Skall jag vara ärlig så är det nog en ganska bra ide för de som går upp mycket (!) i vikt och sedan bantar bort det, gång på gång.

Personligen går jag upp och ner 2kg. Hela tiden. Aldrig mer än 2 kilo dock. För det märks så sjukt tydligt på formen, som nu för tiden är någorlunda bra. Jag har dock gett mig fan på att lära mig att hålla allt utan att räkna kalorier.

Fearstrike
2010-03-18, 15:18
Men herregud. Jag menar att folk som är överviktiga oftast(?) äter mer skräpmat, godis och läsk..

Men visst, kanske inte är så. Men låter otroligt i mina öron.

Det handlar nog mer om att han vill hålla nivån på kolo hög. Genom att inte ge med sig när det kommer till generaliserande uttalanden utan verklighetsankring. Oavsett hur rimliga dom kan verka.

Bara min magkänsla dock :)

Fearstrike
2010-03-18, 15:21
Vill bara tillägga att jag deffar i ungefär två veckor var tredje månad ungefär. Det är inte så att jag går upp och ner 2 kilo i veckan, det hade jag tagit allvarligare på.

dannegavle
2010-03-18, 15:41
2 kilo per år är ett försvinnande litet överskott per dag. Samtidigt så har du gått upp x antal kilo så krävs det x antal kcal för att stanna i den vikten, eller som här, öka i vikt. Ditt exempel låter som en enkel sak att ändra, en sockerbit mindre i kaffet varje dag och saken är biff.

Jag vet inte om vi missförstår varandra. Jag ville bara påpeka att det inte alls krävs frosseri för att bli smällfet, utan en liten modifiering av sin livsstil till det sämre med åren kan ge stora negativa biverkningar.

Pillert
2010-03-18, 17:42
Jag får enorm noja när jag bulkar och underskattar protein och kalorier något fruktansvärt, så jag är nog dömd till hälsovakten for ever.

tsp
2010-03-18, 18:30
Jag tror att när man bantar/deffar så har man fått fram vinnarinstinkten. Tävlingskänsla och diciplinen är på topp.

Sedan när man återgår till att äta lite mer och dessutom vara nöjd med vikten så blir man troligtvis mer och mer passiv med just de där hets-sinnet. Vänner (och jag själv) som har deffat blir/är en annan person när man bestämt sig och väl deffar. Även en ganska kort period efter man är klar.

Sen börjar man successivt gilla känslan av att äta sig ordentligt mätt. En känsla som försvinner under en ganska hård deff/bantningskur.

Efter ett tag tror jag hela bant-sinnet är borta och man återgår till en liknande livsstil som tidigare. De som håller någorlunda bra form efter deffen verkar jojo-banta lite från och till, sen finns det också de som släpper så fort sinnet släpper och därav långsamt går upp igen, tills verkligheten kickar igång än igen, alternativt dör man i fetma. Det sistnämnda var ju lite mer hypotetiskt och inte så seriöst.

Det hela har inget vetenskapligt stöd utan är mer spekulationer och filosoferande från min sida. Det verkar dock stämma in på folk i min närvaro och även på min tidigare arbetsplats. Även kikar jag av nyfikenhet ibland i ex-bantare/deffares journaler här på kolo av den anledningen.

Kortfattat tror jag att det hela handlar om att man har som redan skrivits här i tråden väldigt svårt för att gå ifrån fullt-ös till "lagom". Har man varit tjockis en stor del utav livet så är det fruktansvärt svårt att inse vad lagom innebär. Det enda konkreta man kan göra är att räkna kalorier efteråt. Skall jag vara ärlig så är det nog en ganska bra ide för de som går upp mycket (!) i vikt och sedan bantar bort det, gång på gång.

Personligen går jag upp och ner 2kg. Hela tiden. Aldrig mer än 2 kilo dock. För det märks så sjukt tydligt på formen, som nu för tiden är någorlunda bra. Jag har dock gett mig fan på att lära mig att hålla allt utan att räkna kalorier.

Håller helt med dig! Därför jag börjat med periodisk fasta nu, för jag gillar att äta när jag väl äter liksom. Suger att gå och små äta typ 5 mål utspritt över hela dagen.

Kimball
2010-03-18, 18:47
Håller helt med dig! Därför jag börjat med periodisk fasta nu, för jag gillar att äta när jag väl äter liksom. Suger att gå och små äta typ 5 mål utspritt över hela dagen.

Kan inte annat än hålla med. Periodisk fasta har hjälpt både min diet och allmänna livsstil mycket trots att jag kör en egenkomponerad variant. Att slippa behöva tänka på mat hela tiden är guld! Ser ingen anledning till att någonsin börja äta på något annat sätt igen, även om det självklart finns rum för ändringar på matperiod osv självklart. Att kunna häva i sig 3-500 gram färs/kyckling direkt efter träningen och bli riktigt mätt ger en skön boost hela dagen!

Känns som att hela konceptet gör det enklare både att gå ner i vikt, vara viktstabil samt lägga på sig "kvalitativ vikt", sistnämnda har jag själv inte testat än, men det kommer nog efter sommaren. Definitivt hands down till hela idén! :hbang:

Vildarawk
2010-03-18, 19:35
Berört den mentala biten här också:

http://leangains.blogspot.com/2010/01/marshmallow-test.html

Kul läsning om marshmallowtestet!

siimon89
2010-03-18, 20:42
Specifikt denna artikel kanske:

http://leangains.blogspot.com/2010/03/maintaining-low-body-fat.html

Berört den mentala biten här också:

http://leangains.blogspot.com/2010/01/marshmallow-test.html

Intressanta artiklar. Får man fråga hur mycket underskott på vilodagarna samt överskott på träningsdagarna du rekommenderar för någon som vill öka i muskler med minimalt med fett? (appråpå calorie cycling som du pratar om)

mikaelj
2010-03-18, 20:44
-20% på vilodagar och +50% på träningsdagar vill jag minnas. Vilket med tre vilodagar blir en nettoförlust på -10%. Lite svårt att räkna ut det exakt, förstås, men det kan vara en bra riktlinje.

siimon89
2010-03-18, 20:46
-20% på vilodagar och +50% på träningsdagar vill jag minnas. Vilket med tre vilodagar blir en nettoförlust på -10%. Lite svårt att räkna ut det exakt, förstås, men det kan vara en bra riktlinje.

Tack Mikael :D Förvånansvärt högt med +50% på träningsdagarna. Det kanske inte skulle funka med ett så högt om man kör kaloricycler utan att fasta?

mikaelj
2010-03-18, 20:49
Det tror jag inte gör den minsta skillnad. Om något tvärtom, eftersom det är svårt att få i sig mycket mat på kort tid. Är det 16/8 är det ingen större fara, dock.
Försöker själv få i mig tillräckligt med energi efter dagens träningspass, eftersom jag bara äter en gång om dagen. Och träning för mig är hungerdämpande...

Kokosnötmilkshake med vispad grädde?

siimon89
2010-03-18, 20:53
Det tror jag inte gör den minsta skillnad. Om något tvärtom, eftersom det är svårt att få i sig mycket mat på kort tid. Är det 16/8 är det ingen större fara, dock.
Försöker själv få i mig tillräckligt med energi efter dagens träningspass, eftersom jag bara äter en gång om dagen. Och träning för mig är hungerdämpande...

Kokosnötmilkshake med vispad grädde?

Dåså :D Om man gör om överskottet och underskottet lite så man ändå landar på -10% totalt sett över veckan, borde det inte spela någon större roll heller?

Det låter iofs väldigt gott :D Kanske man ska våga prova. Värt att blanda i lite vassle till det också?

mikaelj
2010-03-18, 20:57
Precis. Det handlar om energibalans över lång tid. En vecka är en vettig mätperiod.

Vasslet kommer vara bli långsammare, men kanske det. Det blir lite protein i, åtminstone. Jag har täckt mitt proteinbehov, försöker bara få i mig mer energi.
Santa Marias (icke-ekologiska) och ICAs kokosmjölk funkar att dricka som den är. Blue Dragon och Eldorado är inget vidare, en konstigt söt smak.

siimon89
2010-03-18, 21:30
Goodie :) Jag testar Carb cycling nu (självklart med koll på kalorierna mer eller mindre). Eller calorie cycling med kolhydraterna främst på träningsdagarna.

Ska nog höja intaget ytterligare på träningsdagarna då jag är lite av en "hard-gainer", eller kräver ett högre kcalintag/dag än vad standardformlerna ger mig.

Alright! Vi har nog bara Blue Dragons hemma. Nåväl, ska testas för eller senare. Kanske imorgon till fredagsmyset :)

mikaelj
2010-03-18, 21:31
Du kan ju prova med den. Jag tycker inte om den, men det är ju förstås upp till var och en vad man gillar. Sedan är det inte rakt över Santa Marias som är bra. Om det är den krämiga varianten i kartong är det bara Blue Dragons som duger (välkyld som glass, utan vätskan). Det tar lite tid att hitta rätt.

siimon89
2010-03-18, 21:36
Så typ:
2dl. kokosmjölk
1dl. vispgrädde
1dl. vassle
=
800 kcal drygt om jag utgår från de jag har hemma, inte illa :D Blir perfekt! Tack för tipset! :D

siimon89
2010-03-18, 22:04
-20% på vilodagar och +50% på träningsdagar vill jag minnas. Vilket med tre vilodagar blir en nettoförlust på -10%. Lite svårt att räkna ut det exakt, förstås, men det kan vara en bra riktlinje.

Tänkte bara på en grej, visst är det +50% samt -20% av energibalans för just den dagen, och inte för det basala intaget där aktivitetsfaktorn är 0?

Eddie Vedder
2010-03-18, 22:11
Det handlar nog mer om att han vill hålla nivån på kolo hög. Genom att inte ge med sig när det kommer till generaliserande uttalanden utan verklighetsankring. Oavsett hur rimliga dom kan verka.


nej det handlar om att jag är allergisk mot den allmänt rådande Koloinbillningen om att alla feta ska skylla sig själva för att de inte vet bättre och bara sitter på soffan och äter chips.

Det är enbart fördomar, många många måånga sliter som djur med "nyttig" mat men klarar inte att hålla vikten och många lever ett bedrövligt ohälsosamt liv men är ändå smala.

Och att samma personer som ser ner på överviktiga eller på Aftonbladetläsare sedan ställer de mest skitnödiga frågorna här på Kolo gör ju inte saken bättre.

Mr.Sarkastisk
2010-03-18, 22:17
nej det handlar om att jag är allergisk mot den allmänt rådande Koloinbillningen om att alla feta ska skylla sig själva för att de inte vet bättre och bara sitter på soffan och äter chips.

Det är enbart fördomar, många många måånga sliter som djur med "nyttig" mat men klarar inte att hålla vikten och många lever ett bedrövligt ohälsosamt liv men är ändå smala.

Och att samma personer som ser ner på överviktiga eller på Aftonbladetläsare sedan ställer de mest skitnödiga frågorna här på Kolo gör ju inte saken bättre.

Mycket bra skrivet.

mikaelj
2010-03-18, 22:23
Tänkte bara på en grej, visst är det +50% samt -20% av energibalans för just den dagen

Jess. Överätning och underätning.

Baboom
2010-03-18, 22:25
Jag skulle nog vilja påstå att många av de jag sett, dietar otroligt "dumt". De vill på något sätt att det ska vara jobbigt och helst smaka illa för att det ska vara "nyttigt". Istället för att tänka runt det och äta den maten du tycker om (med undantag) och på så sätt göra det till en del av sitt liv.

Just nu äter jag kycklinghambrugare (kycklingfile, stekt ägg, ibland stekt 3% skinka, majonnäs, tacosås, saltgurka, lök, tomat, friscobröd) efter varje gympass.
Till det brukar jag äta en bunka broccoli och en tallrik potatisklyftor.

De flesta som ser mig lyfter på ögonbrynen och undrar hur fan jag kan äta såhär på diet. Jo för att det är mat jag tycker om, året om. Varför helt byta kostvanor bara för att du vill gå ner. Det handlar bara om att ta lite mindre av något eller röra sig lite mer, ingen raketforskning. Så slipper man (jag) gå runt och sukta efter det där "onyttiga". Sen tar jag mig glass eller något ibland, inga problem. För resten av tiden sköter jag kosten.

Kan även tillägga att det är sällan jag är hungrig på diet, brukar vara första veckan då jag känner av sänkningen.

Håll dig till det du tycker om under dieten, så är det lättare att hålla vikten när du nått ditt mål.

siimon89
2010-03-18, 22:33
Jess. Överätning och underätning.

Okej, tack.

Räknade på det, med 4-träningsdagar samt 3-vilodagar låg kcal på drygt +600 i snitt över veckan med ditt föreslagna upplägg. Är du säker på att det var rätt? :)

mikaelj
2010-03-18, 22:36
Okej, tack.

Räknade på det, med 4-träningsdagar samt 3-vilodagar låg kcal på drygt +600 i snitt över veckan med ditt föreslagna upplägg. Är du säker på att det var rätt? :)

Jag tänker nog mest bara på att överäta när man tränar och att underäta när man inte tränar. Inte för att jag direkt gör det, men om jag hade gjort det hade det känts vettigt.

siimon89
2010-03-18, 22:43
Jag tänker nog mest bara på att överäta när man tränar och att underäta när man inte tränar. Inte för att jag direkt gör det, men om jag hade gjort det hade det känts vettigt.

Nu är jag inte riktigt med..

Genomsnittskaloriintaget för veckan: 3377 kcal
Genomsnittskalorierna för energibalans över veckan: 2729 kcal

Har jag tänkt rätt tro?

Mr.Sarkastisk
2010-03-18, 22:44
Jag skulle nog vilja påstå att många av de jag sett, dietar otroligt "dumt". De vill på något sätt att det ska vara jobbigt och helst smaka illa för att det ska vara "nyttigt". Istället för att tänka runt det och äta den maten du tycker om (med undantag) och på så sätt göra det till en del av sitt liv.

Just nu äter jag kycklinghambrugare (kycklingfile, stekt ägg, ibland stekt 3% skinka, majonnäs, tacosås, saltgurka, lök, tomat, friscobröd) efter varje gympass.
Till det brukar jag äta en bunka broccoli och en tallrik potatisklyftor.

De flesta som ser mig lyfter på ögonbrynen och undrar hur fan jag kan äta såhär på diet. Jo för att det är mat jag tycker om, året om. Varför helt byta kostvanor bara för att du vill gå ner. Det handlar bara om att ta lite mindre av något eller röra sig lite mer, ingen raketforskning. Så slipper man (jag) gå runt och sukta efter det där "onyttiga". Sen tar jag mig glass eller något ibland, inga problem. För resten av tiden sköter jag kosten.

Kan även tillägga att det är sällan jag är hungrig på diet, brukar vara första veckan då jag känner av sänkningen.

Håll dig till det du tycker om under dieten, så är det lättare att hålla vikten när du nått ditt mål.

Jag håller fullkomligt med dig, klart att man ska äta mat man gillar :thumbup:

Dock så tror jag att "dem du sett som äter dumt" gör det pga. att de kanske inte kan motstå frestelsen.. Dvs, är det gott så kanske de "måste" äta mycket, medans om det inte smakar lika bra så kanske det är lättare att hålla sig till mindre mängder.

Baboom
2010-03-18, 22:53
Jag håller fullkomligt med dig, klart att man ska äta mat man gillar :thumbup:

Dock så tror jag att "dem du sett som äter dumt" gör det pga. att de kanske inte kan motstå frestelsen.. Dvs, är det gott så kanske de "måste" äta mycket, medans om det inte smakar lika bra så kanske det är lättare att hålla sig till mindre mängder.

Nja var inte riktigt så jag menade. Mera att det tror att de måste äta mindre gott på diet. Typ kokt kyckling med sparris bara och till det svepa 5cl olivolja. Istället för att grilla kycklingen, göra en god tomatsås och kanske en grönsallad till med lite franskdressing eller något.