handdator

Visa fullständig version : Ris


liQ
2003-09-29, 15:01
Idag köpte jag ett 1kg ris från Willys. Märkte sedan när jag kom hem att det innehöll 80gr kolhydrater.
Har för mig 80>uppåt...
så är det snabba kolisar.
så detta kan ju vara nåt särskilt bra äta under vanligt måltid
eller?

King Grub
2003-09-29, 15:05
Det finns många olika sorters ris. Alla innehåller ungefär den mängden kolhydrater, och snabbheten varierar beroende på sort. De långsammaste kolhydraterna finns i parboiled och de snabbaste i vitt snabbris.

Munter
2003-09-29, 15:06
Titta inte bara på GI, det är en j*vla plåga om jag får säga mitt. Då man slutar äta ris och potatis är det dags att nypa sig i armen.

Tomten
2003-09-29, 15:08
Tror du har fått det där lite om bakfoten.

GI står aldrig på innehållsförteckningen. Där kan du bara läsa andelen kolhydrater, protein och fett. Brukar också stå vilka vitaminer, mineraler osv som produkten innehåller.

GI varierar beroende på vilket ris det är. Parboiled ris och råris har lägst GI. Jasmines ris har nog högst.

Kokar man i riskokare så får riset högre GI.

liQ
2003-09-29, 15:08
Aha ok:)
men man ska alltid vara på den säkra sidan:p

Tomten
2003-09-29, 15:12
Fast det är ju som Munter säger, man ska inte hänga upp sig allt för mycket på GI.

Det kanske har betydelse om du HELA TIDEN äter produkter med toksnabbt GI, men om du äter ris med högt GI till middagen, så tvivlar jag att det har någon större betydelse.

liQ
2003-09-29, 15:14
känns skönt att höra:eating:

King Grub
2003-09-29, 15:18
Dessutom är GI:t satt efter ett intag av just det enskilda livsmedlet, och ingenting annat till. Äter du t ex kött och dricker mjölk till ett ris som har GI 90 hamnar måltidens totala GI mycket lägre.