handdator

Visa fullständig version : Vad heter denna övningar , vilken muskelgrupp?


discokajj
2010-03-17, 23:52
Hejsan!
Vill börja med att säga att bilden är långt ifrån godkänd men ska försöka förklara med ord för att ni ska förstå.

Övningen: Man står alltså med lite halvböjda ben, stången bakom ryggen alldeles vid höjd med rumpan, sedan drar man stången längs med ryggen uppåt till ca 90C med armarna bakom ryggen och släpper sakta tillbaka till startläge. Denna övning utförs alltså i smith maskinen.

Bild : http://data.fuskbugg.se/skalman01/------Namnls.jpg

När jag provade denna övning kändes det rejält i tricepsen men kan även tänka mig att den tar i ryggen eftersom jag kände lite träningsverk dagen efter. På bilden står man med ansiktet i pilens riktning

Ps. Ni får ursäkta min stavning och allting men det är trots allt mina första dagar här på kolozzeum, men tack för att ni finns där ute u rocks!:hbang:

tumme
2010-03-18, 00:01
Vet inte riktigt hur det blir med i smithen men annars borde den ta på baksida axlar. Ser ut som stånglyft framåt, fast bakom ryggen och med böjda armar.

dt06mj2
2010-03-18, 01:04
Axlar och/eller övre trapezius är min gissning.

tsp
2010-03-18, 01:23
Låter som en mycket annorlunda övning. Aldrig hört talas om något liknande. Säker på att du inte menar shrugs?

discokajj
2010-03-18, 10:12
Kanske beskriver lite dåligt men denna övning verkar inte så normal, kan tillägga att man håller ganska smalt grepp om stången ( den röda ringen på bilden )
Övningar utförs lite som "drag till haka" fast man har stången bakom ryggen och inte drar lika långt upp, men hoppas någon får fram ett svar =)

Sheogorath
2010-03-18, 10:26
Kanske beskriver lite dåligt men denna övning verkar inte så normal, kan tillägga att man håller ganska smalt grepp om stången ( den röda ringen på bilden )
Övningar utförs lite som "drag till haka" fast man har stången bakom ryggen och inte drar lika långt upp, men hoppas någon får fram ett svar =)

Den var ganska vanlig på mitt förra gym, men då med fristång eller hantlar. Jag kallar den för "shrugs bakom ryggen med böjda armar", eftersom jag inte hittat att den har något bättre namn. Den tar på övre trapezius, bakre axlar, lite lats och armbågsböjarna (biceps brachii, brachioradialis och brachialis). Mitt nuvrande gym har faktiskt en maskin som är gjord efter denna övning. Man sitter ner och drar handtag uppåt. Lite ovanligt som sagt, men säkert ingen dålig övning om man vill träna dessa muskelgrupper ihop av någon anledning.

discokajj
2010-03-18, 10:39
Sheogorath tack för hjälpen , vet du något om skaderisken samt utförande av övningen eller någon film så vore det grymt men jag är hel nöjd med svaret!

Sheogorath
2010-03-18, 10:47
Sheogorath tack för hjälpen , vet du något om skaderisken samt utförande av övningen eller någon film så vore det grymt men jag är hel nöjd med svaret!

Hittar ingen film, men det är ingen svår övning. Lyft så högt du kan bakom ryggen genom att höja axlarna samtidigt som du böjer i armbågarna. Skaderisken är låg om man vänjer sig från lite lägre vikter. Skaderisken som jag ser det finns i så fall för biceps som möjligen inte är vana vid så stora vikter. Men om man börjar försiktigt och låter det ta några veckor innan man är uppe på maxvikter så är det coola bananer. Övningen tror jag blir bäst om man kör med hantlar som man håller vid sidan om kroppen som man alltså lyfter uppåt/bakåt med tummarna i riktning "framåt", men det är såklart en smaksak. Gillar man smithen eller fristång bättre så by all means. :)