handdator

Visa fullständig version : Viktnedgång för Vegetarian


ryss
2010-03-17, 20:10
Hejsan,

Jag har en vän av det kvinnliga könet som vill gå ner i vikt (ca 10kg) så fort som möjligt.
Hon väger för tillfället 63 kilo är 170 cm lång, 18 år gammal och är vegetarian förövrigt. Hon styrketränar inte så det är ingen deff vi är ute efter, så det behövs ingen omtanke med att maximera effekten av att bibehålla muskelmassa. Den träning hon utför är löpning och promenader. Så jag skulle behöva lite kostråd etc till min vän så hon kan genomföra den här viktnedgången. Vad hon kan göra, äta, hur mycket kaloriunderskott hon ska ligga på, hur hon kan som effektivast gå ner i vikt så fort som möjligt utan att behöva svälta hela dagarna etc.

Tack på förhand :)

Cloxt
2010-03-17, 20:26
kokta grönsaker sitter aldrig fel, be henne äta mindre o börja promenera det funkar annars ifall det e verkligen stress så skulle j kanske chansa på en svält diet fast inget o rekomendera.

Spunken
2010-03-17, 20:33
Be henne läsa deff guiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

ryss
2010-03-17, 20:36
Be henne läsa deff guiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Jag kan deffguiden men som sagt så är det inte för att bibehålla muskelmassa, det är mera bantning/diet eller vad man ska säga. Hon vill alltså bara gå ner i vikt så fort som möjligt

AlmostRipped
2010-03-17, 20:46
Jag kan deffguiden men som sagt så är det inte för att bibehålla muskelmassa, det är mera bantning/diet eller vad man ska säga. Hon vill alltså bara gå ner i vikt så fort som möjligt

Jo men det är ändå samma princip...

Be henne att äta mindre kalorier, räkna ut hennes BEE och sen så väljer hon att ligga under det. Ju mer kcal hon tar bort desto snabbare kommer hon gå ner. Jag skulle dock inte rekommendera att köra något svält diet utan det är bättre att det år ta lite tid, annars kommer hon med stor sannolikhet lägga på sig det efter ett tag. Handlar om att ändra livsstil och inte bara tillfälligt för att hålla det i längden!

BlackMagic
2010-03-17, 22:54
-10kg blir 53kg till 170 cm. Det låter inte så hälsosamt...

Kravmaga
2010-03-17, 23:02
Hejsan,

Jag har en vän av det kvinnliga könet som vill gå ner i vikt (ca 10kg) så fort som möjligt.
Hon väger för tillfället 63 kilo är 170 cm lång, 18 år gammal och är vegetarian förövrigt. Hon styrketränar inte så det är ingen deff vi är ute efter, så det behövs ingen omtanke med att maximera effekten av att bibehålla muskelmassa. Den träning hon utför är löpning och promenader. Så jag skulle behöva lite kostråd etc till min vän så hon kan genomföra den här viktnedgången. Vad hon kan göra, äta, hur mycket kaloriunderskott hon ska ligga på, hur hon kan som effektivast gå ner i vikt så fort som möjligt utan att behöva svälta hela dagarna etc.

Tack på förhand :)

Äter hon fisk/skaldjur och/eller ägg/mejeriprodukter. Ofta används ordet vegetarian väldigt olika, men enligt definitionen bör hon då äta ägg/mejeriprodukter iaf. Dessa kan rekommenderas, mättar bra, inte så farligt med kalorier (fettsnålare varianter såsom lättkesella (kvarg), lättkeso osv). Som redan nämnts är kokta grönsaker (blomkål, broccoli) och wokgrönsaker (typ fryst mix) bra som utfyllnad på tallriken utan att tillföra speciellt mycket kalorier. Många av Quornprodukterna kan också rekommenderas, de flesta ligger runt/under 100 kcal/100g (filéer, bitar m.m.) samt innehåller bra med protein för mättnaden (de panerade varianterna eller korvarna innehåller mer kalorier). Det finns en hel drös av råvaror att äta men ovan nämnda tycker jag själv ger bra mättnad mot lite kalorier, samt en del proteiner. Även om hon inte är ute efter att bevara muskelmassa är proteiner att rekommendera då de mättar bra men innehåller lite kalorier. Finns bra trådar med vegetariska recept samt säkerligen massor av liknande frågor.

Hur stort kaloriunderskott beror ju på hennes energibehov samt hur snabbt hon vill gå ner i vikt. Det kan du antagligen kolla själv eftersom du har koll på deffguiden. Som sagt bör hon inte ligga allt för lågt dock, -500 kcal är lagom, -1000 kcal genomförbart men personligen tycker jag det är för mycket för en normalviktig tjej.

Vad hon ska göra är ju som sagt en regelrätt deff/diet/bantning. Kaloriunderskott, antingen träna mer eller äta mindre. Vill hon inte svälta bör hon koncentrera sig mer på fett/protein och skippa kolhydrater som mättar dåligt. Dessutom kan hon träna mer för att få äta mer.

Önska henne lycka till!

ryss
2010-03-17, 23:25
Äter hon fisk/skaldjur och/eller ägg/mejeriprodukter. Ofta används ordet vegetarian väldigt olika, men enligt definitionen bör hon då äta ägg/mejeriprodukter iaf. Dessa kan rekommenderas, mättar bra, inte så farligt med kalorier (fettsnålare varianter såsom lättkesella (kvarg), lättkeso osv). Som redan nämnts är kokta grönsaker (blomkål, broccoli) och wokgrönsaker (typ fryst mix) bra som utfyllnad på tallriken utan att tillföra speciellt mycket kalorier. Många av Quornprodukterna kan också rekommenderas, de flesta ligger runt/under 100 kcal/100g (filéer, bitar m.m.) samt innehåller bra med protein för mättnaden (de panerade varianterna eller korvarna innehåller mer kalorier). Det finns en hel drös av råvaror att äta men ovan nämnda tycker jag själv ger bra mättnad mot lite kalorier, samt en del proteiner. Även om hon inte är ute efter att bevara muskelmassa är proteiner att rekommendera då de mättar bra men innehåller lite kalorier. Finns bra trådar med vegetariska recept samt säkerligen massor av liknande frågor.

Hur stort kaloriunderskott beror ju på hennes energibehov samt hur snabbt hon vill gå ner i vikt. Det kan du antagligen kolla själv eftersom du har koll på deffguiden. Som sagt bör hon inte ligga allt för lågt dock, -500 kcal är lagom, -1000 kcal genomförbart men personligen tycker jag det är för mycket för en normalviktig tjej.

Vad hon ska göra är ju som sagt en regelrätt deff/diet/bantning. Kaloriunderskott, antingen träna mer eller äta mindre. Vill hon inte svälta bör hon koncentrera sig mer på fett/protein och skippa kolhydrater som mättar dåligt. Dessutom kan hon träna mer för att få äta mer.

Önska henne lycka till!

Hon äter även fisk och skaldjur men tack så mycket för ett väldigt utförligt och bra svar! :)

Kravmaga
2010-03-17, 23:48
Hon äter även fisk och skaldjur men tack så mycket för ett väldigt utförligt och bra svar! :)

Då öppnar sig ytterligare möjligheter. Mer ex. på mat kan då vara räkor, musslor, tonfisk, mager fisk såsom torsk, alla kalorisnåla med mycket proteiner. Lax, makrill m.m. har både bra med proteiner och fett, mer kalorier men också mer mättande.

Anton Fräs
2010-03-18, 07:24
Hejsan,

Jag har en vän av det kvinnliga könet som vill gå ner i vikt (ca 10kg) så fort som möjligt.
Hon väger för tillfället 63 kilo är 170 cm lång, 18 år gammal och är vegetarian förövrigt. Hon styrketränar inte så det är ingen deff vi är ute efter, så det behövs ingen omtanke med att maximera effekten av att bibehålla muskelmassa. Den träning hon utför är löpning och promenader. Så jag skulle behöva lite kostråd etc till min vän så hon kan genomföra den här viktnedgången. Vad hon kan göra, äta, hur mycket kaloriunderskott hon ska ligga på, hur hon kan som effektivast gå ner i vikt så fort som möjligt utan att behöva svälta hela dagarna etc.

Tack på förhand :)

Vill hon verkligen droppa 10 kg från den vikt hon redan har? Hyfsat låg siffra till den längden.

För övrigt tycker jag att om hon vill ha en bra viktnedgång utan resultat att bara se slapp ut i kroppen så borde hon styrketräna under dieten.

Om hon inte vill det borde hon ändå hålla ett relativt högt proteinintag för att på så sätt spara muskelmassa.

Inte kunna kul att droppa 10kg, varav en del är muskler och efter allt sitt slit se ännu slappare ut.

Onigiri
2010-03-18, 08:37
Ett halvkilo ägg, X dl mjölk och ett kilo grönsaker om dagen kanske skulle vara något?

Eddie Vedder
2010-03-18, 10:23
Hon äter även fisk och skaldjur men tack så mycket för ett väldigt utförligt och bra svar! :)

Då är man inte vegetarian. Lustigt hur stark driften är att få kalla sig vegetarian som om det hade ett egenvärde i sig. "Ja jag vet att jag äter fisk, skaldjur och bara kött i form av leverpastej och skinka på mackan men jag ÄR vegetarian!!!":D

On topic så är tanken "så många kg som möjligt på så kort tid som möjligt" ett konstigt resonemang. Om det är målet är ju tipset att äta så lite hon bara kan, dessutom snålt på protein och helst så dåliga proteinkällor som möjligt. Gärna i kombination med hyperaktivitet. Men det är ju en hemsk metod på alla sätt givetvis.

ryss
2010-03-18, 22:46
Då är man inte vegetarian. Lustigt hur stark driften är att få kalla sig vegetarian som om det hade ett egenvärde i sig. "Ja jag vet att jag äter fisk, skaldjur och bara kött i form av leverpastej och skinka på mackan men jag ÄR vegetarian!!!":D

On topic så är tanken "så många kg som möjligt på så kort tid som möjligt" ett konstigt resonemang. Om det är målet är ju tipset att äta så lite hon bara kan, dessutom snålt på protein och helst så dåliga proteinkällor som möjligt. Gärna i kombination med hyperaktivitet. Men det är ju en hemsk metod på alla sätt givetvis.

Okej jo jag har förstått att den metoden är hemsk. Om hon endast äter fisk och skaldjur, ingenting annat i köttväg etc, vad bör man anse sig själv som då tycker du?

WHITEFOLKS
2010-03-18, 23:48
Man behöver väl inte anse sig som något speciellt. En person som inte äter ärtsoppa måste ju inte hitta ett speciellt namn för sin diet.

Hela det här med vegetarian fast man äter ägg/mjölk/fisk/skaldjur är ju lite som att att påstå att man är nykterist fast man dricker öl och vin.

Eddie Vedder
2010-03-19, 07:19
Okej jo jag har förstått att den metoden är hemsk. Om hon endast äter fisk och skaldjur, ingenting annat i köttväg etc, vad bör man anse sig själv som då tycker du?

Varför måste man absolut ha en titel på sin kosthållning? Äter man djur äter man en blandkost helt enkelt. Vilken köttätare som helst.

vizlor
2010-03-20, 09:47
Jag har själv varit vegetarian i över 10 år, även om detta inte är relevant då personen i fråga inte är vegetarian.

Hur som helst vill jag säga att jag själv varit i form och oform över dessa år, och vad det beror är inte ifall jag ätit keso eller svamp, utan hur mycket av vad jag stoppat i mig och när.

Just nu håller jag på med en deff, vilket för mig innebär att jag äter färre kalorier än vad kroppen gör av med, samtidigt som jag är väldigt noga med att äta protein varje måltid, minst var tredje timme. På det sättet är jag sällan väldigt hungrig och jag är alltid pigg. Jag skulle säga att personen du pratar om inte behöver några speciella råd utöver att äta mindre och röra sig mer och samtidigt se till att äta bra mat. Dra ner på tomma kalorier etc.

Att styrketräna / deffa som vegetarian skiljer sig inte över huvud taget mot att göra det som köttätare. Alla som håller på seriöst med träning tänker på vad man stoppar i sig och ser till att få i sig fullvärdig kost, vilket är en grundläggande princip. Själv äter jag gärna produkter med kasseinprotein (keso etc) samt någon form av grovt bröd ett par gånger om dagen. Efter jag tränar ser jag till att få i mig mycket proteiner och kolhydrater, gärna i form av en gainer och när jag deffar byter jag gärna ut ett mål om dagen mot en shake med protein och kolhydrater.

Att genomgå en diet är väldigt individuellt oavsett matvanor, det viktigaste är att man känner sig bekväm med det och att man mår bra när man gör det och när man är klar.

Morty
2010-03-20, 10:39
Okej jo jag har förstått att den metoden är hemsk. Om hon endast äter fisk och skaldjur, ingenting annat i köttväg etc, vad bör man anse sig själv som då tycker du?

Pescetarianism
Pescetarianism är en slags kosthållning som innebär att man äter fisk och skaldjur, och även mejeriprodukter och ägg, men inte exempelvis fågel eller annat kött. Den påminner om en vegetarisk kosthållning, men bör enligt brittiska Vegetarian Society inte klassas som en sådan.
Vegeterians dont eat fish! (http://www.vegsoc.org/fish/)
http://www.vegsoc.org/fish/whicheverway_banner.jpg
(varning för sida gjord endast i html...)

Lovisa
2010-03-20, 11:16
Okej jo jag har förstått att den metoden är hemsk. Om hon endast äter fisk och skaldjur, ingenting annat i köttväg etc, vad bör man anse sig själv som då tycker du?

Lakto-ovo-pisco-vegatarian (= mjölk, ägg, fisk).

Men som sagt, särskilt vegetabiliska är ju inte torskar, kossor och bebishönor...

Lakotvegetarian tycker jag håller, men när man lägger till ytterligare "levande" livsmedel, är man ganska långt från växtriket.

Men det finns grader även på andra områden, som alkohol. En nykterist kan t ex dricka lätt cider och lättöl. En absolutist smakar inte drycker med alkohol öht (möjligen de obetydliga mängder som finns i t ex syrad mjölk).

Lovisa
2010-03-20, 11:19
Håller f ö med om att minus 10 kilo till den längden inte är någon bra idé. Som om jag själv skulle väga sisådär 48 kilo. Usch, då är jag förskäckligt tunn och pinnig. Inte ens snyggt med kläderna på, i bikini ser jag direkt avtärd ut.

Mycket bättre idé att träna sig till en fastare kropp med mer muskler. Det är både snyggare och mer funktionellt. Hon väljer själv, men om det är nån slags estetiskt resultat hon är ute efter, är tio kilos snabbantning inte alls någon bra idé. Hon kommer att tappa muskler och bli tunn och formlös.

Fearstrike
2010-03-20, 14:23
Tjejen väger 56 på 170 nu och hon ser sjukt bra ut. Hon vägde 53 innan och det var knappast sämre.

Kravmaga
2010-03-22, 10:30
Håller f ö med om att minus 10 kilo till den längden inte är någon bra idé. Som om jag själv skulle väga sisådär 48 kilo. Usch, då är jag förskäckligt tunn och pinnig. Inte ens snyggt med kläderna på, i bikini ser jag direkt avtärd ut.

Mycket bättre idé att träna sig till en fastare kropp med mer muskler. Det är både snyggare och mer funktionellt. Hon väljer själv, men om det är nån slags estetiskt resultat hon är ute efter, är tio kilos snabbantning inte alls någon bra idé. Hon kommer att tappa muskler och bli tunn och formlös.


Att det skulle se dåligt ut på dig betyder inte att det skulle se dåligt ut på denna tjej. Dock ger den vikten och längden ett ganska lågt BMI, "lätt undervikt" (18,3), vilket generellt inte skulle rekommenderas, det säger dock mindre om hur det skulle se ut. Jag tror definitivt att hon skulle se bättre ut av att bygga lite muskelmassa, men vill man inte gå till gymmet så vill man inte.