handdator

Visa fullständig version : Benpress huvudvärk


dellan
2010-03-17, 14:48
Igår skulle jag köra benpress.

Efter 5-6 set skulle jag avsluta med en tung högreppare. På det 18:de reppet hög det till i bakhuvudet och jag fick en otrolig huvudvärk. Smärtan var total. Jag satte mig på en bänk och pustade ut och det släppte bitvis. Men det fanns fortfarande kvar. Jag avslutade passet med några curls och sparkar för att sedan sätta mig på bussen hem.

16:00 Däckar på bussen. Har väldigt ont i huvudet

17:30 Ligger i sängen hemma och försöker somna men det går inte, har otroligt ont.

19:00 Somnar

21:00 Vaknar upp och har mindre ont

Idag har jag fortfarande ont, tillräckligt för att stanna hemma. Jag har tidigare haft migrän från och till i några år. Men denna huvudvärk var inte som migrän.

Vad var det som hände?

Jag har en egen teori om att under setet i den 45 gradiga benpressen blev mitt huvud fyllt med blod, fast syret inte räckte till. Därav huvudvärken. Men ska den då hålla sig i mer än ett dygn?

BamseStor
2010-03-17, 14:52
Det låter som ansträngsningsutlöst huvudvärk. kom det väldigt tvärt och bultade?

dellan
2010-03-17, 15:17
Ja det har jag också tänkt. Det kom väldigt snabbt och det bultade hårt. Men borde det inte ha lagt sig ett dygn efter isåfall?

Numse
2010-03-17, 15:35
Jag fick samma sak förra veckan. Körde knäböj och fick lite ont i huvudet och blev stel i nacken. Gick över till benpress och körde ett riktigt tungt dropset, och efter det fick jag grymt ont i skallen precis mellan skallen och nacken. Har suttit i sen dess.. får ont när jag anstränger mig i tunga övningar. Och nu när jag vilar så har jag lite ont och är stel i nacken.

Tror det går över. Man bör ju vila, men ja pallar inte.. kör på och ser vad som händer.

JB ๘۩
2010-03-17, 15:54
Ja det har jag också tänkt. Det kom väldigt snabbt och det bultade hårt. Men borde det inte ha lagt sig ett dygn efter isåfall?

kan ta klart längre tid än 1 dygn, har själv haft en del besvär med ansträngningshuvudvärk och högreppare nära fail i benpress är för mig mer eller mindre en garanti att det löser ut.
Är huvudvärken borta imorrn och du går och tränar kan det vara så att det kommer tillbaka vid ganska låg ansträningsnivå, d där kan hålla i sig nån vecka, sen släpper det och det går att köra som normalt igen.

BamseStor
2010-03-17, 15:57
I bakhuvudet säger du?, kan det inte ha koppling med nacken på nått vis? kanske nån muskel sträckning i nacken

Xtreme-G
2010-03-17, 16:05
Min träningskompis fick precis samma sak efter en 40-reppare dropset i benpressen. Det var en dunkande huvudvärk i bakhuvudet som förvärrades vid ansträningning. Det tog drygt en veckan innan det var helt bra igen. Det finns många liknande trådar här, brustet blodkärl brukar det talas om.

Martin Löwgren
2010-03-17, 16:25
Det kan vara ansträningsutlöst huvudvärk men även en kombination med en muskelbristning i nacken.

dellan
2010-03-17, 16:31
När vi ändå talar om nacken, ungefär under den senaste veckan har jag känt mig stel och haft lite smärta i nacken.

Martin Löwgren
2010-03-17, 16:43
När vi ändå talar om nacken, ungefär under den senaste veckan har jag känt mig stel och haft lite smärta i nacken.

Mår inte nacken bra kan det lätt ge huvudvärk.

grimfish
2010-03-17, 16:53
Jag skulle rekommendera att söka läkare för en utredning, framför allt eftersom det är första gången det händer.