handdator

Visa fullständig version : överdosera protein?


super_salle
2010-03-17, 12:29
hallå grabbar! ja undrar vad som händer med kroppen om man överdoserar proteinet?

jag har märkt att mitt urin har börjat lukta riktigt utedasspiss och är gult.
Vad jag vet så tyder de på att jag har mycket restprodukter i kroppen.

jag väger ca 85 kg o ska gå ner i vikt.
mina måltider ser ut som följer:

09.00 havregröt lite mjölk +50g protein pulver. funderar på att gå över till 2mackor med makrill istället. eller variera.
12.00 kyckling sallad med 100g kyckling och ca20 gram olja.
15.00 50g protein
18.00 25 g protte, no xplode.
19.00 tung träning
20-21.00 likadan kycklingsallad som vid 3 o 25-50g protein.
Jag dricker ca 4 liter vatten om dagen .

tar även vitaminer, ala, omega 3 , hmb.

Xerxex
2010-03-21, 19:11
hallå grabbar! ja undrar vad som händer med kroppen om man överdoserar proteinet?

jag har märkt att mitt urin har börjat lukta riktigt utedasspiss och är gult.
Vad jag vet så tyder de på att jag har mycket restprodukter i kroppen.



Mer protein ger mer belasting på njurarna. Det skulle vara så möjligtvis att det gula urinet och lukten är pga av att du dricker för lite men om du verkligen dricker så mycket du säger så borde det inte vara det. 4a liter vatten är galet mycket.

Äter man mycket protein kan man även börja lukta mer amoniak, kanske det som du känner som stank.

GI-Joe
2010-03-21, 19:20
Mer protein ger mer belasting på njurarna. Det skulle vara så möjligtvis att det gula urinet och lukten är pga av att du dricker för lite men om du verkligen dricker så mycket du säger så borde det inte vara det. 4a liter vatten är galet mycket.

Äter man mycket protein kan man även börja lukta mer amoniak, kanske det som du känner som stank.

Galet mycket är det inte men nog är det tillräckligt. Det ska väl inte ens gå att överdosera, men i vilket fall är inte det du får i dig om dagen överdosering i vilket fall.

super_salle
2010-03-22, 06:39
okej, tack för infon.

Tanner
2010-03-22, 08:50
ALA ställer till doften på urinen rätt bra

Fatcan
2010-03-22, 09:47
09.00 havregröt lite mjölk +50g protein pulver. funderar på att gå över till 2mackor med makrill istället. eller variera.
12.00 kyckling sallad med 100g kyckling och ca20 gram olja.
15.00 50g protein
18.00 25 g protte, no xplode.
19.00 tung träning
20-21.00 likadan kycklingsallad som vid 3 o 25-50g protein.
Jag dricker ca 4 liter vatten om dagen .


Det där är inte så mycket protein, du kan dra på lite mera om du vill vara säker på att behålla så mycket muskler som möjligt.

tar även vitaminer, ala, omega 3 , hmb.


Där har du anledningen till ditt gula, funky smelling urin.

Crocker
2010-03-22, 14:10
Eller så är urinen gul för du inte dricker tillräckligt med vatten?
Den toxiska gränsen är satt på 3g/kg kv. Men teoretiskt sett(vad jag läst) borde man kunna höja den till 4g/kg kv om man drack tillräckligt med vatten.

GI-Joe
2010-03-22, 14:52
Eller så är urinen gul för du inte dricker tillräckligt med vatten?
Den toxiska gränsen är satt på 3g/kg kv. Men teoretiskt sett(vad jag läst) borde man kunna höja den till 4g/kg kv om man drack tillräckligt med vatten.

4 liter vatten om dagen tror jag inte är för lite. Han får inte i sig 300 gram protein om dagen och sagt är väl runt 1 liter per 100 g protein. Och då har han ÖVER 1 liter utöver det.

King Grub
2010-03-22, 15:01
Den "toxiska gränsen" är högst teoretisk. Man har aldrig observerat effekterna i praktiken.

Tobbeh
2010-03-22, 15:11
Mer protein ger mer belasting på njurarna. Det skulle vara så möjligtvis att det gula urinet och lukten är pga av att du dricker för lite men om du verkligen dricker så mycket du säger så borde det inte vara det. 4a liter vatten är galet mycket.

Äter man mycket protein kan man även börja lukta mer amoniak, kanske det som du känner som stank.

Dagar då jag arbetar på sommrarna kan jag dricka upp till 6-10 liter vatten, så fyra är väl ändå inte så "galet" mycket.

silenzium
2010-03-22, 15:14
Såg i en intervju att Martin Kjellström ligger på 1kg protein om dagen, hade vart intressant att testa att ligga på några liknande mängder under ett par veckor och se om man ökar mer än vad man hade gjort på typ 300g protein :)

GI-Joe
2010-03-22, 15:25
Såg i en intervju att Martin Kjellström ligger på 1kg protein om dagen, hade vart intressant att testa att ligga på några liknande mängder under ett par veckor och se om man ökar mer än vad man hade gjort på typ 300g protein :)

Låter helt otroligt mkt, det är väl närmare 8 gram/kg?

way
2010-03-22, 16:01
Såg i en intervju att Martin Kjellström ligger på 1kg protein om dagen, hade vart intressant att testa att ligga på några liknande mängder under ett par veckor och se om man ökar mer än vad man hade gjort på typ 300g protein :)

Låter ju inte så särskilt hälsosamt. Frågan är om det är värt att riskera sin hälsa över lite extra ökningar i gymmet?

creperiet
2010-03-22, 16:11
Den "toxiska gränsen" är högst teoretisk. Man har aldrig observerat effekterna i praktiken.

Vad grundar sig den "toxiska gränsen" på? Njurarnas kapacitet?

GI-Joe
2010-03-22, 17:23
Låter ju inte så särskilt hälsosamt. Frågan är om det är värt att riskera sin hälsa över lite extra ökningar i gymmet?

Proteinet i hans situation är väl det lindrigaste i hälsoväg som han håller på med ;)

Sverker
2010-03-22, 18:07
Vad grundar sig den "toxiska gränsen" på? Njurarnas kapacitet?

Mer troligt att levern inte riktigt hinner med och bilda urinämne. Det blir alltså lokalt överskott av ammoniak.

engipso
2010-03-22, 22:23
Såg i en intervju att Martin Kjellström ligger på 1kg protein om dagen, hade vart intressant att testa att ligga på några liknande mängder under ett par veckor och se om man ökar mer än vad man hade gjort på typ 300g protein :)

Tror inte han får den sortens mängder i finkan faktiskt, och det lär ändå inte göra någon nytta utan alla sprutor.

way
2010-03-22, 22:37
Det här med att man kan börja lukta ammoniak? Hur händer det? :confused:

Tanner
2010-03-22, 23:43
Det där är inte så mycket protein, du kan dra på lite mera om du vill vara säker på att behålla så mycket muskler som möjligt.



Där har du anledningen till ditt gula, funky smelling urin.


ALA ger en härlig svaveldoft på urinen och mycket b-vitaminer ger en duktigt gulfärgning tex.

Tanner
2010-03-22, 23:58
Det här med att man kan börja lukta ammoniak? Hur händer det? :confused:


Det kan finnas en del anledningar.

Ph-värdet i kroppsvätskorna måste ligga någonstans mellan 7.35 och 7.45 för att kroppen skall fungera optimalt, och en för hög syrahalt i kroppsvätskorna kan kroppen göra sig av med genom urinen genom att göra sig av med amoniumjonen NH4+, och i kontakt med syre återbildas jonerna till ammoniak. Kan bero på syrarik mat eller hård träning.

En annan anledning kan vara urea genom proteinmetabolismen, och när aminosyrorna bryts ned genom en process som kallas deamination bildas ammoniak som en biprodukt och släpps ut i blodströmmen. Levern omvandlar ammoniaken till urea, som sedan avfärdas ur kroppen genom njurarna. Ju mer protein man äter desto mer urea i urinen, och i kontakt med syre omvandlas urea tillbaka till ammoniak.

Sedan kan det också vara sjukdomstillstånd som någon slags infektion i urinblåsan, och diabetes ketoacidos leder också till ökad produktion av ammoniak, när protein omvandlas till energi.

Plötsliga och/eller långvariga ammoniakdofter från urinen bör kollas upp.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=202559&postcount=6

way
2010-03-23, 16:00
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=202559&postcount=6

Det här handlar om ammoniak i urinet. Jag har hört att man själv kan börja lukta det (huden, svett?) - kanske är helt falskt?

Tanner
2010-03-23, 19:46
Det här handlar om ammoniak i urinet. Jag har hört att man själv kan börja lukta det (huden, svett?) - kanske är helt falskt?

Orsaken till ammoniak är densamma. Men kan även vara aceton kan som bildats som du känner.

way
2010-03-23, 22:38
Orsaken till ammoniak är densamma. Men kan även vara aceton kan som bildats som du känner.

Det är inget jag har upplevt själv, men har hört en del folk på brädan som har problem med det.

Sverker
2010-03-24, 07:02
Aceton är inget problem. Aceton bildas när du är i ketios. Alltså en biprodukt när du inte äter kolhydrater eller ligger på kraftigt kaloriunderskott.




Frågar du LCHFarna så försvinner acetonen efter ett tag och andedräkten borde bli bättre.