handdator

Visa fullständig version : Ryggrehab, hur ofta?


Elias
2010-03-17, 10:51
Hej!

Efter lång frånvaro från all sorts träning tänkte jag börja sätta igång igen. Dock har jag sedan tidigare en ryggskada som nu efter konstant stillasittande på kontor gjort min rygg väldigt stel. (Förut när jag tränade regelbundet funkade ryggen ganska bra...) Känner mig även stel och spänd i harmstrings och sätet.

I och med denna stelhet i hela kroppen tänkte jag börja med att bara få upp rörligheten, värma upp och sen köra lätta övningar för ryggen (mkt rörlighet och inget som är direkt muskelkrävande), stretch osv. Hur ofta är då lämpligt? Är detta något man kan köra mer eller mindre varje dag då jag verkligen inte pressar kroppen speciellt mkt? Eller bör jag låta kroppen vila några dagar mellan passen?

Är ju ivrig att komma igång med den vanliga gymträningen och vill få det här "överstökat" så fort som möjligt ;)

Tackar för alla råd och tips!

EDIT: Hittade nu rehabforumet, tyckte väl komma ihåg att det fanns en sån avdelning men såg den inte förrän jag postade... Flytta gärna tråden dit moderator :)

Martin Löwgren
2010-03-17, 10:54
Det styrs helt av ryggdiagnos. Vissa diagnoser kan du köra lätt varje dag medans andra bör du vänta några dagar mellan varje pass.

Elias
2010-03-17, 11:06
2, 3 förskjutna kotor i ländryggen efter att ha landat tillbakalutat efter ett dumdristigt hopp över ett staket, klantigt värre alltså ;) , när jag var aktiv för några år sedan kunde jag träna hårt 4 dagar i veckan utan problem. Undvek dock marklyft, tunga knäböj osv.

Martin Löwgren
2010-03-17, 11:24
2, 3 förskjutna kotor i ländryggen efter att ha landat tillbakalutat efter ett dumdristigt hopp över ett staket, klantigt värre alltså ;) , när jag var aktiv för några år sedan kunde jag träna hårt 4 dagar i veckan utan problem. Undvek dock marklyft, tunga knäböj osv.

Hur länge sedan skedde denna skada?

Elias
2010-03-17, 11:41
2002, har sedan dess behandlats av först sjukgymnast som sedan övergick till stelbehandling med korsett (kritiserades av senare läkare...) Började sedan klättra och styrketräna 2005 och detta i samband med naprapatbehandling gjorde att ryggen kändes helt OK och funkade till det mesta, kände alltså inte av smärtan speciellt ofta om jag inte gjorde något dumt lyft eller så.

Överansträngda armbågar 2007 gjorde dock att jag slutade med allt, fick jobb på kontor och där är vi idag.

Martin Löwgren
2010-03-17, 11:44
2002, har sedan dess behandlats av först sjukgymnast som sedan övergick till stelbehandling med korsett (kritiserades av senare läkare...) Började sedan klättra och styrketräna 2005 och detta i samband med naprapatbehandling gjorde att ryggen kändes helt OK och funkade till det mesta, kände alltså inte av smärtan speciellt ofta om jag inte gjorde något dumt lyft eller så.


Då är din rygg helt återställd från skadan, den e läkt och du får köra precis hur mycket rehab du vill. Lyssna på kroppen men du har inga restriktioner.