handdator

Visa fullständig version : SSU vill registrera "Alliansen"


Nitrometan
2010-03-17, 09:21
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/ssu-tar-patent-pa-alliansen-1.1062600

”Alliansen” är synonymt med de borgerliga partierna – en självklarhet inom svensk politik. Men ordet är inte varumärkesskyddat, och nu har SSU ansökt om att få det skyddat hos Patent- och registreringsverket.

– Vi var förvånade att det inte var registrerat. Om man inte tar ansvar för sin egen allians, hur tar man då ansvar för Sverige, säger Jytte Guteland, förbundsordförande för Socialdemokratiska ungdomsförbundet.

Om ansökan går igenom hoppas hon att de borgerliga partierna tvingas köpa tillbaka namnet – och att pengarna då går till välgörande ändamål.

– Jag tycker att det är trams. Det är just sådant här som gör att människor är skeptiska till politiken, säger moderaternas kommunikationschef Pär Henriksson till TT.

Han påpekar också att inte heller ”De rödgröna”, ”Vänsterpartiet” eller ”Miljöpartiet de gröna” är varumärkesskyddade.

Lite underhållande är det.

Men det känns som ett lite studentikost skämt som ungsoussar kan ta till för att få lite uppmärksamhet.

mikaelj
2010-03-17, 09:25
Ja, tämligen oseriöst. Å andra sidan är det just ungdomspartiet.

Nitrometan
2010-03-17, 09:28
De verkar lite inkompetenta. Om man tittar på vad PRV säger om patent och namnskydd.

(1) Det som registreras skall ej göras i ond tro/för att vilseleda eller (2) vara inarbetat och allmänt känt av en annan organisation så att det kan misstolkas eller (3) vara ett NAMN då det i sådana fall skall varumärkesskyddas, inte patenteras.

Det verkar som om de strider mot punkt ett och två.

Nitrometan
2010-03-17, 09:29
Men jag antar att de vill ha lite uppmärksamhet inför valrörelsen.

Osten80
2010-03-17, 09:31
Ungdomspartier borde överhuvudtaget beläggas med munkavel och skickas till något ställe där de kan leva ut sina delirium i fred. Världsfrånvända, naiva, och oerfarna snorungar.

LoTiX
2010-03-17, 09:32
Så oerhört barnsligt gjort, men de sitter väl och fnissar gått på sina små källarmöten.

Och tro mig det hade jag tyckt oavsett vilka det nu var som gjort detta.

Nitrometan
2010-03-17, 09:37
Så oerhört barnsligt gjort, men de sitter väl och fnissar gått på sina små källarmöten.

Och tro mig det hade jag tyckt oavsett vilka det nu var som gjort detta.

Ja, det är lite typiskt för ungdomsförbund.

Tur att de tappar massor av medlemmar...

LoTiX
2010-03-17, 09:43
Ja, det är lite typiskt för ungdomsförbund.

Tur att de tappar massor av medlemmar...

De fifflar ju med medlemsantalen allihopa så det är ju inga problem.

Nitrometan
2010-03-17, 09:54
De fifflar ju med medlemsantalen allihopa så det är ju inga problem.

Hahaha! :thumbup:

Scratch89
2010-03-17, 09:59
Sicka nötter.

mela
2010-03-17, 10:16
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Deras argument om att Alliansen kan få köpa tillbaka namnet för att sedan ge pengarna till välgörenhet är väl fin i sig, men är utpressning i bakgrunden. Det känns som att SSU bara är ute för att jävlas, de vill skapa rubriker och förvirra Alliansen nu när det är valår.

Nitrometan
2010-03-17, 10:21
Det känns som att SSU bara är ute för att jävlas, de vill skapa rubriker och förvirra Alliansen nu när det är valår.
Jag tror att de är infiltrerade av Per Schlingmanns ungdomstrupper som försöker hitta åtgärder som ska sänka förtroendet för SSU/Partiet och eventuellt öka politikerföraktet.

:thumbup:

Men det är bara en teori.

Deceiver85
2010-03-17, 10:32
Är det någon som är förvånad att SSU, tramsets okrönta kungar och drottningar, skulle försöka sig på något sånt här?

CroCop
2010-03-17, 10:56
http://www.expressen.se/nyheter/1.863411/rum-fick-saneras

BRYSSEL/STOCKHOLM. Det tog 2,5 timme för städerskan på hotellet i Bryssel att få bort avföringen från heltäckningsmattan, stolen, dörrarna och väggen.
I rummet hade högt uppsatta SSU:are bott natten innan. De betalade städerskan knappt 500 kronor för besväret.
- Ingen ska behöva städa undan sånt, säger Rashid bin Hach, den receptionist som fick ta itu med svenskarna på morgonen efter.

Den 6 juni i somras checkade 23 högt uppsatta SSU:are in på Hotel van Belle i Bryssel. Efter en hel dags utbildning i EU-politik förfestade flera av deltagarna på hotellet. Festen fortsatte ute i Bryssels nattliv.
På morgonen fick städerskan en obehaglig överraskning när hon skulle städa rum 212, ett rum som tre av SSU-topparna delade.
– Det fanns avföring på mattan, dörren till toaletten, på ytterdörren, stolen och väggen, berättar Rashid bin Hach för Expressen.


”Väldigt äckligt”
Expressen besökte hotellet i går. När personalen får frågan om händelsen reagerar de igenkännande med vridna miner.
– Ja, det där. Det var väldigt äckligt. De hade försökt torka bort med en jacka men det blev bara ännu värre, säger hotellets husfru.
Hon hänvisar till hotellchefen, Pierre Van Belle, som bekräftar uppgifterna.
– Jag ringde den ansvariga för hushållet. Hon kommer ihåg det här beteendet. Det var inte trevligt det städerskan fick städa upp, säger han.
Receptionisten Rashid bin Hach berättar att han samlade ihop SSU-sällskapet på 23 personer dagen efter. Men ingen ville ta på sig ansvaret.


”Ser tydlig skillnad”
– Hon som var ansvarig försökte försvara de andra och skyllde på att avföringen kom från en katt eller något annat djur.
Men det tror inte hotellpersonalen på.
– Man ser tydligt skillnad, säger husfrun.
SSU:arna delade på kostnaden och samlade ihop 50 Euro som de gav till städerskan.
Enligt husmodern tog det städerskan ungefär 2,5 timmar att göra rent.


Kröp aldrig fram
Rashid bin Hach förväntar sig att gästerna kommer att fortsätta neka:
– Jag förstår att de kommer att säga ”Det är inte vi”.
– Men vem skulle göra så? Städerskan, som var tvungen att göra rent? Vem? Ingen annan har tillgång till gästernas rum.
Peter Skeppström, pressekreterare i SSU, och själv en av deltagarna på resan, säger:
– Jag fick reda på vad som hade hänt på eftermiddagen dagen efter av personalen.
– Det var bara att se till att det blev fixat, säger han. Det uppstod ett tryck på att någon skulle säga vem fan som gjort det där, men det kröp aldrig fram.
Expressen har sökt SSU-basen Jytte Guteland för en kommentar, men har inte lyckats nå henne

Huffo the A-LagaRe
2010-03-17, 10:59
Är det någon som är förvånad att SSU, tramsets okrönta kungar och drottningar, skulle försöka sig på något sånt här?

Det är väl ändå Sverigedemokraterna som är tramsets kungar.

Nitrometan
2010-03-17, 11:05
http://www.expressen.se/nyheter/1.863411/rum-fick-saneras

Bryssel och SSU är nog ingen bra blandning.

Peter Skeppström, pressekreterare i SSU, och själv en av deltagarna på resan, säger:
– Jag fick reda på vad som hade hänt på eftermiddagen dagen efter av personalen.
– Det var bara att se till att det blev fixat, säger han. Det uppstod ett tryck på att någon skulle säga vem fan som gjort det där, men jag erkände aldrig.

stevebc
2010-03-17, 11:07
Moget, moget!

UMS07G3-dPQ

Deceiver85
2010-03-17, 11:09
Det är väl ändå Sverigedemokraterna som är tramsets kungar.
Försök inte flytta fokus nu...

kaer
2010-03-17, 11:25
Sjukt fånigt. SSU är såklart supernöjda med sig själva, men jag tror de flesta som ser på det utifrån bara tycker att de gör bort sig.
Tveksamt om deras sk patent går igenom.

Stoltz
2010-03-17, 11:33
Ungdomspartier borde överhuvudtaget beläggas med munkavel och skickas till något ställe där de kan leva ut sina delirium i fred. Världsfrånvända, naiva, och oerfarna snorungar.

Håller helt med. Det har gått lite från att vara en plats där ugndomar kan intressera sig av politik till en plats där ungdomar rent allmänt är dumma i huvudet.

Är det någon som är förvånad att SSU, tramsets okrönta kungar och drottningar, skulle försöka sig på något sånt här?

Om vi ska vara riktigt ärliga nu, är inte ungdomspartierna litegrann som monarkisystemet i Narnia? Alla ungdomsparti, med något visst undantag, delar typ på den platsen numer.

Fatalist
2010-03-17, 14:17
Och vilka pengar ska alliansen ge till SSU som SSU sedan ska ge till välgörenhet? Jo våra inbetalda skattepengar. Förvånande att sossar vill ta pengar från det arbetande folket och ge bort dem till någon tredjepart.

Folket finansierar alltså SSU's lilla buståg, som förvisso hade kunnat vara en fin tanke om det inte vore för att pengarna tas från fel block.

Nitrometan
2010-03-17, 14:28
Folket finansierar ju redan SSU med en massa bidrag. Så de (SSU alltså) tycker väl inte att det är mer än rätt att nån annan tar ännu mer skattepengar och ger dem.

Jag tycker det är bra att ungdomar intresserar sig för politik. Men att ge skattepengar till politiska ungdomsförbund gillar jag inte.

Jagärsvag
2010-03-17, 14:45
Först kastar dom bajs på varandra och nu detta. Målet måste vara att förlora alla medlemmar?

Nitrometan
2010-03-17, 14:48
Först kastar dom bajs på varandra och nu detta. Målet måste vara att förlora alla medlemmar?

Och de använder våra skattepengar till båda aktiviteterna.

C.E.J.
2010-03-17, 14:49
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/ssu-tar-patent-pa-alliansen-1.1062600

Lite underhållande är det.

Men det känns som ett lite studentikost skämt som ungsoussar kan ta till för att få lite uppmärksamhet.

Ungsossarna som kom på idén kommer från överklassbakgrund, tveklöst.

rooz
2010-03-17, 14:51
Och de använder våra skattepengar till båda aktiviteterna.

Skulle du betala ur egen fick för att kasta bajs eller:D

Näe, håller med föregående talare i tråden, numer är alla politiska undomsavdelningar mest ett skämt..

Nitrometan
2010-03-17, 14:57
Ungsossarna som kom på idén kommer från överklassbakgrund, tveklöst.

Tror du?

Wiki säger:
Jytte Gunlög Elisabeth Bengtsson Guteland, född 16 september 1979 i Huddinge, är en svensk socialdemokratisk politiker. Hon valdes till ordförande för SSU vid förbundskongressen den 8 augusti 2007.[1] Hon föreslogs av SSU:s valkommitté att efterträda Anna Sjödin som förbundsordförande.

Guteland skriver för närvarande D-uppsats i internationell ekonomi på Södertörns högskola. Före valet jobbade hon som politiskt sakkunnig med internationell ekonomi på Finansdepartementet. Guteland har även arbetat som politisk sakkunnig på Utbildningsdepartementet.

Hon har en lång bakgrund i SSU och Socialdemokratiska Studentförbundet. Tidigt blev hon aktiv i SSU i Huddinge. Under sin tid i studentförbundets styrelse var hon internationellt ansvarig. Mellan 2005 och 2007 satt hon i SSU:s förbundsstyrelse med ansvar för välfärdsfrågor.

Resumé kör en annan variant:
http://www.resume.se/nyheter/2010/03/16/ssu-registrerar-alliansen/

Styrelsen i SSU har under eftermiddagen beslutat att lämna in en varumärkesansökan för varumärket Alliansen.

Jytte Guteland tog tillsammans med styrelsen beslutet efter ett extrainkallat möte.

– Vi gör det här för att regeringen ställt till det så mycket i Sverige. Lyckas vi med att varumärkesregistrera Alliansen kommer vi att sälja varumärket på Tradera. Pengarna kommer att gå till välgörande ändamål. Regeringen har försökt få begreppet till sitt eget, men vi rödgröna är lika mycket en allians. Vi markerar nu genom ansökan att regeringen varit väldigt slarviga i hur man hanterar varumärken och tjänsteutövningen i Sverige.

Guteland går även till attack mot Fredrik Reinfeldt som hon tycker har misslyckat med att leda landet åt rätt håll:
– Fredrik Reinfeldt kolla in när vi gör försäljningen av varumärket Alliansen på Tradera. Det är dags att betala tillbaka.

Varför tog ni det här beslutet att lämna in en ansökan om att varumärkesregistrera Alliansen?
– Vi rödgröna är också en Allians. De har försökt att lägga vantarna på begreppet Alliansen, men det tillhör inte dem. Vi rödgröna är lika mycket en allians. De rödgröna är en stark allians och det är såklart väldigt viktigt för oss att registrera det här varumärket.

Ansökan skickades in till PRV 16.30 under tisdagen.

– Det känns viktigt att visa upp vårt rödgröna samarbete så självklart är Alliansen ett viktigt begrepp även för oss rödgröna avslutar Guteland.

Jaha. Är de också en allians?

young_george
2010-03-17, 15:27
Mitt fotbollslag och ett annat fotbollslag har en allians där vi delar vissa delar av ekonomin/klubbstugan.

VI EE LIKA MYKKE EN ALIANNZ!!! FOR TEH ALLIANS!

stevebc
2010-03-17, 15:41
Bryssel och SSU är nog ingen bra blandning.

Peter Skeppström, pressekreterare i SSU, och själv en av deltagarna på resan, säger:
– Jag fick reda på vad som hade hänt på eftermiddagen dagen efter av personalen.
– Det var bara att se till att det blev fixat, säger han. Det uppstod ett tryck på att någon skulle säga vem fan som gjort det där, men jag erkände aldrig.

Yeah! Don't talk to no police! Man ska inte tjalla! G-code fo' life!

http://www.youtube.com/watch?v=ADvraf71s6o

Jag blir förbannad. Trodde snedsteget med Anna Sjödin höll organisationens rötägg i koppel (ja, det finns många schyssta personer i SSU som skäms rejält över det här).

Ungdomspartier borde överhuvudtaget beläggas med munkavel och skickas till något ställe där de kan leva ut sina delirium i fred. Världsfrånvända, naiva, och oerfarna snorungar.Så så så! :) Du snackar om våra framtida riksdagsmän och ministrar!

Nej, men helt ärligt är det rätt skrämmande.

Hemi
2010-03-17, 16:02
"– Jag tycker att det är trams. Det är just sådant här som gör att människor är skeptiska till politiken, säger moderaternas kommunikationschef Pär Henriksson till TT."

Nää, menar ni :eek:

Skall de inte patentera "SD" som i SocialDemokraterna också, "S" låter i sammanhanget lite abstrakt och utlänningar och turister som inte har järnkoll på Sverige har redan svårt att skilja på SOCIALdemokraterna och SVERIGEdemoktaterna och förknippar Sveriged.. och SD med det tidigare. Bäst att skynda sig!!! Patentkrig is da shit. Inte så konstigt kanske då partiernas image för röstfiskeriet görs genom kvällsmedia och Flashback ändå.

Vinter
2010-03-17, 16:11
Någon som känner sig manad att ta patent på "Vänsterpartiet"?? Profiiit profiiit...

Anton Fräs
2010-03-17, 17:24
Mitt fotbollslag och ett annat fotbollslag har en allians där vi delar vissa delar av ekonomin/klubbstugan.

VI EE LIKA MYKKE EN ALIANNZ!!! FOR TEH ALLIANS!

For the Horde!

victor_n
2010-03-17, 17:40
Någon som känner sig manad att ta patent på "Vänsterpartiet"?? Profiiit profiiit...

Vem skulle vilja ha med vänstern att göra:smash:

Matte_Maiden
2010-03-17, 19:05
Jag sätter en femma på att SSU går till Crazy Horse och vaskar för utpressningspengarna!