handdator

Visa fullständig version : Mindre transfett i margarin än smör...


mikaelj
2010-03-17, 08:48
...fast bara om man inte skiljer på konstgjorda och naturliga transfetter:

http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Nya-naringsvarden-for-40-olika-matfetter-/

Nitrometan
2010-03-17, 09:49
Vad är skillnaden på konstgjorda och naturliga transfetter?

Hur redovisas om transfetterna är konstgjorda eller naturliga?

Tolkia
2010-03-17, 09:54
Vad är skillnaden på konstgjorda och naturliga transfetter?
I det här fallet brukar man mena transfetter som finns i grädden smöret görs av (d.v.s. som kon producerar) och transfetter som bildas när margarinet tillverkas, vilket ju då inte sker i någon ko. "Konstgjort" är, tycker jag, en lite missvisande beteckning, då det ger intrycket att någon specifikt tillverkar transfett för att stoppa i margarinet.

Nitrometan
2010-03-17, 10:08
I det här fallet brukar man mena transfetter som finns i grädden smöret görs av (d.v.s. som kon producerar) och transfetter som bildas när margarinet tillverkas, vilket ju då inte sker i någon ko. "Konstgjort" är, tycker jag, en lite missvisande beteckning, då det ger intrycket att någon specifikt tillverkar transfett för att stoppa i margarinet.

Jag menade de hälsomässiga/funktionella skillnaderna.

Men tack för förtydligandet.

mikaelj
2010-03-17, 10:26
http://en.wikipedia.org/wiki/Trans_fat#Health_risks -- det verkar inte vara helt fastställt.

CLA (mjölktransfett) är däremot bra för hälsan och säljs ju dessutom som kosttillskott.

Eddie Vedder
2010-03-17, 12:02
Jag menade de hälsomässiga/funktionella skillnaderna.


En reviewartikel från danska forskare:

Fatty acids of trans configuration in our food come from two different sources – industrially produced partially hydrogenated fat (IP-TFA) used in frying oils, margarines, spreads, and in bakery products, and ruminant fat in dairy and meat products (RP-TFA). The first source may contain up to 60% of the fatty acids in trans form compared to the content in ruminant fat which generally does not exceed 6%. In Western Europe, including Scandinavia, the average daily intake of IP-TFA has decreased during the recent decade due to societal pressure and a legislative ban, whereas the intake of RP-TFA has remained stable. In spite of this decrease we have found that in many countries consumption >20 g of IP-TFA in a one-meal menu consisting of some popular foods is possible, even though the average intake of IP-TFA in these countries is low. Subgroups of the populations may therefore, on average, consume >5 g IP-TFA per day. This level of consumption is generally not possible for RP-TFA. A daily intake of 5 g TFA (primarily IP-TFA) is associated with a 29% increased risk of coronary heart disease. Such an association is not found for RP-TFA up to a daily intake of 4 g. The high amount of IP-TFA in popular foods, the evidence of a more harmful effect on health by IP-TFA than by RP-TFA, and the feasibility of eliminating IP-TFA from foods without side effects for the population, suggest that a selective elimination of IP-TFA from our food is a ‘low hanging fruit’ in the quest for a more healthy diet for subgroups of the population

Ruminant and industrially produced trans fatty acids: health aspects. Food & Nutrition Research Vol 52 (2008)

http://journals.sfu.ca/coaction/index.php/fnr/article/viewArticle/1651/1557

Från samma artikel:

Summary of evidence
Intake of IP-TFA is associated with the occurrence of CHD, and there are some plausible mechanisms to explain at least some of this association.

For RP-TFA intake, no association with increased CHD has been found. By contrast, even negative associations have been seen in some studies after adjustment for the simultaneous intake of saturated fat.

For both IP-TFA and RP-TFA there is a lack of randomized intervention studies with hard end points. Such studies could be helpful in establishing the extent to which intake of these fatty acids affect human health. However, intervention studies will probably never be carried out because it is unethical to verify suspicions of harmful effects when the suspected exposure can be removed without negative effects on health.

In the opinion of the authors, the strong suspicion of a harmful effect of IP-TFA intake, even more harmful than that of saturated fats, and the possibility of removing IP-TFA from food, places the burden of proving that IP-TFA in human foods is safe on those who would like to add IP-TFA to our food supply.

On the other hand, the lack of evidence for a harmful effect of RP-TFA intake, and the fact that these fatty acids cannot be removed from ruminant fat and have been part of human food in millennia, places the burden of proving that these fats are more harmful than saturated fats on those who would like to reduce the intake of RP-TFA beyond levels produced by a reduction in saturated fats generally.

Conclusion
The intake of ruminant trans fatty acids is maximally 4–5 g/day, whereas the intake of industrially produced trans fat in some population groups far exceeds 5 g/day. Since there is evidence for harmful effects of industrially produced trans fatty acids at this level, but not for ruminant trans fatty acids, and since it is feasible to eliminate industrially produced trans fatty acids from the food supply without side effects in the population, this elimination can be considered a ‘low hanging fruit’ in the quest for a more healthy diet for the entire population in any given country. How to do it is a political issue.

mikaelj
2010-03-17, 13:18
Det finns alltså studier. Om lekmän kan hitta dem tycker jag att man kräva att en statlig myndighet lägger ner åtminstone lika mycket tid på efterforskningar.

Ergo, de på SLV kan inte sköta sitt jobb vad gäller kostrekommendationer, alternativt har en dold agenda? Det är svårt att dra andra slutsatser från den här rapporten.

Nitrometan
2010-03-17, 13:24
Tack Eddie! Då kan man skita i SLV:s rapport?

Intressant.

Tolkia
2010-03-17, 14:39
Det finns alltså studier. Om lekmän kan hitta dem tycker jag att man kräva att en statlig myndighet lägger ner åtminstone lika mycket tid på efterforskningar.

Ergo, de på SLV kan inte sköta sitt jobb vad gäller kostrekommendationer, alternativt har en dold agenda? Det är svårt att dra andra slutsatser från den här rapporten.
Ja, de vill att så många som möjligt skall bli feta, få ätstörningar av att äta beroendeframkallande kolhydrater och till sist dö i hjärt-kärlsjukdomar. World dominion!

Doctor Snuggles
2010-03-17, 14:44
Ja, de vill att så många som möjligt skall bli feta, få ätstörningar av att äta beroendeframkallande kolhydrater och till sist dö i hjärt-kärlsjukdomar. World dominion!

Kan det inte bara vara så enkelt att de är lite lätt efterblivna? Du låter lite väl konspiratorisk nu.

mikaelj
2010-03-17, 14:46
Ja, de vill att så många som möjligt skall bli feta, få ätstörningar av att äta beroendeframkallande kolhydrater och till sist dö i hjärt-kärlsjukdomar. World dominion!

Nej, det tror jag inte.

Den dolda agendan vore kopplingen till industrin. Givet tidigare data där mättat fett pekats ut som bov i hjärt-/kärlsjukdomar är det praktiskt att bilda ett (djupgående?) samarbete med tillverkare av t ex margarin som ju inte skulle vara lika skadligt.

Fortsätter SLV med samma felaktiga bias leder det lätt till att man gör de antaganden jag gjorde. Det förvånar mig att Irene Mattisson inte har läst studien (bland andra, det finns fler) Eddie Vedder citerade.

Kan det inte bara vara så enkelt att de är lite lätt efterblivna? Du låter lite väl konspiratorisk nu.

Eller saknar incitament? Prestige? Finns många möjliga förklaringar.

Bendermannen
2010-03-17, 14:48
Kan det inte bara vara så enkelt att de är lite lätt efterblivna? Du låter lite väl konspiratorisk nu.

tycker nog han lät mer sarkastisk än konspiratorisk. ;)

Doctor Snuggles
2010-03-17, 14:58
tycker nog han lät mer sarkastisk än konspiratorisk. ;)

Sarkasm, är det nån slags maträtt eller?

Tolkia
2010-03-17, 14:59
Eftersom nu mikaelj tagit sig tid att vara lite mer konstruktiv (tack för det) skall jag också vara det: Jag tycker att notisen på SLV:s hemsida övertolkas (mer än en liten) en aning. Det enda man skriver är ju faktiskt att man gjort mätningar och uppdaterat sin databas efter det. Några råd om hur man bör konsumera med hänsyn till transfetter ges ju överhuvudtaget inte; att Bregott i exemplet innehåller mindre transfetter än smör är ju för att Bregott är uppblandat med flytande fett (väl främst av konsistensskäl, har jag fått uppfattningen). Inte direkt rafflande nyheter, med tanke på att det lär ha varit så ungefär sedan Bregott började tillverkas. Jag tycker personligen att det var onödigt att trycka in det där citatet i slutet av notisen, men jag har också själv jobbat på myndighet, och baserat på min erfarenhet av hur nyheter hanterades av informationsavdelningen där kan det mycket väl vara någon på information som tryckt dit något för att göra det hela lite sexigare.

Mitt intryck är att diskussionen om fett/inte fett, mättat fett/omättat fett etc. lider svårt av att det är alldeles, alldeles för mycket personlig prestige inblandat. Båda sidor har gjort så många kategoriska uttalanden att man hamnat i något slags point-of-no-return-läge och inte ser sig kunna backa. Det tror jag är ett mycket större problem än eventuella kopplingar till industrin, särskilt med tanke på att ju SLV inte direkt är privatfinansierat och Sveriges margarinindustri inte är riktigt så stor. Tyvärr är jag tveksam till att problemet kommer att lösas på annat än väldigt lång sikt (typ att alla inblandade går i pension eller dör).

mikaelj
2010-03-17, 15:04
Det enda man skriver är ju faktiskt att man gjort mätningar och uppdaterat sin databas efter det. Några råd om hur man bör konsumera med hänsyn till transfetter ges ju överhuvudtaget inte.

Ihop med de råd man kan läsa på om på SLV.se om att undvika transfetter anser jag deras pressutskick vara nära en "ledande fråga": indirekt säger de åt dig att du skall undvika smör för att det har högre mängd transfetter, men direkt skriver de enbart att du skall byta ut mättade fetter mot fleromättade.

Vilket naturligtvis också är helt uppåt väggarna när vi ser till den evidens som finns för att SFA->PUFA vad gäller CHD, t ex Kruse 2010, och även (tyvärr råtta) ökad förekomst av cancer, benskörhet m.fl. risker av att öka intaget av fleromättade fetter.

SLV inte direkt är privatfinansierat och Sveriges margarinindustri inte är riktigt så stor.

Jordbruksverket -> SLV. Vad är råvaran till margarin? Inte för att jag tror att det spelar så stor roll, men att det ligger under Jordbruksverket? Definitivt.

Tolkia
2010-03-17, 15:10
Jag tycker att du anstränger dig ganska hårt för att tolka in det du vill tolka in; var skriver de att man skall undvika smör för att det innehåller transfetter? Även om jag fortfarande tycker att citatet överhuvudtaget inte har någon plats i en notis om uppdatering av databasen.

F.ö. går väl råvaran till smör också under Jordbruksverket.

Eddie Vedder
2010-03-17, 15:36
Den dolda agendan vore kopplingen till industrin.

Har du läst hela artikeln jag citerade ovan? :D

Här är avslutningen:

Conflict of interest and funding
The paper is based on a presentation at a conference on health aspects of milk fat, 30–31 August 2007, Stockholm, Sweden, arranged by the Swedish Dairy Association, who also sponsored the fee due to the publication of the article. Arne Astrup is a member of Global Dairy Platform, Chicago and member of Arla Amba Nutrition Advisory Board.

mikaelj
2010-03-17, 15:40
Svar från Irene.

Bilaga 1 är "Fats and Fatty Acid Requirements for Adults; I. Elmadfa M. Kornsteiner, Institute of Nutritional Sciences, University of Vienna, Vienna, Austria"

----

1. Vi följer Codex definition av transfett (finns i paragraf 2.9 i CAC/GL 2-1985 Rev.1993, 2003, 2006, 2009 innehåller det du söker. Det är Codex guidelines on nutrition labelling. Du hittar den på www.codexalimentarius.net om du söker på Official standards)
2. Vi utgår från WHO´s bedömning av hälsorisker med olika typer av fettsyror som uppdaterades i vintras. I tabell 1 i bifogat dokument ser du att WHO summerar alla transfettsyror i sin rekommendation.

Vänliga hälsningar
Irene

Eddie Vedder
2010-03-17, 15:42
och Sveriges margarinindustri inte är riktigt så stor.

Nåja.;)

Visst behöver man inte se konspirationer bakom varje hörn men det är ingen överdrift att påstå att de livsmedelskoncerner som är störst inom margarinindustrin har "hyfsade" ekonomiska muskler. Vi kanske definierar "Sveriges margarinindustri" lite annorlunda men jag räknar in margarin som tillverkas i annat land men ändå säljs här och av en livsmedelskoncern med verksamhet i Sverige.

Utan att ha järnkoll vågar jag dessutom påstå att vinstmarginalen för lättmjölk är större än vinstmarginalen för standardmjölk, likaså för LÄTTA kontra Smör t.ex. Måhända att lättmargariner kostar mindre men jag tror som sagt vinstmarginalen är större där.

Tolkia
2010-03-17, 16:21
Visst behöver man inte se konspirationer bakom varje hörn men det är ingen överdrift att påstå att de livsmedelskoncerner som är störst inom margarinindustrin har "hyfsade" ekonomiska muskler. Vi kanske definierar "Sveriges margarinindustri" lite annorlunda men jag räknar in margarin som tillverkas i annat land men ändå säljs här och av en livsmedelskoncern med verksamhet i Sverige.

Utan att ha järnkoll vågar jag dessutom påstå att vinstmarginalen för lättmjölk är större än vinstmarginalen för standardmjölk, likaså för LÄTTA kontra Smör t.ex. Måhända att lättmargariner kostar mindre men jag tror som sagt vinstmarginalen är större där.
Jag är inte säker på att jag förstår passusen om prissättning. Menar du att det är SLV och jordbruksverket som sätter priserna? Lättmjölk och standardmjölk både görs och saluförs väl f.ö. av samma företag?

Det är inte mitt syfte, eller intresse, att gå ut som SLV:s riddare, men jag har rent allmänt lite svårt för konspirationsteoretiserandet kring industrikopplingar (inte bara när det gäller margarin). Det är gansk grovt att peka ut personer och säga att de är mutade (vilket faktiskt är vad man gör) och gör man det så hoppas jag att man har ordentligt stöd för vad man säger, och att det inte bara är ett skamgrepp man tar till för att det är smidigt och idiotsäkert (det är ju i stort sett omöjligt att helt fria sig från en anklagelse av den typen, ett s.k. "svara ja eller nej har du slutat slå din fru"-problem). Det blir samma diskussion som när det gäller forskningsmedel, vem är ren, går det att vara ren och vem bestämmer vad som skall gälla för ren?

Jag tycker även att det myckna användandet av konspirationanspelningar i det ena ledet inte tjänar något annat syfte än att göra diskussionen ännu mer infekterad. Jag är uppriktigt sagt tveksam till att någondera parten i det här fallet verkligen vill ha en konsensuslösning.

mikaelj
2010-03-17, 16:25
Jag är uppriktigt sagt tveksam till att någondera parten i det här fallet verkligen vill ha en konsensuslösning.

"Naturliga transfetter är bara nästan farligt" (för att ta ett exempel, välj något annat om du vill), eller hur hade du tänkt dig konsensus?

Tolkia
2010-03-17, 16:26
"Naturliga transfetter är bara nästan farligt" (för att ta ett exempel, välj något annat om du vill), eller hur hade du tänkt dig konsensus?
Jag vet att du inte är dum, så vänligen sluta låtsas som om du vore det. Det är inte så konstruktivt, även om det säkert är kul.

Eddie Vedder
2010-03-17, 16:28
Lättmjölk och standardmjölk både görs och saluförs väl f.ö. av samma företag?

Men jag pratade om vinstmarginaler. Vore jag ett företag som visste att produkt A ger mig högre vinster om folk föredrar det före B så skulle jag ju marknadsföra A starkare. Att tillsätta grädden till mjölken igen ger ju t.ex. mindre grädde. Dricks mer lättmjölk kan man även sälja mer grädde.

Jag kan ha fel givetvis. Och att vegetabilisk olja + vatten borde vara mycket större vinstmarginal än smör tror jag också.

mikaelj
2010-03-17, 16:32
Jag vet att du inte är dum, så vänligen sluta låtsas som om du vore det. Det är inte så konstruktivt, även om det säkert är kul.

Det är inte helt uppenbart. Som nämnts i andra diskussioner kan man tycka att det inte finns tillräckliga stöd för att ge detaljerade kostråd alls. Andra anser att de bara behöver justera andelar från makronutrienter, etc.

Jag vill faktiskt veta vad du menar med konsensus.

Tolkia
2010-03-17, 16:35
Eddie: Nu är jag med, och ja, visst är det så att det mesta bygger på att göra billigt och sälja dyrt. Jag tror dock att företagen här i större utsträckning jobbar med att spela på folks tjockisångest än på att försöka muta SLV. När det gäller hur mannen på gatan tolkar saker, både SLV och reklam (ta detta med vad risk är och hur man förmedlar det; jag gissar att det är något som diskuteras mer än en gång på din utbildning, t.ex.) så sitter vi ju också med ett gigantiskt kommunikationsproblem som fan vet hur man skall lösa. Plus det faktum att "folk" som grupp tenderar att vara ganska konservativa; det tar mycket längre tid för nya rekommendationer/insikter/etc. att slå igenom i det allmänna medvetandet än att publicera dem på lämpligt ställe.

Eddie Vedder
2010-03-17, 16:38
det tar mycket längre tid för nya rekommendationer/insikter/etc. att slå igenom i det allmänna medvetandet än att publicera dem på lämpligt ställe.

Absolut. Just därför har jag ju den åsikten jag har om officiella rekommendationer. Jag tycker inte de ska ändras hit och dit utan helt enkelt avskaffas helt. Finns vettigare saker för SLV att lägga kraft och skattepengar på än att berätta för folka vilka E% av det och det som är bäst.

Sverker
2010-03-17, 18:14
Primärproduktionen, dvs våra bönder, kontrolleras av Jordbruksverket.

När säden kommer till kvarnen, eller rapsen kommer till extraktionsanläggningen är det Livsmedelsverket som har ansvaret.


Det är inte så att ni jagar spöken Jag tror att de flesta tillverkare i Sverige använder transfritt fett till margarin, bröd, kakor, konfektyr.
Har vi inga svenska studier på intaget av transfett de senaste åren ?

Exhale_
2010-03-17, 18:21
Ihop med de råd man kan läsa på om på SLV.se om att undvika transfetter anser jag deras pressutskick vara nära en "ledande fråga": indirekt säger de åt dig att du skall undvika smör för att det har högre mängd transfetter, men direkt skriver de enbart att du skall byta ut mättade fetter mot fleromättade.

Vilket naturligtvis också är helt uppåt väggarna när vi ser till den evidens som finns för att SFA->PUFA vad gäller CHD, t ex Kruse 2010, och även (tyvärr råtta) ökad förekomst av cancer, benskörhet m.fl. risker av att öka intaget av fleromättade fetter.


Nu har jag inte läst den studien (studier?) du hänvisar till men var intaget av PUFA i studierna den mängd som SLV förespråkar? 5-10 E%

Exhale_
2010-03-17, 18:26
Absolut. Just därför har jag ju den åsikten jag har om officiella rekommendationer. Jag tycker inte de ska ändras hit och dit utan helt enkelt avskaffas helt. Finns vettigare saker för SLV att lägga kraft och skattepengar på än att berätta för folka vilka E% av det och det som är bäst.

Hur anser du att de ska jobba? Var ska de lägga resurserna?

Jag kan hålla med om att energiprocent är svårt att nå ut med men samtidigt har jag sett få kampanjer där SLV använt sig av E%.

Eddie Vedder
2010-03-17, 20:01
Hur anser du att de ska jobba? Var ska de lägga resurserna?

Det har jag skrivit i massa trådar. Du hittar nog om du gör en detaljerad sökning.

mikaelj
2010-03-18, 00:26
Nu har jag inte läst den studien (studier?) du hänvisar till men var intaget av PUFA i studierna den mängd som SLV förespråkar? 5-10 E%

En review; minns inte. Den finns allmänt tillgänglig att läsa, länkad från t ex kostdoktorn.se

puccini
2010-03-21, 04:40
Effekt av naturlig vs. industrielle trans-fettsyrer på LDL/HDL-kolesterol (Brouwer et al 2010):

http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0009434
Background
Trans fatty acids are produced either by industrial hydrogenation or by biohydrogenation in the rumens of cows and sheep. Industrial trans fatty acids lower HDL cholesterol, raise LDL cholesterol, and increase the risk of coronary heart disease. The effects of conjugated linoleic acid and trans fatty acids from ruminant animals are less clear. We reviewed the literature, estimated the effects trans fatty acids from ruminant sources and of conjugated trans linoleic acid (CLA) on blood lipoproteins, and compared these with industrial trans fatty acids.

Methodology/Principal Findings
We searched Medline and scanned reference lists for intervention trials that reported effects of industrial trans fatty acids, ruminant trans fatty acids or conjugated linoleic acid on LDL and HDL cholesterol in humans. The 39 studies that met our criteria provided results of 29 treatments with industrial trans fatty acids, 6 with ruminant trans fatty acids and 17 with CLA. Control treatments differed between studies; to enable comparison between studies we recalculated for each study what the effect of trans fatty acids on lipoprotein would be if they isocalorically replaced cis mono unsaturated fatty acids. In linear regression analysis the plasma LDL to HDL cholesterol ratio increased by 0.055 (95%CI 0.044–0.066) for each % of dietary energy from industrial trans fatty acids replacing cis monounsaturated fatty acids The increase in the LDL to HDL ratio for each % of energy was 0.038 (95%CI 0.012–0.065) for ruminant trans fatty acids, and 0.043 (95% CI 0.012–0.074) for conjugated linoleic acid (p = 0.99 for difference between CLA and industrial trans fatty acids; p = 0.37 for ruminant versus industrial trans fatty acids).

Conclusions/Significance
Published data suggest that all fatty acids with a double bond in the trans configuration raise the ratio of plasma LDL to HDL cholesterol.

Sverker
2010-03-21, 07:19
Jag tittade bara igenom de första referenserna. I inget av abstraktet framkom vilka mängder transfett personerna åt varje dag. Kan vara lite svårt att överföra resultatet till 2010-års Sverige.

Referens nr. 8 var intressant.
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WJH-45J5BV5-K&_user=10&_coverDate=06%2F30%2F1998&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=1259464249&_rerunOrigin=scholar.google&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=0c4c8f7bee788ae4146ea1920f5f1871

Här står lite vilka mängder av transfettsyror det finns i mjölk. Det är en samanställning av 14 st europeiska länder. Att fettsyresammansättningen också varierar mellan sommar och vinter visar att dessa djur gick ute på sommaren.