handdator

Visa fullständig version : Superset, bra för volym?


chrilledude
2010-03-17, 05:48
Hej! Undrar om superset är bra/dåligt för volym?

Exempel på ett superset;

Bänkpress = 10 reps
Flyes = 10 reps
Hantelpress = 10 reps

(ingen vila emellan där, såklart.)

Frågorna:

1. Är superset bra/dåligt för volym?

2. Skulle man kunna köra superset varje pass? Bra/Dåligt?

Nu spelar såklart massor med andra faktorer in i bilden, men ändå.

Tack på förhand! :hbang:

Yip_man
2010-03-17, 06:35
exempelet är ett Triset iofs. Men visst ibland är det bra att slänga in, men jag ser det mest som något som sparar tid.

chrilledude
2010-03-17, 07:52
exempelet är ett Triset iofs. Men visst ibland är det bra att slänga in, men jag ser det mest som något som sparar tid.

Jaha oj, visste inte.

Testade nyss på superset på ryggpasset, passet tog nog ~20min haha.

siimon89
2010-03-17, 09:20
Från vad jag förstått så ger kort vila mellan seten ökad mjölksyran och även ökningar i tillväxthormons (Growth Hormone).
Kör man superset kan det ju tänkas att denna princip gäller där också på grund av den korta vilan och "suramiljön" kroppen utsätts för.

Numse
2010-03-17, 09:37
Om jag kör superset så är det som sista övninga för biceps/triceps eller axlar för att pumpa ut det sista. Gärna med dropset samtidigt. Gott att få ordentligt med mjölksyra i slutet.

Att köra superset i början skapar bara onödig mjölksyra och hämmar resten av övningarna. Och att köra superset med tyngre övningar så som bänk, knäböj och mark ser jag ingen anledning till.

Scratch89
2010-03-17, 10:28
Ska man superseta borde det vara lämpligare att superseta antagonisterna istället.

Numse
2010-03-17, 10:31
Exakt

Salus
2010-03-17, 10:35
Ska man superseta borde det vara lämpligare att superseta antagonisterna istället.

Same same...

ex1 Rodd + valfri bröstövning
ex2 Dips + chins
ex3 biceps + triceps

Det är de kombinationer jag använder ibland för att korta ned tiden på passen.

krappen
2010-03-17, 15:00
Jag och en polare brukar köra ett axelpass som han har hittat på, passet börjar med 3 set militärpress, vilar lite och sedan tar vi 2 par hantlar var och en skivstång, ett par lite tyngre hantlar som skall köras på 6/8 reps (efter överenskommelse), ett par lite lättare hantlar som skall köras på 10 reps, och en skivstång på ~20kg.
Det är ett superset/dropset som går till som följande:

Vi kör alla övningar i setet utan vila, först hantellyft åt sidan, sedan hantellyft framåt för framsida axlar, sedan baksida axlar framåtlutat och sist men inte minst 8 reps stående milipress bakom nacken, direkt efter det repeterar vi alla övningar på 10 reps med de lätta hantlarna (utan vila emellan) och först efter det är setet över. Vi brukar köra 3 set med ganska lång vila emellan, axlarna är helt slutpumpade efteråt.

Tar gärna lite synpunkter på det passet, vad som kan förbättras osv, om det är bra i över huvud taget? Jag känner ju själv att jag ökat enormt i volym och är riktigt nöjd med passet men det är upp till experterna att säga.

z_bumbi
2010-03-17, 15:10
Ska man superseta borde det vara lämpligare att superseta antagonisterna istället.

Det beror på varför man kör det. Är det bara för att spara tid så funkar antagonister oftast bäst men vill man bygga volym, jobba med muskeluthållighet eller något annat så kan det funka bättre med samma muskler i alla övningarna.

BobaFett
2010-03-17, 17:12
Superset = högreps. Högreps = dåligt för muskeltillväxt.

Kan vara bra att köra ibland för att göra nåt man inte är van vid men tvivlar starkt på att superset bygger massa bättre än vanliga högreps.

Jag kör det ibland som variation eller "chocka" kroppen som vissa brukar säga men inte mer än en gång per månad :P

z_bumbi
2010-03-17, 17:25
Superset = högreps. Högreps = dåligt för muskeltillväxt.

Det gäller bara om man väljer att träna supersetet på det viset. Även om man på grund av repetionsval hamnar runt 10-20 reps totalt så finns det dessutom inget som säger att det skulle vara direkt dåligt för muskeltillväxten.
Däremot kan det vara slitsamt och då speciellt om man kör till failure i båda övningarna.

Commando1980
2010-03-17, 17:34
beror på

Numse
2010-03-17, 17:50
Har aldrig märkt av att högreps är dåligt för muskeltillväxt. Bara en dålig ursäkt för dem som inte pallar mjölksyran :D

Scratch89
2010-03-17, 18:02
Har aldrig märkt av att högreps är dåligt för muskeltillväxt. Bara en dålig ursäkt för dem som inte pallar mjölksyran :D

Du hade tränat ett par månader, eller vad var det? ;)

Numse
2010-03-17, 18:04
En månad. Vistats på gym i 6-7 år innan uppehållet.

Scratch89
2010-03-17, 18:13
Ja men då så. :)

Numse
2010-03-17, 18:19
Nu är jag bara liten och vek *cry*

BobaFett
2010-03-17, 23:57
Det gäller bara om man väljer att träna supersetet på det viset. Även om man på grund av repetionsval hamnar runt 10-20 reps totalt så finns det dessutom inget som säger att det skulle vara direkt dåligt för muskeltillväxten.
Däremot kan det vara slitsamt och då speciellt om man kör till failure i båda övningarna.

Du menar t.ex. 3 reps på den första, 3 reps på nästa och 3 reps på den tredje övningen för hypertrofi. Det skulle funka så länge man hamnar inom rätt repsintervall för ändamålet man är ute efter.

Scratch89
2010-03-18, 00:22
Du menar t.ex. 3 reps på den första, 3 reps på nästa och 3 reps på den tredje övningen för hypertrofi. Det skulle funka så länge man hamnar inom rätt repsintervall för ändamålet man är ute efter.

Det låter sjukt jobbigt.

z_bumbi
2010-03-18, 08:03
Du menar t.ex. 3 reps på den första, 3 reps på nästa och 3 reps på den tredje övningen för hypertrofi. Det skulle funka så länge man hamnar inom rätt repsintervall för ändamålet man är ute efter.

Intensiteten anges oftast som den styrande faktorn för att bygga, antalet reps har alltså troligen mer samband med att man bara kan köra ett visst antal reps på en viss procent av 1rm än att just repsantalet i sig skulle vara en nackdel. Skulle man kunna köra 30 reps på 85% av 1rm så skulle det troligen innebära att man byggde bra på det alt att man har en brutalt dålig 1rm :) .
Så att köra 6,8 , 12,12 eller vad man nu väljer innebär i varje fall att man har "ett set" i rätt intervall.
En del av att bygga handlar också om att skapa en miljö i musklerna så att de suger åt sig energi inför nästa pass och den sk strypträningen antyder att den anaerobafaktorn kan vara av stor betydelse dvs att träna utan syre. I båda fallen kommer den andra övningen in.

Men tror man inte på det utan absolut vill hamna inom ett totalt repsintervall som anses lämpligt för att bygga så funkar det mycket riktigt att köra färre reps och högre intensitet per övning. Man behöver inte ens gå ner så lågt som 3 reps per övning för att hålla sig inom "intervallet", det är å andra sidan ganska så kul om man väljer rätt övningar.

3,3,3 är iofs en kul variant och med rätt övningsval så kan den bli ganska så jobbig.