handdator

Visa fullständig version : Nedsatt rörlighet i vänster knä


Sputnik_88
2010-03-16, 21:33
För 5 år sedan råkade jag ut för en bilolycka. Fick en öppet benbrott på vänster lårben, samt vadbenet gick av. Blev opererad och kunde börja gå utan kryckor efter ca 2år. (Infektioner hade del i den långsamma förbättringen). Muskeln ovanför knäet hade också gått av, blev sydd ihop. Nu efter 5 år har jag ännu bara 90 graders böjlighet i vänster knä. (Om jag står upprätt och lyfter foten mot baken klarar jag bara av 90 grader, dvs vadbenet parallellt med marken. Har under de första 2 åren gått till en fysioterapeut åtskilliga gånger, men gav upp hoppet när det inte blev bättre. Har ingen metall kvar i benet, men det är styvt. Har börjat cykla 1h varje morgon nu i hopp om att det ska lossna. Men jag antar att muskeln är stramare eller kortare än tidigare, samt att det finns en del brosk kvar. Blev opererad i höst, de sista metallplattorna togs bort i förhoppning om att rörligheten skulle bli bättre. Men..... Läkarna menar i varje fall att inga fler operationer kommer att utföras. Så nu skulle jag vilja höra om någon har någon som helst aning om hur jag ska göra, uppvärmning, stretchning, tänjning, kylning, eller vad som helst för att få benet i skick? Håller igång hela tiden med cykling som bäst samt löpning simning.
Vet att det krävs mycket för en sån här skada, men jag tror ändå det är möjligt att få benet återställt.
Men har någon nån slags information som skulle kunna hjälpa mig på traven?

Tack på förhand!

//Kim