handdator

Visa fullständig version : Deff enl. The Body Transformation Guide


Josno
2010-03-16, 20:59
Tjena Kolozzeum.

Köpte för någon dag sedan The Body Transformation Guide av Joakim Bartoll för att få lite inspiration till mitt 8 veckors deffupplägg. Nu har jag hunnit gå igenom den och har hittat en hel del som gjort mig förvirrad.

Joakim har valt att ta bort samtliga kolhydratskällor men tillåter en fuskmåltid i veckan som ska innehålla minst 4g kolhydrater per kg kroppsvikt. Detta motiverar han "för att förbättra kroppens användning av fett som bränsle". I Deff - en guide (Grub) så står det inget om att nerskärning på kolhydrater skulle ha någon förbättring på fettförbränning/deff.

Jag förstår att kolhydratsrestriktion bör kunna förbättra insulinkänsligheten, men är det värt det? Kan själva omställningen (chocken) från en normal/hög kolhydratskost till en lågkolhydrats kost ge märkbara fettförluster?

Alltså jag undrar ifall en deff med ett kaloriunderskott på 700kcal per dag plus låg kolhydratskost skulle kunna ge ökade fettförluster än en deff med ett kaloriunderskott på 700kcal fast med "normal" kost.

Jag blev även lite fundersam när jag läste att några av kosttillskotten som rekommenderades var Matspjälkningsenzymer (betain och pepsin), multivitamin, 60-90mg zink och 500-1000mg magnesium (per dag).

Kosttillskotten jag tänkt att köra under deffen är
EAA (Essential Amino Rush)
Vassleprotein
Mittval Sport (2 tabletter per dag)
Omega 3 500mg (2 tabletter per dag)

Finns det någon anledning att köpa till extra zink och magnesium? Dessa kommer vara på 120% respektive 100% av RDI (pga Mittval sport) plus normal kost.

Joakim Bartoll skriver om matspjälkningsenzymer att ca 80% av befolkningen har brist på dessa vilket leder till sämre näringsupptag , speciellt av protein. Hur väl stämmer detta?

MVH

capron
2010-03-17, 00:00
Är övertygad om att -700 med låg kolhydrater kost bränner mer fet. Men tror väl inte så mycket på betain och pepsin tyckte någon skrev att dessa emzymer skulle hjälpa till att ta upp mer protein om man nu tog stora protein drinkar.