handdator

Visa fullständig version : Träna Obliques - Statiskt/Dynamiskt?


Vildarawk
2010-03-16, 19:19
Mors!

Har äntligen blivit av med gipset på min hand och att sitta och pumpa koncentrationscurl på 7 kg med halv ROM pga stykreförlust/smärta var inte så kul så jag gick hem och snickrade ihop en ny Rygg/Bröst/Benmage-split.

Den första frågan som dök är hur/om man ska träna obliquerna specifikt? Har för tillfället med Cablecrunches (5-7 set på ca 7-8 reps) och plankan+sidplankan (till snudd på fail) som specifika magövningar. Bör man lägga in Sidebend (http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DB45SideBend.html) för att få med dynamisk träning också?

I vardagslivet används väl just obliquerna till mestadels statiskt arbete, dock kanske dynamisk styrka är bra som skidåkare (jibbing/freestyle)?

Johan_P
2010-03-16, 19:25
Jag tycker sidebends är en skön övning. Det är du som bestämmer om den ska med ditt schema eller inte ;) Testa den och se vad du tycker.

feyin
2010-03-16, 19:32
Jag tycker det känns som sidebends är skadligt för ryggen, när ryggraden böjs åt sidorna sådär kan väll inte vara bra? Såga mig inte nu! Jag bara spekulerar, ser gärna att det inte är så.

Pjotor
2010-03-17, 08:17
Jag tycker det känns som sidebends är skadligt för ryggen, när ryggraden böjs åt sidorna sådär kan väll inte vara bra? Såga mig inte nu! Jag bara spekulerar, ser gärna att det inte är så.

Så länge du inte böjer för långt eller med för tunga vikter så är det ingen fara.

Ungrim
2010-03-17, 08:20
Så länge du inte böjer för långt eller med för tunga vikter så är det ingen fara.

Frågan är ju då hur tunga vikter "magen" behöver och hur tunga vikter ryggen klarar

prOtotype
2010-03-17, 09:07
Frågan är ju då hur tunga vikter "magen" behöver och hur tunga vikter ryggen klarar

Det är ju inte rectus abdominis vi pratar här, utan obliques. Jag känner att en 5kg's vikt gör en stor skillnad i sidebends. Jag vet inte vilka mål folk har för obliques men det känns inte som att det är jättevanligt att man vill lägga mycket massa på dom, så 10kg lär väl räcka långt?

pelle
2010-03-17, 09:09
Det är ju inte rectus abdominis vi pratar här, utan obliques. Jag känner att en 5kg's vikt gör en stor skillnad i sidebends. Jag vet inte vilka mål folk har för obliques men det känns inte som att det är jättevanligt att man vill lägga mycket massa på dom, så 10kg lär väl räcka långt?

Nu känns det som jag gör fel när jag gör sidebends. Jag har en 30 kgs hantel när jag kör sidebends.

Ungrim
2010-03-17, 09:21
Det är ju inte rectus abdominis vi pratar här, utan obliques. Jag känner att en 5kg's vikt gör en stor skillnad i sidebends. Jag vet inte vilka mål folk har för obliques men det känns inte som att det är jättevanligt att man vill lägga mycket massa på dom, så 10kg lär väl räcka långt?

Självklart är det obliques vi pratar om, men skulle jag köra med 5 kg hantel skulle jag inte känna nånting alls

prOtotype
2010-03-17, 09:51
Självklart är det obliques vi pratar om, men skulle jag köra med 5 kg hantel skulle jag inte känna nånting alls

Full ROM?

Som sagt, jag vet inte vilka mål alla har. Jag siktar inte direkt på massa i obliques utan lägger till någon övning för det ca varannan vecka endast för stabilitet i bålen/utseende.

Någon som kör tunga obliquesövningar som har en bra magbild att visa? Skulle vara intressant

dt06mj2
2010-03-17, 10:07
De gånger jag har provat side bends så har jag fått intrycket av att man klarar av att köra mycket mer än vad ryggen gillar. Det fanns liksom ingen övre gräns för vad jag kunde side-bend:a, jag fick bara mer ont i ryggen.

prOtotype
2010-03-17, 10:15
Tänker du på stående sidebends? När jag kör sidebends så kör jag det som han gör här: http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DB45SideBend.html
Om du tar hur mycket som helst kanske du behöver se över utförandet? Känns ju konstigt om du skulle kunna köra strikt 3x12 med 50kg vikt

dt06mj2
2010-03-17, 10:18
Jo, tänker på stående,
den du länkade till ger nog bra mycket bättre isolering och kräver säkert mycket mindre vikter.

Johan_P
2010-03-17, 10:41
Jag tror man måste skilja på två utföranden här:

Sidebends stående med hantel.
Sidebends i bellyback-/hyperextensionsställning med vikt.


Jag pratade med en kille, Thomas_W här på forumet, om denna övning. Han jobbar som naprapat. Han menar på att har man inte bra båltryck under lyftet är det en mycket riskfylld övning. Det är också en riskfylld övning om man går djupt (läs: så djupt man kan) och/eller har mycket vikt. Man utsätter alltså ryggen för onödig belastning. Han menar på att alternativ nr. 2 är mer skonsamt.

Jag har kört alt. nr. 1 flertalet gånger med tunga vikter och aldrig fått ont i ryggen eller känt av något. Men det är ingen ursäkt för att fortsätta om det är en onödig risk för ryggen.

Sen kanske man kan ifrågasätta att träna oblikerna separat. Men jag har tyckt det känns bra, därav fortsatt. Jag kommer tänka annorlunda i fortsättningen.

prOtotype
2010-03-17, 10:51
Jo, tänker på stående,
den du länkade till ger nog bra mycket bättre isolering och kräver säkert mycket mindre vikter.

Jag provade stående någon gång innan jag skippade den.
Det som gör att man orkar mycket vikt är ju att man flyttar den så kort och iom stående placering så behöver du ju inte lyfta din egen överkroppsvikt alls på samma sätt utan den rör sig ju mest i sidled

Curls
2010-03-17, 12:48
Sidebends i bellyback-/hyperextensionsställning med vikt.


Denna tycker jag bäst om, jag kör utan vikt och super strikt.

delta_mats
2010-03-17, 13:31
Varför vill man överhuvudtaget träna obliques specifikt? Blir dessa välutvecklade förstör man ju V formen ordentligt, vem vill gå omkring med en H kropp liksom?

saab900
2010-03-17, 14:51
Full ROM?

Som sagt, jag vet inte vilka mål alla har. Jag siktar inte direkt på massa i obliques utan lägger till någon övning för det ca varannan vecka endast för stabilitet i bålen/utseende.

Någon som kör tunga obliquesövningar som har en bra magbild att visa? Skulle vara intressant

Återkommer med bild i sommar :)
Jag ligger på 35 kilos-hantel nu, och väger 80 kg pre-deff.

prOtotype
2010-03-17, 16:37
Varför vill man överhuvudtaget träna obliques specifikt? Blir dessa välutvecklade förstör man ju V formen ordentligt, vem vill gå omkring med en H kropp liksom?

Jag kör som sagt endast obliques någon gång ibland och känner att det har hjälpt ordentligt i att få fram magrutorna ordentligt.

Tomas W
2010-03-17, 19:47
Jag kör som sagt endast obliques någon gång ibland och känner att det har hjälpt ordentligt i att få fram magrutorna ordentligt.

Varför tror du att det är just obliquus träningen som gjort att du fått fram magrutorna ordentligt när du säger att du bara kör de någon gång ibland?