handdator

Visa fullständig version : Frågor om viktminskning etc.


alexa
2010-03-16, 18:27
Hej!

Ny medlem på sidan här. Jag vet inte hur hårt modererat detta forum är men vore tacksam om jag kunde få lite hjälp och svar och slippa leta upp allt i tusentals andra trådar. Here we go. :)

Jag är väl mellan 1,65-1,69 lång och väger ca 68 kg. Gick ned fyra kilo på ett par veckor bara av att sluta äta direkt onyttigt. Jag brukar ha lätt att både gå upp och ned i vikt. Men... nu vill jag gärna komma i bättre form. Har liksom inga hälsoproblem eller är tjock eller dylikt, men jag har låtit bli att träna på flera år så någon vidare kondition eller styrka besitter jag inte.
Har börjat gå promenader i snabb takt ca 1-2 h/ 3-4 ggr per vecka (försöker hålla det 2 h, men ibland blir det mindre) försöker varva med löpning så gott det går under "passet" samt gör ca 20 armhävningar per dag och 30-40 crunches, har precis kommit underfund med att jag inte gör situps och skillnaden däri. ;) (Jag antar att ni vet.)

Jag äter hyfsat nyttigt numer, de senaste veckorna kanske jag ska säga. Har väl ätit godis en gång och snabbmat två gånger, men man tappar liksom suget när man låter bli ett tag och det är inget jag direkt saknar. Då är det i så fall svårare att veta vad för mat man ska äta. Alla säger olika och det man tror är nyttigt visar sig inte alls vara det. Mjölk, ägg, sallad - vad tusan ska man äta?

Men frågan är; är detta nog? För att få en schysst kondition etc? Jag vill gärna bygga upp en schysst kondition samt gå ner några kilon, lite muskler skadar inte heller även om jag inte är sådär jätteförtjust i vikter och allmänna gymredskap. Kanske mest för att jag inte förstår redskapen till 100, jag vet inte. ;)

Hur länge ska man gå per dag för att förbränna tillräckligt med kalorier och fett för att gå ner i vikt(märkbart)? Kommer jag någonstans med den här träningen eller är den för "lätt"?
Hur kommer man egentligen igång med löpningen? Jag har inga problem att gå flera timmar i rask takt men löpningen är faktiskt svår även om jag väl sett en liiiten förbättring.

Har jag glömt något? Nåja, det visar sig.
Ja, jag hoppas ni orkat läsa min tråd och hoppas på svar. :)

Johan_P
2010-03-16, 19:13
Du ställer en hel del olika frågor, så jag försöker spalta upp det lite. Here we go:

Jag vet inte hur hårt modererat detta forum är men vore tacksam om jag kunde få lite hjälp och svar och slippa leta upp allt i tusentals andra trådar. Here we go. :)

Problemet med detta är att mååånga nya på forumet gör exakt samma sak, och vi på forumet får göra exakt samma sak för varje ny medlem som vill ha sina frågor besvarade ;)

Mjölk, ägg, sallad - vad tusan ska man äta?

Jag refererar till Deffguiden, där King Grub ger bra exempel på bra mat: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Här är ett utdrag:

Bra kolhydratkällor är pasta (särskilt fullkornsvarianterna), parboiledris och fullkornsris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Bran Plusflingor, grahamsgrynsgröt, müsli, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser och frukt.

Bra protein hittar du i rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, bland många andra källor.

Bra fett hittar du i, för att ta några exempel: raps-, oliv-, eller linfröolja, fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax, nötter, mandlar och avokado.

Men frågan är; är detta nog? För att få en schysst kondition etc? Jag vill gärna bygga upp en schysst kondition samt gå ner några kilon, lite muskler skadar inte heller även om jag inte är sådär jätteförtjust i vikter och allmänna gymredskap. Kanske mest för att jag inte förstår redskapen till 100, jag vet inte. ;)

Lite luddigt att läsa vad du egentligen vill. Lite av allt verkar det som. Konditionsträna om det är kondition du vill ha. Styrketräna för muskelvolym, muskeluthållighet och/eller styrka.

Det är du som bestämmer om det är nog eller inte för vad du vill åstadkomma.

Hur länge ska man gå per dag för att förbränna tillräckligt med kalorier och fett för att gå ner i vikt(märkbart)? Kommer jag någonstans med den här träningen eller är den för "lätt"?

Jag refererar till Deffguiden igen. Läs igenom texten några gånger. Förmodligen kommer du få lite mer klarhet om hur du ska göra: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Hur kommer man egentligen igång med löpningen? Jag har inga problem att gå flera timmar i rask takt men löpningen är faktiskt svår även om jag väl sett en liiiten förbättring.

Det är helt upp till dig :)

Vill du se hur mycket energi det krävs för löpning, gång, eller annan aktivitet, testa: http://www.caloriesperhour.com/index_burn.php