handdator

Visa fullständig version : Nya antagningsregler till högskolan


Control_61
2010-03-16, 16:09
Jag har 18.5 i betyg (+ 2.5 i meritpoäng). 21.0 enligt de nya reglerna alltså.

Tror ni att det räcker för att komma in på en linje som förra året låg på 19.2?


Är det någon som har en aning om hur det kommer slå ut?

Kek
2010-03-16, 16:14
Folk med upplästa betyg kommer ju söka in i en ganska liten kvot vad jag ahr förstått så det kommer ju inte finnas så många 20,0 snubbbar som söker in på vanlig kvot längre så du får det antagligen lättare att komma in. Vad det gäller meritpoäng så får ju alla det. Jag har inte valt några specialla kurser och har ändå 2+ något i meritpoäng om inte fullt. Vet inte hur man räknar riktigt.

Control_61
2010-03-16, 16:15
Jag tar för givet att det blir lättare att komma in.

Frågan är bara hur mycket lättare det blir...


Vill så gärna komma in på den linjen! ;)

High1ander
2010-03-16, 16:21
Vafan är meritpoäng nu?

rooz
2010-03-16, 16:26
Vafan är meritpoäng nu?
Vissa kurser ger dig det. tex språk osv

Mental
2010-03-16, 16:37
Och vi som har betyg innan det infördes kan känna oss lurade på 2.5 p i konkurensen, syrligt...

Control_61
2010-03-16, 16:46
Hur tror ni det kommer slå ut då?

Ingen förändring? Stor förändring?

Kommer man in med 18.5 (21.0) på en linje som från början har 19.2?

rooz
2010-03-16, 16:47
Hur tror ni det kommer slå ut då?

Ingen förändring? Stor förändring?

Kommer man in med 18.5 (21.0) på en linje som från början har 19.2?

Det beror ju på hur många som söker, och vilka poäng dessa har. En kompis flcikvän kom in på ekonomi i lund med 17.8 och intaget var 18.2, så allt är möjligt

Eldhroka
2010-03-16, 16:50
Hur räknar man ut betygen?

Jag var med i första års-kullen som fick det nya G-VG-MVG systemet,
och nu har jag för första gången sökt till högskolan.

tumme
2010-03-16, 16:54
Hur räknar man ut betygen?


http://www.studentum.se/se/studentum/rakna_ut_betyg.aspx tror jag är lättast. Fast jag vet inte om den räknar in meritpoäng.

stevebc
2010-03-16, 16:59
Jag gillar systemet med meritpoäng då de väger upp kurser som är viktiga för en viss specifik utbildning, om jag förstått det rätt.

T ex ger höga betyg i naturvetenskapliga ämnen extrapoäng för de som söker till läkarlinjen, och språk (engelska, samt ett tredje språk) ger även de extrapoäng va? Min kompis har ännu inte kunnat komma in på läkarlinjen pga ett för dåligt betygsnitt, när han faktiskt fått högsta betyg "med råge" i alla biologikurser han läst hittils. Hade han fått den här chansen som gymnasieelever får nu hade han kanske kunnat komma in.

Bahir
2010-03-16, 17:11
Meritpoängen ges om man har kurser utöver det som krävs för utbildningen. Har man läst t ex Engelska C och utbildningen kräver Engelska B så får man meritpoäng. Har din polare läst t ex Biologi B, men den kursen ändå är ett förkunskapskrav, så får han inga meritpoäng.

Som jag har förstått det så är det främst språk- och matematikkurser som ger meritpoäng. Själv är jag glad att ha ett bra resultat på högskoleprovet att luta mig tillbaka på, så jag slipper bry mig om meritpoäng (vilket ändå bara skulle bli engelska C (och snart matte D som jag tentar upp)).

Carolinew
2010-03-16, 17:19
De nya reglerna med direktgruppen samt kompletteringsgruppen kommer gynna de som går direkt från gymnasiet (samt de som läst 2/3 eller mer på komvux) medan de som kompletterar på komvux kommer få det svårare att komma in. Troligtvis.

stevebc
2010-03-16, 17:21
Meritpoängen ges om man har kurser utöver det som krävs för utbildningen. Har man läst t ex Engelska C och utbildningen kräver Engelska B så får man meritpoäng. Har din polare läst t ex Biologi B, men den kursen ändå är ett förkunskapskrav, så får han inga meritpoäng.

Som jag har förstått det så är det främst språk- och matematikkurser som ger meritpoäng. Själv är jag glad att ha ett bra resultat på högskoleprovet att luta mig tillbaka på, så jag slipper bry mig om meritpoäng (vilket ändå bara skulle bli engelska C (och snart matte D som jag tentar upp)).Okej.

Låter bra hur som helst. Min kompis läste en del biologi med framgång utöver det obligatoriska så det hade nog idag kunnat ge meritpoäng.

Bahir
2010-03-16, 18:04
Okej.

Låter bra hur som helst. Min kompis läste en del biologi med framgång utöver det obligatoriska så det hade nog idag kunnat ge meritpoäng.

Jag är inte säker, men jag gissar att det inte får vara lokala kurser heller. Och givetvis måste det vara kurser på gymnasienivå.

Scratch89
2010-03-16, 18:07
Får vi som tog studenten innan meritpoäng infördes också meritpoäng?

Carolinew
2010-03-16, 18:08
Här kan man räkna ut sina meritpoäng http://www.meritpoang.se/

Carolinew
2010-03-16, 18:09
Får vi som tog studenten innan meritpoäng infördes också meritpoäng?

Ja, för de kurser som ger meritpoäng då :)

tsp
2010-03-16, 18:14
Okej.

Låter bra hur som helst. Min kompis läste en del biologi med framgång utöver det obligatoriska så det hade nog idag kunnat ge meritpoäng.

Och jag som kommer från årskullen alldeles innan meritpoängen infördes då? Inte fan meddelades jag om att det hade vart klokt att fortsätta läsa tyska steg 3, istället för att välja in Filosofi A istället (som man inte får ett jävla skit för att man har läst) eller att jag borde ha valt Engelska C/Matte C istället för Textkommunikation B (som man inte heller får ett piss för)! Fatta att man känner sig riktigt jävla snuvad när man slitet på gymnasiet för att få en shysst poäng med övervägande MVG i betyg, men blir brädad av årskullen efter med VG i snitt bara för att dem blev tillsagda att läsa vidare i sitt tillvalspråk..

High1ander
2010-03-16, 18:18
Ok, jag snittar runt 2-2,5p på de flesta områdena. Så, skönt, slipper man känna att man fått ett nytt upprivet rektum som sedan blivit våldtaget.

mela
2010-03-16, 18:19
Woho. Meritpoäng 2 på ena utbildningen jag sökt och 2,5 på andra. This rocks!

tsp
2010-03-16, 18:20
Jag får 1 meritpoäng på den utbildning jag tänker söka. Suger fan balle..

Bahir
2010-03-16, 18:24
Och jag som kommer från årskullen alldeles innan meritpoängen infördes då? Inte fan meddelades jag om att det hade vart klokt att fortsätta läsa tyska steg 3, istället för att välja in Filosofi A istället (som man inte får ett jävla skit för att man har läst) eller att jag borde ha valt Engelska C/Matte C istället för Textkommunikation B (som man inte heller får ett piss för)! Fatta att man känner sig riktigt jävla snuvad när man slitet på gymnasiet för att få en shysst poäng med övervägande MVG i betyg, men blir brädad av årskullen efter med VG i snitt bara för att dem blev tillsagda att läsa vidare i sitt tillvalspråk..

Vilket år menar du? Meritpoängen har ju varit i planerna länge, men infördes detta år. De gick ut med information om att meritpoäng skulle börja gälla detta år minst så tidigt så att de som söker till gymnasium i år har koll på läget.

Själv tycker jag högskoleprovet ger en edge då urvalsgruppen oftast är lika stor, men färre har skrivit provet, och det är ett bättre test på färdighet (eller vad man ska kalla det) än gymnasiebetyg (eftersom det är normerat).

C.E.J.
2010-03-16, 18:41
Själv tycker jag högskoleprovet ger en edge då urvalsgruppen oftast är lika stor, men färre har skrivit provet, och det är ett bättre test på färdighet (eller vad man ska kalla det) än gymnasiebetyg (eftersom det är normerat).

Mm. Jävla krångel när de gör om betygsskiten, jag förlitar mig helt på hp.

stevebc
2010-03-16, 19:09
Och jag som kommer från årskullen alldeles innan meritpoängen infördes då? Inte fan meddelades jag om att det hade vart klokt att fortsätta läsa tyska steg 3, istället för att välja in Filosofi A istället (som man inte får ett jävla skit för att man har läst) eller att jag borde ha valt Engelska C/Matte C istället för Textkommunikation B (som man inte heller får ett piss för)! Fatta att man känner sig riktigt jävla snuvad när man slitet på gymnasiet för att få en shysst poäng med övervägande MVG i betyg, men blir brädad av årskullen efter med VG i snitt bara för att dem blev tillsagda att läsa vidare i sitt tillvalspråk..Ja, det är ju kass. Har inga planer på att byta utbildning själv, men jag hade känt samma sak om jag var i din sits.

Problemet med egenvalda kurser, eller det problemet som fanns innan, var att folk valde lätta ämnen eller ämnen de redan var bra på, för att höja sitt snitt, istället för att välja svåra/utmanande kurser som riskerade att sänka det.

Trance
2010-03-16, 19:10
Bara 1 meritpoäng men jag får 3 extra i dexterity och 2 i strength.

Mental
2010-03-16, 19:16
Bara 1 meritpoäng men jag får 3 extra i dexterity och 2 i strength.

Men -1 wiz och -2 int

tsp
2010-03-16, 21:35
Vilket år menar du? Meritpoängen har ju varit i planerna länge, men infördes detta år. De gick ut med information om att meritpoäng skulle börja gälla detta år minst så tidigt så att de som söker till gymnasium i år har koll på läget.

Själv tycker jag högskoleprovet ger en edge då urvalsgruppen oftast är lika stor, men färre har skrivit provet, och det är ett bättre test på färdighet (eller vad man ska kalla det) än gymnasiebetyg (eftersom det är normerat).

Jag gick ut gymnasiet våren 2009. När jag valde gymnasielinje fanns inga planer på att införa meritpoäng. Och på min skola hade ingen av oss som gick där någon aning om att det var något man skulle bry sig om, förrän vi läste år 3 och därmed redan hade gjort alla våra ämnesval.. Så jag känner mig jävligt snuvad.

Ja, det är ju kass. Har inga planer på att byta utbildning själv, men jag hade känt samma sak om jag var i din sits.

Problemet med egenvalda kurser, eller det problemet som fanns innan, var att folk valde lätta ämnen eller ämnen de redan var bra på, för att höja sitt snitt, istället för att välja svåra/utmanande kurser som riskerade att sänka det.

Mm, tack för att du förstår min sits.

Ja, det problemet förstår jag att man hade som grund till att införa det nya systemet. Men jag tror att de allra flesta valde kurser utifrån vad man var intresserad av eller vad man behövde för framtida universitetsstudier. T.ex. valde jag Matte C då jag annars hade blivit mycket begränsad i framtida val. Men då var jag istället tvungen att välja bort tyska steg 3. Tyska ger alltid meritpoäng, oavsett linje men det gör inte matten.

Och vad tjänar det till att man tvingar in elever att läsa språk till exempel? Hade det inte varit bättre om man fick välja något man är intresserad av och tror att man kan ha användning för? Jag tror t.ex. att jag hade haft väldigt stor nytta av att ha läst Psykologi B med tanke på att jag planerar att studera till läkare, men nej nej jag borde minsann läsa tyska ett år istället! För det hade jag haft mycket större nytta av! Eller va? *gah!*

Sedan så är det inte många ämnen som är lätta om man inte är intresserad av ämnet och att få bra betyg. Det går precis lika bra att få ett G i Bild som att få ett G i Kemi. Men den som är skicklig på att teckna (antagligen genom energi nerlagd på det tidigare i livet) ska alltså tvingas läsa typ Kemi för "det är svårt" medan en person som har lätt för tänket i Kemin kan kamma hem storkovan

Skäggmiffot
2010-03-16, 21:55
Jag gick ut gymnasiet våren 2009. När jag valde gymnasielinje fanns inga planer på att införa meritpoäng. Och på min skola hade ingen av oss som gick där någon aning om att det var något man skulle bry sig om, förrän vi läste år 3 och därmed redan hade gjort alla våra ämnesval.. Så jag känner mig jävligt snuvad.



Mm, tack för att du förstår min sits.

Ja, det problemet förstår jag att man hade som grund till att införa det nya systemet. Men jag tror att de allra flesta valde kurser utifrån vad man var intresserad av eller vad man behövde för framtida universitetsstudier. T.ex. valde jag Matte C då jag annars hade blivit mycket begränsad i framtida val. Men då var jag istället tvungen att välja bort tyska steg 3. Tyska ger alltid meritpoäng, oavsett linje men det gör inte matten.

Och vad tjänar det till att man tvingar in elever att läsa språk till exempel? Hade det inte varit bättre om man fick välja något man är intresserad av och tror att man kan ha användning för? Jag tror t.ex. att jag hade haft väldigt stor nytta av att ha läst Psykologi B med tanke på att jag planerar att studera till läkare, men nej nej jag borde minsann läsa tyska ett år istället! För det hade jag haft mycket större nytta av! Eller va? *gah!*

Sedan så är det inte många ämnen som är lätta om man inte är intresserad av ämnet och att få bra betyg. Det går precis lika bra att få ett G i Bild som att få ett G i Kemi. Men den som är skicklig på att teckna (antagligen genom energi nerlagd på det tidigare i livet) ska alltså tvingas läsa typ Kemi för "det är svårt" medan en person som har lätt för tänket i Kemin kan kamma hem storkovan

Det är synd om er stackare som går ut gymnasiet nu. Tänk på oss som gick ut 1997 (första årskullen med mvg, vg, g och ig). Jag vet inte ens om meritpoäng fanns då? Jämfört med då så är det iaf 28 gånger vanligare att man får 20.0 2007 än 1997.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/en-studentmossa-full-av-betygsinflation_3370159.svd

Nästan alla jag känner från den tiden kom istället in på högskoleprovet och hade inga större problem på universitetet.

Är man 28 ggr smartare 2007 än 1997?

AlbNils
2010-03-16, 22:27
Någon som vet hur kvoterna ser ut? Hur stor del av platserna som går till Högskoleprovet, Direkt från gymnasiet, Folk med arbetslivserfarenhet etc.
Har detta ändrats i och med meritpoängen?
Är mest intresserad av ifall högskoleprovskvoten är lika stor som förra året.

Bahir
2010-03-16, 22:40
Jag gick ut gymnasiet våren 2009. När jag valde gymnasielinje fanns inga planer på att införa meritpoäng. Och på min skola hade ingen av oss som gick där någon aning om att det var något man skulle bry sig om, förrän vi läste år 3 och därmed redan hade gjort alla våra ämnesval.. Så jag känner mig jävligt snuvad.


Jag har för mig att det började talas om meritpoäng samma läsår som jag gick ut: 2006-2007 (dvs, gick ut våren 2007). Då bör du ha gått i ettan och därför kunnat välja lämpliga kurser genom individuellt val.

callosum
2010-03-16, 22:42
Är man 28 ggr smartare 2007 än 1997?
Tydligen :D

Kul det här med meritpoäng. Jag får 2 plus om jag söker läkarelinje, 2.5 om jag söker psykologutbildning men bara 1.75 om jag vill bli lärare *screwy*

Mental
2010-03-16, 22:48
Meritpoäng kan fås av slutbetyg från svensk gymnasieskola från 2003 eller senare

mina är från 2000, so im fuxed

Kek
2010-03-16, 22:53
Tydligen :D

Kul det här med meritpoäng. Jag får 2 plus om jag söker läkarelinje, 2.5 om jag söker psykologutbildning men bara 1.75 om jag vill bli lärare *screwy*

Tycker att meritpoängsystemet är ganska dåligt men det är väl inte så konstigt att man får meritpoäng tll vissa utbildningar för vissa ämnen eller?

tsp
2010-03-16, 23:39
Jag har för mig att det började talas om meritpoäng samma läsår som jag gick ut: 2006-2007 (dvs, gick ut våren 2007). Då bör du ha gått i ettan och därför kunnat välja lämpliga kurser genom individuellt val.

Inget man talade om med oss om. Och ifall vi skulle snappat upp något om meritpoäng någonstans så lugnades vi av syo/skolledning/lärare med att "nej nej, oroa er inte! det kommer bara gälla årskullen efter er!!" *gah!*

Baskagge
2010-03-17, 00:09
Trevligt att det blir ännu svårare att komma in på utbildningarna, precis vad som behövs.

Ajin
2010-03-17, 00:30
Sök utomlands. Bättre universitet, enklare att komma in och framförallt - diversity.

coxie
2010-03-17, 06:54
Sök utomlands. Bättre universitet, enklare att komma in och framförallt - diversity.

Visa mig ett Universitet i klass med eller över HHS, Chalmers, KTH och LTH som är enkelt att komma in på som svensk.

callosum
2010-03-17, 10:38
Tycker att meritpoängsystemet är ganska dåligt men det är väl inte så konstigt att man får meritpoäng tll vissa utbildningar för vissa ämnen eller?

Det jag tyckte var konstigt var skillnaden. Jag menar de borde väl kräva ungefär samma kurser för psykolog som lärare. Och kurser som ger merit poäng till lärare kan väl inte så värst många andra kurser än som ger meritpoäng till psykolog.
Jag trodde helt enkelt att det skulle vara lättare att samla in meritpoäng för att söka till lärarutbildning än till psykolog.

Nitrometan
2010-03-17, 10:52
Visa mig ett Universitet i klass med eller över HHS, Chalmers, KTH och LTH som är enkelt att komma in på som svensk.
Precis. Det skulle vara om de har nån särskild stödkvot för studieflyktingar från norra Europa.

Vinter
2010-03-17, 11:24
Jag ser mycket komvux tentande i mångas framtid.

z_bumbi
2010-03-17, 11:51
Jag ser mycket komvux tentande i mångas framtid.

Alternativt att riksdagen kan bestämma sig för ett sätt att sätta betyg och hålla sig till det.
Ibland känns det som att man testar lite väl mycket på bekostnad av en dels framtidsmöjligheter och ändringar som införs är sällan genomtänkta. Meritpoängen är t ex en följd av att man tog på bort linjerna så att det gick att välja bort jobbigare fördjupningskurser för att få bättre betyg. Att det skulle resultera i sämre kunskap i matte och språk var inget oväntat resultat då de ämnena var bland de som valdes bort.

Vinter
2010-03-17, 11:57
Alternativt att riksdagen kan bestämma sig för ett sätt att sätta betyg och hålla sig till det.
Ibland känns det som att man testar lite väl mycket på bekostnad av en dels framtidsmöjligheter och ändringar som införs är sällan genomtänkta. Meritpoängen är t ex en följd av att man tog på bort linjerna så att det gick att välja bort jobbigare fördjupningskurser för att få bättre betyg. Att det skulle resultera i sämre kunskap i matte och språk var inget oväntat resultat då de ämnena var bland de som valdes bort.

Jo man kan ju undra vilka olika kvot grupper det kommer bli på betygen, och om det faktiskt kan bli någon som överklagar att de inte kom in pga det nya systemet och vinner.

z_bumbi
2010-03-17, 12:30
Jo man kan ju undra vilka olika kvot grupper det kommer bli på betygen, och om det faktiskt kan bli någon som överklagar att de inte kom in pga det nya systemet och vinner.

Kvotgrupperna trodde jag de redan hade bestämt, iofs måste det väl förändras med tiden men initialt så måste det väl redan finnas klara besked? Om det inte är det så förstår jag förvirringen/osäkerheten.