handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på träningsprogram


Dron
2010-03-16, 16:00
Har nu efter en lång tids frånvaro från allt vad träning heter satt igång och tränat, gick ner på gymmet förra veckan och satte ihop ett styrkeprogram tillsammans med en av instruktörerna där. Det program vi satte ihop är mest för att jag ska vänja kroppen vid träningen och lära mig de olika tekniker man använder när man tränar(t ex knäböj, bänkpress osv). Jag har själv lagt upp det så jag tränar 3 gånger i veckan och då kör jag igenom hela kroppen varje gång, min enda fundering är hur länge jag bör vila mellan varje träningspass?

Jag försöker även gå ned i vikt så därför brukar jag konditionsträna mellan styrkepassen, totalt blir det 6 pass i veckan, 3 styrke och 3 kondition och en vilodag.

Mitt program:
Måndag: Kondition(cykla ca 1 mil)
Tisdag: Styrke(Knäböj, Bänkpress, Crunches, Sittande rodd, Torso rotation, Vadpress, Bencurl, Axelpress, Good mornings)
Onsdag: Kondition(cykla ca 1 mil)
Torsdag: Styrke(Knäböj, Bänkpress, Crunches, Sittande rodd, Torso rotation, Vadpress, Bencurl, Axelpress, Good mornings)
Fredag: Kondition(cykla ca 1 mil)
Lördag: Vila
Söndag: Styrke(Knäböj, Bänkpress, Crunches, Sittande rodd, Torso rotation, Vadpress, Bencurl, Axelpress, Good mornings)

Sedan har jag några frågor angående vissa övningar. När det gäller Good mornings, skall det ta mycket på korsryggen och vad bör man försöka använda för vikt? jag har provat allt från 10kg till 30kg, känner inte av särskilt mycket i korsryggen, möjligt att jag gör lite fel. Sedan är det torso rotation(i maskin), får inte bukt på den rörelse man ska göra och jag tycker inte att det tar särskilt mycket, några tips på andra övningar man kan ersätta denna med?

Blev väldigt mycket text, tacksam för svar om någon orkar läsa igenom allt!

young_george
2010-03-16, 16:03
En vilodag mellan passen går oftast bra, men det beror såklart på hur hårt du kör e.t.c.

Det finns många träningsscheman som är anpassade för styrketräning tre gånger i veckan med bara helkroppspass, skulle rekommendera att du väljer någon av dessa hellre än att göra ett eget faktiskt.

Sök på 5x5 eller Sheiko så kommer du få många bra upplägg

Dron
2010-03-16, 16:29
Jag tycker att detta upplägg känns väldigt bra, och jag satte inte ihop det själv, utan instruktören på gymmet satte ihop det åt mig, min enda fundering är egentligen hur ofta jag bör träna osv samt frågorna uti de olika övningarna

Pjotor
2010-03-16, 18:25
Du kan gott skippa torsorotation. Den är ganska svår och används mest som komplement till vissa sporter, ffa kastsporter som diskus.

Ett alternativ är att stå rakt med en hantel i ena handen. Böj sedan kroppen åt det hållet som hanteln är och sedan gå tillbaka upp och lite förbi upprätt. Tar finfint på bukens sidomuskler. Se http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DBSideBend.html

Dron
2010-03-16, 18:38
Den övningen såg mycket simplare ut, ska testa den!

Richthofen
2010-03-16, 19:07
var noga med att se över kaloriintag nu när du ska gå ner i vikt så att du inte sliter i onödan