handdator

Visa fullständig version : alkoholfri öl dåligt?


Dajollee
2010-03-16, 14:27
ja finns det ngt negativt med att dricka det typ en flaska om dan?

Tobbeh
2010-03-16, 14:31
Vet inte exakt näringsinnehållet, men skulle tippa på bra mycket kolhydrater :) så ska nog inte vara några problem!

Stockholmare
2010-03-17, 13:26
Tror inte det är så farligt, en 33cl flaska Carlsberg Silver ligger på typ 66kcal. Dock tycker jag priset är en riktig ripp-off, kostar runt 9kr på Hemköp, mot typ 4-5kr för en lättöl...

Ungrim
2010-03-17, 13:39
Priset hade gärna fått vara lägre som sagt, annars ser itne jag heller något negativt med det.

siimon89
2010-03-17, 13:53
Det är nog ett bättre alternativ än alkoholhaltig öl hur som helst.
Lägre antal kcal (eller?) och så slipper du eventuella negativa biverkningar från alkoholen.

stafh
2010-03-17, 13:54
På vissa sätt är det mer hälsosamt att dricka riktig öl istället.

chrilledude
2010-03-17, 13:58
Det är nog ett bättre alternativ än alkoholhaltig öl hur som helst.
Lägre antal kcal (eller?) och så slipper du eventuella negativa biverkningar från alkoholen.

7(eller 9) kcal/g i alkohol, eller något liknande. Så det lär vara mer kcal i det ja :)

siimon89
2010-03-17, 14:10
På vissa sätt är det mer hälsosamt att dricka riktig öl istället.

Ärligt talat så tror jag tyvärr alla alkoholens negativa bieffekter väger betydligt tyngre än några eventuella hälsofördelar.

Fatcan
2010-03-17, 14:11
En lättöl om dagen lär väl inte skada. Kör på det instället så slipper du dricka alkoholfri öl då det smakar fan...

stafh
2010-03-17, 14:11
Ärligt talat så tror jag tyvärr alla alkoholens negativa bieffekter väger betydligt tyngre än några eventuella hälsofördelar.

Hur tänker du då? Kom i håg att vi bara snackar om en öl om dagen.

mattilainen
2010-03-17, 14:12
På vissa sätt är det mer hälsosamt att dricka riktig öl istället.

Hur kan det vara mer hälsosamt att dricka en öl med alkohol i sig än en utan?

stafh
2010-03-17, 14:18
Hur kan det vara mer hälsosamt att dricka en öl med alkohol i sig än en utan?

Små mängder alkohol är bra ur hjärt- och kärlsynpunkt. Kan förebygga arteroskleros och sånt. Men då är det alkoholbruk av den typen som TS skriver om, inte "binge drinking" (som kan öka risken för diverse cancerformer i mag- och tarmkanalen).

siimon89
2010-03-17, 14:27
Hur tänker du då? Kom i håg att vi bara snackar om en öl om dagen.
Små mängder alkohol är bra ur hjärt- och kärlsynpunkt. Kan förebygga arteroskleros och sånt. Men då är det alkoholbruk av den typen som TS skriver om, inte "binge drinking" (som kan öka risken för diverse cancerformer i mag- och tarmkanalen).

Så började det nog för många alkoholister också tyvärr..

Visst, de som klarar att hålla sig till ett glas rött vin t.ex. om dagen, det är väl en sak. Men ur det stora hela om man ser på någon som aldrig dricker, men blir rekommenderad att dricka något glas om dagen bara för att det skulle ge vissa hälsoeffekter, så tror jag isåfall det finns andra saker att rekommendera än alkohol.

Finns väl andra saker att göra som inte för med sig de riskerna alkohol gör. Man kan rabbla upp hur mycket negativt som helst om alkohol och vilka problem det skapar i samhällena idag. Jag tycker personligen nackdelarna klart överväger fördelarna.

stafh
2010-03-17, 14:32
Visst, de som klarar att hålla sig till ett glas rött vin t.ex. om dagen, det är väl en sak. Men ur det stora hela om man ser på någon som aldrig dricker, men blir rekommenderad att dricka något glas om dagen bara för att det skulle ge vissa hälsoeffekter, så tror jag isåfall det finns andra saker att rekommendera än alkohol.

Finns väl andra saker att göra som inte för med sig de riskerna alkohol gör. Man kan rabbla upp hur mycket negativt som helst om alkohol och vilka problem det skapar i samhällena idag. Jag tycker personligen nackdelarna klart överväger fördelarna.

Självklart finns det saker som är bättre och mer effektivt än alkohol i det här avseendet (motion och vettig kosthållning t.ex.), men alkoholen är oberoende (tror jag iaf) av detta så effekten av alkoholen får man även om man är hälsosam i övrigt.

Hur stor skillnad det gör i praktiken vet jag inte.

Sen får man ju komma ihåg att detta endast gäller vid "lagom" alkoholkonsumtion. Om man inte klarar av att hålla drickandet på en rimlig nivå så blir det en helt annan fråga.

siimon89
2010-03-17, 14:47
Självklart finns det saker som är bättre och mer effektivt än alkohol i det här avseendet (motion och vettig kosthållning t.ex.), men alkoholen är oberoende (tror jag iaf) av detta så effekten av alkoholen får man även om man är hälsosam i övrigt.

Hur stor skillnad det gör i praktiken vet jag inte.

Sen får man ju komma ihåg att detta endast gäller vid "lagom" alkoholkonsumtion. Om man inte klarar av att hålla drickandet på en rimlig nivå så blir det en helt annan fråga.

Absolut! De som klarar att hålla sig på som jag tidigare nämnde ett litet glas rött vin per dag kan säkert utvinna mer än de förlorar på det iallafall. :)