handdator

Visa fullständig version : Köra till Fail resulterar i vad på CNS??


Ungrim
2010-03-16, 12:44
Att köra tungt och till fail ska tydligen vara påfrästande för centralanervsystemet. Men låt säga att man alltid tränar tungt och till fail, 5dagar i veckan i 20 år, Var för följder kan detta medföra för CNS??

creperiet
2010-03-16, 12:58
Var en intressant och mycket läsvärd artikel om bla detta ämne i senaste "Svensk Idrottsmedicin".
Mekanismen handlar om att efterhand som muskelfibrerna tröttas under ett set tvingas nervsystemet att kompensera, d v s arbeta hårdare, för att upprätthålla intensiteten. Den långtgående påverkan vid ofta återkommande utmattningsträning förutom prestationssänkning (styrkenedsättning) känner jag inte till.

Ungrim
2010-03-16, 13:03
Är det en tidning som finns i handeln eller?

major Pectoralis
2010-03-16, 13:07
Om det är något som påverkar CNS negativt så är det prestationsångest. Där finns en koppling till fail (man mörkar inte sin kapacitet/prestanda om man kör till "fail")
Därtill kan man köra kroppen helt slut (CNS inräknat) men då spelar det ingen roll om man kör till fail eller inte.

Det hela är dock enkelt att kontrollera; kan man sova ordentligt så lider man inte av något CNS-problem.

prOtotype
2010-03-16, 13:12
Det jag har lärt mig är att om CNS tar för mycket stryk så kan det resultera i överträning, nedsatt immunförsvar och allmän orkeslöshet tills det får ordentlig återhämtning. Kort sagt - spöar du på det för mycket så kommer kroppen se till att du ger det återhämtning genom att göra att du inte pallar att anstränga dig.

major Pectoralis
2010-03-16, 13:13
Det finns studier som visar på att det är fördelaktigt att träna till failure också. Även praktisk, beprövad erfarenhet tyder på att det fungerar bra (skulle ens tuffa idrotter finnas om det var skadligt att träna till failure).

Jag skriver under förutsättning att man är odopad. Om man är dopad blir det kanske annorlunda, vad vet jag?

Commando1980
2010-03-16, 13:14
Att köra tungt och till fail ska tydligen vara påfrästande för centralanervsystemet. Men låt säga att man alltid tränar tungt och till fail, 5dagar i veckan i 20 år, Var för följder kan detta medföra för CNS??

du kommer långt tidigare än så märka hur ditt CNS mår av den typen av träning. glöm heller inte att många icke träningsrelaterade faktorer påverkar CNS (allmän stress, dålig sömn etc).

Ungrim
2010-03-16, 13:15
Har i snart 15 års tid nästan alltid kört tunga set (1-6 rep) till fail.
Aldrig haft problem med sömn, ork, Extremt sällan sjuk,

Har aldrig tänkt på det här med CNS, men då är det bara köra på då tills kroppen säger annat!?

major Pectoralis
2010-03-16, 13:16
Det jag har lärt mig är att om CNS tar för mycket stryk så kan det resultera i överträning, nedsatt immunförsvar och allmän orkeslöshet tills det får ordentlig återhämtning. Kort sagt - spöar du på det för mycket så kommer kroppen se till att du ger det återhämtning genom att göra att du inte pallar att anstränga dig.

Ja, delvis sant men egentligen är det nog tvärtom (man blir inte svagare av att köra till fail men man kan bli starkare - genom att man förbättrar sin teknik - av att inte köra till fail). Om tränande inte tränar till failure så förbättrar tränande den neuromuskulära koordinationen, dvs. samspelet mellan nervsystem och muskler. Detta leder till att man - genom bättre teknik - blir maxstarkare av att inte träna till failure.
Detta fungerar dock bara på maxvikter där man måste koppla på allt på en gång. På submaximala vikter - 10-100RM - vinner man tveklöst på att köra till failure. Detsamma gäller om man vill utveckla sin muskelmassa. På sikt vinner man alltså på att träna till failure - under förutsättning att man sover bra, har normalt blodtryck, bra blodvärde etc.

major Pectoralis
2010-03-16, 13:17
Har i snart 15 års tid nästan alltid kört tunga set (1-6 rep) till fail.
Aldrig haft problem med sömn, ork, Extremt sällan sjuk,

Har aldrig tänkt på det här med CNS, men då är det bara köra på då tills kroppen säger annat!?

Självklart ja. Du har ju svaret själv.

Commando1980
2010-03-16, 13:17
Har i snart 15 års tid nästan alltid kört tunga set (1-6rep) till fail.
Aldrig haft problem med sömn, ork, Extremt sällan sjuk, så då är det bara köra på då tills kroppen säger annat!?

yup. lyssna på din kropp.

sen ur ett träningsperspektiv så får du ju även anpassa träningen inte bara utifrån hur du mår utan också utifrån vilka resultat du får.

major Pectoralis
2010-03-16, 13:24
Om man vill bli maxstark i en komplex övning somt.ex. knäböj, ryck eller stöt så bör man undvika att träna till fail - i den övningen.
OM man tränar för någon idrott eller för vardagen ("funktionell styrka") så är det - som jag ser det - högst fördelaktigt att köra till fail. Då får man bättre utveckling på massan och det är detta "fysiska grundämne" man tar med sig från gymmet till andra aktiviteter. En finslipad bänkpressarteknik är däremot totalt värdelöst på fotbollsplanen, brottarmattan eller i hockeyladan.

Commando1980
2010-03-16, 13:24
jag skulle råda de flesta gymmare att mestadels undvika failure (kan dock vara bra ibland). stannar man 1(-2) reps innan failure så kommer det att vara tillräckligt för att ge resultat men samtidigt undviker man den oproportionerliga negativa påverkan som failureträning ger (dvs det kostar mer än det smakar). man kommer även att kunna köra med en högre volym, vilket kan vara positivt (beror på).

olika människor kommer dock att ha olika tålighet för failureträning,vissa klarar av att mosa på och känna sig fräscha, de flesta gör det dock inte.

mattilainen
2010-03-16, 13:26
har suttit flera dagar och tänkt "Herre gud så mycket om CNS det har börjat skriva så mycket om nu." och så insåg jag att jag inte haft en vilodag på snart fyra veckor men det går bra på gymmet men sämre i kampsporten så kanske dags att vila en dag eller två :p

Commando1980
2010-03-16, 13:30
har suttit flera dagar och tänkt "Herre gud så mycket om CNS det har börjat skriva så mycket om nu." och så insåg jag att jag inte haft en vilodag på snart fyra veckor men det går bra på gymmet men sämre i kampsporten så kanske dags att vila en dag eller två :p

ja, det är bra att ha någon dag i veckan där man inte gör något mer fysiskt ansträngande än en lätt promenad.

emi23j
2010-03-16, 13:32
Om man vill bli maxstark i en komplex övning somt.ex. knäböj, ryck eller stöt så bör man undvika att träna till fail - i den övningen.
OM man tränar för någon idrott eller för vardagen ("funktionell styrka") så är det - som jag ser det - högst fördelaktigt att köra till fail. Då får man bättre utveckling på massan och det är detta "fysiska grundämne" man tar med sig från gymmet till andra aktiviteter. En finslipad bänkpressarteknik är däremot totalt värdelöst på fotbollsplanen, brottarmattan eller i hockeyladan.


Intressant. Gäller detta för explosiv träning också?
Hur påverkas återhämtning av att köra till failure? av egna erfarenheter så blir man ju extremt trött av att träna till failure och det kanske inte är så positivt om man har idrottsträningar 4-5 dagar i veckan. Nu var det säkert 5 år sedan som jag körde till failure (räknar inte med 1RM-tester i detta).

AronP
2010-03-16, 13:43
Kul att tråden dök upp, jag tänkte nämligen själv ställa ungefär samma fråga. De kortsiktiga negativa effekterna på CNS är jag bekant med men flertalet personer pratar om att det skulle vara skadligt på lång sikt. Finns dessa och vad är då dessa? Givet att man inte kör tills kroppen är utbränd och vidare.

Ungrim
2010-03-16, 13:43
Intressant. Gäller detta för explosiv träning också?
Hur påverkas återhämtning av att köra till failure? av egna erfarenheter så blir man ju extremt trött av att träna till failure och det kanske inte är så positivt om man har idrottsträningar 4-5 dagar i veckan. Nu var det säkert 5 år sedan som jag körde till failure (räknar inte med 1RM-tester i detta).

Jag har altid tyckt att jag återhämtar mig bra, har iof inte så mycket att jämföra med då jag alltid kört till fail, Men jag kan köra samma muskelgrupp 2ggr i veckan utan problem.

Ungrim
2010-03-16, 13:45
Kul att tråden dök upp, jag tänkte nämligen själv ställa ungefär samma fråga. De kortsiktiga negativa effekterna på CNS är jag bekant med men flertalet personer pratar om att det skulle vara skadligt på lång sikt. Finns dessa och vad är då dessa? Givet att man inte kör tills kroppen är utbränd och vidare.

Det är det jag gärna hade velat veta också.

major Pectoralis
2010-03-16, 14:07
Intressant. Gäller detta för explosiv träning också?
Hur påverkas återhämtning av att köra till failure? av egna erfarenheter så blir man ju extremt trött av att träna till failure och det kanske inte är så positivt om man har idrottsträningar 4-5 dagar i veckan. Nu var det säkert 5 år sedan som jag körde till failure (räknar inte med 1RM-tester i detta).

Ja. Skillnaden mellan explosiv- och maxstyrketräning är egentligen främst vikterna/intensiteten.


Det tränande kan beakta i samanhanget är att Man bör undvika att köra fler än 4 (-5) pass/vecka där man drar på sig stora mängder mjölksyra (dvs. anaerob laktacidträning).

emi23j
2010-03-16, 14:55
Ja. Skillnaden mellan explosiv- och maxstyrketräning är egentligen främst vikterna/intensiteten.


Det tränande kan beakta i samanhanget är att Man bör undvika att köra fler än 4 (-5) pass/vecka där man drar på sig stora mängder mjölksyra (dvs. anaerob laktacidträning).

Sant. finns det några studier som har undersökt detta? tycker att de flesta artiklar jag läst om explosiv träning (hopp, sprints och även vikter) råder en att inte köra till failure.

Jo. oftast räcker det nog med 1-2 pass av den typen i veckan om man på sidan om idrottar, eftersom man då också kommer samla på sig mjölksyra på träningar.

major Pectoralis
2010-03-16, 15:35
Vid ren explosivträning undviker man fail.

Å andra sidan är failträning effektivast för att utveckla massa och ökad massa kommer att leda till ökad explosivitet; i det här fallet blir dock explosiviteten en bieffekt. Å andra sidan är det - i idrottssammanhang - inte alltid fördelaktigt att gå upp i vikt, vilket gör den förstnämnda modellen (utan fail) till det bästa alternativet för att utveckla explosiviteten. Det allra bästa alternativet är naturligtvis att träna sin idrott i kortare sprintform (hårt och kort).

emi23j
2010-03-16, 17:38
Vid ren explosivträning undviker man fail.

Å andra sidan är failträning effektivast för att utveckla massa och ökad massa kommer att leda till ökad explosivitet; i det här fallet blir dock explosiviteten en bieffekt. Å andra sidan är det - i idrottssammanhang - inte alltid fördelaktigt att gå upp i vikt, vilket gör den förstnämnda modellen (utan fail) till det bästa alternativet för att utveckla explosiviteten. Det allra bästa alternativet är naturligtvis att träna sin idrott i kortare sprintform (hårt och kort).

Tackar.

Då fortsätter jag på samma spår!

Träning till fail kan ju vara aktuellt vid tillfällen under off-season träning annars.

way
2010-03-16, 17:42
Jag är ganska ny på gymmet och vet inte hur jag ska köra när det gäller fail. Just nu kör jag det på slutet av varje övning. Tränar endast 3 gånger i veckan (varje muskelgrupp en gång i veckan) - så återhämtningen borde det inte bli några problem med. Finns det något annat man ska tänkta på?

creperiet
2010-03-16, 22:18
Jag är ganska ny på gymmet och vet inte hur jag ska köra när det gäller fail. Just nu kör jag det på slutet av varje övning. Tränar endast 3 gånger i veckan (varje muskelgrupp en gång i veckan) - så återhämtningen borde det inte bli några problem med. Finns det något annat man ska tänkta på?

Är du ganska ny skulle jag spontant säga att du får ganska lite ut att träna med all volym och fail därtill koncentrerat till ett pass, eftersom din styrkenivå inte har nått så högt.

prOtotype
2010-03-17, 09:39
har suttit flera dagar och tänkt "Herre gud så mycket om CNS det har börjat skriva så mycket om nu." och så insåg jag att jag inte haft en vilodag på snart fyra veckor men det går bra på gymmet men sämre i kampsporten så kanske dags att vila en dag eller två :p

Har en kompis som är exakt likadan. Aldrig vilodagar. Han har helt enkelt så mycket energi att han inte ville vila.
Jag pratade med honom om att han borde börja köra mark och knäböj. Han gjorde bådadera + bänk på ett pass, sen vilade han i 3 - 4 dagar. ;)

Alla människor är olika, så länge det går bra, du känner dig stark, frisk och gör ökningar så är det väl bara att hålla igång. Sen kanske inte det är helt optimalt, men om man gillar det så.

Om du nu märker att det går sämre i kampsporten så kan det vara värt att prova att vila från gymmet i några dagar. Det kan vara så att det kommer en styrkeökning av lite ordentlig återhämtning.