handdator

Visa fullständig version : Dropträning?


BlackJesus
2010-03-16, 12:25
Vad anser ni om dropträning?
Är det mer/mindre effektivt än andra sätt o träna på?

Sjoba
2010-03-16, 12:26
Du menar dropset?
Är väll varken bättre eller sämre än andra träningsmetoder, men det är en väldigt bra träningsmetod, ja.

Numse
2010-03-16, 12:29
Brukar köra drops i sista övningen för dagen för en specifik muskelgrupp för att köra slut på musklerna ordentligt. Man vinner inget om man mesar på gymmet. Drops är ett bra sätt att pressa ur allt man har att ge. Det är iaf min åsikt :) sen om det ger mer eller mindre att träna med/utan drops får någon expert kommentera. I min bok ger jobbigare träning alltid bättre resultat..

hertzman
2010-03-16, 12:34
Brukar köra drops i sista övningen för dagen för en specifik muskelgrupp för att köra slut på musklerna ordentligt. Man vinner inget om man mesar på gymmet. Drops är ett bra sätt att pressa ur allt man har att ge. Det är iaf min åsikt :) sen om det ger mer eller mindre att träna med/utan drops får någon expert kommentera. I min bok ger jobbigare träning alltid bättre resultat..

Riktigt så enkelt är det ändå inte. Kör man dropset (till failure) så frestar man på CNS något enormt. Kör man till fail ofta så känns det som att överträningen kommer som ett brev på posten rätt snart...

Därmed inte sagt att man ska mesa på gymmet. Men det går att köra tungt och hårt utan att nå failure.

joko
2010-03-16, 12:36
I min träning är det en marginell företeelse, men det förekommer vid vissa komplementövningar. Det är inte för att jag dissar idén så mycket som att det är svårt/omständligt att dropsetta de övningar jag jag helst bränner mitt krut på, d.v.s. övningar man utför med skivstång.

siimon89
2010-03-16, 12:37
Riktigt så enkelt är det ändå inte. Kör man dropset (till failure) så frestar man på CNS något enormt. Kör man till fail ofta så känns det som att överträningen kommer som ett brev på posten rätt snart...

Därmed inte sagt att man ska mesa på gymmet. Men det går att köra tungt och hårt utan att nå failure.

Beror nog också på vad du kör dropset i.

hertzman
2010-03-16, 12:40
Beror nog också på vad du kör dropset i.

Självklart. Kör man till failure i koncentrationscurlen leder det knappast till överträning lika snabbt som om man tar till vana att alltid faila på böj eller mark.

siimon89
2010-03-16, 12:42
Självklart. Kör man till failure i koncentrationscurlen leder det knappast till överträning lika snabbt som om man tar till vana att alltid faila på böj eller mark.

Precis :D

Numse
2010-03-16, 12:55
Självklart. Kör man till failure i koncentrationscurlen leder det knappast till överträning lika snabbt som om man tar till vana att alltid faila på böj eller mark.

Jag droppar inte i de tyngre övningarna. Endast benpress isf. Man ska inte mesa, men man ska inte köra dumt heller :) klart jag värnar om min kropp.

Från första inlägget:
"Brukar köra drops i sista övningen för dagen för en specifik muskelgrupp för att köra slut på musklerna ordentligt."

Commando1980
2010-03-16, 13:10
Vad anser ni om dropträning?
Är det mer/mindre effektivt än andra sätt o träna på?

dropsets?

beror på. det kan vara effektivt, men om det används fel så är det direkt kontraproduktivt.

Numse
2010-03-16, 13:31
men om det används fel så är det direkt kontraproduktivt.

Berätta mer? :)

Commando1980
2010-03-16, 13:42
Berätta mer? :)

t ex: man måste faktorera in dropsetsvolymen i den total träningsvolymen. jag ser vissa som kör dropsets på varje set i varje övning. överdriven träningsvolym är direkt dåligt får muskeltillväxten. naturella byggare har inte alls samma felmarginal som de som använder dunderhonung.

tömmer du musklerna på glykogen med överdriven träningsvolym så kommer tillväxtsignalen att hämmas. dessutom finns det en optimal träningsvolym: kör man mer än så får du inget ytterliggare positivt gensvar av träningen utan du förlänger helt enkelt bara återhämtningstiden.

Mr.Sjöborg
2010-03-16, 17:51
Riktigt så enkelt är det ändå inte. Kör man dropset (till failure) så frestar man på CNS något enormt. Kör man till fail ofta så känns det som att överträningen kommer som ett brev på posten rätt snart...

Därmed inte sagt att man ska mesa på gymmet. Men det går att köra tungt och hårt utan att nå failure.

What? finns de någon studie etc på detta?
Kör själv oftast till fail, även i drop/superset och whatnot..

mattilainen
2010-03-16, 18:09
en muskel, låt oss säga biceps, behöver inte speciellt mycket träning för att få ut så mycket den kan växa just den gången. Dödar du sedan muskeln i slutet av passet så ökar du endast återhämtningstiden. Du vinner alltså inget på att göra detta varje pass.

young_george
2010-03-16, 20:51
en muskel, låt oss säga biceps, behöver inte speciellt mycket träning för att få ut så mycket den kan växa just den gången. Dödar du sedan muskeln i slutet av passet så ökar du endast återhämtningstiden. Du vinner alltså inget på att göra detta varje pass.

Ja, det stora problemet med dropset är oftast att dom personerna har minst att vinna på det är dom första att använda det.

hertzman
2010-03-16, 21:04
What? finns de någon studie etc på detta?
Kör själv oftast till fail, även i drop/superset och whatnot..

Jag har ingen studie att dra upp ur fickan. Någon annan har säkert något på lager. Vill bara säga att jag med detta inte menar att all högvolymträning är fel, tvärtom. Bara att man ska försöka undvika att alltid gå till fail.

mattilainen
2010-03-16, 21:04
Ja, det stora problemet med dropset är oftast att dom personerna har minst att vinna på det är dom första att använda det.

exakt. Detta kan ju vara något att ta till om man fastnat på vikter eller om man vill variera lite. Tycker inte man ska köra detta som vardagsträning.

BigForre
2010-03-16, 21:37
Är dropset synonymt med träning till fail? Det är det i vilket fall inte för mig.

young_george
2010-03-17, 10:05
Är dropset synonymt med träning till fail? Det är det i vilket fall inte för mig.

Inte synonymt, men det är väldigt ofta så det används. Multipla fail efter varandra