handdator

Visa fullständig version : Foder gör skillnaden i näring mellan ekologiska ägg och ...


Apos78
2010-03-16, 11:28
Under 2009 analyserade Livsmedelsverket för första gången näringsinnehållet i ekologiska ägg. Näringsvärdena för de bägge livsmedlen är nu införda i livsmedelsdatabasen.

Ekologiska ägg är ett nytt livsmedel i Livsmedelsverkets databas om näringsinnehåll i livsmedel. Både konventionella och ekologiska ägg hade högt innehåll av protein, selen, vitamin E, vitamin B12, zink, folat och vitamin D3, men det fanns också vissa skillnader i näringsinnehållet mellan konventionella och ekologiska ägg. Till exempel innehöll de ekologiska äggen mer jod. Skillnaderna förklaras huvudsakligen av att hönorna har fått olika foder. De nya analyserna visar högre halter av vitamin E, zink, folat och vitamin A jämfört med tidigare publicerade. Värden för årsgenomsnitt på hela ägg och äggulor finns publicerade i livsmedelsdatabasen.


http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Foder-gor-skillnaden-i-naring-mellan-ekologiska-agg-och-konventionella/

Onigiri
2010-03-16, 12:53
Kul. Finns det någon direkt fördel att uppgradera till ekologiska på heltid? Kostar ju en slant extra per kartong, och det blir många kartonger på en månad.

Johan_P
2010-03-16, 13:52
Nicklas skriver om det här också: http://traningslara.se/blogg/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/

Kul att se att där faktiskt finns skillnad på ekoägg och vanliga.

Nitrometan
2010-03-16, 14:56
Sen är det inte så konstigt att det hönorna äter påverkar vad äggen innehåller.

Intressant att de undersöker sånt. Tack för länken. :thumbup:

Apos78
2010-03-16, 15:58
Kul. Finns det någon direkt fördel att uppgradera till ekologiska på heltid? Kostar ju en slant extra per kartong, och det blir många kartonger på en månad.

Säg att det skiljer 70 öre per ägg. För ett dagsintag på 5 ägg, vilket jag tror är mer än de flesta äter, så handlar det om en hundralapp i månaden. Fullt överkomligt. Jag äter kanske 1-2 ägg per dag vilket ger en skillnad på 30-40:- per månad, något jag gärna betalar.

Ägg är gott:hbang:.

Vildarawk
2010-03-16, 19:25
Nu är det så att Onigiri äter 15 ägg ;D

Funderar ärligt på att göra samma sak, för att...



Ägg är gott:hbang:.

:hbang:

Onigiri
2010-03-16, 21:40
Apos, jag äter 10-20 ägg i snitt om dagen. Så det blir en hel del i prisskillnad för min del, därför jag undrade om det hade någon märkvärdig fördel.

machine gun
2010-03-16, 21:51
Apos, jag äter 10-20 ägg i snitt om dagen. Så det blir en hel del i prisskillnad för min del, därför jag undrade om det hade någon märkvärdig fördel.

För hönorna är det en tydlig fördel.

NiCrue
2010-03-17, 04:22
Detta är kanske något OT - men likaväl intressant;

Jag jobbade på en "kycklingsfabrik" för något år sedan vari jag styckade och packeterade kyckling. Oftast var detta "vanlig" konventionell kyckling - men då och då hände det att det kom en försändelse med ekologisk kyckling.

Det lustiga med detta var att man med en gång, med blotta ögat, faktiskt kunde se att försändelsen var ekologisk. Köttet från den ekologiska kycklingen är nämligen märkbart ljusare och ser nästan "ädlare" (i brist på bättre beskrivning) ut.

Som sagt, något OT. Sorry!

böllen
2010-03-17, 05:31
Nu är det så att min mormor och morfar har ett par egna hönor på sin gård som lägger ca +- 12 ägg per dag och jag undrar hur dessa står sig näringsmässigt emot vanliga köpeägg. Då dessa hönor får vanligt värpfoder plus mycket matrester och sallad/ gräs på sommarn.

z_bumbi
2010-03-17, 08:07
Nu är det så att min mormor och morfar har ett par egna hönor på sin gård som lägger ca +- 12 ägg per dag och jag undrar hur dessa står sig näringsmässigt emot vanliga köpeägg. Då dessa hönor får vanligt värpfoder plus mycket matrester och sallad/ gräs på sommarn.

Det beror delvis på vad matresterna består av men små besättningar och markant större ytor per djur brukar vara positivt så gissningsvis så står de sig nog ganska så bra mot produktionsäggen oavsett typ.
Sen går det att välja olika vad gäller fodret så vill man maximera så får man läsa på om foder. Ekologiskt foder behöver t ex inte per automatik vara det som är bäst så man får helt enkelt kolla näringsinnehållet bland de foder man kan få tag på. Kom bara ihåg att mer inte alltid är bättre.
Det jag vet att man har testat är att ge raps- eller linfröolja för att ändra fettsammansättningen i äggen vilket funkar. Fisk/fiskolja funkar iofs bättre men då smakar också äggen fisk :D och ur miljösynpunkt tycker jag det är att gå en omväg för att få bra omega-3.

Sgart
2010-03-17, 09:16
Eko ägg: http://www7.slv.se/livsmedelssok/detalj.aspx?livsmedelsId=4135&vikt=100

Norm. ägg: http://www7.slv.se/livsmedelssok/detalj.aspx?livsmedelsId=2205&vikt=100

Eko ägg verkar innehålla mindre vatten eftersom de innehåller (dock marginellt) mer protein samt fett än normala ägg.

Eko ägg är en hel del rikare på vit. b12. Även en hel del mer selen mm.

Största skildnaden verkar ligga i just vitamin/mineraler. Köpa ekologiska ägg endast för protein/fettets skull kontra de normala lär inte ge stor skildnad. Men det kanske det gör om man räknar in vitaminernas betydelse.

Eddie Vedder
2010-03-17, 09:19
Köpa ekologiska ägg endast för protein/fettets skull kontra de normala lär inte ge stor skildnad.

Beror på om man värderar kvaliteten eller kvantiteten. Jag talar om fetssammansättningen alltså. Inte alls otänkbart att den är bättre i ekoägg.

Onigiri
2010-03-17, 09:27
Så frågan är om det är värt att slänga ut mycket mer pengar i månaden på eko-ägg.

z_bumbi
2010-03-17, 09:31
Så frågan är om det är värt att slänga ut mycket mer pengar i månaden på eko-ägg.

Du får pga mängden du äter i dig tillräckligt av de aktuella ämnena i alla fall så det enda jag skulle fundera på är fettkvaliten. Iofs är det ganska så lätt fixat med lite fisk/fiskolja för att kompensera ev skillnader.

BlackMagic
2010-03-17, 09:45
Och som sagt kan det ju vara värt de extra slantarna om hönsen har det lite bättre, ekologiskt uppfödda, tycker jag.

schabo-labo
2010-03-17, 10:37
Jag köper alltid ekologiskt och frigående, känns bäst. Gärna ägg från höns som får trippa omkring utomhus, det behöver de stackars små gullisarna.

Sgart
2010-03-17, 11:29
Beror på om man värderar kvaliteten eller kvantiteten. Jag talar om fetssammansättningen alltså. Inte alls otänkbart att den är bättre i ekoägg.

Jo men de flesta som bygger äter väl trots allt Omega 3 tillskott (eller naturligt) så frågan är hur stor skildnaden blir "effektmässigt"

Tror den största skilldnaden ligger hos hönsens levnad. Själv köper jag ägg från frigående höns. Mest för hönans skull, tror jag ;)

Sen är dom inte dyrare än de andra äggen hos mig heller. Dock tror jag inte att dessa ägg är ekologiska som jag köper. Men enligt förpackningen, frigående.

siimon89
2010-03-17, 11:39
Sen är dom inte dyrare än de andra äggen hos mig heller. Dock tror jag inte att dessa ägg är ekologiska som jag köper. Men enligt förpackningen, frigående.

Tror inte hönsen enligt lag får vara annat än minst frigående längre. Förr fick de ju sitta på en sittpinne hela dagen och trängas med massa andra höns.

Eddie Vedder
2010-03-17, 11:46
så frågan är hur stor skildnaden blir "effektmässigt"

Absolut.

Jag håller med om det men samtidigt kan man ju föra samma argument gällande vitaminer och mineraler, z_bumbi är ju inne på det också.

Dels supplementerar ju många redan men dessutom får ju den som äter fem konventionellt odlade ägg i sig fina mängder mikronutrienter redan där. Exakt lika många gram ekoögg ger sannolikt mer men även där kan ju "effektmässig" skillnad diskuteras.

Så jag menade inte att RÄTTA dig angående din kommentar om fett och protein utan menade bara att det kan skilja sig även om kvantiteterna är samma.

Sgart
2010-03-17, 12:06
Tror inte hönsen enligt lag får vara annat än minst frigående längre. Förr fick de ju sitta på en sittpinne hela dagen och trängas med massa andra höns.
Låter vettigt!

Absolut.

Jag håller med om det men samtidigt kan man ju föra samma argument gällande vitaminer och mineraler, z_bumbi är ju inne på det också.

Dels supplementerar ju många redan men dessutom får ju den som äter fem konventionellt odlade ägg i sig fina mängder mikronutrienter redan där. Exakt lika många gram ekoögg ger sannolikt mer men även där kan ju "effektmässig" skillnad diskuteras.

Så jag menade inte att RÄTTA dig angående din kommentar om fett och protein utan menade bara att det kan skilja sig även om kvantiteterna är samma.
Är med :)

Undrar var du hamnar på ditt rek. intag av alla de ämnen som finns i ägg om du äter säg 10 ägg under en dag. Skulle vara kul att se :) För det kan ju som du säger även vara så att fler ägg än (säg 6) inte ger annat än onödigt överskott av vissa vitaminer :)

Nån som orkar räkna ut ;D ?

Eddie Vedder
2010-03-17, 12:11
Nån som orkar räkna ut ;D ?

Du kan ju välja mängder i SLV:s databas. Utgå från 50 gram per ägg, dvs 500 gram och sedan kan du ju jämföra med RDI.

10 ägg om dagen äter jag dock sällan just nu. Kanske fyra i snitt. Käkar för närvarande mycket mer kött, en del fisk och även mer ost. Jag har blivit lite mindre snål helt enkelt. Igår åt jag t.ex. lammtestiklar och potatis till lunch.:D

Sgart
2010-03-17, 12:26
Du kan ju välja mängder i SLV:s databas. Utgå från 50 gram per ägg, dvs 500 gram och sedan kan du ju jämföra med RDI.

10 ägg om dagen äter jag dock sällan just nu. Kanske fyra i snitt. Käkar för närvarande mycket mer kött, en del fisk och även mer ost. Jag har blivit lite mindre snål helt enkelt. Igår åt jag t.ex. lammtestiklar och potatis till lunch.:D

Fyfan varför äter du lammtestiklar :D ?

Jag käkar ofta runt 5-6 om dagen. Men det finns ju andra som tex Oni som gör det menar jag :)

Ska kolla hemma sen om rek itnaget.

WHITEFOLKS
2010-03-17, 12:39
Rolig syftning där Sgart :D

On topic så lär det knappast vara värt pengar/näring att köpa ekologiskt istf vanliga ägg.

MrBulk
2010-03-17, 15:58
Rolig syftning där Sgart :D

On topic så lär det knappast vara värt pengar/näring att köpa ekologiskt istf vanliga ägg.

Näringsmässigt nä men jag köper alltid ekologiska ägg för att jag vill bidra till att djuren ska ha det bra, däremot när det gäller kött är jag dålig på ekologiska produkter för det är stört mycket dyrare tyvärr :(