handdator

Visa fullständig version : Orörlighet


BioTechnican
2010-03-16, 11:25
Jaha,

Här har jag nu sprungit friidrott i ett halvår, för att jag var så trött på att bara gymma. Det ville jag inte göra egentligen.

Att bli snabbare var roligare.
Jag hade en hyfsat bra uppbyggningsperiod
- men
så fick jag problem med hälsenan, och det vart konditionsträning på annat sätt + styrketräning.

Jag tränade Knöböj, Bencurl. benspark, vadpress, Bänkpress bla.

Och det har inte gett mig snabbhet elelr spänst.
Som A L L A tränings nissar hävdar.

Jag har faktiskt bara blivit mer orörlig.
(att springa rakt fram betyder inte rörlig)
Det jag menar med rörlighet är vad alla förutom tränignsnissar menar med rörlighet,
att kunna göra högprecisa och preciösa rörelser.
Detta minskar (och har inget med stretchning att göra) när man tränar.

Dumt nog lyssnade jag på tränings tomtar.
Nu har jag gått upp 3 kg muskler (jag går upp snabbt i muskler)
och jag är USEL på kaloriunderskott (man måste äta så lite, och mår dåligt)

Finns det på något sätt för mig att återgå till den form jag var förut.

Nya muskler betyder ny bindväv, och oavsett om jag går ner eller upp, så kommer min kropp att ändå ha den form jag har som nu.

Finns det något jag kan göra för att få tillbaka min rörlighet?

Visst ett I lands problem., men det är muskelvolym även det. Ett I lands problem. (Om inte detta problem är lite värre, då det handlar om mitt vardagsliv i rörlighet och gett mit förändrad vardag)

Jag är 180 cm och väger väl 73 kg nu. Så det är ingen monster vikt - NEJ
Men jag trivs inte med detta ändå.

Detta är ju ett bra sätt at tpåminna de som har svårt att gå upp i vikt och gå ner i vikt om att förutsättningarna svänger som en gungbräda.

Är man smal, har man svårt att gå upp i vikt - stress försmalar
är man lite större har man svårt att gå ner i vikt - pga att stress minskar förbränningen.

Så jag sitter i skiten.

Vad trött jag är på att höra att styrketräning är botemedlet mot typ världens alla sjukdomar. *gah!*
Visst, det är bättre än ingen träning. Men det är bowling och minigolf också.
All träning är väl i princip bättre än styrketräning.
För det förbränner knappt inga kalorier, gör dig bara större, höjjer blodtrycket.

Så. Då var det klart. Måste rensa luften lite.

z_bumbi
2010-03-16, 11:35
Tränar du inte rörlighet så tappar du självklart den förmågan men det har mycket lite med styrketräningen att göra. Lösningen är också ganska enkel dvs träna rörligheten.

prOtotype
2010-03-16, 11:46
Det går att bli otroligt explosiv, spänstig och snabb på ett gym. Sen om man inte vet hur man ska träna för det är en annan sak.
Det här är som att du förväntar dig att bli bra på konståkning av hockeyträningar.

BioTechnican
2010-03-16, 11:52
Joo men, varför får man höra det efteråt.

Alla hånskrattar åt en, och säger att man ska stretcha.

Helt fel.

Jaja, kul att man är det levande beviset på det jag kallar spagettimodellen

- Tar man en näve okokt spaghetti och försöker böjja det, blir det svårare ju fler spagetthirör det är - jämförbart med fibrer.

Mer behövs inte sägas.

Tolkia
2010-03-16, 11:59
Jo, mer behöver sägas. Du blir inte automatiskt orörligare för att du blir starkare/får större muskler, om vi undantar specialfall som hur mycket du kan böja i armbågsleden (och man får vara ganska stor för att det skall bli ett problem ens där). Blir du stel/orörlig är det för att du tränar (eller inte tränar) på ett sätt som gör dig stel/orörlig. Det finns ganska många som är väldigt smala och ändå orörliga.

Pjotor
2010-03-16, 12:01
Jag tränade Knöböj, Bencurl. benspark, vadpress, Bänkpress bla.

Och det har inte gett mig snabbhet elelr spänst.
Som A L L A tränings nissar hävdar.

Övningarna i sig ger ingen extra spänst, utan de behöver göras på rätt sätt. Om man tränar omväxlande tunga set (4-6 reps) och lätta set (12-20 reps), och alltid försöker flytta vikten så snabbt som möjligt, så kommer det att ha inverkan på både snabbhet och spänst. Med spänst menar jag maximal kraftutveckling under kort tid.

Det jag menar med rörlighet är vad alla förutom tränignsnissar menar med rörlighet,
att kunna göra högprecisa och preciösa rörelser

Förklara gärna det fetstilta.

Jag vågar mig på en gissning och tror att du menar koordination. Koordination i betydelsen precision tränar du inte med styrketräning. Om du däremot med koordination menar samordning av flera muskler i en rörelse så är det det som basövningar -- som omfattar flera leder och muskelgrupper -- tränar.

Finns det på något sätt för mig att återgå till den form jag var förut.
Kanske, men du får berätta vilken form du vill komma i först.

Nya muskler betyder ny bindväv, och oavsett om jag går ner eller upp, så kommer min kropp att ändå ha den form jag har som nu.
Om du enbart betraktar skelettet, ja. Muskler och fettvävnad är det som ger den yttre formen, och båda påverkas kontinuerligt av vad du gör och vad du äter.

Finns det något jag kan göra för att få tillbaka min rörlighet?
Ja. Träna och öva saker som utmanar din koordination och rörlighet. Många kampsporter gör precis detta. Thaiboxning, kickboxning, judo, brasiliansk jujutsu, MMA och sportjujutsu är finfina exempel.

Är man smal, har man svårt att gå upp i vikt - stress försmalar
är man lite större har man svårt att gå ner i vikt - pga att stress minskar förbränningen.

Förmågan att gå upp eller ner i vikt är inte kopplade enbart till stress och kroppsvikt. Stress kan bidra till både viktuppgång och viktnedgång, detsamma gäller kroppsbyggnad. En muskulös person förbränner mer energi i vila än någon som har mindre muskler, så det beror dessutom på vad kroppsvikten består av.

Vad trött jag är på att höra att styrketräning är botemedlet mot typ världens alla sjukdomar. *gah!*
Det är ett hyfsat botemedel mot specifika besvär. Däremot är det väldigt bra på att se till att hålla vissa besvär borta till att börja med. Men de effekterna är inte lika tydliga.

All träning är väl i princip bättre än styrketräning.
Det beror på vad du menar med "bättre".

För det förbränner knappt inga kalorier
Jo.
gör dig bara större
Nej.

höjjer blodtrycket
Nej.

Så. Då var det klart. Måste rensa luften lite.
Jag hoppas att det känns bättre nu.

Zetor99
2010-03-16, 12:03
Är huvudet dumt får kroppen lida.

Du tränar helt enkelt fel sett till dina mål, något du enkelt kunde ha undvikit med lite kunskap.

Erik__
2010-03-16, 12:03
Jag har lite svårt att utläsa första inlägget, vad är det du menar?

BioTechnican
2010-03-16, 12:12
Usch, jag visste att jag skulel bli frustrerad av detta..


Är huvudet dumt får kroppen lida

Ha, jag frågade folk i min omgivning om hur jag skulle träna,
även på forum.

Detta är resultatet "Du ska träna hela året" "sprinters behöver muskler"
"Du är för liten"
pyttsan..

Övningarna i sig ger ingen extra spänst, utan de behöver göras på rätt sätt. Om man tränar omväxlande tunga set (4-6 reps) och lätta set (12-20 reps), och alltid försöker flytta vikten så snabbt som möjligt, så kommer det att ha inverkan på både snabbhet och spänst. Med spänst menar jag maximal kraftutveckling under kort tid.

Förklara gärna det fetstilta.


Nu har jag glömt vad du hade i fetstilta, men jag tror du syftar på:


Jag vågar mig på en gissning och tror att du menar koordination. Koordination i betydelsen precision tränar du inte med styrketräning. Om du däremot med koordination menar samordning av flera muskler i en rörelse så är det det som basövningar -- som omfattar flera leder och muskelgrupper -- tränar.

Ja, det var väl rätt så lätt att lista ut, med tanke på hur mitt inlägg var skrivet.


Kanske, men du får berätta vilken form du vill komma i först.

Jag säger ju det. Rörlig. Koordination. vad man nu vill kalla det. Jag ska kunna dribbla i fotbol igen, inte bara klampa runt med muskulösa ben på en hundrameterssträcka. Typ exempel.


Ja. Träna och öva saker som utmanar din koordination och rörlighet. Många kampsporter gör precis detta. Thaiboxning, kickboxning, judo, brasiliansk jujutsu, MMA och sportjujutsu är finfina exempel.

Ja, det är ju det som är så sorgligt. jag måste sluta med vad jag håller på med. Jag ska försöka att inte längta ihjäl mig efte rhur jag var före.
Det är nog omöjligt.



Förmågan att gå upp eller ner i vikt är inte kopplade enbart till stress och kroppsvikt. Stress kan bidra till både viktuppgång och viktnedgång, detsamma gäller kroppsbyggnad. En muskulös person förbränner mer energi i vila än någon som har mindre muskler, så det beror dessutom på vad kroppsvikten består av.
Men en muskulär person förbärnner bara yttesdrt marginellt mer än en smal person. En smal person har dessutom inte lika stor aptit. Så de förblir smala.


Det är ett hyfsat botemedel mot specifika besvär. Däremot är det väldigt bra på att se till att hålla vissa besvär borta till att börja med. Men de effekterna är inte lika tydliga.



Det beror på vad du menar med "bättre".
Bättre?

Mer rörlig, frihet. har du större ben, har du mer att vränga i luften om du ska ska göra något extraodrinärt. T.ex


Jo.

Nej.

Nej.

nähä edit : jag känner folk som fått dra ner på styrketränings timmarna från 4 - till högst 3 per vecka. För att blodtrycket blir för ohälsosamt annars. Så. dä arhar du fel. Finns det ens någon liknande aktivitet där det är på det sättet? edit II : Det är svårt att träna för att inte bli större, du blir större hur du än gör i princip. Det är alla som är besatta av hypertrofi, som anser att 1 kg ökning per månad är skit. Det finns ju andra som tänker annorlunda...
edit III : Styrketräning fröbränenr nästan löjligt lite kalorier, särskilt i jämförelse med andra akiviteter. Det är bara att jämföra. Matpiskning är väl nästan mer kalorikrävande? Det står på någon sida som jag inte har länk till.


Jag hoppas att det känns bättre nu.

Nej, tyvärr. Jag känner mig missförstådd.

prOtotype
2010-03-16, 13:16
Du inser att det finns ganska många grymma fotbollsspelare med en hyfsad mängd muskler på benen? Det är inte något som du får mer än på en månad på gymmet. Jag skulle tippa på att du känner dig klumpig har mer med att du varit ifrån din vanliga träning i några månader än något annat.

Pjotor
2010-03-16, 13:17
Ja, det var väl rätt så lätt att lista ut, med tanke på hur mitt inlägg var skrivet.

Nej, inte helt lätt, men tack för att du bekräftar min gissning.

Jag säger ju det. Rörlig. Koordination. vad man nu vill kalla det. Jag ska kunna dribbla i fotbol igen, inte bara klampa runt med muskulösa ben på en hundrameterssträcka.
Då får du spela mer fotboll.


jag måste sluta med vad jag håller på med.
Inte nödvändigtvis, det går att kombinera flera olika aktiviteter och utvecklas i dem. Det är svårare om man börjar komma upp i åren eller har mycket annat som tar tid.

Jag ska försöka att inte längta ihjäl mig efte rhur jag var före.
Det är nog omöjligt.

Om du är 50 och längtar tillbaka i din form som 20-åring är det nog rätt kört. Det är solklart att man längtar tillbaka till när man var ung och rask. Att längta till något som är omöjligt är dock rätt utsiktslöst. Jag råder dig därför att sikta mot något som är rimligt och möjligt.

Men en muskulär person förbärnner bara yttesdrt marginellt mer än en smal person.
I runda tal 6 kalorier per dygn och "pound" i vila, alltså ca 13 kalorier per kilo. Motsvarande för fettvävnad är drygt 4 kalorier per kilo. Det är rätt marginellt, men gäller som sagt muskler i vila.

Efter träning tar det dessutom tid för muskler att återgå till viloförbränningen, återbilda glykogen och så vidare, vilket kräver energi.



En smal person har dessutom inte lika stor aptit. Så de förblir smala.
Fel. Aptiten är relaterad till kroppsbyggnaden, men korrelerar inte. Se på västerländska manliga tonåringar, de äter som hästar och går inte upp ändå. Detsamma gäller folk med vissa sjukdomar.





Bättre?

Mer rörlig, frihet. har du större ben, har du mer att vränga i luften om du ska ska göra något extraodrinärt. T.ex
Fortfarande är du extremt otydlig. Ge gärna konkreta exempel på enskilda aktiviteter eller ännu hellre enskilda rörelser.




nähä edit : jag känner folk som fått dra ner på styrketränings timmarna från 4 - till högst 3 per vecka. För att blodtrycket blir för ohälsosamt annars. Så. dä arhar du fel. Finns det ens någon liknande aktivitet där det är på det sättet?

Du som anonym forumanvändare känner någon som har fått göra det. Jag är betydligt mer källkritisk än så. Min största fråga är om alla andra omständigheter för övrigt har varit någorlunda konstanta. På rak arm kan jag nämna sömn, mat, vila, andra fritidsaktiviteter, jobbsituation och privatliv som faktorer som påverkar blodtrycket.

Det är svårt att träna för att inte bli större, du blir större hur du än gör i princip.
De första månaderna, ja. Därefter blir det svårare, till och med mycket svårare.

1 kg ökning per månad är skit.
Sådana ökningar är i princip omöjliga, om du menar i ren muskelmassa (s.k. lean muscle mass). Jag kan utan svårighet gå upp mer än så, men det sätter sig mest på midjan i så fall.

Det är bara att jämföra. Matpiskning är väl nästan mer kalorikrävande? Det står på någon sida som jag inte har länk till.
Jag skulle mycket gärna ta del av den länken. Posta den eller skicka PM om du hittar den. Under tiden så väljer jag att ta det påståendet med en stor nypa salt.


Nej, tyvärr. Jag känner mig missförstådd.
Ja, det kan jag förstå. Du har inget tydligt budskap i det du skriver, och då är det svårt åtminstone för mig att förstå.

Jag försäkrar dig att jag inte medvetet försöker vilseleda dig, däremot vill jag gärna försöka hjälpa dig med din träning. Det arbetet blir enormt mycket enklare om du ställer tydliga och enkla frågor. Dessutom måste du vara beredd på att få svar som du kanske inte vill höra.

Scratch89
2010-03-16, 13:28
Jag förstår inte syftet med tråden. Du sysslade med koordinations-, spänst-, och rörlighetskrävande idrotter, slutade med det, och nu skyller du på styrketräningen som tydligen ska ha gjort dig alldeles för muskulös och stel?

BioTechnican
2010-03-16, 18:58
Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå?
"Ja " på de flesta frågor.

Jag fick hälsene problem, och då kan jag inte friidrotta vidare, om jag inte vill ha permanenta och koniska hälsene problem såklart. Jag väljer att undvika detta!

Jag längtar inte efter att vara stel, jag vill bli mer "koordinativ".. som jag får kalla det.. då...

Vad mer behöver jag tillägga?
Vränga i luften, betyder vränga i luften. Att göra något extraordinärt. Se en Cristiano Ronaldo dribbliing när han vickar med fot och ben... självklart, sådant är svårt för alla att göra. Men att t.ex kunna röra mig på dansgolvet, utan att se ut som en styrketränad apa (klumpig med andra ord).

Och jag måste vara en regel som bekräftar undantaget. Jag blir större. Absolut. Förstår inte varför så många har problem med detta.

Kanske man ska lägga ne rstyrketräning för gott då. Eftersom det inte leder till nytta.
Funderade på att nå drömgränsen i Bänkpress (100 kg) men det är nog ingen bra idé då.

Tolkia
2010-03-16, 19:07
Men vill du bli bra på fotboll måste du ju spela fotboll. Vill du bli bra på att dansa måste du träna dans (nej, det är inget man muterar fram, även om folk ibland tror det). Vill du bli bra på akrobatik måste du träna akrobatik. Jag förstår inte hur du tänker om du skyller på styrketräningen att du är dålig i saker du inte tränar på? Själv tränar jag ganska sällan styrketräning, är långt från muskulös, är ganska rörlig men är ändå värdelös i akrobatik - eftersom jag aldrig ens försökt träna det. Man skall vara ordentligt stor för att det skall bli ett problem att musklerna är ivägen, det är ganska få som är så stora, och det tar lång tid att bli så stor.

Vill du bli rörligare/mer akrobatisk etc. får du väl börja träna för att bli det?

BioTechnican
2010-03-16, 19:12
jag tror det handlar om att "finna rätt muskel som är i vägen"

För mig är det hamstrings (jag har två stycken (?!) en nedre och en övre)

Samt några muskler vid ryggen som krånglar till rörelsena. Kan det vara de här Teres Minor/major musklerna? Jag vet inte.

Tolkia
2010-03-16, 19:16
Teresmusklerna sitter iofs mer på baksidan av skuldran än i ryggen. Men upplever du dig stel, så börja försöka träna upp rörligheten. Du blir inte automatiskt rörligare för att du slutar styrketräna, rörlig blir du för att du övar rörlighet.

Scratch89
2010-03-16, 21:22
Ditt styrketränande har ingenting med din stelhet att göra. Att du blir stel för att du skadar dig och slutar röra på dig är ju en no-brainer.

Börja stretcha/rörelseträna och öva det du vill bli bra på.

BioTechnican
2010-03-17, 11:20
Ditt styrketränande har ingenting med din stelhet att göra. Att du blir stel för att du skadar dig och slutar röra på dig är ju en no-brainer.

Börja stretcha/rörelseträna och öva det du vill bli bra på.

Ibland blir man ju trött på tränings nissar.

Först skriver man "NEJ det har inget med stetchning att göra"
Sedan får man höra ett autognag om detta, utan att läsaren sattit sig in i texten. :Virro

Utanför styrketränandet, har jag gjort annan konditionsträrning som jag skrev,
Simmat, hoppat hopprep, stretchat även.

Don´t give me that.

Det är alldelles för inkonstruktivt för mig att höra det.

Jag har blivit stel tidigare vid styrketräning. Och har omöjligt att INTE koppla det till styrketräning.

Hur UNDVIKER man stel het vid styrketräning då ?(för det HAR ju ett samband, kom inte undan nu).

tntballe
2010-03-17, 12:06
Full rörelselängd och långt från max(fail eller hög volym) borde minimera stelheten dom kommande dagarna. För det är den stelhet man brukar få av styrketräning.

z_bumbi
2010-03-17, 12:21
Ibland blir man ju trött på tränings nissar.

Först skriver man "NEJ det har inget med stetchning att göra"
Sedan får man höra ett autognag om detta, utan att läsaren sattit sig in i texten. :Virro

Utanför styrketränandet, har jag gjort annan konditionsträrning som jag skrev,
Simmat, hoppat hopprep, stretchat även.

Don´t give me that.

Det är alldelles för inkonstruktivt för mig att höra det.

Jag har blivit stel tidigare vid styrketräning. Och har omöjligt att INTE koppla det till styrketräning.

Hur UNDVIKER man stel het vid styrketräning då ?(för det HAR ju ett samband, kom inte undan nu).

Om du berättar i ett begripligt språk så blir det mycket lättare att försöka hjälpa dig men svaret på din fråga är redan nämnt i tråden dvs träna rörlighet.

BioTechnican
2010-03-17, 18:06
Full rörelselängd och långt från max(fail eller hög volym) borde minimera stelheten dom kommande dagarna. För det är den stelhet man brukar få av styrketräning.

Kan någon bekräfta om detta svar är tillförlitligt?

För det var ett bra förslag. Konstruktivt.

Jag menar inte att alla inte läser vad jag skriver, det är några få som svarar utan att läsa text man skriver.

Vad tränar en moderator som Tokia, om man vågar fråga?
Som är insatt i styrketräning, men inte strävar efter muskelhyptrofi.

Om jag ska specifiera; Jag har tidigare sysslat med lite akrobatiska övningar, dansat breakdance och annat. Så rörlighet har alltid varit en prioritering.

Koordination, rörlighet med precssion, finmotorik. Sådant.

Jag är så van vid att använda ordet rörlighet, nära till hands, för jag finner det oifrågsättbart korrekt.

Nu har jag inte tränat på ett tag. Och antagligen släpper stelheten lite efter som. Men det vore kul att träna , utan att bli stel. Om det är möjligt.

GI-Joe
2010-03-17, 18:25
Om jag ska specifiera; Jag har tidigare sysslat med lite akrobatiska övningar, dansat breakdance och annat. Så rörlighet har alltid varit en prioritering.

Men träna då rörligheten, beskylla styrketräning med dålig rörlighet? Då kan du väl lika gärna lägga av och börja träna din rörlighet med breakdance, akrobatik och andra gymnastiska övningar och klaga på att du inte bygger några speciella muskler igenom dom.

Helt enkelt - träna på det du vill bli bra på.

Supermicke
2010-03-17, 19:06
Prova träna frivändningar, eller olympiska lyft så blir du iallafall snabb i starter när du ska springa. Helt kung och man behöver vara rätt rörlig för att utföra dem. Det kanske kan vara något.

Pjotor
2010-03-17, 20:28
Biotechnician,

jag inser att du försöker vara tydlig. Dessvärre använder du ord som är entydiga för dig, men inte för oss. Jag förstår att du tycker det är frustrerande när vi inte förstår dig, men tro inget annat än att vi försöker.

Exempel på sådana uttryck är "vränga i luften", "röra mig på dansgolvet" och "koordinativ" (som för övrigt inte fanns i svenska språket innan du använde det). Har du ett annat modersmål än svenska så har jag full förståelse, men skriv gärna det i så fall.

Det är inte särskilt kul när jag och andra försöker förklara och förklara igen, bara för att sedan få reaktioner från dig som beror på att du inte kan ställa en enkel fråga. Kanske är du van vid en sådan stämning, och det må vara hänt. Men om du vill få vettig hjälp så vill jag att du visar lite mer tacksamhet och vanlig hyfs.

BioTechnican
2010-03-18, 12:29
Biotechnician,

jag inser att du försöker vara tydlig. Dessvärre använder du ord som är entydiga för dig, men inte för oss. Jag förstår att du tycker det är frustrerande när vi inte förstår dig, men tro inget annat än att vi försöker.

Exempel på sådana uttryck är "vränga i luften", "röra mig på dansgolvet" och "koordinativ" (som för övrigt inte fanns i svenska språket innan du använde det). Har du ett annat modersmål än svenska så har jag full förståelse, men skriv gärna det i så fall.

Det är inte särskilt kul när jag och andra försöker förklara och förklara igen, bara för att sedan få reaktioner från dig som beror på att du inte kan ställa en enkel fråga. Kanske är du van vid en sådan stämning, och det må vara hänt. Men om du vill få vettig hjälp så vill jag att du visar lite mer tacksamhet och vanlig hyfs.


Jag fick tipset om att använda kordination, och jag vet inte hur jag skulle använda det ordet i mitt syfte. Då fick det bli kordinativ. Det går ju rätt lätt att förstå vad som menas med detta.

Jag undrar bara samma sak, om och om och om igen.
Sytkreträning gör MIG orörlig, men det upprör alla andra.
1. varför
2. hur ska man då träna för att inte uppnå detta, som ngåon skrev, lyfta tungt, under max, så försvinner "orörligheten"?

Det är synd att man kallas ohyfsad, när man försöker klargöra hela tiden om vart man vill gå. Om det kallas ohyfs, då vet jag tyvärr inte vad jag ska göra. *mini

Varför anses styrketräning så heligt? Klart att det också behöver ifrågasättas, för att nå mitt mål med detta?

Ja, frivändningar och Ryck/stöt använder jag, och det tycker jag passar bra.

Likväl, så blir man stel i t.ex knäböj och bänkpress. el. t.ex rodd. Vad gör man för fel då??? Eftersom ingen annan får dessa besvär?

Severen
2010-03-18, 13:57
Sticker ut hakan lite här. Ta det rätt.
Tror din frustration skiner igenom lite väl när du besvarar inläggen.
Gör det lugnt och sansat istället så tror jag att du uppfattas bättre och inte "låter ohyfsad".
Bara ett tips. Fullt förtroende för att de vill hjälpa dig här.

När det gäller själva träningen. Tror det är lite som de andra sagt tidigare.
Ska du träna något som du vill bli bra på, träna det. Nu verkar du inte kunna göra det fullt ut.
Men jag tror kanske inte riktigt att gymträning är optimalt för det du vill uppnå.
Har visserligen bara lirat fotboll i tretton år innan så jag kan vara snett på det.
Även polare som lirar i Allsvenskan. Ska inte säga att styrketränar "mycket".
Som sagt. Vad tntballe skrev, låga vikter samt stretcha.

Ganska säker på att många andra får samma "besvär" med stelhet osv.
Styrketräningens vara eller icke vara hör nog inte hemma i denna diskussionen.
Träna Parkour istället, så får du även ett nytt synsätt.. :)

Severen
2010-03-18, 14:39
På tal om skadan bara.
Har du kollat upp den så du inte bara behöver inlägg eller liknande?
Hade själv problem med att fötterna blev för mjuka efter fotboll, löpning, karate osv.
Kombinerat med hög hålfot så fick jag förbannat ont i trampdynan men även hälsenan som belastades helt åt helvete.
Med inlägg menar jag vettiga, inte de standardgrejerna som fås på sjukhus.
Bara en undran..

way
2010-03-18, 14:49
Att träna varje övning med fullt rörelseomfång (range of motion) funkar rätt bra, jag har själv blivit rörligare i tex axlar sedan jag började styrketräna. Hade först lite svårt med att få ner stången till bröstet i bänkpressen, pga väldigt stela bröstmuskler och axlar, - utan att jag fick en obehaglig känsla. Men nu efter några veckor har det blivit mycket bättre. Men när det kommer till benen och ryggen kan det vara lite svårare. Så man får helt enkelt stretcha lite extra eller införa övningar för rörligheten på de ställen där man vill vara rörlig. Detta har ju redan sagts i tråden men ville dela med mig av mitt.