handdator

Visa fullständig version : Göra av massa lax


Fru_Flisa
2010-03-16, 10:36
Är lite fundersam...har tänkt köpa 2 hela färska laxar men jag undrar nu vad jag ska göra med dom, kommer inte gå åt inom de närmsta dagarna så dom behöver förvaras.

Borde jag först ska skiva upp dom och ugnssteka och därefter frysa in, eller enbart skiva upp och frysa in och därefter tillaga?
Måste jag då salta fisken?

Jag tänker att fisken kan bli torr och inte lika god ifall jag först tillagar den och sen fryser för att sedan behöva värma den igen, eller är det smidigast så?

TheGredde
2010-03-16, 10:53
Två laxar, det är väldigt mycket. Jag tycker själv att det räcker med en, det brukar ändå röra sig om 3kg (i alla fall de laxar jag köpt). Tänk bara på att ta ur benen innan du gör något mer med fisken. Vad du gör med skinnet är en smaksak, jag låter det sitta kvar för att jag vet inte vad jag vill göra med fisken förrän jag tar fram den från frysen. Skinnet är lätt att ta bort med kniv efter upptining om man vill göra exempelvis en pastasås. Skinnet kan med fördel sitta kvar om man vill steka fisken.

Åter till förpackningsfrågan, jag hade styckfryst bitarna i förpackning om två. Dela laxen i lagom stora bitar lägg ner två fiskbitar i påsen och frys in.

Nästa gång du ska laga mat tar du fram fisken och låter den tina på något sätt du föredrar. Maten du gör kommer då räcka till både "mat just nu" och även till en matlåda.

Vad gäller salt på fisken hade jag inte och har inte jag saltat fisken när jag fryser in den. Det verkar bara onödigt, bättre att salta när du ska använda fisken, frysningen i sig är ju en "konserveringsmetod".

Ett förtydligande räkneexemplet utgår från att du är själv.

toto2009
2010-03-16, 11:19
Antingen grava laxen och ha på smörgåsar eller frys in skiten.

Ungrim
2010-03-16, 11:48
Filea upp den och frys in, tror det är mycket bättre än att först tillaga den för att sedan frysa in

z_bumbi
2010-03-16, 12:42
Antingen grava laxen och ha på smörgåsar eller frys in skiten.

Även om man ska grava laxen så bör man frysa den innan.

Så skär ut lagom för några måltider och frys in resten i lagom stora bitar att antingen grava eller tillaga på något annat sätt.

Fru_Flisa
2010-03-16, 12:56
Tack för svaren!!

Bidde 2 fiskar, även om de väger 3 kg så går ju lite bort med skallen och skinn.
Vart till att flå och frysa ner de styckvis.

Johan_P
2010-03-16, 13:20
Vill också testa köpa hela fiskar och frysa in :)

En kille som jobbar som kock sa att det är bara att stycka till valfria portionsstorlekar och frysa in. Sen på med olja, salt och valfria kryddor när det är tid för ugnen. Tydligen kan man spara pengar och få bättre smak på köpet.

Ungrim
2010-03-16, 14:08
Tack för svaren!!

Bidde 2 fiskar, även om de väger 3 kg så går ju lite bort med skallen och skinn.
Vart till att flå och frysa ner de styckvis.

Perfekt, när äter vi?

Snobbe
2010-03-18, 03:25
Vad går kilo priset på en hel lax? Och har ni nån aning om hur många % av det man tappar pga huvve o sånt man inte käkar?

Fru_Flisa
2010-03-18, 09:47
Vill också testa köpa hela fiskar och frysa in :)

En kille som jobbar som kock sa att det är bara att stycka till valfria portionsstorlekar och frysa in. Sen på med olja, salt och valfria kryddor när det är tid för ugnen. Tydligen kan man spara pengar och få bättre smak på köpet.
Smaken går inte jämföra med de frysbitarna man köper packeterade, fettet gör smakskillnad. Det smälter i munnen.

Perfekt, när äter vi?
Ja du! Vet inte med dej men här blir det lax varje kväll *popcorn*
Vad går kilo priset på en hel lax? Och har ni nån aning om hur många % av det man tappar pga huvve o sånt man inte käkar?
Mitt köp gick på 49kr/kg så det tyckte jag var klart godkänt. Sen lappade jag alla bitar med vikten, funderade på att räkna ihop men det orkade jag tyvärr inte.
Kan säga att det gäller att vara snabb när det är lockpriser, 3 timmar efter öppning så var det bara 6-7 stackare kvar.

Fru_Flisa
2010-03-18, 10:12
Mitt köp gick på 49kr/kg så det tyckte jag var klart godkänt. Sen lappade jag alla bitar med vikten, funderade på att räkna ihop men det orkade jag tyvärr inte.

Fast jag gjorde det nu. 2 fiskar, 258kr, genomsnitt 129kr/fisk vart 25 bitar på totalt 2740g så snittpris/kg rent kött vart då ca 9,40kr om jag inte räknat fel.

edit: kan tillägga att jag tog de minsta så runt 3 kg kan nog de större normalt väga.

Ungrim
2010-03-18, 10:16
Fast jag gjorde det nu. 2 fiskar, 258kr, genomsnitt 129kr/fisk vart 25 bitar på totalt 2740g så snittpris/kg rent kött vart då ca 9,40kr om jag inte räknat fel.

edit: kan tillägga att jag tog de minsta så runt 3 kg kan nog de större normalt väga.

94kr borde det nog bli ;)

Fru_Flisa
2010-03-18, 12:33
94kr borde det nog bli ;)
Haha, a just de. Fast räkna inte fel, skrev fel. Mest bara för att kolla så nån var med.

Slimfit
2010-03-18, 14:11
Har också köpt hela laxar och filéat själv tidigare men ofta så blev det faktiskt billigare att köpa färdigfiléad färsk lax när butikerna kör erbjudande på den varan, 69kr/kg är ett pris som ofta förekommer i mina butiker. Rätt skönt att slippa stå med en jäkla massa rens samt slippa tiden och paltet med själva processen. Inte har jag märkt någon smakskillnad heller.

Ungrim
2010-03-18, 18:50
Smakmässigt tror jag inte det är nå fel på färdigfileade fiskar, har aldrig kännt något dåligt med smaken iallafall.

Och som sagt, Enkelt!

tsp
2010-03-18, 20:14
Färdigfiléat är enligt min erfarenhet billigare i 100 fall av 100. Dock kan jag se en fördel i att köpa hela fiskar om man ex ska bjuda på en lite finare fisksoppa eller annat där man kan ha nytta av en hemlagad buljong på skrovet.

Ungrim
2010-03-18, 21:56
Färdigfiléat är enligt min erfarenhet billigare i 100 fall av 100. Dock kan jag se en fördel i att köpa hela fiskar om man ex ska bjuda på en lite finare fisksoppa eller annat där man kan ha nytta av en hemlagad buljong på skrovet.

En riktig fisk soppa är riktigt jäkla gott, synd att man är så dålig på den typen av matlagning.

TehSaxo
2010-03-18, 22:53
Skiva, plasta in, frys.

Så brukar iaf farsan göra och han driver en restaurang. ;)

Mr.Sarkastisk
2010-03-18, 22:53
En riktig fisk soppa är riktigt jäkla gott, synd att man är så dålig på den typen av matlagning.

Det finns kokböcker etc. som är lätta att följa :)

Ungrim
2010-03-19, 07:09
Det finns kokböcker etc. som är lätta att följa :)

Det gör det ju iof, Nu blev man ju riktigt sugen, kanske måste testa i helgen.

Tränar ju alltid till fail så varför inte kocka till fail också ;)

tsp
2010-03-19, 12:15
Fisksoppa är ju en av de lite lättare sakerna att lyckas med! Går ju inte att bränna vid något t.ex. ^^ Liksom fräs lök och annat som ska i, på med vatten, i med kryddor osv och sist men inte minst i med fisken och låt sjuda någon minut.

Ungrim
2010-03-19, 12:35
Fisksoppa är ju en av de lite lättare sakerna att lyckas med! Går ju inte att bränna vid något t.ex. ^^ Liksom fräs lök och annat som ska i, på med vatten, i med kryddor osv och sist men inte minst i med fisken och låt sjuda någon minut.

Ska testa som sagt, återkommer med smak rapport :)

Fru_Flisa
2010-03-19, 13:14
Gott i laxsoppa är det med gullök, räkor, dill, citronsaft, dijonsenap & vitt vin. M M

tsp
2010-03-19, 15:14
Fänkål och potatis är nice i fisksoppa också. Har också ett recept på en soppa med saffran i, stört gott.