handdator

Visa fullständig version : Uppehåll = dåligt för pressövningar?


1911
2010-03-16, 03:14
Fler som upplever att ni försämras mycket mer i pressövningar likt bänkpress än i dragövningar likt rodd när ni har haft längre träningsuppehåll (3+ veckor)?

Vad kan detta bero på? Drar man mer än pressar i vardagen och bibehåller då det bättre? Eller är det mer teknik inblandat i en pressövning och att tekniken blir lidande i t.ex. bänken men inte på samma sätt i en roddövning som ju är lite enklare rent tekniskt?

Hmmm!

chrilledude
2010-03-16, 03:18
Jag blir starkare efter 1-2 veckors uppehåll. Men 3 veckor vet jag inte. :]

Damien Thorne
2010-03-16, 06:19
Fler som upplever att ni försämras mycket mer i pressövningar likt bänkpress än i dragövningar likt rodd när ni har haft längre träningsuppehåll (3+ veckor)?

Vad kan detta bero på? Drar man mer än pressar i vardagen och bibehåller då det bättre? Eller är det mer teknik inblandat i en pressövning och att tekniken blir lidande i t.ex. bänken men inte på samma sätt i en roddövning som ju är lite enklare rent tekniskt?

Hmmm!

Ja, man drar mer i vardagen än pressar.

Tex när man handlar mat så lyfter man saker genom att även böja armarna så att man "drar". Man använder alltså rygg och biceps.
Även när man lyfter en stol eller ett barn eller vad som helst gör man så.

Pressar kan jag inte komma på just nu att jag gör i vardagen.

Civilrätt
2010-03-16, 07:04
Ja, man drar mer i vardagen än pressar.

Tex när man handlar mat så lyfter man saker genom att även böja armarna så att man "drar". Man använder alltså rygg och biceps.
Även när man lyfter en stol eller ett barn eller vad som helst gör man så.

Pressar kan jag inte komma på just nu att jag gör i vardagen.

sex?