handdator

Visa fullständig version : Det här med storlekar.. (Bänktröja)


amarth
2010-03-16, 01:08
Har läst runt rätt mycket men inte riktigt kommit fram till hur det är med tröja för min del storleksmässigt..

Tänkte satsa på Titan fury nxg+ från powerzite. Kör väldigt lite brygga, har armbågarna ganska långt ut (skulle tippa på 90grader). Dessutom tyckte jag supercenturionen var väldigt bra så fortsätter satsa på Titan.

Frågan är då vilken storlek man ska ta? Läng/vikt - 183cm/90kg. Har ganska bred rygg, mindre armar (40cm) och som bäst mediokert bröstomfång, är inte helt säker på hur man ska mäta.

Jag tror själv att en storlek 44 skulle passa mig, frågan är HUR tajt den blir? Kan ju ge mig på en 46a med men vill ju inte ha överdrivet stort heller.

Hudiksvall_Bänkpress
2010-03-16, 06:49
Har läst runt rätt mycket men inte riktigt kommit fram till hur det är med tröja för min del storleksmässigt..

Tänkte satsa på Titan fury nxg+ från powerzite. Kör väldigt lite brygga, har armbågarna ganska långt ut (skulle tippa på 90grader). Dessutom tyckte jag supercenturionen var väldigt bra så fortsätter satsa på Titan.

Frågan är då vilken storlek man ska ta? Läng/vikt - 183cm/90kg. Har ganska bred rygg, mindre armar (40cm) och som bäst mediokert bröstomfång, är inte helt säker på hur man ska mäta.

Jag tror själv att en storlek 44 skulle passa mig, frågan är HUR tajt den blir? Kan ju ge mig på en 46a med men vill ju inte ha överdrivet stort heller.

44a blir nog bra. Hur tajt den kommer bli är ju inte lätt att svara på.
Väger du 90 och har 40 armar så borde det bli bra som första tröja.
Det tar ju några pass för tyget att mjukna och töja sig så ifall det känns bökigt till en början kommer det bli bättre.

Lycka till!

MEGA_MAN
2010-03-16, 09:52
Den kan nog bli bra som första tröja men jag tror du kommer vilja gå ner en storlek rätt snabbt.

Själv väger jag 102kg, 180cm lång, 114cm avslappnad över bröstet och 41-43 i armar.

Jag kör SuperKatana str. 42(tight) Men jag jag tränar även i en rätt använd F6a str. 42. Och F6an är är rätt lagom om man vill ha en tävlingströja som inte är snortight. Men har du ingen möjlighet att prova? För jag provade en 44a innan och efter det var det ingen fråga om saken.

amarth
2010-03-16, 10:40
44a blir nog bra. Hur tajt den kommer bli är ju inte lätt att svara på.
Väger du 90 och har 40 armar så borde det bli bra som första tröja.
Det tar ju några pass för tyget att mjukna och töja sig så ifall det känns bökigt till en början kommer det bli bättre.

Lycka till!

Den kan nog bli bra som första tröja men jag tror du kommer vilja gå ner en storlek rätt snabbt.

Själv väger jag 102kg, 180cm lång, 114cm avslappnad över bröstet och 41-43 i armar.

Jag kör SuperKatana str. 42(tight) Men jag jag tränar även i en rätt använd F6a str. 42. Och F6an är är rätt lagom om man vill ha en tävlingströja som inte är snortight. Men har du ingen möjlighet att prova? För jag provade en 44a innan och efter det var det ingen fråga om saken.



Tack för snabba svar.
Jo det är klart, jag räknar ju självklart med att den kommer töja sig en del.

Till tävling låter det som en bra lösning, men såhär i början vill jag helst inte ha för tajt..
Har tyvärr inte möjlighet att prova, men 44 är ju rekomenderat för 82.5 på PZ så det kan ju inte sitta hur löst som helst på mig som väger 90.

MrMac
2010-03-16, 11:39
Har läst runt rätt mycket men inte riktigt kommit fram till hur det är med tröja för min del storleksmässigt..

Tänkte satsa på Titan fury nxg+ från powerzite. Kör väldigt lite brygga, har armbågarna ganska långt ut (skulle tippa på 90grader). Dessutom tyckte jag supercenturionen var väldigt bra så fortsätter satsa på Titan.

Frågan är då vilken storlek man ska ta? Läng/vikt - 183cm/90kg. Har ganska bred rygg, mindre armar (40cm) och som bäst mediokert bröstomfång, är inte helt säker på hur man ska mäta.

Jag tror själv att en storlek 44 skulle passa mig, frågan är HUR tajt den blir? Kan ju ge mig på en 46a med men vill ju inte ha överdrivet stort heller.

Nu har du ju redan fått 2 bra svar men jag tror att en F6:a passar alla bättre. Furyn är "hård" i tyget och f6:an är starkare men "töjer" till sig bättre/snabbare och håller längre. De tröjor som jag sett smälla oftast måste nog vara furyn de töjer sig inte utan rivs sönder istället.

amarth
2010-03-16, 18:08
Nu har du ju redan fått 2 bra svar men jag tror att en F6:a passar alla bättre. Furyn är "hård" i tyget och f6:an är starkare men "töjer" till sig bättre/snabbare och håller längre. De tröjor som jag sett smälla oftast måste nog vara furyn de töjer sig inte utan rivs sönder istället.

Okej. Såhär på rak hand känns det lite hugget som stucket, främst är det storleken jag måste vara säker på.

z_bumbi
2010-03-16, 18:13
Det finns två stycken F6 i storlek 44 i Linköping om du vill prova?

amarth
2010-03-16, 18:38
Det finns två stycken F6 i storlek 44 i Linköping om du vill prova?

Låter inte helt fel.. Till salu också eller?

z_bumbi
2010-03-16, 18:42
Låter inte helt fel.. Till salu också eller?

Nej men om du vill prova kan vi styra upp något.

kjell33
2010-03-16, 18:42
Vill slå ett slag för inzer rage x. Jag är 173 o väger 86 och har en #44 som är ganska tight. Fördelen med rage x är att jag upplever den lite mjukare är katana och hållbarare än F6. Dessutom tycker jag inte att den "styr" åt ngt håll vilket gör den hyfsat lätt att lyfta med. Min sitter ganska tight i ärmarna så jag skulle föreslå #46 till att börja med. Den har större krage än F6 och ger därmed utrymme för lite mer manipulerande.

kjell33
2010-03-16, 18:52
Tilläggas kan att bänkmonstret micke lundin också kör med rage x #46 i klass 100kg.

amarth
2010-03-16, 18:52
Nej men om du vill prova kan vi styra upp något.

Ska ha det i åtanke. Vad är det för storlek på ägarna?

amarth
2010-03-16, 18:55
Vill slå ett slag för inzer rage x. Jag är 173 o väger 86 och har en #44 som är ganska tight. Fördelen med rage x är att jag upplever den lite mjukare är katana och hållbarare än F6. Dessutom tycker jag inte att den "styr" åt ngt håll vilket gör den hyfsat lätt att lyfta med. Min sitter ganska tight i ärmarna så jag skulle föreslå #46 till att börja med. Den har större krage än F6 och ger därmed utrymme för lite mer manipulerande.

Okej själv är jag ju 183 och väger 90, men jag har mer massa på ben/rygg. Bröst och armar är väl inte så överdrivet stora, därav att jag tror jag kommer kunna ha en något mindre storlek.

kjell33
2010-03-16, 19:00
Sen är det alltid en fördel om du låter ngn som väger 10-15kg mindre än du töja ut tröjan genom att lyfta i den innan du själv tar på dig den. Annars blir det kämpigt! Kör mycket 8-10cm kloss i början så att tröjan får "sätta" sig lite innan du testar att gå hela vägen. Skynda långsamt.

Pepz
2010-03-16, 19:01
jag har en f6 stl 44.
184cm lång och 100kg

nybörjare på bänk med tröja

Hudiksvall_Bänkpress
2010-03-16, 19:03
Kollade lite i din journal och med tanke på de vikter du gör i bänk tror jag #46 Rage X passar dig bra. Som Kjell skriver är det en hållbarare tröja som ändå är enklare att bemästra än Titans Katana och Super Katana.

mini
2010-03-16, 19:09
Inflikar en fråga i samma kategori: vilken storkel i Fury skulle kunna passa mig i 60:an? Har 38 i Superkatanan men den är stor. Kan en inkörd 34:a funka? 36? (Eller är jag ute och cyklar helt med en Fury öht? Jag som strävar efter en tröja som är så lik en gammal Rage som möjligt. Som vanligt.)

kjell33
2010-03-16, 19:15
Kom igen mini! Tror du skulle passa i rosa!:D:D:D

Teoretiskt sett borde det vara möjligt att gå ner två storlekar från super katana till F6/fury. Jag har gjort tvärtom nämligen.

amarth
2010-03-16, 19:16
Kollade lite i din journal och med tanke på de vikter du gör i bänk tror jag #46 Rage X passar dig bra. Som Kjell skriver är det en hållbarare tröja som ändå är enklare att bemästra än Titans Katana och Super Katana.

Okej.

Ja, jag är ju främst ute efter att känna på och lära mig hur det är att bänka med tröjan.
Nu var det ju fury och f6 som jag funderat över, men det kanske gäller samma sak där?

mini
2010-03-16, 19:24
Kom igen mini! Tror du skulle passa i rosa!:D:D:D

Teoretiskt sett borde det vara möjligt att gå ner två storlekar från super katana till F6/fury. Jag har gjort tvärtom nämligen.

Jag är grymt sugen på rosa men jag har typ ingen på min sida i den frågan.

Nåväl, jag satsar på en begagnad Fury och ser vad som händer.

Hudiksvall_Bänkpress
2010-03-16, 19:25
Okej.

Ja, jag är ju främst ute efter att känna på och lära mig hur det är att bänka med tröjan.
Nu var det ju fury och f6 som jag funderat över, men det kanske gäller samma sak där?

Fury #44 eller F6 #42 är min rekomendation vad gäller Titans tröjor,mitt råd är isf att ge Furyn en chans.

Hudiksvall_Bänkpress
2010-03-16, 19:27
Inflikar en fråga i samma kategori: vilken storkel i Fury skulle kunna passa mig i 60:an? Har 38 i Superkatanan men den är stor. Kan en inkörd 34:a funka? 36? (Eller är jag ute och cyklar helt med en Fury öht? Jag som strävar efter en tröja som är så lik en gammal Rage som möjligt. Som vanligt.)

Inkörd 34 Fury borde passa fint.

amarth
2010-03-16, 19:27
Fury #44 eller F6 #42 är min rekomendation vad gäller Titans tröjor,mitt råd är isf att ge Furyn en chans.

Fury strl 44 är vad jag från början hade tänkte satsa på.
Tänkte också att den är ju 400 billigare än rage tröjan så fick nästan för mig att det var en enklare modell.

Deceiver85
2010-03-16, 19:29
I Örebro finns det allt från Katana 42 till 52, F6 till 54 och så några Furry-tröjor...borde finnas en och annan begagnad tröja till salu också...

amarth
2010-03-16, 19:39
I Örebro finns det allt från Katana 42 till 52, F6 till 54 och så några Furry-tröjor...borde finnas en och annan begagnad tröja till salu också...

Vet du något specifikt till salu är det bara att hojta till.

emmzan
2010-03-16, 19:50
Ska ha det i åtanke. Vad är det för storlek på ägarna?

1.80cm och 87kg emmzan äger båda!

Hirvis
2010-03-16, 19:53
Jag är grymt sugen på rosa men jag har typ ingen på min sida i den frågan.
Nåväl, jag satsar på en begagnad Fury och ser vad som händer.

Öööh jag räknas alltså inte, eller? Fan det verkar vara stora "dissa Hirvis dagen" idag. Sparka på dom som ligger. Typ.*cry*

Deceiver85
2010-03-16, 19:56
Öööh jag räknas alltså inte, eller? Fan det verkar vara stora "dissa Hirvis dagen" idag. Sparka på dom som ligger. Typ.*cry*
Har man köpt en rosa tröja så får man nästan skylla sig själv om man blir mobbad ;)

mini
2010-03-16, 19:57
Öööh jag räknas alltså inte, eller? Fan det verkar vara stora "dissa Hirvis dagen" idag. Sparka på dom som ligger. Typ.*cry*

Jaha, jag minns ju bara att vi pratade om dig senast och inte hur snygg jag skulle vara i rosa tröja, men jag kan ju ha fel... ;)

Hirvis
2010-03-16, 19:59
Har man köpt en rosa tröja så får man nästan skylla sig själv om man blir mobbad ;)

Bänkar man 300+ så får man ha på sig vad fan man vill.:cool:

Hirvis
2010-03-16, 20:02
Jaha, jag minns ju bara att vi pratade om dig senast och inte hur snygg jag skulle vara i rosa tröja, men jag kan ju ha fel... ;)

Vill du ha en rosa tröja så kan jag lova att det inte finns någon som kan fixa det snabbare än jag. Jag är numera VIP när det gäller rosa tröjor.
Typ först i världen med att få en rosa tröja godkänd på en IPF-tävling.

mini
2010-03-16, 20:04
Vill du ha en rosa tröja så kan jag lova att det inte finns någon som kan fixa det snabbare än jag. Jag är numera VIP när det gäller rosa tröjor.
Typ först i världen med att få en rosa tröja godkänd på en IPF-tävling.

Jag ska testa Angelicas gamla Fury och se om modellen ens är något för mig. Är den det så lovar jag att lägga blygsamheten åt sidan och åla mig i en rosa tröja som vore ock jag en +300-bänkare.

Deceiver85
2010-03-16, 20:18
Bänkar man 300+ så får man ha på sig vad fan man vill.:cool:

Vad sägs om en matchande trikå till din rosa tröja? ;)

http://4.bp.blogspot.com/_UT6DkPT1AGY/Sk6onVkOyYI/AAAAAAAABXM/aWWUzkABDsc/s320/pink-mens-mankini.jpg

sweetkarolina
2010-03-16, 20:21
Jag ska testa Angelicas gamla Fury och se om modellen ens är något för mig. Är den det så lovar jag att lägga blygsamheten åt sidan och åla mig i en rosa tröja som vore ock jag en +300-bänkare.

Annars kan jag fresta med en svart F6 stlk 32 när du är redo för en tajt tröja! :naughty:

Jag börjar nämligen misstänka att jag har blivit för fet för dom... :(

mini
2010-03-16, 20:28
Annars kan jag fresta med en svart F6 stlk 32 när du är redo för en tajt tröja! :naughty:

Jag börjar nämligen misstänka att jag har blivit för fet för dom... :(

F6:an har jag provat och gillade inte riktigt. Men, du kanske är intresserad av en Metal King sumomarkdräkt storlek 44? :D

Hirvis
2010-03-16, 21:11
Vad sägs om en matchande trikå till din rosa tröja? ;)

http://4.bp.blogspot.com/_UT6DkPT1AGY/Sk6onVkOyYI/AAAAAAAABXM/aWWUzkABDsc/s320/pink-mens-mankini.jpg

Nice! Men jag leder ju utvecklingen på så många andra sätt så det kanske vore på sin plats att någon annan också vågade sticka ut hakan?

Dessvärre ser den inte helt regelmässig ut, men man kan ju ha den på uppvisningar o dylikt.:D

sweetkarolina
2010-03-16, 21:15
F6:an har jag provat och gillade inte riktigt. Men, du kanske är intresserad av en Metal King sumomarkdräkt storlek 44? :D

F6 som är såå skön?? Nåväl, dom som har problem med F6 brukar kunna tycka om Furyn, så det kanske är en tröja för dig.

44 låter sjukt litet! :smash: Hade 42 i tröjstorlek på min metal när jag gick i 56:an...

way
2010-03-16, 21:37
Vad sägs om en matchande trikå till din rosa tröja? ;)

http://4.bp.blogspot.com/_UT6DkPT1AGY/Sk6onVkOyYI/AAAAAAAABXM/aWWUzkABDsc/s320/pink-mens-mankini.jpg

Perfekt när han ska köra RAW!

Larsa_wee
2010-03-16, 21:57
Vad sägs om en matchande trikå till din rosa tröja? ;)

http://4.bp.blogspot.com/_UT6DkPT1AGY/Sk6onVkOyYI/AAAAAAAABXM/aWWUzkABDsc/s320/pink-mens-mankini.jpg

Jag har inhandlat en likadan fast grön. tänkte ha den på nordiska i mitt sista marklyft *flex* får se om den går igenom Materialkollen ! annars kan Jag ha den på våra härliga Torsdagspass på SAK :whipped: Mankini+rosa Superkata kan väl inte gå fel?.

LadyInsane
2010-03-16, 22:00
F6 som är såå skön?? Nåväl, dom som har problem med F6 brukar kunna tycka om Furyn, så det kanske är en tröja för dig.

44 låter sjukt litet! :smash: Hade 42 i tröjstorlek på min metal när jag gick i 56:an...

Jag kör ju en insydd 46:a så du borde kunna ha 44 i markdräkt!

sweetkarolina
2010-03-16, 22:04
Jag kör ju en insydd 46:a så du borde kunna ha 44 i markdräkt!

Tänk på att jag är byggd ungefär som en köttbulle :D

Nåja, även om storleken kanske funkar, så har jag dåliga minnen av metals dräkter. Och tröjor. Och lindor. Suck är helt förbaskat kär i Titan helt enkelt.

the_PL_man
2010-03-16, 23:13
Fury strl 44 är vad jag från början hade tänkte satsa på.
Tänkte också att den är ju 400 billigare än rage tröjan så fick nästan för mig att det var en enklare modell.

Har själv bänkat i både gamla Furyn & F6:an i NXG+, och personligen är jag av åsikten att F6:an är en mkt enklare tröja att bemästra, samt mer förlåtande. Nu har jag iofs bara bänkat i Katanan i senaste varianten av tyg (Superplus) så ni får ta min input för vad det är.

Mvh
the_PL_man

Nitrometan
2010-03-17, 07:27
Jag är grymt sugen på rosa men jag har typ ingen på min sida i den frågan.
Joooo!!! Rooosa!
Öööh jag räknas alltså inte, eller? Fan det verkar vara stora "dissa Hirvis dagen" idag. Sparka på dom som ligger. Typ.*cry*
Rosa Hirvis! Grymt. Fatta hur mycket girl-power du kommer att ha med den på dig! *flex*

Nashorn
2010-07-17, 11:52
Bumpar en äldre tråd.
Men Eftersom jag är nybörjade så tordes det vara rätt resonligt att köpa en något förstor tröja för att sedan växa i den när man blir större?

eftersom man behöver (vad jag förstått) en lite större tröja när man är nybörjare för att komma ned till bröstet osv, eller?

Mvh

mini
2010-07-17, 11:59
Jag tycker att det är smart att börja med en något större utrustning så man lär sig tekniken utan att behöva få det svårare än nödvändigt. Kanske framför allt för att det är jäkligt tråkigt när det inte funkar. Att ta ett år till att lära sig en tröja funkar när man har en ok att ha på tävling går, men att inte få första bänktröjan att funka på ett år tror jag kan göra att man ledsnar.
Bäst vore om du kunde få ärva/låna/köpa en begagnad tröja billigt och få hjälp av någon.

Nashorn
2010-07-17, 12:05
Tack för ditt svar.

Jag har fått låna 2st tröjor som jag ev är spekulant på, en är en NXG+ storlek 46 och den andra är katana s/s 48, den första tröjan testade jag förra veckan, och den var helt ok förutom att den var så jävla tight runt armarna att händerna domnade bort efter 10min, och eftersom jag inte har tänkt att bli mindre så kändes det som ett ganska dumt val.

Katana´n Är lite förstor, då jag utanproblem får på den på iaf ena armen, men behöver lite hjälp för att få på den helt och hållet. skall testa den på onsdag, först då vet jag hurvida den flyger av när jag ska testa den eller ej.

Mvh

mini
2010-07-17, 12:16
Om tröjan inte är helt slut töjer den sig lite.