handdator

Visa fullständig version : Bulk


chrilledude
2010-03-16, 00:12
Här kommer en riktigt dum fråga!

Om vi säger att jag ligger på ungefär 200-300kcal överskott och styrketränar varje muskelgrupp 1gång/veckan, ungefär hur mycket fett samt muskler är det man drar på sig, procentmässigt alltså. Jag vet, en riktigt jävla dum fråga som är omöjlig att svara exakt på. Men är nyfiken. :smash:

Eller kanske kan säga såhär, vad är medel..eh.. procenten för att dra på sig fett samt muskler? Om det finns någon sån stuide, hahahaha.

Har f.ö. deffat en gång från 90kg till 77-78kg, så det är ju lättare för mig att dra på mig fett vid för stort överskott.

Sitter och tvekar på om jag ens ska posta denna tråd, men men.

Scratch89
2010-03-16, 01:28
42.

Det är helt omöjligt att svara på. Allt från hur du tränar till vad du äter till det du inte kan påverka som hormoner och enzymer. Att du har varit fet innan hjälper inte, direkt.

chrilledude
2010-03-16, 02:29
42.

Det är helt omöjligt att svara på. Allt från hur du tränar till vad du äter till det du inte kan påverka som hormoner och enzymer. Att du har varit fet innan hjälper inte, direkt.

Jag vet, men ungefär ett riktnummer i alla fall, fast det lär ju fortfarande vara omöjligt.. =/

Fredrik_S
2010-03-16, 03:10
om vi räknar att det är ca 9 000 kcal som krävs för ett kilo viktuppgång(ej helt sant, varierar från person till person)
så kommer du med ett överskott på 300 per dag gå upp 1 kilo i månaden eller 12 kilo på ett år.
60-80% kan tänkas vara fett.

Jag tycker ett överskott på 50-100 kcal per dag i snitt är bättre så man inte blir för tjock.

chrilledude
2010-03-16, 03:14
om vi räknar att det är ca 9 000 kcal som krävs för ett kilo viktuppgång(ej helt sant, varierar från person till person)
så kommer du med ett överskott på 300 per dag gå upp 1 kilo i månaden eller 12 kilo på ett år.
60-80% kan tänkas vara fett.

Jag tycker ett överskott på 50-100 kcal per dag i snitt är bättre så man inte blir för tjock.

Jävlar vad mycket fett, nu blir jag rädd.

Jo, fast det är så svårt att pricka in med exakt 50kcal. :)

Nitrometan
2010-03-16, 08:25
Jo, fast det är så svårt att pricka in med exakt 50kcal. :)
42.
Därför använder man 42 kcal.

Det är ju svårt att veta precis vad ditt kaloribehov är också. Och att räkna precis rätt på allt man stoppar i sig. Man kan nog lätt hamna +/- 50-100 kcal bara på felräkningar och uppskattningar.

chrilledude
2010-03-16, 08:41
Därför använder man 42 kcal.

Det är ju svårt att veta precis vad ditt kaloribehov är också. Och att räkna precis rätt på allt man stoppar i sig. Man kan nog lätt hamna +/- 50-100 kcal bara på felräkningar och uppskattningar.

Jo precis. Därför jag tänkte ligga på i alla fall 200kcal överskott på kaloribalans på en vilodag, sen lägga till mer kcal när man gör andra aktiviteter.

Eller så äter jag bara som man gjorde förr när man inte visste vad kcal var, tills man är mätt helt enkelt. Borde räcka med att dra i sig lite mer mjölk i proteindrinkarna, steka i smör osv osv.

prOtotype
2010-03-16, 08:59
Om du nu är viktstabil så räcker det antagligen bra att bara trycka i sig liite mer. Om du provar det och det inte funkar efter 2 - 3veckor så är det dags att ändra, men onödigt att göra en vetenskap av det om du inte behöver.

chrilledude
2010-03-16, 09:01
Går faktiskt upp nu, men tänkte bara så att jag inte går upp för fort. Vill f*n inte bli fet igen!

Men skiter i kcalräkning, är bara jobbigt att hålla på och väga allt. Lättare att göra som du säger, äta lite mera bara.

Numse
2010-03-16, 09:02
Håll en diet ett tag med den träningen du kör på nu så ser du hur mycket du gått upp/ner efter en månad. Funkar bra för mig.

Angående muskler och fett så är det som sagt inte lätt att svara på.
Själv bulkar jag iaf inte mer än 1 kilo i månaden.

prOtotype
2010-03-16, 09:04
Jag själv försöker bara att känna på fläsket på buken ofta - så länge jag uppfattar att det är nära samma mängd där (väldigt lite) så bryr jag mig inte så mycket om att vara nogrann med hur mycket överskott jag ligger på.

Numse
2010-03-16, 09:05
Problemet med den metoden är att när du väl känner dig fet så kan du inte göra något åt det förrän deffen. Bättre att ha koll från början.

chrilledude
2010-03-16, 09:18
Sen har jag problemet att välja om jag skall deffa eller inte, får snart tuppjuck.

Någon får gärna bedöma, här finns lite bilder osv: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141088&page=33 (Scrolla ner lite.)

Jag vill ha synliga magrutor, men samtidigt vill jag ha mer muskler på kroppen.

Hoppas inte limenka eller joasimo hittar hit, dem kommer slå mig då.

Trashcan
2010-03-16, 09:21
Om jag får låna tråden lite så vore det intressant att veta hur stor skillnad det är på "spinkisar" och "tjockisar". Jag är rätt säker på att jag har läst att någon som är naturligt smal kommer vid kaloriöverskott att bygga större andel muskler än fett än någon som är/har varit överviktig. Hur stor är den skillnaden ungefär? Bara så man får en uppfattning.

siimon89
2010-03-16, 09:25
Tycker det låter överdrivet att majoriteten skulle vara fett vid ett överskott på så lite som 300 per dag. Åtminstone som relativt ny till styrketräning eller om man jämför en tjockis mot en med lågt kroppsfett. Men visst kan jag ha fel.

Chrilledude, lite intressant läsning för dig:

http://www.tmuscle.com/article/bodybuilding/the_truth_about_bulking&cr=

http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance/get_big_without_getting_fat

http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance_diet_mass/the_quality_mass_diet

http://www.zimbio.com/Bodybuilding/articles/NUPW6PR8L91/Ask+Tom+Venuto+How+Gain+Lean+Muscle+Without

Utöver dessa artiklar rekommenderar jag att du googlar på "Carb Cycling" :thumbup: Ett bra sätt för att öka i muskler med minimalt fett/till och med tappa fett "samtidigt".

Numse
2010-03-16, 09:27
@Chrille
Bulka. Finns ingen anledning att deffa med din kropp. Om du ligger på lagom bulk så blir du inte fet.

Var någon jag läste om på kolo nyss som bulkade 32 kilo på 5 månader. Det är inte så du ska göra :D

@Trashcan
Mycket intressant fråga tycker jag. Blir kul att höra vad experterna säger :)

Numse
2010-03-16, 09:32
Intressant läsning Simon, skön parallell han drar i första texten du länkade.

siimon89
2010-03-16, 09:34
Om jag får låna tråden lite så vore det intressant att veta hur stor skillnad det är på "spinkisar" och "tjockisar". Jag är rätt säker på att jag har läst att någon som är naturligt smal kommer vid kaloriöverskott att bygga större andel muskler än fett än någon som är/har varit överviktig. Hur stor är den skillnaden ungefär? Bara så man får en uppfattning.

Korrekt! Destu mer fett du har på kroppen destu mindre andel muskler och mer fett bygger du vid viktuppgång.

King Grub
Du är redan tjock och bygger antagligen mest fläsk nu vid överätning. Ditt val beror på om du vill bli fet eller muskulärt stor och hård på sikt. Att äta sig fet underlättar inte.

Hittar inte just nu ett bättre inlägg av Grub där han förklarar det, kanske bättre om han fyller i själv här? :) Men har sätt han nämna det ett flertal gånger.

Whistler
2010-03-16, 09:39
100-200kcal är ju så litet överskott att det lika väl kan vara mätfel...

siimon89
2010-03-16, 09:40
Intressant läsning Simon, skön parallell han drar i första texten du länkade.

Jag vet :D

Här kommer lite fler intressanta bulkupplägg för de intresserade av att öka i muskler samtidigt som du tappar/bibehåller fettmassan (Carb Cycling och Zig Zag Diet).

http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance/the_carb_cycling_codex

http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance_nutrition/carb_cycling_for_idiots

http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance_nutrition/a_beginners_guide_to_carb_cycling

http://www.bodybuilding.com/fun/par30.htm

http://www.naturalphysiques.com/tools.php?itemid=64

http://www.muscleandstrength.com/articles/zig-zag-bulking-approach.html

Numse
2010-03-16, 09:50
100-200kcal är ju så litet överskott att det lika väl kan vara mätfel...

Ja. Jag har stenkoll på min vikt och vad jag äter. Jag vet hur mycket jag behöver äta för att öka ett kilo i månaden. Sen kommer det gå upp eller ner några hundra kalorier om dagen just för att det är svårt att veta exakt, men på lång sikt är det inte svårt att ligga på en bra nivå om man anstränger sig.

Numse
2010-03-16, 09:52
Intressant Simon. Jag är ingen expert, och har inte mer än läst lite om bulk/deff på kolo och använder mitt eget sunda förnuft. Men jag har alltid kört på det här konceptet.. alltså att inte överäta. Tycker det säger sig självt att du bara kommer lägga på dig onödigt fett om du äter mer än dina 200-400+ kcal om dagen.

Som sagt.. man ser ju många på kolo som vräker i sig och monsterbulkar för att sedan lägga flera månader på deff där de egentligen skulle kunnat bygga muskler om de hade bulkat på en normal nivå innan. Tråkigt för dom.

siimon89
2010-03-16, 09:56
Intressant Simon. Jag är ingen expert, och har inte mer än läst lite om bulk/deff på kolo och använder mitt eget sunda förnuft. Men jag har alltid kört på det här konceptet.. alltså att inte överäta. Tycker det säger sig självt att du bara kommer lägga på dig onödigt fett om du äter mer än dina 200-400+ kcal om dagen.

Som sagt.. man ser ju många på kolo som vräker i sig och monsterbulkar för att sedan lägga flera månader på deff där de egentligen skulle kunnat bygga muskler om de hade bulkat på en normal nivå innan. Tråkigt för dom.

Ja det ser ut att funka för dig också sett till din profilbild iallafall *flex*:)

Håller med, det känns kontraproduktivt. Kroppen kan bara bygga en visst mängd muskler per dag. Vidare övergödning leder bara till onödiga fettökningar då.

chrilledude
2010-03-16, 09:57
Tycker det låter överdrivet att majoriteten skulle vara fett vid ett överskott på så lite som 300 per dag. Åtminstone som relativt ny till styrketräning eller om man jämför en tjockis mot en med lågt kroppsfett. Men visst kan jag ha fel.

Chrilledude, lite intressant läsning för dig:

http://www.tmuscle.com/article/bodybuilding/the_truth_about_bulking&cr=

http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance/get_big_without_getting_fat

http://www.tmuscle.com/free_online_article/sports_body_training_performance_diet_mass/the_quality_mass_diet

http://www.zimbio.com/Bodybuilding/articles/NUPW6PR8L91/Ask+Tom+Venuto+How+Gain+Lean+Muscle+Without

Utöver dessa artiklar rekommenderar jag att du googlar på "Carb Cycling" :thumbup: Ett bra sätt för att öka i muskler med minimalt fett/till och med tappa fett "samtidigt".

Tack så mycket, skall läsas! :)

@Chrille
Bulka. Finns ingen anledning att deffa med din kropp. Om du ligger på lagom bulk så blir du inte fet.

Var någon jag läste om på kolo nyss som bulkade 32 kilo på 5 månader. Det är inte så du ska göra :D


All right! Haha nej det förstod jag med ;-)

Johan_P
2010-03-16, 11:15
Jag tycker ett överskott på 50-100 kcal per dag i snitt är bättre så man inte blir för tjock.

Vet att du är av denna åsikt. Men hur ska man snitta detta i praktiken? Som Whistler, och andra, redan sagt är detta en siffra som lika bra kan vara mätfel.

I praktiken blir det en chansning för varje dag om man inte mäter noggrant och lever därefter. Men det låter bra i teorin så klart.

Fredrik_S
2010-03-16, 15:49
Sen har jag problemet att välja om jag skall deffa eller inte, får snart tuppjuck.



Vet att du är av denna åsikt. Men hur ska man snitta detta i praktiken? Som Whistler, och andra, redan sagt är detta en siffra som lika bra kan vara mätfel.


Skulle absolut inte bulka(i bemärkelsen lägga sig på ett betsämt kaloriöverkott å bli fet(vilket man blir)). Men skulle inte heller deffa.

Kaloribalans eller ett överskott på ca 50( vilket man inte räknar ut utan siktar på som ett snitt över en jättlång period, vilket man då kontorlerar med att man kanske försöker gå upp 3-5 kilo över ett år eller nått liknande dvs det spelar ingen roll om en dag har 500 i överskott och en anna i 400 i underskott, i längden blir det ett litet överskott ändå om man går upp i vikt litegrann.) Det finns så otroligt mycket nackdelar med en bulk att det inte överväger den fördelen att man bygger snabbare tycker jag.
Fokusera på styrkeökningar genom ökat antal repetitioner kortare vila mellan set fler set och/eller tyngre vikter i framförallt basövningar (bänk böj axelpress mark) och flerledsövningar som chins dips rodd. Så kommer styrkan och musklerna med tiden utan att du behöver väga och räkna mat.

HyunJin
2010-03-16, 16:30
Jag tycker ett överskott på 50-100 kcal per dag i snitt är bättre så man inte blir för tjock.

Ett överskott på mellan 50-100 kcal om dagen kräver sin man...
Ett överskott på 200-300 kcal kan man ju med större säkerhet, överhuvudtaget veta att det blir ett kcal+ den dagen...

Fredrik_S
2010-03-16, 20:45
Ett överskott på mellan 50-100 kcal om dagen kräver sin man...
Ett överskott på 200-300 kcal kan man ju med större säkerhet, överhuvudtaget veta att det blir ett kcal+ den dagen...

Läste du ens mitt inlägg? 50 kcal per dag i SNITT innebär 500 plus en dag 400 minus en dag 600 minues en dag 900 plus en dag 200 minus en dag osv osv... dvs 50 kcal om dagen i överskott i längden....
Du väger och mäter inte maten utan ser till att få en måttlig viktökning över en period på kanske 6 månader eller 1 år...

creperiet
2010-03-16, 22:29
Skulle absolut inte bulka(i bemärkelsen lägga sig på ett betsämt kaloriöverkott å bli fet(vilket man blir)). Men skulle inte heller deffa.

Kaloribalans eller ett överskott på ca 50( vilket man inte räknar ut utan siktar på som ett snitt över en jättlång period, vilket man då kontorlerar med att man kanske försöker gå upp 3-5 kilo över ett år eller nått liknande dvs det spelar ingen roll om en dag har 500 i överskott och en anna i 400 i underskott, i längden blir det ett litet överskott ändå om man går upp i vikt litegrann.) Det finns så otroligt mycket nackdelar med en bulk att det inte överväger den fördelen att man bygger snabbare tycker jag.
Fokusera på styrkeökningar genom ökat antal repetitioner kortare vila mellan set fler set och/eller tyngre vikter i framförallt basövningar (bänk böj axelpress mark) och flerledsövningar som chins dips rodd. Så kommer styrkan och musklerna med tiden utan att du behöver väga och räkna mat.

Det är kloka tankar. En del glömmer ibland det långa perspektivet.

Ett överskott på endast 40kcal resulterar i, om vi säger att det krävs i genomsnitt 10000kcal för att syntetisera 1kg kroppsfett (x % blir FFM naturligtvis), en viktuppgång på knappt 15kg på 10 år. Knappast ovanligt i detta landet.

nmanradnävna
2010-03-16, 23:46
Felberäknade mitt kaloriintag den här bulken och bara efter några veckor börjar en kula synas.. tråkigt. Tänkte säga att jag vet inte hur jag ska göra nu men jag får ju helt enkelt sänka kaloriintaget och köra på som vanligt. Hur mycket jag än vill bli av med kulan och starta på ny kula (heh) med någon "snabbdeff" så får jag väl helt enkelt härda ut och lära mig läxan. :/

Mitt råd:Käka och håll koll på vågen hela tiden så ser du vad som funkar och vad som går bort