handdator

Visa fullständig version : Synpunkter på negativ träning?


Bibacstyle
2010-03-16, 00:02
Jag skapade nyligen en tråd där jag gnällde över att mina bröstmuskler knappt växt trots att jag bulkat upp från 74 till 83 kg på sex månader och under denna tid lagt mycket fokus på att få ut brösten.

Nu funderar jag på att flippa runt bröstträningen och köra mycket negativt. Sökte runt på forumet men fick inte riktigt tag på vad jag sökte. Däremot har jag under det senaste året sett/hört flera "framstående" PT tala positivt om negativ träning. Vad har ni för syn på negativ träning vad gäller volymökning och styrka? Jämför gärna med vanlig koncentrisk träning.

chrilledude
2010-03-16, 00:44
Testa att träna bröst mindre, ja du hörde rätt. Kan vara att dem blir övertränade?

Eller träna det hårdare.

Jag har hört att negativ är dåligt, men jag vet inte. :)

sharkzlayer
2010-03-16, 00:55
Jag kontrollerar aldrig vikten överdrivet negativt då det begransar vikten och antal repetitioner. Jag kör istället negativa sets då och då. Det går ut på att jag tar en vikt jag normalt inte orkar reppa med så lyfter jag och min gym m8 upp den tillsammans och jag håller emot negativt ensam. Detta gör jag ofta som variation för vanliga preacher eller koncentrationscurls.

Fredrik_S
2010-03-16, 03:24
Har mycket svårt att föreställa mig en duktig PT säga nått sånt. Har mycket lätt att föreställa mig att en standard PT(86% av alla PT på gymen är måttligt kassa till superkassa) får för sig att säga så, alternativt en "framstående" som vill ha uppmärksamhet

Negativ träning ger ofta extrem träningsvärk och väääldigt lång återhämtning, upp till en vekca. Försök köra tung vanligt bänkträning 2-3 gnr i veckan istället.

Sen vet jag inte var du ligger i din träning men 6 månader är extreemt kort tid om man inte är nybörjare.

Doctor Snuggles
2010-03-16, 03:41
Negativ, samt statisk träning är för mig de bästa sätten att öka styrka på. Men sedan så får jag inte särskilt mycket träningsverk av det, och det sliter inte lika mycket på CNS:n som att t.ex. köra nära koncentrisk failure. Men det verkar vara en individuell fråga, för många tar ordentligt med stryk av negativ träning så att det blir kontraproduktivt.
Svårt med bänk och negativ träning. Bättre alternativ vore då dips med extravikt, alternativt flyes där du pressar upp vikten i den koncentriska fasen som hantelpress.

Salus
2010-03-16, 11:17
In classic concentric/eccentric exercise, the same absolute load is applied in concentric and eccentric actions, which infers a smaller relative eccentric load. We compared the effects of 6 weeks of classic concentric/eccentric quadriceps strength training (CON/ECC, 11 subjects) to eccentric overload training (CON/ECC+, 14 subjects) in athletes accustomed to regular strength training. The parameters determined included functional tests, quadriceps and fibre cross-sectional area (CSA), fibre type distribution by ATPase staining, localisation of myosin heavy chain (MHC) isoform mRNAs by situ hybridization and the steady-state levels of 48 marker mRNAs (RT-PCR) in vastus lateralis biopsies taken before and after training. Both training forms had anabolic effects with significant increases in quadriceps CSA, maximal strength, ribosomal RNA content and the levels of mRNAs involved in growth and regeneration. Only the CON/ECC+ training led to significantly increased height in a squat jump test. This was accompanied by significant increases in IIX fibre CSA, in the percentage of type IIA fibres expressing MHC IIx mRNA, in the level of mRNAs preferentially expressed in fast, glycolytic fibres, and in post-exercise capillary lactate. The enhanced eccentric load apparently led to a subtly faster gene expression pattern and induced a shift towards a faster muscle phenotype plus associated adaptations that make a muscle better suited for fast, explosive movements.


Eur J Appl Physiol. 2009 Nov 25. Effects of strength training with eccentric overload on muscle adaptation in male athletes.


---

Sök på "eccentric" och du kommer hitta mängder :)

Salus
2010-03-16, 11:19
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137076&highlight=eccentric

krellik
2010-03-16, 11:21
Förmodligen jävligt effektivt och även om det inte skulle vara det ger det vana att hantera högre vikter vilket kan hjälpa ifall det är mentala spärrar som spökar.

Är väl en sån där teknik som man får vara lite försiktig med och använda med omdöme bara..

siimon89
2010-03-16, 11:23
Hur ser bänkpress progressionen ut? Ökar du hela tiden i bänk medan kilona går upp?