handdator

Visa fullständig version : kettlebell bra cardio?


Marcus H
2010-03-15, 21:32
Ja, precis som frågan lyder, är det bra cardioträning?
det verkar ju väldigt kul, men om jag skulle lägga in det kanske 2 ggr i veckan skulle det kunna resultera i att bli av med lite fettprocent?

MVH

vicarious
2010-03-15, 21:35
Fett blir du av med genom att göra av med mer energi än du stoppar i dig och det styr du lättast med födointaget.

Att träna med kettlebells förbrukar energi som vilken annan aktivitet som helst, hur mycket beror väl dels på vilken kroppssammansättning man har samt hur intensivt man kör ;)

Marcus H
2010-03-15, 21:42
Fett blir du av med genom att göra av med mer energi än du stoppar i dig och det styr du lättast med födointaget.

Att träna med kettlebells förbrukar energi som vilken annan aktivitet som helst, hur mycket beror väl dels på vilken kroppssammansättning man har samt hur intensivt man kör ;)

jojo, det vet jag ju, men jag undrar om det är ett bra och fungerande sätt :)
för jag tycker det är så jäääääv......a tråkigt med vanlig cardio...
Tack för svaret :)

Hudiksvall_Bänkpress
2010-03-15, 21:45
Ja, precis som frågan lyder, är det bra cardioträning?
det verkar ju väldigt kul, men om jag skulle lägga in det kanske 2 ggr i veckan skulle det kunna resultera i att bli av med lite fettprocent?

MVH

Svar JA!
Väldigt kul och väldigt effektivt.

Marcus H
2010-03-15, 21:48
Svar JA!
Väldigt kul och väldigt effektivt.

Okej, har du ngt speciellt program som du kanske skulle vilja dela med dig? :D

Martin Löwgren
2010-03-15, 21:49
Nej det skulle jag säga. Eftersom kettlebells ställer skyhöga krav på stabilitet är det inget man rekommenderar att använda som kondition då teknik och utförande tenderar att försämmras när man blir trött och samtidigt ska utföra så många repetioner som möjligt bara för att träna hjärtat.

krellik
2010-03-15, 21:52
Många som kör Kenneth Jays VO2 max program med kettlebells.

De flesta som kör kettlebells kör det för cardio liknande träning i en form eller annan. Hög reps swings och snatches. Har man bara en kula så lämpar det sig mest till sån träning.

Marcus H
2010-03-15, 22:01
Nej det skulle jag säga. Eftersom kettlebells ställer skyhöga krav på stabilitet är det inget man rekommenderar att använda som kondition då teknik och utförande tenderar att försämmras när man blir trött och samtidigt ska utföra så många repetioner som möjligt bara för att träna hjärtat.

okej, men i fettförbrännande syfte då? :)

Martin Löwgren
2010-03-15, 22:04
okej, men i fettförbrännande syfte då? :)

Då är det bättre att äta mindre mängd mat. Bränner precis lika mycket fett.

Salus
2010-03-15, 22:05
Nej det skulle jag säga. Eftersom kettlebells ställer skyhöga krav på stabilitet är det inget man rekommenderar att använda som kondition då teknik och utförande tenderar att försämmras när man blir trött och samtidigt ska utföra så många repetioner som möjligt bara för att träna hjärtat.


skyhöga krav på en övning så som swings?

:smash:

Marcus H
2010-03-15, 22:06
Då är det bättre att äta mindre mängd mat. Bränner precis lika mycket fett.

hehe, jag har svårt med det xD
men så du säger att det inte funkar att få mindre BF om man kör med kettlebells? trisst isf.. :(

Salus
2010-03-15, 22:12
Här är en form av cardio jag utför en gång i veckan.

Tabataintervaller med Kettlebells. Mestdels "cleans + pushpress" alternativt swings.

http://www.rosstraining.com/articles/tabataintervals.html

vicarious
2010-03-15, 22:14
Klart det funkar men det är inget magiskt i sig :) Att lägga sig på kaloriunderskott går man ner i vikt av, och det krävs ingen träning för att göra det - som sagt, det är lättast att dra ner på maten.

All träning är bättre än ingen träning skulle väl jag säga.. om du hellre tränar med kettlebells än att inte träna alls så ska du givetvis göra det. Men tänker du samtidigt styrketräna och köra kettlebell träningen som någon ytterligare "cardio" kanske det blir lite slitsamt för kroppen i längden..

Marcus H
2010-03-15, 22:21
Klart det funkar men det är inget magiskt i sig :) Att lägga sig på kaloriunderskott går man ner i vikt av, och det krävs ingen träning för att göra det - som sagt, det är lättast att dra ner på maten.

All träning är bättre än ingen träning skulle väl jag säga.. om du hellre tränar med kettlebells än att inte träna alls så ska du givetvis göra det. Men tänker du samtidigt styrketräna och köra kettlebell träningen som någon ytterligare "cardio" kanske det blir lite slitsamt för kroppen i längden..

men om man ska dra ner på maten, är det pasta och sånna grejjer eller?
jag äter nästan aldrig bröd, inget godis på vardagarna och nästan aldrig pizza eller hamburgare.
och när jag räknar kcal så får jag i mig typ 5-600 kcal minus per dag, men inte fan händer det ngt på vågen/i spegeln så jag är väl inte den mest lämpade att hålla koll på kalorierna :P

vicarious
2010-03-15, 22:49
men om man ska dra ner på maten, är det pasta och sånna grejjer eller?
jag äter nästan aldrig bröd, inget godis på vardagarna och nästan aldrig pizza eller hamburgare.
och när jag räknar kcal så får jag i mig typ 5-600 kcal minus per dag, men inte fan händer det ngt på vågen/i spegeln så jag är väl inte den mest lämpade att hålla koll på kalorierna :P

För den totalt viktnedgångens skull spelar det ingen roll vad du drar ner på, kcal som kcal. Vill du däremot inte förlora så mycket muskler bör du få i dig så mycket protein som möjligt.. så ja, kolhydraterna är det lättast att dra ner på eftersom dessa inte fyller någon livsnödvändig funktion.

Om du räknar och ligger på minus men ändå står still i vikt räknar du antingen fel eller överskattar din förbrukning. I så fall får du dra ner ännu mer på maten eller se till att räkna rätt =)

emi23j
2010-03-15, 22:52
Nej det skulle jag säga. Eftersom kettlebells ställer skyhöga krav på stabilitet är det inget man rekommenderar att använda som kondition då teknik och utförande tenderar att försämmras när man blir trött och samtidigt ska utföra så många repetioner som möjligt bara för att träna hjärtat.


+1!

Plus att du kommer utan tvekan stå där med blodiga fingrar (spruckna blodblåsor) efter 10 minuter om du inte är van.

1911
2010-03-15, 23:40
Alltså en kettlebell är som en vanlig hantel fast märkligt balanserad. Man kan förmodligen använda högre vikt med en normal hantel än med en kettlebell. Hur får du det till att bränna fett och ge kondis i högre utsträckning än vanlig styrketräning? Det låter helt orimligt?

Matsa
2010-03-16, 00:06
Nej det skulle jag säga. Eftersom kettlebells ställer skyhöga krav på stabilitet är det inget man rekommenderar att använda som kondition då teknik och utförande tenderar att försämmras när man blir trött och samtidigt ska utföra så många repetioner som möjligt bara för att träna hjärtat.

Och ett ganska stort antal så kallade experter säger jo. Ett citat från Dan John:

"• One of the guys who's really locked it down for us in the strength game is Kenneth Jay , this Danish kettlebell guy.

He has these mixed workouts where you do, for example, 15 seconds of left hand kettlebell snatches, rest for 15 seconds, then do 15 seconds of right hand kettlebell snatches followed by another 15 seconds of rest. Some of those guys do it for up to 40 minutes. It's like 80 sets of snatches, a pretty intensive day! Once 40 minutes gets easy, you use heavier weights.

• I do something called "boost." Doing kettlebell snatches, you start off with 15 seconds left hand and 15 seconds right hand, rest for 30 seconds and repeat three times. Then you do 30 seconds left hand, 30 seconds right hand, rest for one minute, and repeat that three times. When you get good, then you add rounds.

When you do the math it's not very long. I did this workout four hours ago and I'm still wearing shorts and feeling hot. And it's a cold day here in Utah.

Impact on the knees is so minimal that the strength athlete and the bodybuilder could do these three days per week and not have their joints fall apart."

Att det är skonsamt för knäna är faktiskt ingen dum poäng, det kan ju annars vara ett problem för tyngre personer.

Och när du säger att KB ställer skyhöga krav på stabilitet, vilka övningar menar du då? Swings ställer t.ex inte speciellt stora krav på stabilitet, vare sig det är med en eller två händer. I citatet talar de visserligen om enhandsryck, och det ställer ju lite större krav än swings. Ett KB ryck är dock fortfarande en ganska okomplicerad rörelse, riskerna som jag ser när man slarvar är att man översträcker axelleden och flekterar handleden, då kan det nog slita med så många reps. Speciellt om man har dålig rörlighet i axeln till att börja med. Sen är nog metoderna John tar upp inte avsedda för nybörjare på kettlebells, utan för personer som använder dem regelbundet i sin träning, det bör spela viss roll.

Jag har för övrigt provat Kenneth Jays pass med min 16kg kettlebell. Jag höll ut i ca 25 minuter men sedan blev jag trött, min kondis är under all kritik i dagsläget. ;)

Min poäng är att jag tycker att ditt uttalande är lite för svepande och generellt. Det går att göra den här sortens KB träning säker om man väljer lämpliga övningar. Swings, enhandsrodd och så vidare är hyggligt säkra.

Matsa
2010-03-16, 00:13
Alltså en kettlebell är som en vanlig hantel fast märkligt balanserad. Man kan förmodligen använda högre vikt med en normal hantel än med en kettlebell. Hur får du det till att bränna fett och ge kondis i högre utsträckning än vanlig styrketräning? Det låter helt orimligt?

Redskapet i sig tränar inte konditionen i större bemärkelse än några andra vikter och det mesta man kan göra med en KB går att göra med en hantel. Däremot så har den typen av träning blivit mer populär inom kettlebellkretsar, så de flesta förknippar det mer med det än med vanlig viktträning.

Men jo, det är ungefär samma princip alltihop oavsett om det är intervallträning med KB swings, dra en släde eller banka med en slägga på ett däck.

Om man lyssnar på vissa av de mer fanatiska kettlebellguruerna kunde man dock tro att det rörde sig om något magiskt redskap, men så är det alltså inte.
:D

Martin Löwgren
2010-03-16, 11:51
Min poäng är att jag tycker att ditt uttalande är lite för svepande och generellt. Det går att göra den här sortens KB träning säker om man väljer lämpliga övningar. Swings, enhandsrodd och så vidare är hyggligt säkra.

OM man har axelstabilitet ja men du får det att låta som att ungefär alla har det vilket är fel.

Detsamma gäller crossfit. Om en nybörjare kör det i maxtempo kan det vara extremt skadligt men när en erfaren kör det så blir det helt okej allsidig träning.

krellik
2010-03-16, 11:59
Antar att det är därför alla kettlebell entusiaster hypar turkiska kettlebell getups och måtligts med swings som närmast obligatoriskt nybörjarprogram för kettlebells. Enligt dem så är turkiska kettlebell getups den ultimata övningen för att stabilisera upp axeln.

Tolkia
2010-03-16, 12:05
Jag tycker att Martin överdriver farligheten lite här. Givetvis handlar det om att använda hjärnan när man tränar; om man går ut för hårt (ditt exempel på att tokmaxa i crossfit) är skaderisken där, men det gäller ju all form av träning (inte minst träning som de flesta kör på lek, typ fotboll och innebandy). Med den logiken (det är farligt om man kör på ett sätt man inte orkar) kan vi ju lägga ner all träning.

Problemet med kettlebells är väl främst, som jag ser det, om man har en skev bild av hur mycket man orkar, baserat på t.ex. hur mycket man tar i bänkpress eller whatever, och jojjar med vikter som är tyngre än man riktigt kan hantera. Att det inte bara gäller kettlebellträning ser vi dock rätt tydligt i skadedelen på forumet.

Martin Löwgren
2010-03-16, 12:27
Jag tycker att Martin överdriver farligheten lite här. Givetvis handlar det om att använda hjärnan när man tränar; om man går ut för hårt (ditt exempel på att tokmaxa i crossfit) är skaderisken där, men det gäller ju all form av träning (inte minst träning som de flesta kör på lek, typ fotboll och innebandy). Med den logiken (det är farligt om man kör på ett sätt man inte orkar) kan vi ju lägga ner all träning.

Problemet med kettlebells är väl främst, som jag ser det, om man har en skev bild av hur mycket man orkar, baserat på t.ex. hur mycket man tar i bänkpress eller whatever, och jojjar med vikter som är tyngre än man riktigt kan hantera. Att det inte bara gäller kettlebellträning ser vi dock rätt tydligt i skadedelen på forumet.
Fast all träning bygger inte på att utföra så många repetioner som möjligt på snabbast möjliga tid som till exempel crossfit.

Om kettlebells används som det ska är det en ok träningsform (inget speciellt som det framställs som) men körs det som ren konditionsträning finns samma problemetik som med crossfit.

z_bumbi
2010-03-16, 12:40
Crossfit har uselt övningsval, oftast uselt utförande och kör övningar som inte lämpar sig att köra många reps och på tid. Sen kör de många reps och på tid.

Även om jag inte ser klockorna som något jag tycker är guds gåva till konditionsträningen så gäller det precis som vid annan träning att välja smarta övningar och veta sina gränser. Däremot ser jag en stor risk nu när varenda kotte ska köra klockorna och inte har en aning om vad de hålller på med men den faktorn har man ju precis vid alla annan träning också (se crossfit som exempel).

Martin Löwgren
2010-03-16, 12:48
Crossfit har uselt övningsval, oftast uselt utförande och kör övningar som inte lämpar sig att köra många reps och på tid. Sen kör de många reps och på tid.

Även om jag inte ser klockorna som något jag tycker är guds gåva till konditionsträningen så gäller det precis som vid annan träning att välja smarta övningar och veta sina gränser. Däremot ser jag en stor risk nu när varenda kotte ska köra klockorna och inte har en aning om vad de hålller på med men den faktorn har man ju precis vid alla annan träning också (se crossfit som exempel).
+1

Bra formulerat