handdator

Visa fullständig version : Svagare i högern - extra träning?


timmey111
2010-03-15, 21:18
jag är då vänsterhänt och är då självklart lite starkare i vänsterarmen än högra. I princip är jag starkare i allt med vänstra, dvs biceps, axlar, triceps och bröst. Har även märkt att min vänstra axel är lite större/"biffigare" än högra.
vad kan jag göra åt saken? Ska jag lägga ett extra träningspass för enbart högerarmen för att komma ifatt? sjukt jobbigt är det iaf, när det är ojämnt.


Tack!// timmey111

Btw: Jag tränar magen nästan varje dag hemma, är det för mycket eller okej? Vill gjärna ha magrutor och har heller inte så mkt underhudsfett.

way
2010-03-15, 21:20
Btw: Jag tränar magen nästan varje dag hemma, är det för mycket eller okej? Vill gjärna ha magrutor och har heller inte så mkt underhudsfett.

Det är bättre att kanske träna magen ordentligt två gånger i veckan istället. Och kom ihåg att man inte kan punktförbränna fett, dvs att du kommer inte få smalare mage av att köra situps - utan du får helt enkelt köra mer cardio & äta mindre, så försvinner fett på hela kroppen.

timmey111
2010-03-15, 21:24
Som sagt, jag har knappt ngt fett i magen så det ska inte bli något problem.,

timmey111
2010-03-15, 21:30
[QUOTE=timmey111;4237121]jag är då vänsterhänt och är då självklart lite starkare i vänsterarmen än högra. I princip är jag starkare i allt med vänstra, dvs biceps, axlar, triceps och bröst. Har även märkt att min vänstra axel är lite större/"biffigare" än högra.
vad kan jag göra åt saken? Ska jag lägga ett extra träningspass för enbart högerarmen för att komma ifatt? sjukt jobbigt är det iaf, när det är ojämnt.

Ngn som kan svara på min fråga?

roosm
2010-03-15, 21:38
Jag tycker inte att du ska satsa på ett extra träningspass för högern. En bra idé kan vara att köra mycket med hantlar. Dvs träna hellre hantelcurls än stångcurls osv. Anledningen till detta är att då får båda armarna lika stor belastning, dvs vänstern kan inte ta på sig lite större ansvar, som den säkert hade gjort i stångcurl och lyft 55% av vikten eller liknande.

Vidare skulle jag rekommendera att du alltid börjar med högern. Oavsett om du kör var annan repetition med högern respektive vänstern eller alla med ena handen och sedan alla med andra. På så vi kan du se hur många repetitioner högern klarar med given vikt och anpassa träningen av vänstern. Säg att du klarar 7 repetitioner med högern och failar på åttonde, då kör du bara 7 med vänstern. Detta bör leda till kraftigare muskelökning i högern än i vänstern och så småningom är du jämnstark. Dock har allt sitt pris och i detta fall är det ju något sämre muskelökning i vänstern jämfört med om du tagit ut även den muskeln helt.

Lycka till!

JohnRick
2010-03-15, 23:21
Praktisera unilaterala övningar. Låt den svagare sidan styra (högern i ditt fall).
Med vänsterditot ska du ej överskrida det antal repetitioner du gör med högern.
M.a.o: samma intensitet, samma antal repetitioner med utgångspunkt från högerns preferens.
Hantelövningar är att föredra.

JoeyP
2010-04-02, 10:25
Jag var mycket klenare i min vänster när jag började träna.

Låt vänstern avgöra repsantalet. När vänstern inte palla mer så slutar du med högern också.

Då kommer vänstern komma ikapp.

Nu är nästan min vänster starkare.

emi23j
2010-04-02, 11:17
Som ovanstående sagt. men jag vill även lägga till att det kan ha med teknik att göra. Använder du samma teknik med båda armarna?

Jag har lite av samma problem fast det gäller benen. Jag är mycket rörligare i vänster benet vilket gör att jag använder lite av en annan teknik där än med höger benet när jag t ex kör en bens böj. Detta är ju givetvis inte bra, men jag tror inte det spelar någon större roll. de flesta personer är helt enkelt starkare i ena benet än de andra. För mig tror jag mycket är på grund av att jag under uppväxt åren i princip alltid hoppat med vänster ben vilket gjort att jag blivit mer rörlig och även fått bättre teknik i det benet. Sannerligen är det så för de flesta även vad gäller armarna.

r3mpuh
2010-04-02, 11:36
Magens muskler behöver vila precis som vilken muskel som helst.
Du kör ju inte Quadriceps/Hamstrings varje dag?

Angående vänster vs höger:
Kör du tex biceps curl med hantlar, så låter du högern avgör hur många reps du kör.
Klarar inte högern den 5:te repen, kör inte den med vänster heller.

/r3mp

feyin
2010-04-02, 11:44
Jag var mycket klenare i min vänster när jag började träna.

Låt vänstern avgöra repsantalet. När vänstern inte palla mer så slutar du med högern också.

Då kommer vänstern komma ikapp.

Nu är nästan min vänster starkare.
+1

Jag var iprincip invalid med vänstern för jag var så svag när jag började träna, nu är vänstern starkare än högern.

johanhej
2010-04-02, 11:54
Min vänstra är större än högra, dock så är den högra klart starkare. Ser detta som mer problematiskt :D