handdator

Visa fullständig version : 94a behöver träningshjälp!


alex111
2010-03-15, 18:01
Tjabba, behöver lite hjälp med min träning.
Är 16 år och är cirka 1,75 och väger 65 kg. Jag styrketränar 2ggr/veckan på ett gym och kan inte träna mer där. Dock vill jag gärna träna hemma också då jag har hantlar som väger cirka 6-7 kg.

På gymet brukar jag köra bänkpress måndag och onsdag(de dagar jag är där) och lite andra maskiner som finns där. Jag brukar köra knäböj också på onsdagar. Mitt mål är att öka i bänkpress och gå upp i vikt och få en mer ''bffigare'' kropp.

Jag äter riktigt bra och vet vad det är jag ska få i mig, äter inte alls mycket godis förutom någon gång på helgen.

Nu vill jag alltså ha hjälp med att lägga upp min träning. Såhär tränar jag nu:

Måndag: Gym , bänkpress och andra övningar som tränar överkroppen.

Tis: Vila, träna mage ibland.

Ons: Gym, knäböj och bänkpress och andra blandade övningar. Alltså tränar jag i princip hela kroppen den dagen.

Tors: Vila eller styrketräning hemma med hantlar?

Fre: Konditionsträning

Lör: Vila, men kan tänka mig att träna hemma med hantlar.

Sön: Konditionsträning

Grejen är att jag är riktigt träningsvillig. Jag tränar endast 2ggr/vecka på gym men kan ju träna hemma också med hantlar, det jag vill få hjälp med är vilka övningar jag kan köra på tex Tisdagen, Torsdagen och Lördagen?? Snälla hjälp mig , jag blir oerhört tacksam!



TACK!!!!!!!

Crocker
2010-03-15, 18:19
Vilka är "andra övningar för överkroppen"? ;)

alex111
2010-03-15, 18:41
Vilka är "andra övningar för överkroppen"? ;)

kan inte alla namn på övningarna men, bicepscurl, smal bänkpress, latsdrag,övningen som tränar triceps med ett rep som man drar.... dom jag kommer på just nu... =)

Pjotor
2010-03-15, 19:30
Vill du bygga muskler med hantlar får du hitta ett par som är betydligt tyngre. För överkroppsträning gissar jag att du behöver kunna lägga på åtminstone 15-20 kg per hantel. Kolla på Blocket om du vill vara sparsam, annars finns det billiga varianter på Rusta, Cykelringen och dylikt.

Mitt förslag är att du använder dina 2 gymdagar till helkroppspass, t.ex. det klistrade nybörjarschemat i forumet. Använd sedan hemmaträningen till att specialträna överkroppen med t.ex. följande övningar:
liggande hantelpress
sittande hantelpress
framåtböjd hantelrodd
tricepsextensions
bicepscurl

Om du skaffar dig en billig dörrtrapets kan du göra chins också.

alex111
2010-03-15, 20:20
Vill du bygga muskler med hantlar får du hitta ett par som är betydligt tyngre. För överkroppsträning gissar jag att du behöver kunna lägga på åtminstone 15-20 kg per hantel. Kolla på Blocket om du vill vara sparsam, annars finns det billiga varianter på Rusta, Cykelringen och dylikt.

Mitt förslag är att du använder dina 2 gymdagar till helkroppspass, t.ex. det klistrade nybörjarschemat i forumet. Använd sedan hemmaträningen till att specialträna överkroppen med t.ex. följande övningar:
liggande hantelpress
sittande hantelpress
framåtböjd hantelrodd
tricepsextensions
bicepscurl

Om du skaffar dig en billig dörrtrapets kan du göra chins också.

Känns som att de hantlar jag har nu duger tillsvidare, sen får jag se om de blir för lätta för mig. Fint schema du gjorde till mig :) Tack!

Sedan har jag faktiskt en dörrtrapets och jag kör lite då och då, dock inte så ofta. Tycker att chins är förjävla svårt att utföra och klarar max 2-3 st riktigta. Push-ups har jag lättare för och jag har även hört att de aktiverar fler muskler än chins, stämmer detta?

grenuffe
2010-03-15, 20:27
Push-ups = armhävningar, så har vi klargjort det. Push-ups och chins aktiverar olika muskelgrupper, och är helt olika övningar. Har för mig Paolo Roberto har skrivit en bok "15 minuter om dagen" tror jag den heter, där han föreslår en hel del olika övningar som man kan göra i hemmet. Kanske kan vara värt att kolla

vasslefranmjolk
2010-03-15, 20:57
Push-ups = armhävningar, så har vi klargjort det. Push-ups och chins aktiverar olika muskelgrupper, och är helt olika övningar. Har för mig Paolo Roberto har skrivit en bok "15 minuter om dagen" tror jag den heter, där han föreslår en hel del olika övningar som man kan göra i hemmet. Kanske kan vara värt att kolla

Han menar självklart pull-ups...

Pjotor
2010-03-16, 08:37
Pullups är i den engelsktalande världen räckhäv med handflatorna vända framåt, bort från dig. Chinups med handflatorna vända bakåt, mot dig. Endera ger bra träning. Chinups brukar vara lättare.

Jag orkar inte så många räckhäv heller, men jag gör så många fullständiga jag orkar, vilar en kortis och kör sedan på igen. Mitt mål är att göra ett visst antal totalt under passet.

alex111
2010-03-16, 16:28
Pullups är i den engelsktalande världen räckhäv med handflatorna vända framåt, bort från dig. Chinups med handflatorna vända bakåt, mot dig. Endera ger bra träning. Chinups brukar vara lättare.

Jag orkar inte så många räckhäv heller, men jag gör så många fullständiga jag orkar, vilar en kortis och kör sedan på igen. Mitt mål är att göra ett visst antal totalt under passet.

Det är väl tvärtom? Att när man kör pullups så är handflatorna vända mot en själv. Och när man kör chins så är handflatorna vända framåt.
Kan jag köra pull-ups istället? Vilken är bäst?

alex111
2010-03-21, 11:23
Vill du bygga muskler med hantlar får du hitta ett par som är betydligt tyngre. För överkroppsträning gissar jag att du behöver kunna lägga på åtminstone 15-20 kg per hantel. Kolla på Blocket om du vill vara sparsam, annars finns det billiga varianter på Rusta, Cykelringen och dylikt.

Mitt förslag är att du använder dina 2 gymdagar till helkroppspass, t.ex. det klistrade nybörjarschemat i forumet. Använd sedan hemmaträningen till att specialträna överkroppen med t.ex. följande övningar:
liggande hantelpress
sittande hantelpress
framåtböjd hantelrodd
tricepsextensions
bicepscurl

Om du skaffar dig en billig dörrtrapets kan du göra chins också.

Vilken dag kan jag styrketräna då jag gymmar måndag och onsdag? Kan jag gymma på söndagen? eller torsdagen exempelvis? Har ju hört att kroppen måste vila efter gympass och ''specialträningen'' hemma tränar ju samma muskelgrupper som jag gör på gymmet ungefär.

Welander
2010-03-21, 18:18
Det är väl tvärtom? Att när man kör pullups så är handflatorna vända mot en själv. Och när man kör chins så är handflatorna vända framåt.
Kan jag köra pull-ups istället? Vilken är bäst?
Så har jag också lärt mig att chins är med handflatorna vända bort från dig.
Sedan aktiverar dessa två olika olika muskler. chins drar du med hjälp av ryggen medan pullups tenderar att använda mest biceps. -visst både är bra träningar som du säger, men de aktiverar helt olika muskler.

alex111
2010-03-25, 18:46
Vilken dag kan jag styrketräna hemma då jag gymmar måndag och onsdag? Kan jag gymma på söndagen? eller torsdagen exempelvis? Har ju hört att kroppen måste vila efter gympass och ''specialträningen'' hemma tränar ju samma muskelgrupper som jag gör på gymmet ungefär.

alex111
2010-03-26, 07:12
...

Mack10
2010-03-26, 07:20
om du är på gymmet 2 gånger i veckan kan du träna 2- 4 dagar hemma om du låter muskelhrupperna vilas ut ordentligt

fiskebulle
2010-03-26, 09:22
Så har jag också lärt mig att chins är med handflatorna vända bort från dig.
Sedan aktiverar dessa två olika olika muskler. chins drar du med hjälp av ryggen medan pullups tenderar att använda mest biceps. -visst både är bra träningar som du säger, men de aktiverar helt olika muskler.

Det är väl tvärtom? Att när man kör pullups så är handflatorna vända mot en själv. Och när man kör chins så är handflatorna vända framåt.
Kan jag köra pull-ups istället? Vilken är bäst?

I Sverige verkar det som att vi har en förkärlek för att ändra på övningsnamn. Inte bara engelska, men svenska också. Chin-ups och Pull-ups är som Pjotor säger. Men för förvirringens skull så menar de flesta människor det omvända, i Sverige.

Edit: Och det är ingen större skillnad i muskelaktiveringen. Målet för båda övningarna är latsen primärt, och sedan resten av ryggen, underarmarna och biceps, men även triceps som stabiliserande.