handdator

Visa fullständig version : Fett från mejeriprodukter under deff?


Rolv
2010-03-15, 16:00
Finns det någon nackdel att använda feta mejeriprodukter som fettkälla under en diet? Eller ska man köra lätta varianter och spara kalorierna till något "bättre"?

Tack på förhand

mikaelj
2010-03-15, 16:09
Ingen nackdel, så länge du inte tallar på proteinintaget. CLA är bra.

MushA
2010-03-15, 16:35
jag lägger in min fråga här och lånar tråden lite om det går bra.
Då min fråga handlar om "fett" och "deff" så passar det nog bra.

Jag hade tänkte köpa cashewnötter till min deff eftersom att dom är "bättre" än jordnötter men då hittade jag euroshopper saltade jordnötter som var väldigt mkt billigare och undrar om det "går bra" jag menar är saltet så farligt? är det mkt sämre fetter (mindre fleromettade fetter eller mättade?) i jordnötter..?

944RS
2010-03-15, 16:39
jag lägger in min fråga här och lånar tråden lite om det går bra.
Då min fråga handlar om "fett" och "deff" så passar det nog bra.

Jag hade tänkte köpa cashewnötter till min deff eftersom att dom är "bättre" än jordnötter men då hittade jag euroshopper saltade jordnötter som var väldigt mkt billigare och undrar om det "går bra" jag menar är saltet så farligt? är det mkt sämre fetter (mindre fleromettade fetter eller mättade?) i jordnötter..?

Vad är du ute efter egentligen?

Skjaves
2010-03-15, 16:50
jag lägger in min fråga här och lånar tråden lite om det går bra.
Då min fråga handlar om "fett" och "deff" så passar det nog bra.

Jag hade tänkte köpa cashewnötter till min deff eftersom att dom är "bättre" än jordnötter men då hittade jag euroshopper saltade jordnötter som var väldigt mkt billigare och undrar om det "går bra" jag menar är saltet så farligt? är det mkt sämre fetter (mindre fleromettade fetter eller mättade?) i jordnötter..?
Fettet i jordnötter är inte så bra, och ja det är väldigt mycket salt.

Varför tänkte du satsa på nötter egentligen? Byt till standardmjölk, ät ägg, avokado eller nåt sånt om det är fett du är ute efter.

MushA
2010-03-15, 23:13
tänkte satsa på nötter eftersom att cashewnötter innehåller bra fetter vad jag hört och är också gott.

avocado är utmärkt MEN jag tycker inte det är gott, visst ägg skulle man kunna mixxa, mixxa eftersom att jag tycker inte heller det är så gott, det var just därför jag tänkte satsa på nötter.. men det är alltså inte smart att använda sig av saltade jordnötter (spola bort saltet) under deff eftersom att det innehåller mkt fetter?

WHITEFOLKS
2010-03-15, 23:19
Börja med att använda "fetare" varianter av produkter du redan använder om du använder lightprodukter just nu.

T.ex. 3% fett i mjölken istf minimjölk, smör istf lättmargarin osv.

sadcharlie
2010-03-15, 23:20
Fettet i jordnötter är så vitt jag vet inte bra, mycket mättat fett osv. Varför inte köpa omega 3 kapslar om det nu är det nyttiga fettet du är ute efter... Sen är ju en jordnöt inte en nöt heller :P

WHITEFOLKS
2010-03-15, 23:29
Inget fel på mättat fett.

Hade jordnötter haft mestadels mättat fett i sig så hade det varit bättre, nu är det mycket omega6.

mattilainen
2010-03-15, 23:43
problemet med nötter är att det är väldigt energitäta. Krävs inte många nötter för att komma upp i högt kalori intag.

Eddie Vedder
2010-03-16, 07:56
Fettet i jordnötter är så vitt jag vet inte bra, mycket mättat fett osv.

Nej det är väldigt lite mättat fett. Kolla vilkrn databas som helst. Men jag håller med om att fettsammansättningen är taskig i jordnötter.

Fatcan
2010-03-16, 09:18
problemet med nötter är att det är väldigt energitäta. Krävs inte många nötter för att komma upp i högt kalori intag.

Frågan är hur stor andel av kalorierna från nötter som man faktiskt kan tillgodogöra sig.

mattilainen
2010-03-16, 11:22
Frågan är hur stor andel av kalorierna från nötter som man faktiskt kan tillgodogöra sig.

Du tar upp varenda energi. Eller vad är det du menar?

Eddie Vedder
2010-03-16, 11:52
Du tar upp varenda energi. Eller vad är det du menar?

Nej nötters och fröns energiinnehåll återspeglas inte i vad som tillgodogörs totalt sett i våra kroppar. Det finns hur mycket studier som helst.

http://traningslara.se/blogg/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

Rolv
2010-03-16, 17:30
Du lånade inte bara tråden, du kapade den! Men låt det gå för denna gången...:whipped: