handdator

Visa fullständig version : Marklyft och nervsystemet


prOtotype
2010-03-15, 14:04
När jag kör marklyft och knäböj så känner jag sällan att det är musklerna som går till fail. Det är snarare min förmåga att få musklerna att ta i som begränsar mig. Dagen efter känner jag nästan som ett tryck inuti nacken. Är det nervsystemet som "växer"?


Jag upplever även att jag har blivit myckte bättre på att ta i och kan pusha mig mer i andra övningar. Jag har tex helt plötsligt börjat få ökningar i bänkpress. Något jag haft väldigt dåligt med tidigare - kan det vara så att dessa styrkeökningar kommer tack vare en ökad förmåga att rekrytera muskelfibrer?

Numse
2010-03-15, 14:07
Kände också ett tryck i nacken förra veckan efter mark och knäböj. Fick ont i huvudet efter knäböjen och det förvärrades vid benpressen. När jag körde i helgen kom det tillbaka när jag ansträngde mig vid tunga vikter på bänken och i hantelpress. Rätt otäckt.

Martin Löwgren
2010-03-15, 14:10
Folk glömmer ofta bort att nervsystemet aktiveras av i stort sett allt vi gör, så även träning så ja de kan vara en faktor hos dina symptom.

prOtotype
2010-03-15, 14:13
Kände också ett tryck i nacken förra veckan efter mark och knäböj. Fick ont i huvudet efter knäböjen och det förvärrades vid benpressen. När jag körde i helgen kom det tillbaka när jag ansträngde mig vid tunga vikter på bänken och i hantelpress. Rätt otäckt.

Tycker inte att det är obehagligt eller så och upplever inte så mycket utav det när jag är på gymmet - då är det mer att jag blir brutalt slut precis efter setet och måste sätta mig ner och vila. Det är dagen efter jag känner av trycket.

prOtotype
2010-03-15, 14:18
Folk glömmer ofta bort att nervsystemet aktiveras av i stort sett allt vi gör, så även träning så ja de kan vara en faktor hos dina symptom.

Så som jag har tänkt det hittils är att om hjärnan ska säga till varje muskelfiber i biceps att anstränga sig så är inte det några problem. Men när man kör marklyft så ska man få i stort sett varje muskel man har att anstränga sig till viss del och att nervsystemet därför tar stryk av hur mycket signaler som ska skickas och det jag känner dagen efter nästan är som någon typ av träningsvärk.

siimon89
2010-03-15, 14:26
Marklyft följt av knäböj är utifrån vad jag förstått de övningar som "tär" mest på nervsystemet. Man ska inte heller glömma precis som Axon påpekar att nervsystemet också behöver återhämta sig från träning.

Tung, explosiv och träning till failure är exempel på träningsformer som alla sliter väldigt mycket på nervsystemet. Sedan beror det självklart på övningsvalet. Att köra bicepscurl till failure kan inte jämföras med att köra mark eller knäböj till failure.

Martin Löwgren
2010-03-15, 14:33
Så som jag har tänkt det hittils är att om hjärnan ska säga till varje muskelfiber i biceps att anstränga sig så är inte det några problem. Men när man kör marklyft så ska man få i stort sett varje muskel man har att anstränga sig till viss del och att nervsystemet därför tar stryk av hur mycket signaler som ska skickas och det jag känner dagen efter nästan är som någon typ av träningsvärk.

Ja i stora drag ja men även bicepsträning kommer aktivera nervsystemet och är då detta trött kan det påverka träningen.

Ungrim
2010-03-15, 14:52
Tung, explosiv och träning till failure är exempel på träningsformer som alla sliter väldigt mycket på nervsystemet. .

Vad ressulterar detta i i slutändan efter 25 års hårt gymande?

prOtotype
2010-03-15, 15:04
Ja i stora drag ja men även bicepsträning kommer aktivera nervsystemet och är då detta trött kan det påverka träningen.

Jo självklart, men skillnaden i belastning för det är ju ganska markant.

Har en bekant som tränar väldigt ofta - han är den typen som kör gym 5 dagar i rad och sen ger sig ut och springer en mil på vilodagen. Har försökt få honom att lägga sig på en normalare träningsmängd men han har helt enkelt så himla mycket energi. Han hängde på mig och provade på att köra marklyft OCH knäböj ett pass - sen blev det tre vilodagar för hans del :devil:

Timme
2010-03-15, 15:37
Marklyft sliter en hel del på nersystemet, ja. Det är många signaler som måste skickas då det är mycket muskler som aktiveras under ett marklyft.

Pjotor
2010-03-15, 19:33
Känner du ett tryck i nacken är det möjligt att stången ligger för högt upp i knäböjen, så att belastningen hamnar på nacken snarare än på axlarna.

vicarious
2010-03-15, 20:19
Kände också ett tryck i nacken förra veckan efter mark och knäböj. Fick ont i huvudet efter knäböjen och det förvärrades vid benpressen. När jag körde i helgen kom det tillbaka när jag ansträngde mig vid tunga vikter på bänken och i hantelpress. Rätt otäckt.

Det där är ett jättevanligt fenomen och det är många som har upplevt det. Brukar gå under namnet "training-induced headache" eller ansträngningshuvudvärk. Beror troligtvis på spänningar eller nerver i kläm runt nacken/halsen. Brukar ge med sig om man vilar.

prOtotype
2010-03-16, 09:13
Känner du ett tryck i nacken är det möjligt att stången ligger för högt upp i knäböjen, så att belastningen hamnar på nacken snarare än på axlarna.

Nope, känslan är exakt samma fast lite mer efter marklyft (antar att jag använder mer av armar och rygg också i marken)

Det där är ett jättevanligt fenomen och det är många som har upplevt det. Brukar gå under namnet "training-induced headache" eller ansträngningshuvudvärk. Beror troligtvis på spänningar eller nerver i kläm runt nacken/halsen. Brukar ge med sig om man vilar.

Det där låter ju som att man spänner sig för mycket i hela kroppen. Jag försöker att alltid använda det som behöver användas och inte mer - jag har inte heller huvudvärk dagen efter, utan bara ett visst tryck

Personligen tycker jag att det är helt lysande att ha, det är som en mätare på hur hårt jag kör - märker jag att jag fortfarande har mycket av det kvar när det är dags för nästa pass så får jag ta det lite lättare i det passet - blir det jättemycket dagen efter andra passet så blir det till att ta en extra vilodag.
Märker även tydligt att hur frisk jag känner mig, hur mycket ork jag har och hur lättpåverkad jag är mentalt (bli irriterad/arg på saker osv) förändras väldigt mycket beroende på hur jag känner av det här

Numse
2010-03-16, 09:16
Det där är ett jättevanligt fenomen och det är många som har upplevt det. Brukar gå under namnet "training-induced headache" eller ansträngningshuvudvärk. Beror troligtvis på spänningar eller nerver i kläm runt nacken/halsen. Brukar ge med sig om man vilar.

Skönt att det är vanligt. Hade vilodag igår, men jag skulle lyfta en grej och tog i som helvete, kändes som att huvudet skulle sprängas. Hade inte känt något alls under hela dagen.

Sen dess har jag haft lite ont i huvudet och känt mig spänd i nacken. Har ryggpass idag :/ får se hur det går..