handdator

Visa fullständig version : Förslag på träningsschema


Tunga Marklyft
2010-03-15, 12:33
Hej! Jag är ny här och ska precis börja träna.

Jag tänkte köra styrketräning varannan dag och intervall-/övrigträning de anra dagarna.

Träningsschema

Dag 1: Ben, Nedre rygg
Dag 3: Bröst, Triceps, Axlar
Dag 5: Biceps, mage, övre rygg

Det blir alltså 5 vilodagar för varje muskelgrupp innan den körs igen. Tycker ni att det ser bra ut eller?

Tack på förhand!

Pjotor
2010-03-15, 12:46
Som svar på frågan: uppdelningen är okej. Räkna inte med att orka träna tungt och effektivt särskilt länge om du inte räknar med någon enda vilodag. Konditionsträning och styrketräning motverkar delvis varandra, så det är bättre att t.ex. träna styrka 2-3 dagar, vila en dag och sedan köra konditionsträning 1-2 dagar.

Har du inte styrketränat regelbundet tidigare, alternativt har mycket (flera års) träningserfarenhet sedan tidigare, så finns det ingen bra anledning att göra egna program. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 innehåller vettiga, beprövade, genomtänkta och allsidiga program.

hertzman
2010-03-15, 12:58
Vad är dina mål med träningen och hur lång erfarenhet har du av styrketräning?

Tunga Marklyft
2010-03-15, 13:01
Pjotor:
Jo, självklart kommer jag att ha vilodagar. Ville bara illustrera gymcykeln. Visa av sidodagarna kommer att vara vila och inte läggas på intervallträning, poweryoga eller annat. Men du tror alltså att det är bättre att köra 3 gymdagar på rad och sen vila, och sen övrig träning? Jag är medveten om att aerobisk träning till viss del motverkar gymträning, men finns det nåt som säger att det är sämre med varannan dag träning än ett köra den modell du förespråkar?
Tack!

Hertzman:
Mina mål är att bli biffig, deffad, smidig, och hälsosam. Har ganska god teoretisk kunskap av träning och kost, och tränat några rundor tidigare i mitt liv.

hertzman
2010-03-15, 13:13
Pjotor:
Jo, självklart kommer jag att ha vilodagar. Ville bara illustrera gymcykeln. Visa av sidodagarna kommer att vara vila och inte läggas på intervallträning, poweryoga eller annat. Men du tror alltså att det är bättre att köra 3 gymdagar på rad och sen vila, och sen övrig träning? Jag är medveten om att aerobisk träning till viss del motverkar gymträning, men finns det nåt som säger att det är sämre med varannan dag träning än ett köra den modell du förespråkar?
Tack!

Hertzman:
Mina mål är att bli biffig, deffad, smidig, och hälsosam. Har ganska god teoretisk kunskap av träning och kost, och tränat några rundor tidigare i mitt liv.

Kör någon sorts halvkroppsvariant. Måndag överkropp, tisdag intervall, onsdag vila, torsdag underkropp och fredag intervall.

Dag 1
Bänkpress
Marklyft
Chins/Pull-ups
Militärpress

Dag 2
Knäböj/frontböj
Benpress
Raka marklyft

Tunga Marklyft
2010-03-15, 13:49
Hertzman,

Bra övningar, men varför är din uppdelning på två dagar bättre än min på tre dagar. Tycker du 5 dagars vila mellan varje muskelgrupp är för mycket eller? Tänkte att det kan vara lagom med tanke på ev. övrig träning jag ska lägga in som också belastar musklerna.

Tunga Marklyft
2010-03-15, 13:52
Jag kommer köra efter Max-OT principen. Dvs:

1. Köra tungt och med få reps.
2. Köra naturliga övningar
3. Ordentlig vila mellan passen

Kommer även köra Max-OT Cardio eller HIIT emellanåt för fettförbränning och kondis.

Har ni några synpunkter om det så är ni välkomna att kommentera. Tack!

hertzman
2010-03-15, 13:53
Hertzman,

Bra övningar, men varför är din uppdelning på två dagar bättre än min på tre dagar. Tycker du 5 dagars vila mellan varje muskelgrupp är för mycket eller? Tänkte att det kan vara lagom med tanke på ev. övrig träning jag ska lägga in som också belastar musklerna.

Bättre vet jag inte. Jag tycker att det fungerar ypperligt med tvåsplitt. Pröva ett tvåsplitt, känner du att du blir åt skogen för sliten så kör tresplitt istället?

Samtidigt tror jag nog att du skulle kunna kör hela kroppen varje pass, om du kör två styrkepass och två intervall i veckan.

Tunga Marklyft
2010-03-15, 14:06
Två styrkepass i veckan är för lite. Jag vill träna mer plus att jag antar att det blir snabbare resultat om jag kör tre eller fyra gånger i veckan.

hertzman
2010-03-15, 14:12
Två styrkepass i veckan är för lite. Jag vill träna mer plus att jag antar att det blir snabbare resultat om jag kör tre eller fyra gånger i veckan.

Kör halvkropp då, rullande. Pröva fyra gånger per vecka, känner du att det funkar är det ju bara att rulla på.