handdator

Visa fullständig version : Axelproblem, fjärde gången på fyra år.


eldon
2010-03-15, 10:29
Kön: Man

Ålder: 20

Längd och vikt: 168cm, 73kg

Smärtbeskrivning: Mellan främre och mellersta delen av axeln, "där inne" typ. Smärtan börjar alltid i lyft åt sidan/framåt liknande rörelser, smärtan inträffar vid ungefär 45graders vinkel på väg upp. I början känner jag bara av den just i det där läget så det är inga problem, men smärtan övergår sedan till vardagen (när jag vaknar är det som värst, fortsätter jag träna så gör det verkligen SKITONT på morgonen efter ett tag) och sen visar sig smärtan även i press-liknande rörelser (bröstövningar).
Har haft problem med axeln sen jag var sexton, och det smyger sig alltid fram på samma sätt som jag beskrivit där uppe. Med varje gymfas har jag dock förbättrat träningen, utförelse, hur strikt jag kör och uppvärmningen. Jag kör nästintill perfekt denna gång och har hoppat över övningar som gett mig problem förut (axelpressar, dips, chins och övningar där jag lyfter/drar nåt bakom nacken). Ändå har smärtan kommit.

Denna fas har jag läst på en del så jag har lagt till rotatorcuffuppvärmning, tyckte det hjälpte men tydligen har det ju inte gjort något. Det är Höger axel som har varit problemet, just min högra axel är också "förskjuten", dvs den lutar sig fram lite och är längre ner än vänstra sidan av kroppen. (Detta gäller traps, axel och bröst området.) Andra problem är att det känns som att axeln är på väg att hoppa ur led när jag utför chins och latsdrag bakom nacken på ett skumt sätt, typ att den ger in, inte pallar hålla sig kvar i position. Vid omvända flies hugger det också till, typ vid främre axeln men "där inne".

Träning: Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? 4gånger i veckan, men schemat är upplagt så att axlarna får vila (axel och bröst pass på olika delar av veckan m.m). Kör alltid igång lätt med tolvreppare på låg vikt för att få igång leder osv.

Medicin: Har du tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Äter du andra mediciner dagligen? Provat voltaren, zon gel, tigerbalsam, diklofenak, lindrar det KANSKE liiiite men inte mer.

Obs! För ryggbesvär och nackbesvär så kan det vara bra svara på dessa frågor.

Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? nej
Domningar i ben eller fötter? nej
Svårighet att gå på tå eller häl? nej
Domning i underliv? nej
Påverkan på blåsa/tarm (svårt att hålla tätt eller tömma)? nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning och i sånt fall vad ha skett? Har gått till doktorn ett flertal gånger, varje gång problemet har uppstått faktiskt. Varje gång har dom påstått att det är en inflammation, jag tjaffsar emot (nästan klappat till idioten) men dom vägrar ge sig. Fått diklofenak och nåt annat skit, har knappast hjälpt. Enda som får problemet väck är att jag slutar träna. Senaste gången gjorde dom dessutom en röntgen, inget var fel där visade det sig. Frågade om varför hela högra axelpartiet var förskjutet och skit, han sa att det var normalt och att hela "min högra sida" var sne. Har gått till en naprapat/sjukgymnast inte säker vadfan det var, men dom sa samma skit som doktorn nästan men slängde in lite rotatorcuffövningar som jag använt mig av nu.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Ingenting relativt med axelområdet.

Övrigt: Jag sitter vid datorn väldigt länge då och då, kan det vara musarm? Dessutom så har jag märkt att smärtan är värre när jag sover längre/djupt - kan det vara att jag sover totalt fucked up?

Börjar bli riktigt jävla trött på skiten, bor du i stockholm och kan lösa mina problem får du en röding i handen om du lyckas hjälpa mig fixa skiten. Bjuder dig på kebab också

Skrev skiten snabbt ber om ursäkt för stavfel.

La upp detta på flashback för en vecka sedan, inte fått några svar så kan väl prova här också. Smärtan har förvärrats och det gör nu ont hela tiden i axeln. *cry*

kjell33
2010-03-15, 10:32
Gå till en naprapat. Allmänläkare kan i princip ingenting om idrottsskador.

eldon
2010-03-15, 11:17
Kan du tipsa om någon bra i stockholmstrakten? Den jag gick till var jag inte nöjd med. Kändes lalleriaktigt.

butkus09
2010-03-15, 16:05
Kolla gärna på dessa bilder:

http://picasaweb.google.se/113079572546540150926/Butkus09?feat=directlink

Så ser min axel ut, den skadade sidan hänger ner... har du något liknande?

Detta uppkom alltså EFTER min skada.

eldon
2010-03-15, 16:41
Njaa, ungefär. Min är lite mer "hängande", det känns typ som att inget "Håller upp den" eller hur? Vad hade du för skada?

eldon
2010-03-15, 17:47
Bokat besök hos en naprapat till onsdag.. Kostar ju förfan 550 per gång. Blodsugare *cry*

butkus09
2010-03-15, 18:45
Njaa, ungefär. Min är lite mer "hängande", det känns typ som att inget "Håller upp den" eller hur? Vad hade du för skada?

Här är min "skadetråd":
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=143249

På morgnarna känner jag likadant, axeln hänger och det känns precis som du säger att nåt saknas som ska "hänga upp" den. Sen blir det bättre under dagen.

Martin Löwgren
2010-03-15, 20:43
Bokat besök hos en naprapat till onsdag.. Kostar ju förfan 550 per gång. Blodsugare *cry*

Ett läkarbesök går runt på cirka 750-990kr bara att staten står för resten så att man som konsument upplever det som "gratis" att gå till läkaren.

butkus09
2010-03-15, 22:28
Ett läkarbesök går runt på cirka 750-990kr bara att staten står för resten så att man som konsument upplever det som "gratis" att gå till läkaren.

Martin, vad säger du rent spontant om mina bilder?
Vad kan ha hänt axeln?

http://picasaweb.google.se/113079572546540150926/Butkus09?feat=directlink#

eldon
2010-03-17, 13:27
Naprapaten/sjukgymnasten gav mig följande diagnos:

Biceps långa fäste och supraspinatus fästet hade troligen genomgått något trauma eller skada, mikroskador uppkom vilket drar till sig kalcium som irriterar fästet och leder till små inflammationer, ärrvävnad. Nåt var fel med min ledkapsel också, nedsatt rörlighet m.m.

Behandlingen var en massa gnuggande med tummen rakt på mina leder i axeln och nån skum grej för kapseln. Rörligheten kom på momangen iaf, kunde röra på axeln mer och så.
Gnuggandet skulle tydligen ta bort ärrvävnaden på fästet och nåt mer typ, får väl se om detta hjälper. Var bara första gången så..

butkus09
2010-03-17, 15:13
Naprapaten/sjukgymnasten gav mig följande diagnos:

Biceps långa fäste och supraspinatus fästet hade troligen genomgått något trauma eller skada, mikroskador uppkom vilket drar till sig kalcium som irriterar fästet och leder till små inflammationer, ärrvävnad. Nåt var fel med min ledkapsel också, nedsatt rörlighet m.m.

Behandlingen var en massa gnuggande med tummen rakt på mina leder i axeln och nån skum grej för kapseln. Rörligheten kom på momangen iaf, kunde röra på axeln mer och så.
Gnuggandet skulle tydligen ta bort ärrvävnaden på fästet och nåt mer typ, får väl se om detta hjälper. Var bara första gången så..

Intressant. Hoppas det blir bra. Hur många besök tror du det blir då?

Jag har ju också varit hos naprapat, han var verkligen mycket duktig och kunnig, men jag känner mig tveksam till att jag kommer bli bra... har blivit bättre, men det känns fortfarande som själva grundproblemet är kvar.

KAN JU vara en skada som inte GÅR att åtgärda med de verktyg en napraåpat har. Hoppas jag har fel.

eldon
2010-03-17, 15:19
Jag upplever samma sak som dig men det gäller att vara positiv *flex*

Tolkia
2010-03-17, 15:22
Jag skall inte ge mig på att uttala mig om vad som är själva felet, men oavsett vad som är felet, så kommer inte ens ett fel som en naprapat (eller annan terapeut) kan hantera att fixas på en eller två behandlingar. Mycket av det som (bra) sjukgymnaster och (seriösa) naprapater gör handlar om att ge patienten verktyg för att själv se till att problemet löses. (D.v.s. man får undersökning, träningsråd och övningsförslag, uppföljningar etc. men själva tränandet måste man sköta själv.) Det brukar krävas rehabträning, tid och att man fixar problem som gjorde att skadan uppkom i första steget. Eftersom du får tillbaka problemen varje gång du börjar träna, så kan det hända att du måste se över hur du tränar mer än till att lägga in rotatorcuffövningar.

Martin Löwgren
2010-03-17, 16:26
jag skall inte ge mig på att uttala mig om vad som är själva felet, men oavsett vad som är felet, så kommer inte ens ett fel som en naprapat (eller annan terapeut) kan hantera att fixas på en eller två behandlingar. Mycket av det som (bra) sjukgymnaster och (seriösa) naprapater gör handlar om att ge patienten verktyg för att själv se till att problemet löses. (d.v.s. Man får undersökning, träningsråd och övningsförslag, uppföljningar etc. Men själva tränandet måste man sköta själv.) det brukar krävas rehabträning, tid och att man fixar problem som gjorde att skadan uppkom i första steget. Eftersom du får tillbaka problemen varje gång du börjar träna, så kan det hända att du måste se över hur du tränar mer än till att lägga in rotatorcuffövningar.

+1

butkus09
2010-03-17, 17:15
Jag skall inte ge mig på att uttala mig om vad som är själva felet, men oavsett vad som är felet, så kommer inte ens ett fel som en naprapat (eller annan terapeut) kan hantera att fixas på en eller två behandlingar. Mycket av det som (bra) sjukgymnaster och (seriösa) naprapater gör handlar om att ge patienten verktyg för att själv se till att problemet löses. (D.v.s. man får undersökning, träningsråd och övningsförslag, uppföljningar etc. men själva tränandet måste man sköta själv.) Det brukar krävas rehabträning, tid och att man fixar problem som gjorde att skadan uppkom i första steget. Eftersom du får tillbaka problemen varje gång du börjar träna, så kan det hända att du måste se över hur du tränar mer än till att lägga in rotatorcuffövningar.

Absolut, jag håller med.

Jag menar mer om något i kroppen är trasigt, en liten ruptur eller nåt som inte kan läkas av sig självt... kanske ett senfäste, som måste lagas genom operation..?

Martin Löwgren
2010-03-17, 19:32
Absolut, jag håller med.

Jag menar mer om något i kroppen är trasigt, en liten ruptur eller nåt som inte kan läkas av sig självt... kanske ett senfäste, som måste lagas genom operation..?

Ja då är Ortopedkonsultation aktuellt.