handdator

Visa fullständig version : Ta ombord kamerastativ som handbagage?


Inge Enveten
2010-03-15, 10:22
Tjenixen

Flyger till polen om några dagar och har inte tänkt ha vanligt bagage utan endast hand. någon som vet om det är ok att ha med ett kamerastativ eller ej?

(Nä, har inte tänkt använda det under färden)

ser ut ungefär så här http://www.magnusjonasson.com/wp-content/2009/07/velbon_df-60.jpg

(det fälls in för att ta upp mindre plats)

Nitrometan
2010-03-15, 10:24
Maila flygbolaget eller flygplatsen och fråga.

Tråkigt om du skulle behöva vaska det i säkerhetskontrollen.

PiNG.
2010-03-15, 11:11
Det hade inte alls varit förvånande om du INTE fick ta med det.

Det stativet kan man klubba ner många flygkapetener med. Vi fick inte ens ta med nagelsax. Tydligen så har dom något sponsoravtal med någon manikyr ;)

tsp
2010-03-15, 12:23
Det måste ju först och främst få plats i en väska som får plats i deras lilla låda som har ett speciellt mått. Annars är det garanterat kört.

Kryss
2010-03-15, 12:26
Mått för handbagage hittar du här (http://www.strandlins.com/info.asp?text=2).

Till synes ligger gränserna runt ungefär 55x45x25 (cm). Är ditt stativ längre skulle jag ringa flygbolaget innan och be om tillåtelse utöver reglerna, åker du med något av de större (/dyrare) flygbolagen går det säkerligen lättare.

Vad gäller regler för handbagage finns det inga restriktioner mot stativ, det är just längden jag skulle oroa mig för.

mela
2010-03-15, 13:29
Det är väldigt olika från flygbolag till flygbolag och det är olika med säkerhetskontrollerna på olika flygplatser också. Jag flög med TAM airlines tidigare i år och där hade folk 40liters ryggsäckar som handbagage.
Jag reste nu senast med finnair och hade en väldigt stor väska som handbagage och det var inte heller några problem.

Men ring och fråga flygbolaget för säkerhetsskull, fråga om de vet hur det är på flygplatsen i Polen när du ska tillbaka sedan så att du inte fastnar med den där. Annars kan du väl checka in en väska med stativet?

Inge Enveten
2010-03-15, 14:34
Den får plats i väskan och väskan får plats som handbagage.
Har en till fråga.. DVD fodral och CD skivor?

Inge Enveten
2010-03-15, 14:41
Det är WizzAir jag reser med. Försökte ringa nu men det var extremt skumt. Typ "press number x if you speak language y" och så rabblade olika röster men det kom aldrig till svenska eller så missade jag det, sen när jag ringde upp igen så var det upptaget -.-

Jobbigt om jag inte kan ta me dessa saker, i så fall får jag väll checka in bagaget väl på plats. Hur mkt brukar detta kosta "extra"?

hahavaffan
2010-03-15, 17:50
Det ska väl ingå annat än handbagage i biljettpriset? Annat vore ju snålt, de flesta reser ju med mer än handbagage. Upp till 15-20kg brukar ingå mig veterligen.

Inge Enveten
2010-03-15, 17:59
Har betalat 164 kr för tur och retur, malmö - gdansk. Snålt? Nä... :D

Hemi
2010-03-15, 18:05
Ofta är det väl sådär de tjänar pengar, genom incheckningar när biljetterna är billiga. Vissa flygbolag t ex Ryan Air har en exakt storlek som gräns, handbagaget, en väska, skall få plats i en korg man kan testa. Numera liggar alla på gränsen så att väskan/ryggsäcken passar precis eller är lite för stor, då får de gå tillbaka till incheckningen. Vikten är svår att slå över. Inom Sverige brukar de väl vara ganska flexibla? Speciellt om det inte är fullsatt...

Inge Enveten
2010-03-15, 18:15
Har rest med samma väska med wizz air ett par gånger så jag vet om att det inte lär vara några problem i fråga om storlek på väskan och eftersom att stativet får plats där utan problem så är det lugnt. Hoppas bara inte dem har ändrat max storlek eller så, det är ju möjligt dock..

Man kan tydligen modifiera sin bokning så jag funderar på att betala för att få checka in väskan istället och slippa dessa eventuella problem

Inge Enveten
2010-03-15, 20:38
Aja, blev att betala för bagage. 200 kr. Lika bra att ta det säkra framför det osäkra.

Fatalist
2010-03-15, 20:42
Var hittar du så billiga flygbiljetter, skumma kontakter? :)

Inge Enveten
2010-03-15, 22:16
Var hittar du så billiga flygbiljetter, skumma kontakter? :)

wizzair.com