handdator

Visa fullständig version : Sälja bostadsrätt utan mäklare


evil
2010-03-15, 10:16
Jag tänkte sälja min bostadsrätt utan mäklare och skulle vilja ha lite tips hur jag ska gå tillväga. Jag hade tänkt lägga ut lägenheten på blocket någon gång under sommaren.

Hur upprättar jag ett kontrakt?
Hur ska pengarna överlåtas? Kan banken ställa upp?

Önskar som sagt tips på hur jag ska göra.

Nitrometan
2010-03-15, 10:23
Gå till en bokhandel. De brukar ha färdiga kontrakt man kan köpa.

Köp ett sånt och läs igenom de olika punkterna.

Då får du ett litet hum om vad du behöver tänka på.

Mental
2010-03-15, 10:35
Min bostadsrättsförening hade allt som behövdes och var väldigt hjälpsamma, sålde min utan mäklare.

944RS
2010-03-15, 13:11
Gå till en bokhandel. De brukar ha färdiga kontrakt man kan köpa.

Köp ett sånt och läs igenom de olika punkterna.

Då får du ett litet hum om vad du behöver tänka på.

Min bostadsrättsförening hade allt som behövdes och var väldigt hjälpsamma, sålde min utan mäklare.

+1 på båda

The Somberlain
2010-03-15, 15:12
Du behöver ingen mäklare om du har en vän som kan ställa upp som fantombudgivare ;)

Numse
2010-03-15, 15:13
Hur sköts budgivningen vid privat försäljning?

prOtotype
2010-03-15, 15:27
Hur sköts budgivningen vid privat försäljning?

Så som du bestämmer att den ska skötas.

Numse
2010-03-15, 15:30
Ok, vad är då poängen med en fantombudgivare?

Pirko
2010-03-15, 15:45
Ok, vad är då poängen med en fantombudgivare?

Att bjuda upp priset till dyrare är min gissning!

Numse
2010-03-15, 15:46
.. men om man kan sköta budgivningen som man vill så behöver man ju ingen polare som fantombudgivare för att lägga in fake bud..

Thats my point :>

Pirko
2010-03-15, 15:47
.. men om man kan sköta budgivningen som man vill så behöver man ju ingen polare som fantombudgivare för att lägga in fake bud..

Thats my point :>

Good point!

The Somberlain
2010-03-15, 16:25
Tja, om du har ett system där samtliga bud måste redovisas, kan det se lite suspekt ut ifall fantombuden står i ditt namn :)

mangs
2010-03-15, 16:39
Tja, om du har ett system där samtliga bud måste redovisas, kan det se lite suspekt ut ifall fantombuden står i ditt namn :)


jag tycker det är rätt kul i annonser i allmänhet när man säger att man är intresserad och börjar förhandla med säljaren varefter h*n vagt och hastigt säger att det finns andra intressenter som bjuder mer för att trissa upp priset. När man sedan avböjer och ser att annonsen finns kvar vecka efter vecka och att de sedan kommer med en fråga om ens bud fortfarande ligger kvar.

Sälvklart kan det i vissa fall vara så att det finns andra köpare men jag tycker jag har märkt en trend på slutet när olika annonsörer kör med detta lumpna trick.

The Somberlain
2010-03-15, 17:54
mangs
Detta har hänt mig, hos en seriös mäklare då jag, blott 19 år gammal sökte boende. Var någon slags sms-budgivning där jag drog mig ur efter 50k (var några år sedan) och typ 3 dagar senare ringer dom och säger att topp-budgivaren hoppat av. Tackade dock nej.

Fråga: Är inte sådana bud bindande?

Nitrometan
2010-03-15, 18:10
Fråga: Är inte sådana bud bindande?
Nej. Inte i Sverige.

Vilket inbjuder till att mäklare kan lockas att göra "fula" saker.

Baan
2010-03-15, 18:12
mangs
Detta har hänt mig, hos en seriös mäklare då jag, blott 19 år gammal sökte boende. Var någon slags sms-budgivning där jag drog mig ur efter 50k (var några år sedan) och typ 3 dagar senare ringer dom och säger att topp-budgivaren hoppat av. Tackade dock nej.

Fråga: Är inte sådana bud bindande?

Nej, du kan ha 50 000 olika skäl att tacka nej även efter du vunnit. Även när man skrivit på har man viss betänketid då man kan ångra sig om jag inte minns helt fel.