handdator

Visa fullständig version : problem med axeln


daniellindgren
2010-03-15, 03:11
Tjenare, jag har börjat få lite känningar i min högra axel, framförallt när jag kör övningar som bänkpress, dips och övningar för bakre axlarna. Däremot inte när jag kör militärpress och när jag kör rörelser åt sidan (t.ex. med hantlar).

Har haft det här "problemet" i ett par veckor nu och känner att det blir bättre när jag vilar lite längre mellan press passen. Ska ta kontakt med en sjukgymnast eller liknande men tänkte bara höra med er här under tiden.

Finns det någon som har haft liknande symptom? finns det övningar man kan köra för att motverka det här/rehab övningar osv? t.ex. skulle det hjälpa om jag började träna rotatorkuffarna? och isf, inåt eller utåt eller både och? Har inte tränat rotatorcuffarna specifict alls faktiskt, så det kanske kunde vara anledningen?

väldigt tacksam för svar :)

Richthofen
2010-03-15, 03:17
värmer du upp ordentligt?

daniellindgren
2010-03-15, 03:29
det skulle jag vilja påstå, t.ex. på pressdagen kör jag ofta övningarna bänkpress, sned bänkpress, militärpress, hantlar åt sidan, tricepspress med skivstång och pushdowns, brukar alltid värma upp ordentligt innan bänkpressen, t.ex. om jag ska göra repetitioner på 80kg så kör jag 2 set med bara stången, sen på 50kg, 70kg sen 80kg.. det kanske är för lite? har aldrig haft problem med det tidigare, det har alltid funkat bra, har dock nyligen ökat från 70/75kg till att reppa på 80kg, det kanske kan bidra? t.ex. att den högra axeln inte riktigt hänger med.

daniellindgren
2010-03-15, 03:31
ska även tillägga att jag känner av "smärtan" i höger axeln om jag gör samma rörerelse som t.ex. bänkpress när jag står upp, utan vikt alltså, oavsett vilken dag det är, t.ex. om jag ska köra presspasset på tisdagen och gör dom rörelserna på måndagen (dvs har nästan haft en veckas vila från förra presspasset) så känner jag iaf av det, väldigt väldigt lite men iaf.

Richthofen
2010-03-15, 03:44
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135092

tog en stund att hitta men kika där

jag förespråkar strikthet när det uppstår smärta så se över det och testa med andra vikter

ANIKI
2010-03-15, 03:47
Jag har lite av samma problem. Jag har problem med bicepsmusklerna som går upp i axeln. Min axel är frammåt och nedåt lutad i vissa övningar, så som pressövningar och dips.

Jag har blivit läxad av en sjukgymnast att icket trycka upp axlarna vid t ex bänkpress. Axlarna ska vara orörda under övningen. Innan man trycker upp stången så drar man ner axlarna i bänken och har dem där hela övningen.
I dips så måste jag fatta ett smalare grepp än vad jag brukar ha och luta kroppen frammåt.

Testa detta. Hoppas att det hjälper!

daniellindgren
2010-03-15, 04:30
Ska läsa igenom den guiden, eller vad man ska säga, tackar!
Förstår vad du menar, känner mycket mindre när jag kör på längre vikter i t.ex. bänkpressen än när jag ska köra på t.ex. 80kg. Ska testa att träna en period mer strikt och på längre vikter och se om det blir någon skillnad.

Hur exakt menar du att jag ska genomföra bänkpressen? I nuläget drar jag alltid ihop skulderbladen och bröstar ut med brösten, vilket borde innebära att axlarna är relativt stilla under utförandet? är jag ute och cyklar?

I dips är det samma för mig, känner betydligt mindre när jag kör med ett smalare grepp, men i nuläget har jag lagt ner dips helt för att se om det blir bättre, har känt rätt mycket i axeln när jag har kört dips. Har dock kört den som en bröstövning främst istället för en tricepsövning, så har försökt att hålla relativt brett iaf.

daniellindgren
2010-03-15, 04:31
såg förövrigt att jag har lagt tråden i fel forum, så om någon kan så kan ni flytta den till "Träningsskador & Rehab" :)