handdator

Visa fullständig version : Vila mellan set.


chrilledude
2010-03-15, 02:18
Tjenare! Undrar bara om det är viktigt att man vilar ungefär 1min mellan varje set?

Tänkte om det är lugnt om man vilar typ 3min istället? Gör det någon skillnad?

Tack på förhand! :-)

EDIT; Kan lägga till att jag inte brukar känna mig riktigt redo efter ~1min.

Richthofen
2010-03-15, 02:26
själv så vilar jag tills pulsen gått ner en bit vid direkt maxpump som är runt en minut till 1:30.
3 minuter kan inte vara uppskattat av resten av folket på gymmet då lär det bli kö.

ska köra igång med superset nästa vecka, det ska bli intressant

chrilledude
2010-03-15, 02:29
själv så vilar jag tills pulsen gått ner en bit vid direkt maxpump som är runt en minut till 1:30.
3 minuter kan inte vara uppskattat av resten av folket på gymmet då lär det bli kö.

ska köra igång med superset nästa vecka, det ska bli intressant

Har ett gym hemma! :)

Undrar bara om det blir dåligt på något sett om man vilar länge.

Richthofen
2010-03-15, 02:36
Har ett gym hemma! :)

Undrar bara om det blir dåligt på något sett om man vilar länge.

nej det är inte dåligt. ta den tid du behöver

tumme
2010-03-15, 02:53
Kanske kan vara nått? En liten crub studie så här på kvällskvisten.
The purpose of the current study was to compare different rest interval durations on upper and lower body strength. Thirty-six recreationally trained men were randomly assigned to 1min (G1; n=12), 3min (G3; n=12) or 5min (G5; n=12) rest interval groups. Each group performed the same resistance training program. Maximal strength was assessed at baseline, mid-point (8 weeks) and post-training (16 weeks) for the bench press and leg press exercises. For the bench press, significant increases were demonstrated within G3 and G5 at 8 weeks and at 16 weeks versus baseline (p<0.05). Additionally, for the bench press, G5 (98.2+/-3.7kg) was significantly stronger than G1 (92.5+/-3.8kg) at 16 weeks (p<0.05). For the leg press, significant increases were demonstrated within all groups at 8 weeks and at 16 weeks versus baseline (p<0.05). Additionally, for the leg press, G5 (290.8+/-23.5kg) was significantly stronger than G1 (251.0+/-15.8kg) at 8 weeks (p<0.01) and G3 (305.0+/-23.9kg) and G5 (321.7+/-21.7kg) were significantly stronger than G1 (276.7+/-10.7kg) at 16 weeks (p<0.05). The findings of the current study indicate that utilising 3 or 5min rest intervals between sets may result in significantly greater increases in upper and lower body strength beyond the initial weeks of training versus utilising 1-min rest intervals between sets.

J Sci Med Sport. 2009 Oct 5. Strength increases in upper and lower body are larger with longer inter-set rest intervals in trained men.

chrilledude
2010-03-15, 03:03
Kanske kan vara nått? En liten crub studie så här på kvällskvisten.


J Sci Med Sport. 2009 Oct 5. Strength increases in upper and lower body are larger with longer inter-set rest intervals in trained men.

Fattade faktiskt inte ett skit av den där, kan du sammanfatta vad dem menar? :smash:

Skyller på att klockan är mycket.

Richthofen
2010-03-15, 03:05
Fattade faktiskt inte ett skit av den där, kan du sammanfatta vad dem menar? :smash:

Skyller på att klockan är mycket.

kort står det att 3-5 minuter är bättre än 1 minuts vila för styrkeökningar

chrilledude
2010-03-15, 03:14
kort står det att 3-5 minuter är bättre än 1 minuts vila för styrkeökningar

Då läste jag rätt trots allt, haha.

Bra nyheter då :-)

z_bumbi
2010-03-15, 07:27
3 min vila är bra om man vill lyfta mycket vikt varje set och då särskilt i stora övningar som involverar stora delar av kroppen.

3 minuter kan inte vara uppskattat av resten av folket på gymmet då lär det bli kö.

Det går utmärkt att dela på stänger och maskiner så köbildningen beror i så fall bara på att folk saknar gymvett.

Pjotor
2010-03-15, 08:36
Jag vilar i 2 minuter i mitt nuvarande program, med 5 reps per set. Fortsätter jag i samma takt som nu så kommer den tiden att vara i underkant om några veckor, åtminstone i knäböj.

ARMSTARK
2010-03-15, 08:55
Bodybuildare brukar ha kort vila mellan seten, styrkelyftare brukar ha lång vila. Bestäm själv vad du vill vara. ;)

z_bumbi
2010-03-15, 09:03
Bodybuildare brukar ha kort vila mellan seten, styrkelyftare brukar ha lång vila. Bestäm själv vad du vill vara. ;)

Skillnaden brukar inte vara så stor i praktiken och kanske framför allt inte så stor som många lockas av att tro om de läser mycket på nätet. Återhämtningen mellan seten går bara att öka upp till en viss nivå och sen kommer det att påverka prestationen så mycket att det begränsar resultaten.
Gäller det dessutom någon som inte har tränat så länge så är träningen ganska så lika med ganska så likartade medellånga mål dvs att bli starkt och stabil i kroppen.

Mourten
2010-03-15, 09:28
Personligen vilar jag lite längre vid större övningar, vid mindre övning, typ iso-övningar så vilar jag typ 30-40 sec bara.
Notera dock att jag primärt tränar för massa.

chrilledude
2010-03-15, 09:37
Personligen vilar jag lite längre vid större övningar, vid mindre övning, typ iso-övningar så vilar jag typ 30-40 sec bara.
Notera dock att jag primärt tränar för massa.

Så är det för mig med!

Hinner inte riktigt återhämta mig i till e.x. bänkpress lika snabbt som typ hantellyft åt sidan osv. Kanske inte så konstigt dock.

:)

ARMSTARK
2010-03-15, 09:55
He he, skulle man köra en minuts vila på knäböjs passet så låg man på parkeringen utanför och spydde efteråt. :D

Ungrim
2010-03-15, 09:58
He he, skulle man köra en minuts vila på knäböjs passet så låg man på parkeringen utanför och spydde efteråt. :D

Ha Ha, Risken vore nog ganska överhängande.


Jag vilar alltid så pass att jag känner mig redo för att köra igen, Kan vara mellan 40sec till 3 min beroende på övning.

Arnoldski
2010-03-15, 10:06
I bänk och mark och andra tyngre övningar som chins m.m vilar jag 3 minuter.

Vid mellanövningar som arm- och axelövningar brukar det bli ca 2 minuter.

Fisövningar så som tex lat. raises tar jag inte tid men gissar på en dryg minut.


Vilar jag kortare än 3 i de tyngre övningarna går jag långsammare framåt tror jag mig ha märkt.

LoTiX
2010-03-15, 10:07
He he, skulle man köra en minuts vila på knäböjs passet så låg man på parkeringen utanför och spydde efteråt. :D

Testat en gång, då körde jag också utan utlås i varje repetition. Värsta passet någonsin!

bizniz
2010-03-15, 10:13
Testat en gång, då körde jag också utan utlås i varje repetition. Värsta passet någonsin!

Det låter hemskt.... gött utan utlåsning alltså :D

Själv tänker jag inte så mycket på hur lång vila jag tar mellan, bara så att jag känner mig redo för nästa lyft. Annars är det superset som gäller *flex*

Numse
2010-03-15, 10:19
Tycker själv att det är lätt att känna hur mycket vila jag behöver. För mig är det viktigt att inte vila för mycket. Jag klarar hellre en reps mindre och håller uppe mjölksyran ordentligt.. det är så jag vill köra.

DerClown
2010-03-15, 21:59
Vad anses om att köra två olika muskler samtidigt, så att när den ena muskel vilar så tränar man den andra under pausen?
Alltså:

utföra knäböj, gå till hantelställningen och genast utföra bicepscurl, tillbaka till knäböj och utföra knäböj genast etc etc. Klart man måste vila någon sekund, så säg, 10-15sec. Då hinner ju benen vila under tiden man tränar biceps och vice versa.

Är detta till nackdel på något sätt?

Fördelen är iaf. att man hinner utföra flera set och övningar på en kortare tid.

Richthofen
2010-03-16, 00:58
Vad anses om att köra två olika muskler samtidigt, så att när den ena muskel vilar så tränar man den andra under pausen?
Alltså:

utföra knäböj, gå till hantelställningen och genast utföra bicepscurl, tillbaka till knäböj och utföra knäböj genast etc etc. Klart man måste vila någon sekund, så säg, 10-15sec. Då hinner ju benen vila under tiden man tränar biceps och vice versa.

Är detta till nackdel på något sätt?

Fördelen är iaf. att man hinner utföra flera set och övningar på en kortare tid.

vilan handlar till stor del om att sänka pulsen så att maxpump släpper = att kunna göra övningen igen så det är nackdelen.
jag skulle inte köra det där om jag möjligtvis inte hade vääldigt bråttom