handdator

Visa fullständig version : Pi-dagen!


Bahir
2010-03-14, 22:06
Glad π-dag allihop!

http://www.cnn.com/2010/TECH/03/12/pi.day.math/index.html
http://i.cdn.turner.com/cnn/2010/TECH/03/12/pi.day.math/t1larg.pi.day.gi.jpg
Pi, the ratio of circumference to diameter of a circle, has captivated imaginations for thousands of years -- perhaps even since the first person tried to draw a perfect circle on the ground or wondered how to construct something round like a wheel. Approximately 3.14, the number has its own holiday on March 14 -- 3-14, get it? -- which also happens to be Albert Einstein's birthday.

You won't get off school for Pi Day, but you might be doing something special in school on Friday (the last weekday before Pi Day). Mathematicians, teachers, museum directors, math students of all ages and other aficionados celebrate the number with pi recitations, pie-baking, pie-eating contests and math-related activities.



Själv gillar jag e bättre.

stevebc
2010-03-14, 22:09
Mm, fast det var ju drygt två veckor sen. e-dagen alltså.

C.E.J.
2010-03-14, 22:13
Haha roligt att det finns e-dagen också, inte lika känd kanske. Bra tal, e. pi är najs också, radians ftw etc.

mikaelj
2010-03-14, 22:14
Jag firade genom att räkna ut hur många kubik ved som går åt för att värma upp en stor badbalja!

Kcal är ett användbart mått där.

stafh
2010-03-14, 22:15
Mm, fast det var ju drygt två veckor sen. e-dagen alltså.

Den 72:a februari? :D

Andy.da.wohoo
2010-03-14, 22:18
Firades igår/inatt.

ska firas imorgon i skolan också, schemabrytande aktiviteter!

Doctor Snuggles
2010-03-14, 22:18
Jag firade genom att äta paj. Get it, pie? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH

eternallord
2010-03-14, 22:22
"Pi-day" och "Steak and Blowjob-day" på samma dag. Sammanträffande? I THINK NOT! Jebus is trying to award the nerds!

mikaelj
2010-03-14, 22:24
Argh, var det idag?! För i hetn, jag som ju faktiskt hade en tjej i närheten och allt...

eternallord
2010-03-14, 22:26
Argh, var det idag?! För i hetn, jag som ju faktiskt hade en tjej i närheten och allt...

Alltid en månad efter alla hjärtans dag. För helvete mikaelj, sånt här kan man inte glömma, samhällsessentiell information.

Manta
2010-03-14, 22:30
Hur kan man tycka bättre om e än pi?

eternallord
2010-03-14, 22:38
Hur kan man tycka bättre om e än pi?

för att utan e hade man inte kunnat säga till sin polare man ska käka lunch med att man är framme om (e^(-x))*(e^(2x)-1)/2x*x/sin(x) minut(er) då x går mot noll, och betrakta förvirringen.

Torwald
2010-03-14, 22:40
Inte ens dedikerad logga på Google? Jag är besviken.

mikaelj
2010-03-14, 22:41
för att utan e hade man inte kunnat säga till sin polare man ska käka lunch med att man är framme om (e^(-x))*(e^(2x)-1)/2x*x/sin(x) minut(er) då x går mot noll, och betrakta förvirringen.

Jag är förvirrad! Lim x->0 i ovanstående ger bara massa nollor.

eternallord
2010-03-14, 22:42
Jag är förvirrad! Lim x->0 i ovanstående ger bara massa nollor.

Säkert bara klammer-slarv från min sida. Talet går mot 1 då x går mot 0 :) Kontrollräkna genom att dela upp, e^(-x)=1, ((e^(2x))-1)/(2x)=1, x/sin(x)=1.

mikaelj
2010-03-14, 22:44
Det kan ha varit jag som missade slutparantesen i första delen, fick e^x-1 efter förenkling.

Hm.. Ett lite omständligt sätt, kanske? Lurigt att få alla paranteser rätt över telefon.

C.E.J.
2010-03-14, 22:46
för att utan e hade man inte kunnat säga till sin polare man ska käka lunch med att man är framme om (e^(-x))*(e^(2x)-1)/2x*x/sin(x) minut(er) då x går mot noll, och betrakta förvirringen.

Helt klart den viktigaste tillämpningen! :D

eternallord
2010-03-14, 22:47
Helt klart den viktigaste tillämpningen! :D
Finns det några andra? :D

Bahir
2010-03-14, 22:48
Inte ens dedikerad logga på Google? Jag är besviken.

Jag har haft en hela dan:

http://www.google.se/logos/piday10-hp.gif

Loke
2010-03-14, 23:07
Idag har jag pluggat stokastisk modellering där pi (som symbol) dyker upp på ett, som jag uppfattar, sätt som är helt orelaterat till talet pi. Konstigt.

Jens.Andersson
2010-03-14, 23:55
Idag har jag pluggat stokastisk modellering där pi (som symbol) dyker upp på ett, som jag uppfattar, sätt som är helt orelaterat till talet pi. Konstigt.

Nyss läste jag ditt inlägg där e (som bokstav) dyker upp 8 gånger på ett, som jag fattar, sätt som är helt orelaterat till basen av den naturliga logaritmen. Konstigt.

Sundsarn
2010-03-15, 02:41
Idag har jag pluggat stokastisk modellering där pi (som symbol) dyker upp på ett, som jag uppfattar, sätt som är helt orelaterat till talet pi. Konstigt.

Kan det vara som produkttecken (på samma sätt som att stora sigma är ett summatecken)? Jag har iaf aldrig sett någon aning tillämpning på tecknet men sen har jag inte läst stokastiska processer. *popcorn*

Ajin
2010-03-15, 02:53
"Pi-day" och "Steak and Blowjob-day" på samma dag. Sammanträffande? I THINK NOT! Jebus is trying to award the nerds!

"Steak and Blowjob-day" och "Mother's Day" på samma dag. Hoppas det verkligen är ett sammanträffande :D.

Nitrometan
2010-03-15, 09:45
"Steak and Blowjob-day" och "Mother's Day" på samma dag. Hoppas det verkligen är ett sammanträffande :D.
Det förenklar firandet i vissa inavlade delar av USA.

Loke
2010-03-15, 09:59
Kan det vara som produkttecken (på samma sätt som att stora sigma är ett summatecken)? Jag har iaf aldrig sett någon aning tillämpning på tecknet men sen har jag inte läst stokastiska processer. *popcorn*

Mjae, nåt åt det hållet är det kanske... Det är "vektorer" bestående av sannolikheter. Handlar typ om att hantera stora processer där varje steg har en egen sannolikhet med hjälp av matriser och sånt. Markovkedjor kallas det, kanske ringer nån klocka.

willis
2010-03-15, 16:12
Kom ihåg att också fira pi approximation day den 22/7.

sandstorm
2010-03-15, 16:25
Mjae, nåt åt det hållet är det kanske... Det är "vektorer" bestående av sannolikheter. Handlar typ om att hantera stora processer där varje steg har en egen sannolikhet med hjälp av matriser och sånt. Markovkedjor kallas det, kanske ringer nån klocka.

I den linjära algebran vi läste envisades en viss författare med att kalla vissa plan för pi. Pi som i plan.

Fatalist
2010-03-15, 16:51
I den linjära algebran vi läste envisades en viss författare med att kalla vissa plan för pi. Pi som i plan.

Jepp, sitter just nu med punkterna P1 till P3 som tillhör planet Pi, där n=(A B C)^-t är en normal till planet.

eternallord
2010-03-15, 17:40
I den linjära algebran vi läste envisades en viss författare med att kalla vissa plan för pi. Pi som i plan.

Same here, var måttligt förvirrad första gången det dök upp.

C.E.J.
2010-03-15, 22:10
Same here, var måttligt förvirrad första gången det dök upp.

Samma här, inga konstigheter dock: Pi som P som i Plan(e). Står det "planet Pi" ska det ju inte läsas "planet ~3.14" :laugh:

Andy.da.wohoo
2010-03-15, 22:11
I dagens tävlingar i skolan mellan NV klasserna kan jag glädja er med att min klass vann! :D

fiskebulle
2010-03-15, 22:14
Jag känner mig så korkad när jag läser den här tråden. :(

mikaelj
2010-03-15, 22:16
Glad π-dag allihop!

Min font är knasig. Jag tycker varje gång jag ser inlägget att det tecknet ser ut som äta.

eternallord
2010-03-15, 22:38
Samma här, inga konstigheter dock: Pi som P som i Plan(e). Står det "planet Pi" ska det ju inte läsas "planet ~3.14" :laugh:

Haha ja. men första gången var jag lost, "En punkt i något plan pi..." så tänkte jag vad fan, är arean 3.14 areaenheter eller vad vill han ha sagt? :smash:

Bahir
2010-03-15, 22:54
Min font är knasig. Jag tycker varje gång jag ser inlägget att det tecknet ser ut som äta.

Koppade det från en sida där det såg ut som det brukar göra, men det blev lite annorlunda när jag klistrade in. Verkar fortfarande vara rätt dock: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pi_(bokstav)

Loke
2010-03-15, 22:56
Jag känner mig så korkad när jag läser den här tråden. :(

Haha, låt dig inte luras av vårt prat, jag må kunna en massa samband inom stokastik, linjär algebra, osv. men någon djup förståelse har jag knappast och kommer sannolikt aldrig få det. För den som inte kan språket kan några väl intränade fraser framstå som stor kunskap, men så är det faktiskt sällan bland oss som pluggar matte på högskola, om vi ska vara ärliga.

C.E.J.
2010-03-15, 22:57
Haha, låt dig inte luras av vårt prat, jag må kunna en massa samband inom stokastik, linjär algebra, osv. men någon djup förståelse har jag knappast och kommer sannolikt aldrig få det. För den som inte kan språket kan några väl intränade fraser framstå som stor kunskap, men så är det faktiskt sällan bland oss som pluggar matte på högskola, om vi ska vara ärliga.

Vad pluggar du Loke? Nåt ingenjöraktigt eller "bara" matte?

eternallord
2010-03-15, 22:59
Som Loke säger är det bara terminologin som bidrar. Tex varför man i linjär algebra envisas med att använda ordet "ortogonal". Varför säger man inte bara vinkelrät? Borde det inte ligga i pedagogikens intresse att INTE införa en massa onödiga namn?

Jens.Andersson
2010-03-15, 23:03
Som Loke säger är det bara terminologin som bidrar. Tex varför man i linjär algebra envisas med att använda ordet "ortogonal". Varför säger man inte bara vinkelrät? Borde det inte ligga i pedagogikens intresse att INTE införa en massa onödiga namn?

När vi tänker vinkelrät så är det ju geometriskt sätt 90 graders vinkel men när
man använder mer än 3 dimensioner så går det ju inte göra en geometrisk bild
av det hela och vinkelrät kanske låter lite dumt då? Skulle gissa på att ordet ortogonal
härstammar ifrån latin någonstans och säkert myntades långt innan "vinkelrät".

C.E.J.
2010-03-15, 23:05
Som Loke säger är det bara terminologin som bidrar. Tex varför man i linjär algebra envisas med att använda ordet "ortogonal". Varför säger man inte bara vinkelrät? Borde det inte ligga i pedagogikens intresse att INTE införa en massa onödiga namn?

Det är av yttersta vikt att matematiken är esoterisk :D
"Vinkelrät" skulle vara lite svår att använda när det är tal om ortonormerade system, osv.

Loke
2010-03-15, 23:06
Vad pluggar du Loke? Nåt ingenjöraktigt eller "bara" matte?

Civilingenjör.

eternallord
2010-03-15, 23:09
När vi tänker vinkelrät så är det ju geometriskt sätt 90 graders vinkel men när
man använder mer än 3 dimensioner så går det ju inte göra en geometrisk bild
av det hela och vinkelrät kanske låter lite dumt då? Skulle gissa på att ordet ortogonal
härstammar ifrån latin någonstans och säkert myntades långt innan "vinkelrät".
Slår du upp ortogonal i NE så får du "vinkelrät" som beskrivning, så jag köper inte att det låter dumt, det betyder ju samma sak. Jag förstår hur du menar såklart, men jag tror det är mycket lättare att helt enkelt acceptera att uttrycket vinkelrät går vidare till högre dimensioner än tre, än att trycka på folk ordet ortogonal (som ändå betyder vinkelrät). Linjära algebra är tillräckligt packad med onödiga uttryck som det är, i min mening :)

eternallord
2010-03-15, 23:10
Det är av yttersta vikt att matematiken är esoterisk :D

Det roliga är att det är sant. Jag tror det bottnar sig i någon sorts högutbildad elitism. Få det att låta mer fancy än vad det är :D

C.E.J.
2010-03-15, 23:11
Linjära algebra är tillräckligt packad med onödiga uttryck som det är, i min mening :)

Quit playahatin, linear algebra pwnz!

Jens.Andersson
2010-03-15, 23:26
Slår du upp ortogonal i NE så får du "vinkelrät" som beskrivning, så jag köper inte att det låter dumt, det betyder ju samma sak. Jag förstår hur du menar såklart, men jag tror det är mycket lättare att helt enkelt acceptera att uttrycket vinkelrät går vidare till högre dimensioner än tre, än att trycka på folk ordet ortogonal (som ändå betyder vinkelrät). Linjära algebra är tillräckligt packad med onödiga uttryck som det är, i min mening :)

Jo jag förstår vad du menar =) Samtidigt är det jävligt coolt när man säger att
man ska hem och ortonormera baser.

C.E.J.
2010-03-15, 23:27
Jo jag förstår vad du menar =) Samtidigt är det jävligt coolt när man säger att
man ska hem och ortonormera baser.

All your base are belong to us.

What do you mean, all bases are subsets of the United States? That doesn't even make sense.

eternallord
2010-03-15, 23:32
Jo jag förstår vad du menar =) Samtidigt är det jävligt coolt när man säger att
man ska hem och ortonormera baser.

Haha oja, coolt som fan. Nothing gets the ladies juices flowing like mathematical nonsense :D

Muskelbyggaren
2010-03-15, 23:36
Det roliga är att det är sant. Jag tror det bottnar sig i någon sorts högutbildad elitism. Få det att låta mer fancy än vad det är :D
Visst försöker många flasha, men det underlättar också mycket att veta precis vad man pratar om. Även om vinkelrät passar i fallet linjär algebra I för ingenjörer, kommer man som redan diskuterats ganska snart in på fall där det inte längre är särskilt passande att säga vinkelrät, även om det fortf. är samma matematiska egenskap man snackar om.

tjabon
2010-03-15, 23:47
Glad π-dag allihop!

Själv gillar jag e bättre.

Har alltid varit en stor vän av 37.

eternallord
2010-03-15, 23:58
Världens bästa tal torde väl ändå vara 42?