handdator

Visa fullständig version : proteindrink


Klossen5
2010-03-14, 19:38
jag tränar 6 dagar i veckan (ibland 2 gånger per dag). Min fråga är om jag ska ta proteindrink 1, 2 eller 3 gånger per dag?

Jorgen
2010-03-14, 19:44
Hur mycket protein behöver du och hur mycket får du i dig av kosten?
Det du saknar kan du ta i form av tillskott.

Hedztrem
2010-03-14, 19:44
Beror väl på ditt behov, jag har sådan brist av proteiner i min kost så jag tar 3-4 för att komma upp i nog många gram

Klossen5
2010-03-14, 19:46
Hur mycket protein behöver du och hur mycket får du i dig av kosten?
Det du saknar kan du ta i form av tillskott.

hmm... hur vet man det då? :confused:

Kischen
2010-03-14, 19:51
Beror väl på ditt behov, jag har sådan brist av proteiner i min kost så jag tar 3-4 för att komma upp i nog många gram

Vad äter du?

Joe Hardgainer
2010-03-14, 19:53
hmm... hur vet man det då? :confused:

Snälla rara. Finns tonvis av trådar som tar upp det dagliga proteinbehovet. Läs lite innan du bestämmer dig för att starta en onödig tråd.

Johan_P
2010-03-14, 20:00
Beror väl på ditt behov, jag har sådan brist av proteiner i min kost så jag tar 3-4 för att komma upp i nog många gram

Då äter du en otroligt dåligt sammansatt kost. Dricker man 3-4 proteindrinkar en vanlig dag är det dags att se över sitt matintag.

hmm... hur vet man det då? :confused:

Vi människor behöver ett visst intag av mikro- (ex. mineraler så som järn, magnesium osv) och makronutrienter (kolhydrat, protein, fett). Behovet varierar med faktorer som ålder, vikt, träningsmängd mm. Du kan räkna ut ditt energibehov här, med hjälp av Harris&Benedict-ekvationen. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=2688) Ett tips är att skumma genom den så får du lite mer basics om energi in vs. ut och annan relevant information när man tränar.

Saxar relevant text från Deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881):
Om du orkar räkna på saken är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt bra siffror att ligga på. För lite protein omöjliggör muskeltillväxt och/eller ökar risken för muskelproteinnedbrytning. Mer protein skadar inte, och kan ge bättre mättnadskänslor. För lite fett innebär också negativ inverkan på de anabola hormonerna. Sedan fyller du på med kolhydrater från näringsrika, oraffinerade källor tills du når det energiintag du siktar på. Varje gram protein och kolhydrat ger 4.1 kcal, medan varje gram fett ger 9.3 kcal.

Använd kosttillskott som ett tillskott till den vanliga maten. Många nybörjare gör fel i detta, och tror att kostillskott är ett måste för framgångsrika resultat.

Johan_P
2010-03-14, 20:07
Kan tillägga att det kan vara värt att kolla upp kostråden hos Livsmedelverket (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/). Där finns också annan relevant information om kost.

Klossen5
2010-03-14, 20:10
Då äter du en otroligt dåligt sammansatt kost. Dricker man 3-4 proteindrinkar en vanlig dag är det dags att se över sitt matintag.



Vi människor behöver ett visst intag av mikro- (ex. mineraler så som järn, magnesium osv) och makronutrienter (kolhydrat, protein, fett). Behovet varierar med faktorer som ålder, vikt, träningsmängd mm. Du kan räkna ut ditt energibehov här, med hjälp av Harris&Benedict-ekvationen. (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=2688) Ett tips är att skumma genom den så får du lite mer basics om energi in vs. ut och annan relevant information när man tränar.

Saxar relevant text från Deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881):


Använd kosttillskott som ett tillskott till den vanliga maten. Många nybörjare gör fel i detta, och tror att kostillskott är ett måste för framgångsrika resultat.

Kan tillägga att det kan vara värt att kolla upp kostråden hos Livsmedelverket (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/). Där finns också annan relevant information om kost.

Tackar :)

Johan_P
2010-03-14, 20:11
Tackar :)

Go for it! :thumbup:

Hedztrem
2010-03-15, 09:58
Jag äter fisk,kött,kyckling,tonfisk,ägg,kesella varje vecka men finns inte en chans att jag kommer upp i den mängden proteiner jag vill ha utan prottedrinkarna. (180g/dag är mitt mål) Jag går på kcalunderskott nu (2000tot/dag) så att få i sig alla proteiner från maten blir för mycket kcal och för dyrt.

siimon89
2010-03-15, 11:19
Jag äter fisk,kött,kyckling,tonfisk,ägg,kesella varje vecka men finns inte en chans att jag kommer upp i den mängden proteiner jag vill ha utan prottedrinkarna. (180g/dag är mitt mål) Jag går på kcalunderskott nu (2000tot/dag) så att få i sig alla proteiner från maten blir för mycket kcal och för dyrt.

Låter ärligt talat inte som att du behöver 3-4 shakes/dag med tanke på vad du äter. Säker på att du räknar rätt?

Johan_P
2010-03-15, 11:33
Jag äter fisk,kött,kyckling,tonfisk,ägg,kesella varje vecka men finns inte en chans att jag kommer upp i den mängden proteiner jag vill ha utan prottedrinkarna. (180g/dag är mitt mål) Jag går på kcalunderskott nu (2000tot/dag) så att få i sig alla proteiner från maten blir för mycket kcal och för dyrt.

Antingen räknar du fel eller så äter du små mängder. Går ganska lätt med vanlig mat öka proteinintaget utan att spä på allt för mycket med varken kolhydrat eller fett. T.ex. via kvarg. Nu säger jag däremot inte att det blir billigare - det får man ta och räkna på.

Hedztrem
2010-03-15, 12:22
Joo jag räknar rätt :P Kan ta ett exempel på en dag...
frukost: gröt = 12g protte
lunch pasta+korv/kötbullar = 10-25g protte
Fika: Kvarg 32g protte
middag: kyckling och ris/potatis 25-40g protte
Fika: Macka med ost 2-10g protte
Någon dag kan jag ta en burk tonfisk och några ägg. (magen klarar inte av ägg)

Så ser en typisk dag ut och där är jag alltså uppe i knappt 120g protein när jag har som mål 2g/kg kroppsvikt (95kg), kvarg är gott och mycket protein men det är fan inte ekonomiskt. 12-13kr/stx7 = ca 90-100kr i veckan. Blir lite offtopic det här, ska skriva in en annan tråd för jag är verkligen förtvivlad hur svårt det är att komma upp i rätt mängd med enbart mat.

1992_08
2010-03-15, 23:29
inte undra på att det är ganska dåligt med näring,

Byt ut korv + köttbullar mot kyckling,
1.8 kg kyckling = 88 kr@lidl
400Gram ALaska pollo = 19.90@Lidl

J.V
2010-03-16, 01:24
Byt ut korv + köttbullar mot kyckling,
1.8 kg kyckling = 88 kr@lidlMen för 88 kronor får man typ 2kg köttbullar och två falukorvar.
När inte mamsen och pappsen längre betalar maten får man ibland tänka ekonomiskt.

Hedztrem
2010-03-16, 08:46
Men för 88 kronor får man typ 2kg köttbullar och två falukorvar.
När inte mamsen och pappsen längre betalar maten får man ibland tänka ekonomiskt.

Precis, speciellt när man är arbetslös och har väldigt lite pengar kvar till mat.

siimon89
2010-03-16, 09:49
inte undra på att det är ganska dåligt med näring

Håller med!

Joo jag räknar rätt :P Kan ta ett exempel på en dag...
frukost: gröt = 12g protte
lunch pasta+korv/kötbullar = 10-25g protte
Fika: Kvarg 32g protte
middag: kyckling och ris/potatis 25-40g protte
Fika: Macka med ost 2-10g protte
Någon dag kan jag ta en burk tonfisk och några ägg. (magen klarar inte av ägg)

Så ser en typisk dag ut och där är jag alltså uppe i knappt 120g protein när jag har som mål 2g/kg kroppsvikt (95kg), kvarg är gott och mycket protein men det är fan inte ekonomiskt. 12-13kr/stx7 = ca 90-100kr i veckan. Blir lite offtopic det här, ska skriva in en annan tråd för jag är verkligen förtvivlad hur svårt det är att komma upp i rätt mängd med enbart mat.

Släng in lite kvarg till frukosten, lassa på keso på mackan vid fikat och byt ut korven/köttbullarna mot tonfisk/kyckling/biffkött så ska du se att du slipper dricka 3-4 shakes om dagen.

Hedztrem
2010-03-16, 10:00
Håller med!



Släng in lite kvarg till frukosten, lassa på keso på mackan vid fikat och byt ut korven/köttbullarna mot tonfisk/kyckling/biffkött så ska du se att du slipper dricka 3-4 shakes om dagen.

kesellan är ju som sagt inte så billig.. och keso är vidrigt. men får väl se till å byta ut lite oftare då, trots den enorma kostnaden som jag upplever.

siimon89
2010-03-16, 10:04
kesellan är ju som sagt inte så billig.. och keso är vidrigt. men får väl se till å byta ut lite oftare då, trots den enorma kostnaden som jag upplever.

Iofs ser jag inte 3-4 shakes om dagen som ett stort problem. Vassleprotein är en riktigt bra proteinkälla. Men det är aldrig fel att variera vart ifrån man får dem.

Hemmalagad mat från råa köttvaror är betydligt bättre än fabrikslagad mat (såsom köttbullar och korv). Då vet du vad du stoppar i dig åtminstone. Är det verkligen dyrare att köpa färdiga köttbullar än att t.ex. laga egna om du gör ett stort lass och fryser in?

prOtotype
2010-03-16, 10:44
www.proteinperkrona.se

Johan_P
2010-03-16, 11:21
kesellan är ju som sagt inte så billig.. och keso är vidrigt. men får väl se till å byta ut lite oftare då, trots den enorma kostnaden som jag upplever.

Det är nog snarare dina problem med t.ex. keso och ägg som försvårar situationen.

Förresten. Du behöver inte köpa Kesella. Du kan välja något billigare märke som t.ex. Lidl säljer. Det är nästan halva priset för kvarg.