handdator

Visa fullständig version : "riktig mat" Diskution med föräldrar


Tunroth
2010-03-14, 18:48
Får gång på gån höra av min mor att jag måste äta "riktig mat"

Och när hon står i köket blir det; (4 av 5 gånger)
* korv i alla former
* bacon
* hamburgare
* pulvermos
* pommes
* blodpudding
* pizza
* köttbullar
* "korvtubar" (ärtsoppa, risgrynsgröt dyl)

och liknande, inte alltid, men väldigt ofta

Och det jag typ älskar är "frukostmat", lever ¨på det.
MEN varierar dem mycket
* gröt (+ mjölk/ soya mjölk)
* omelett (med grönsaker/vid sidan om)
* kokt ägg/stekt ägg
* pannkakor
* avokado"smör"
* ljusa, grova, mörka mackor
* räkor/skinka/ost/färskost/smör/leverpastej/ägg/makrill på mackor
* grönsaker på mackor
* yoghurt/fil/kvarg/keso
* musli/nötter/torkad frukt
* frukt/frukter (äpple, banan, apelsin, bär, oftast) i y/f/k/k blandningarna
* KRYDDOR

låt säga att jag äter någon form av detta 4 -5 av 5 gånger per dag.

Vad missar jag i närings del?
Är "min" mat bättre än min mors?
Kan jag leva på detta "dagligen" ?

Och ja, jag äter "riktig mat" i form kött/kyckling/fisk/fetfisk, potatis/ris/pasta, grönsaker (broccoli, morötter, ärtor, paprika & lik). dock bara inte så ofta som man "ska" (blir väl ett par gånger i veckan, ca 4-6 gånger.)

Larsson85
2010-03-14, 18:50
Skulle inte tro att du missar något, själv har jag valt att försöka utesluta bacon och korv, men det gör man ju själv hur man vill.

Pepz
2010-03-14, 18:50
din mat är bättre än din mors.
Hon verkar tror varm mat= bra/riktig mat

Tunroth
2010-03-14, 19:15
Jag brukar oftast stå i köket, för jag är trött på all "fejkmat", så då blir de lagad mat utav det jag skrev förut...

Men med denna "kalla" mat, kan jag oftast äta långsamt, läsa tidningen, lösa korsord osv, höra TV, och slappnar då slappnar jag av.
Men när det handlar om riktig mat, står femtioelva olika fat, maten kallnar, finns knappt ngn plats, mor och far slevar i sig maten och dukar undan när jag fortfarande äter, det gör mig stressad = får ingen ro.

Tunroth
2010-03-14, 19:15
Skulle inte tro att du missar något, själv har jag valt att försöka utesluta bacon och korv, men det gör man ju själv hur man vill.

äter inte korv eller bacon..

Möjligen lättare korv / kalkonbacon (eller så bryner jag några skinkbitar i stekpannan)

Johan_P
2010-03-14, 19:47
Hade föredragit din lista alla dagar i veckan, både enligt personliga preferenser och dess näringsinnehåll. Nu vet vi inga mängder, men det ser ganska balanserat ut i mina ögon.

Snåla inte med grönsakerna däremot.

Sjoba
2010-03-14, 19:51
Ät båda delarna om du bulkar? :D
I mitt hem blir det en stor diskussion varje gång jag är hungrig för att jag tydligen äter mina föräldrar ur hus och hem.

Som redan sagt, din mat ser ut att ha ett mer komplett näringsinnehåll än dina föräldrars.

LoTiX
2010-03-14, 19:55
Förklara för henne att din mat är nyttigare och innehåller mindre skit och tillsatser.

Fru_Flisa
2010-03-14, 20:01
Får gång på gån höra av min mor att jag måste äta "riktig mat"

Och när hon står i köket blir det; (4 av 5 gånger)
* korv i alla former
* bacon
* hamburgare
* pulvermos
* pommes
* blodpudding
* pizza
* köttbullar
* "korvtubar" (ärtsoppa, risgrynsgröt dyl)


Är maträtterna hemlagade förutom moset..?
I annat fall skulle jag enbart välja blodpuddingen då och då om jag var du och fortsätta käka det du gör själv.

skaparn
2010-03-14, 20:21
din mat är bättre än din mors.
Hon verkar tror varm mat= bra/riktig mat

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Trams/Mackjrn.jpg

Ericsson88
2010-03-14, 20:33
Jag brukar oftast stå i köket, för jag är trött på all "fejkmat", så då blir de lagad mat utav det jag skrev förut...

Men med denna "kalla" mat, kan jag oftast äta långsamt, läsa tidningen, lösa korsord osv, höra TV, och slappnar då slappnar jag av.
Men när det handlar om riktig mat, står femtioelva olika fat, maten kallnar, finns knappt ngn plats, mor och far slevar i sig maten och dukar undan när jag fortfarande äter, det gör mig stressad = får ingen ro.

Håller verkligen med dig där. Jag äter all min mat framför TV:n annars blir jag mätt på en gång. Nu bor ju jag inte hemma, men när jag äter hos mina föräldrar så är dom precis lika:P Dom äter fort och dukar av så får jag sitta kvar själv haha.

Tolkia
2010-03-14, 20:43
Det är i och för sig inget fel på att äta "frukostmat" eller kall mat, så länge inte anledningen till att man vill leva på "frukostmat" är att den känns ofarlig, relativt den "farliga", varma maten. Det är inte ovanligt bland tjejer med din bakgrund (jag stödjer mig på t.ex. denna (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138082) tråd, som inte är alltför gammal). Här är det viktigt att man är ärlig mot sig själv (du behöver inte redovisa något här). Jag undrar också om det verkligen är så illa som du beskriver det, eller om det är din känsla inför dina föräldrars mathållning som dikterar listan du ger oss? Nog för att det finns folk som har dåliga matvanor, men lever dina föräldrar verkligen enbart på halvfabrikat? De flesta medelålders jag känner till äter kokt potatis, pasta eller ris någon gång ibland och inte bara pommes och pizza. Det har sina fördelar att kunna äta mat som man inte själv kunnat kontrollera in i minsta detalj åtminstone någon gång ibland, om inte annat så av sociala skäl. Kan man inte det bör man ta sig en funderar på hur det egentligen står till.

mikaelj
2010-03-14, 20:50
Jag brukar oftast stå i köket, för jag är trött på all "fejkmat", så då blir de lagad mat utav det jag skrev förut...

Men med denna "kalla" mat, kan jag oftast äta långsamt, läsa tidningen, lösa korsord osv, höra TV, och slappnar då slappnar jag av.
Men när det handlar om riktig mat, står femtioelva olika fat, maten kallnar, finns knappt ngn plats, mor och far slevar i sig maten och dukar undan när jag fortfarande äter, det gör mig stressad = får ingen ro.

Du kanske skulle ta upp det med dem.

Eddie Vedder
2010-03-14, 22:14
"Riktig mat" är inget som har med näring att göra. Det är kulturbetingat vad man i gemen anser vara en "riktig måltid". Precis som vi har kulturella normer för NÄR vi äter och vid vilka måltider olika saker "passar".

"Proper Meal" är t.o.m. ett vetenskapligt begrepp utifrån kvalitativa studier där människor intervjuats om deras syn på mat och måltid. Med ett brett underlar av deltagare framgår en ganska klar bild av vad som är "riktig mat". En måltid utan ris är t.ex. ingen måltid i vissa asiatiska kulturer och detsamma har tidigare gällt potatisen här i Sverige.

Det var ett långt inlägg för att få fram att din mamma inte syftar på korrekt sammansättning av näringsämnen och troligtvis inte tänker på det sättet.

hertzman
2010-03-14, 22:35
Jag brukar oftast stå i köket, för jag är trött på all "fejkmat", så då blir de lagad mat utav det jag skrev förut...

Men med denna "kalla" mat, kan jag oftast äta långsamt, läsa tidningen, lösa korsord osv, höra TV, och slappnar då slappnar jag av.
Men när det handlar om riktig mat, står femtioelva olika fat, maten kallnar, finns knappt ngn plats, mor och far slevar i sig maten och dukar undan när jag fortfarande äter, det gör mig stressad = får ingen ro.

Din mat verkar ju onekligen "bättre" ur näringssynpunkt, förutsatt att du uppfyller ditt kaloribehov. Tolkia har redan sagt det så mycket bättre, men bör du kanske inte fundera över varför du upplever en "riktig" måltid som stressframkallande? Om en vanlig måltidssituation får dig att må dåligt och konsekvent börja undvika varma lagade måltider, tja... det är ett farligt spår. Just din beskrivning av hur du upplever en vanlig måltid känns lite som ett varningstecken.

Om det är ju näringsinnehållet som är jobbigt så varför inte försöka börja laga en egen varm måltid varje dag?

Tunroth
2010-03-14, 22:57
Nä, jag har inte ett sånt problem med maten längre..
Men jag ska erkänna att jag är emot halvfabrikat, och äter det ogärna.
Nu är det inte så att mamma lagar sånt jämt, men varje gång jag säger "jag fixar mitt egna idag" så blir det ngn form av halvfabrikat som hon fixar till övriga..
och denna typ av mat har det blivit år ut och år in .. (ja, ska väll ändå passa på att säga att min bror körde mycke cross under 90talet, vilket gjorde att vi fick bo i husvagn väääldigt ofta. och vad är lättast att laga till i en husvagn? Jo, just halvfabrikat.. tror det har satt sina spår om vad som är "enkelt".)
Jag brukar faktiskt vara med å fira på blodpuddingen när den serveras! ;)

Energi behovet täcker jag utan problem!
riktig mat gör mig inte stressad, det är FÖRÄLDRARNA.
Problemet är att jag gillar mer frukostmat än om lagad mat.. ( med vissa undantag ibland)

det är inte näringsinnehållet typ, utan det är mer att om man kan "leva" på det sättet jag gör. (gröt, koktägg,pannkakor, varma mackor, omelett, stekt ägg = VARMT + varm dryck) nyttiga fetter får jag i mig, fibrer. vitaminer/mineraler från bla mejeriprodukter och frukt&grönt.

chrilledude
2010-03-14, 23:02
Din mat ser mycket bättre ut, ärligt talat.


Visa henne detta inlägg.

Hej Tunroths mamma! :-D

hertzman
2010-03-14, 23:09
Nä, jag har inte ett sånt problem med maten längre..
Men jag ska erkänna att jag är emot halvfabrikat, och äter det ogärna.
Nu är det inte så att mamma lagar sånt jämt, men varje gång jag säger "jag fixar mitt egna idag" så blir det ngn form av halvfabrikat som hon fixar till övriga..
och denna typ av mat har det blivit år ut och år in .. (ja, ska väll ändå passa på att säga att min bror körde mycke cross under 90talet, vilket gjorde att vi fick bo i husvagn väääldigt ofta. och vad är lättast att laga till i en husvagn? Jo, just halvfabrikat.. tror det har satt sina spår om vad som är "enkelt".

Energi behovet täcker jag utan problem!
riktig mat gör mig inte stressad, det är FÖRÄLDRARNA.
Problemet är att jag gillar mer frukostmat än om lagad mat.. ( med vissa undantag ibland)

det är inte näringsinnehållet typ, utan det är mer att om man kan "leva" på det sättet jag gör. (gröt, koktägg,pannkakor, varma mackor, omelett, stekt ägg = VARMT + varm dryck) nyttiga fetter får jag i mig, fibrer. vitaminer/mineraler från bla mejeriprodukter och frukt&grönt.

Då är det bara att köra på antar jag. Så länge du inte börjar uppleva varma måltider som stressande i sig så är det inte något att oroa sig för.

Men eftersom du skriver att du "inte ett sånt problem med maten längre.." så antar jag bara att det har funnits vissa problem med relationen till mat. Med tanke på det så bör du kanske försöka vara uppmärksam och ärlig mot dig själv om hur du äter. Börjar du märka att allt fler saker får stryka på foten och att det tillslut bara är vissa typer av matvaror som du upplever som acceptabla... ja, då kan det bli riskfyllt.

Tunroth
2010-03-14, 23:18
Då är det bara att köra på antar jag. Så länge du inte börjar uppleva varma måltider som stressande i sig så är det inte något att oroa sig för.

Men eftersom du skriver att du "inte ett sånt problem med maten längre.." så antar jag bara att det har funnits vissa problem med relationen till mat. Med tanke på det så bör du kanske försöka vara uppmärksam och ärlig mot dig själv om hur du äter. Börjar du märka att allt fler saker får stryka på foten och att det tillslut bara är vissa typer av matvaror som du upplever som acceptabla... ja, då kan det bli riskfyllt.

Ja, trodde du läste Trokias kommentar.
störningen har jag haft. men det är bara fler och fler livsmedel som kommer in i listan här på vad jag "får" äta nu, det går bara possetivt upp! *tänker framåt, tänker på nya chanser, försöker glömma det förflutna*

hertzman
2010-03-14, 23:20
Ja, trodde du läste Trokias kommentar.
störningen har jag haft. men det är bara fler och fler livsmedel som kommer in i listan här på vad jag "får" äta nu, det går bara possetivt upp! *tänker framåt, tänker på nya chanser, försöker glömma det förflutna*

Då är du inne på helt rätt spår! Lycka till känns löjligt att säga, men jag blir alltid glad när någon tagit sig ur något så pass tungt. :thumbup: