handdator

Visa fullständig version : Mat passande för stora tillagningar?


LoTiX
2010-03-14, 16:10
Har på sistone börjat tillaga stora omgångar mat, så att man får en 8-10 portioner (deffar så varje portion blir inte enorm). Detta har varit oerhört smidigt för jag behöver bara laga mat var femte dag eller så.

Det enda lilla problemet har varit att jag varje gång har lagat ris med chili con carne så de senaste 50 måltiderna har blivit samma sak. Missförstå mig inte, jag lär inte tröttna förens om ett par hundra måltider till men det hade varit kul att mixa upp det hela lite. Så vad mer finns det man kan laga i stora omgångar? Något skoj med kyckling kanske?

OneManArmy
2010-03-14, 16:25
Olika grytor funkar, tex kycklinggryta

Nåt i den här stilen funkar nog
Skivad Kycklingfile
krossade tomater
majs
skivade morötter/rotfrukter
Lök
Paprika
Buljong och kryddor

Stek allt som går att stekas och koka i typ 20 minuter tills rotfrukterna mjuknat. Servera med ris.

Annars har du ju klassiker som spagetti och köttfärssås, olika soppor, lasagne, gratänger.
checka tastline eller hittarecept.se

tsp
2010-03-14, 16:48
Är väl inte jättesvårt att komma på? Har du aldrig varit i ett kök eller? Du kan ju egentligen göra vad du vill men i stora mängder. Typ koka ett par kg potatis och dela en hel laxsida i portionsstorlekar och lägg i ugnen. Köttfärssås och spaghetti. Fisksoppa. Gryta på kyckling eller nöt eller vad du vill samt ris/potatis. Osv osv osv osv

LoTiX
2010-03-14, 17:05
Är väl inte jättesvårt att komma på? Har du aldrig varit i ett kök eller? Du kan ju egentligen göra vad du vill men i stora mängder. Typ koka ett par kg potatis och dela en hel laxsida i portionsstorlekar och lägg i ugnen. Köttfärssås och spaghetti. Fisksoppa. Gryta på kyckling eller nöt eller vad du vill samt ris/potatis. Osv osv osv osv

Egentligen inte, tråkigaste platsen i huset. Men bra med lite inspiration!

Vanten06
2010-03-14, 17:53
Kålpudding i Långpanna e riktigt nice. Blir ca 10 potioner på 1,6kg köttfärs (äter ingen potatis till så det blir fler potioner om man ska ha någonting till=

Pepz
2010-03-14, 18:46
http://www.recept.org/Grytor.htm

omnibus
2010-03-14, 19:52
Köttfärslimpa, går att göra så stor du vill :)

Poxeman
2010-03-14, 21:24
Jag gjorde lasagne idag, en långpanna så blir det ett antal portioner. Går att variera i oändlighet med spenat, tonfisk, bönor osv.

Ristretto
2010-03-14, 22:13
Kycklingfiléer, bara att steka på så många du vill ha och sen in i ugnen.

rooz
2010-03-15, 12:04
Är väl inte jättesvårt att komma på? Har du aldrig varit i ett kök eller? Du kan ju egentligen göra vad du vill men i stora mängder. Typ koka ett par kg potatis och dela en hel laxsida i portionsstorlekar och lägg i ugnen. Köttfärssås och spaghetti. Fisksoppa. Gryta på kyckling eller nöt eller vad du vill samt ris/potatis. Osv osv osv osv

Du är inte lite dryg du...

Men, kycklingfilé i ugn. Flera omgångar eller en gång, allt beroende på hur stor ugn du har;)

Köttfärssås funkar det med.

Tobbe Arnesson
2010-03-15, 14:29
Mat jag alltid lagar massor av (bra att ha matlådor i frysen):

Makaronipudding
Lasagne
Chili con carne
Köttfärssås och spaghetti
Stuvade makaroner och tillbehör
Thaigryta

Allt går så klart att laga i hur många portioner som helst, men är det mycket skärande/hackande/stekande tar det lätt mycket längre tid.

inzie92
2010-03-15, 14:45
Rostbiff gör sig väldigt bra i flera dagar i efteråt, lyckas du få tag på bra kött billigt blir det =profit. Ica maxi har iaf här haft 200kr/kg på oxfilé i evigheter nu.. Såg det för 160 häromdagen också. En favorit när jag är lat är att köpa 2 kilo kyckling lårbensfilé och koka 500g ris till sen = 5 diet portioner. Rekomenderar varmt icas sötsura sås till detta.

z_bumbi
2010-03-15, 14:49
Mitt vanliga knep är att göra en grund och sen bygga ut den vartefter.
Gör köttfärssås
Häll av x antal portioner
Släng i mer grönsaker och lite starkare kryddning.
Häll av x antal portioner
Släng i bönor och justera kryddningen
Häll upp i matlådor
Det går att utöka minst en omgång till med mer bönor, korv eller vad man nu är sugen på.

Ris, pasta och potatis samt varierande tillbehör gör sen förvandlingen komplett.

Ungrim
2010-03-15, 15:12
Korvstroganof :hbang:

Numse
2010-03-15, 15:17
Gör en rätt varje vecka för att slippa stå flera timmar och laga mat varje dag.

Stek köttfärs och svamp. I med grädde eller kokosmjölk och buljong. Klart på en kvart :) är gott, näringsrikt och du kan göra så mycket som din stekpanna rymmer.

Annars är det ju enkelt att bara stoppa in kycklingbröst eller lax i ugnen.

austria
2010-03-15, 15:47
Om du fryser in portioner skall du akta dig för att göra någon rätt med massa potatis. Potatisen blir det bara skräp av om man fryser den.

Numse
2010-03-15, 15:48
Att värma potatis som kallnat är ju äckligast.

Fredrik_S
2010-03-15, 17:36
Detta har jag kört på ett par gånger om dagen senaste månaderna. Allt förvaras i kylskåpet, inget fryst.

2 kilo kyckling direkt från frysen på en plåt in i ugnen 45 minuter 200 grader. obs ingen kryddning eller redning eller nånting alls på.
Dessa läggs sedan i en stor plastbunke med tätslutande lock eller i separata om man föredrar det 10-12 portioner. Förvaras i kylskåpet

Koka ris och ha i en annan stor plastbunke eller separata behållare.

I skafferiet har man sedan 5-6 olika påsar med kryddmixar från santamaria.

Man har sedan matlagningsgrädde och kokosmjölk hemma, man häller över kokosmjölken i plastburkar och har i kylen eftersom det inte behövs en hel till varje portion.

När man sedan blir hungrig tar man en portion kyckling+ris och väljer en av påsarna med kryddmix, typ en femtedel av påsen brukar vara lagom på en portion. Man häller också över matlagninsgrädde eller kokosmjölk. Därefter mikrar man i 3 minuter på en tallrik.
Jag brukar äta tillsammans med eldorados 40% iga majonäs. Men det är frivilligt.

Numse
2010-03-15, 17:44
Jag brukar göra typ samma sak fast jag värmer på det i stekpannan för att få lite stekyta, väldigt smart och enkelt.

LoTiX
2010-03-15, 19:54
Detta har jag kört på ett par gånger om dagen senaste månaderna. Allt förvaras i kylskåpet, inget fryst.

2 kilo kyckling direkt från frysen på en plåt in i ugnen 45 minuter 200 grader. obs ingen kryddning eller redning eller nånting alls på.
Dessa läggs sedan i en stor plastbunke med tätslutande lock eller i separata om man föredrar det 10-12 portioner. Förvaras i kylskåpet

Koka ris och ha i en annan stor plastbunke eller separata behållare.

I skafferiet har man sedan 5-6 olika påsar med kryddmixar från santamaria.

Man har sedan matlagningsgrädde och kokosmjölk hemma, man häller över kokosmjölken i plastburkar och har i kylen eftersom det inte behövs en hel till varje portion.

När man sedan blir hungrig tar man en portion kyckling+ris och väljer en av påsarna med kryddmix, typ en femtedel av påsen brukar vara lagom på en portion. Man häller också över matlagninsgrädde eller kokosmjölk. Därefter mikrar man i 3 minuter på en tallrik.
Jag brukar äta tillsammans med eldorados 40% iga majonäs. Men det är frivilligt.

Hur blir ytan på kycklingen av att gå från fryst -> ugnen?

Jag brukar göra typ samma sak fast jag värmer på det i stekpannan för att få lite stekyta, väldigt smart och enkelt.

Fast då har du tinat fileerna innan du slänger dem på stekpannan?

*Ska snart sticka och handla för arbetsveckans alla måltider, funderar på att göra en überstor omgång wok.

LoTiX
2010-03-15, 22:30
Det blev chili con carne igen, eller en variant.

600g jasminris
1.2kg nötfärs
1kg krossade tomater
750g sojabönor
2 gula lökar
4 schalottenlökar
2 chilipeppar
2 påsar kryddbladning mexicana
2 buljongtärningar kalv
200g majs
bostongurka
gurka
paprika

Att köra i fyra schalottenlökar mot slutet av kokningen gav verkligen en fin smak.

Fredrik_S
2010-03-15, 23:47
Hur blir ytan på kycklingen av att gå från fryst -> ugnen?



Fast då har du tinat fileerna innan du slänger dem på stekpannan?

*Ska snart sticka och handla för arbetsveckans alla måltider, funderar på att göra en überstor omgång wok.

Hur menar du ytan? Kycklingen blir perfekt rakt igenom, inga problem med ytan eller saftihet. Kan vara mellan 40 och 50 minuter på 200 grader beroende på kycklingfiletjocklek och ugnskvalite. Men jag tycer alla filler blir lagom bra även om man blandar stora och små på 45 grader.

Detta är absolut lättaste sättet att tillaga kycklingfiller då det inte kräver upptining eller förberedelse över huvudtaget samt att det inte kräver någon passning. 1 minut att slita upp påsarna från frysen sprida ut dom på ett bakplåtspapper på ugnsformen och ställa in i ugnen.



Tror han menar att han tillagar allt i ugnen men sen steker på den från kylskåpet.

vaquin
2010-03-16, 23:31
Köp flera kg stora frysta kycklingbröst i påsar, ett ex antal kg fryst broccoli samt ett par kg delikatesspotatis.

tina kycklingen, fräs i panna så de får yta, in i ugnen på 200 grader i 20-23 minuter = super saftig kyckling

Halvera potatisen, krydda sen in i ugnen på 225 grader i 25-30 minuter.

Fräs Broccolin i panna tills klar,

Har ätit detta på diet nu i vad blir det 2 veckor, fungerar hur bra somhelst :)

(om det känns för torrt tillaga en kalorisnål sås)

LoTiX
2010-03-21, 21:15
Testade slänga in en plåt med 2 kg kyckling idag och jo kycklingen blev god och fin efter 45 minuter. Nästa gång lägger jag dock på galler för att slippa att de ligger i det vatten som rinner ur dem.

Ericsson88
2010-03-21, 21:28
Testade slänga in en plåt med 2 kg kyckling idag och jo kycklingen blev god och fin efter 45 minuter. Nästa gång lägger jag dock på galler för att slippa att de ligger i det vatten som rinner ur dem.

Ja det blir rätt mycket vatten. Jag gör 2kg kyckling varje söndag, då brukar det räcka till en matlåda om dagen, sen får man ju dock laga middag också. Hatar också att stå i köket.

LoTiX
2010-03-21, 22:13
Ja det blir rätt mycket vatten. Jag gör 2kg kyckling varje söndag, då brukar det räcka till en matlåda om dagen, sen får man ju dock laga middag också. Hatar också att stå i köket.

Jag äter två matlådor om dagen av det jag lagar, så tar en vid 12-14 och en vid 18-20. Fick ihop 7 måltider av 2kg kyckling och ris, inte lika mycket som när jag slänger ihop en chili con carne på 10-12 måltider men det här gick väldigt snabbt. Blev lite pill med att vända kycklingen i halvtid och flytta dem bort från vattnet men lägger jag dem på galler nästa gång slipper man ju även det.

Jontez
2010-03-21, 23:10
Saknar mitt lumpenkök :( Gjorde ofta 500portioner chili con carne och var så sugen på att ta med några lådor hem men det gick ju inte.. Nu behöver man ju inte 500 portioner kanske men ganska stort kan man ju göra

sadcharlie
2010-03-24, 10:30
Ärtsoppa, är både lätt att göra och riktigt billigt!