handdator

Visa fullständig version : Pirrningar benen


MackanM
2010-03-14, 11:55
Har haft ett problem ganska länge nu. Har pirrat i benen en hel del, men har inte brytt om det. Efter ett samtal med en sjukgymnast sa hon att jag kunde ha tajta multifidusmuskler och la mig på en bänk med lutning neråt och bananform neråt. Själva bänken var oval och mittendeleln lutade uppåt. Märkte en stor skillnad efter några gånger. Pirrningarna försvann till stor del men har lite kvar. Är överrörlig oc kan känna vissa av dessa pirrningarna när jag stretchar. Exepmelvis när jag böjer mig framgåt och lägger handflatorna rakt på golvet med raka ben. Tror ni det är så enkelt eller är det något annat?

schmecker
2010-03-14, 12:51
restless legs kanske?
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Restless-legs-syndrome/

Berg88
2010-03-14, 13:06
Kan inte bero på tajta muskler? Brukar vara ganska stel i erectorerna på morgonen.

MackanM
2010-03-14, 14:52
När jag utför denna stretchen:
http://www.exrx.net/Stretches/ErectorSpinae/Plow.html
och denna :
http://www.ryggochmuskelakuten.se/system/visa.asp?FID=397&HID=350&HSID=4460&ActMenu=4469

Så kan jag känna att det ilar i ländryggen och ner i benen. Främst på morgonen om jag tränat ben eller rygg hårt dagen innan eller för några dagar sen. Något att vara orolig över?

Anders Dybdahl
2010-03-14, 17:36
Min gissning är att du översträcker dina nerver helt enkelt. När en nerv översträcks stryps cirkulationen och nervens fortledning sänks. Därav domningarna.

MackanM
2010-03-14, 17:56
Grejen innan jag stretchade ut mig hos sjukgymnasten var att när jag böjde mig åt sidled så kunde det stråla till efter en stund ganska intensivt under någon microsekund åt det hållet jag böjde mig åt. Detta är ungefär i "mitten" av ryggen, sista revbenet i höjd med latsen. Kan känna något i mitten av ryggen när jag gör krumma-svanka stretchen, och jag var riktigt öm efter den bänken i mitten av ryggen. Dock så har jag efter det besöket inte fått någon blixtring överhuvetaget, pirrningarna har minskat också men lite är kvar. Kan fortfarande få smärta där i mitten av ryggen och kan vandra ut i sidorna lite när jag gör krumma-svanka stretchen.

Martin Löwgren
2010-03-15, 08:23
När jag utför denna stretchen:
http://www.exrx.net/Stretches/ErectorSpinae/Plow.html
och denna :
http://www.ryggochmuskelakuten.se/system/visa.asp?FID=397&HID=350&HSID=4460&ActMenu=4469

Så kan jag känna att det ilar i ländryggen och ner i benen. Främst på morgonen om jag tränat ben eller rygg hårt dagen innan eller för några dagar sen. Något att vara orolig över?

Varför håller du på och stretchar och utför rörelseökande övningar när du är överrörlig och behöver stabiliseringsträning?

MackanM
2010-03-15, 13:48
För att jag är okunnig. Några tips på stabiliseringsövningar?

Martin Löwgren
2010-03-15, 13:50
För att jag är okunnig. Några tips på stabiliseringsövningar?

Eftersom jag inte vet vilka segment/strukturer som är överrörliga blir det som att leta efter en nål i en höststack.

Att det handlar om bålstabilitetsövningar vet jag men exakt vilka jag ska sätta dig på är svårare att säga.

Mvh

MackanM
2010-03-15, 14:24
Har dock varit stel i mitten av ryggen, där latsen fäster, horisontellt över ryggen, där kan jag känna stelhet vid McKenziepressar. Men även varit ganska stel så jag fått luta mig bakåt vid pressar över huvet för att jag inte kunnat få bröstet under stången. Men allt sjukgymnasten sa att jag var överrörlig rent genetiskt överallt. Men om det hör till pirret i benen vet jag inte. Har rullat med ryggen på en sådan wellpapprulle och det knakar och låter en del. Känner att jag varit stel och öm just mittendelen av ryggen. Tror det beror på muskelbristning i latsen. Har gjort 1:a, 3:e och 6:e övningen för att få bort stelheten.
http://stronglifts.com/how-to-improve-your-thoracic-mobility/

MackanM
2010-03-15, 16:02
Ingen...?

MackanM
2010-03-17, 17:48
Inte ens en teori?

Martin Löwgren
2010-03-17, 19:33
Inte ens en teori?

Eftersom jag inte vet vilka segment/strukturer som är överrörliga blir det som att leta efter en nål i en höststack.

Att det handlar om bålstabilitetsövningar vet jag men exakt vilka jag ska sätta dig på är svårare att säga.

Mvh

Du har ju fått svar min vän.

MackanM
2010-03-18, 17:29
Var hos en man som heter Lars-Göran Cronberg och han sa att mitt bäcken var snett och att min rygg belastats fel och han tryckte, vred och slet så att jag trodde jag skulle gå av på mitten. Kändes bättre och ska på finjustering om 14 dagar. Mannen ifråga hade hållt på med styrkelyft i 20år så jag litade på honom. Så nu ska det fixas sen är det träning som gäller.

Anders Dybdahl
2010-03-18, 19:44
Var hos en man som heter Lars-Göran Cronberg och han sa att mitt bäcken var snett och att min rygg belastats fel och han tryckte, vred och slet så att jag trodde jag skulle gå av på mitten. Kändes bättre och ska på finjustering om 14 dagar. Mannen ifråga hade hållt på med styrkelyft i 20år så jag litade på honom. Så nu ska det fixas sen är det träning som gäller.

Sånn känns det när terapeuten ifråga tror man kan flytta på kotor och bäcken.. http://www.agardensalternativmedicin.se/kiropati/
20 års styrkelyft är ingen garanti för nått. Jag har redan gett dig en förklaring på varför du upplever pirrningar. Jag vill inte rekommendera dig att fortsätta misshandla din kropp med den form av stretchingar som du länkade till nedan.

Berg88
2010-03-18, 22:36
Sånn känns det när terapeuten ifråga tror man kan flytta på kotor och bäcken.. http://www.agardensalternativmedicin.se/kiropati/
20 års styrkelyft är ingen garanti för nått. Jag har redan gett dig en förklaring på varför du upplever pirrningar. Jag vill inte rekommendera dig att fortsätta misshandla din kropp med den form av stretchingar som du länkade till nedan.

Tror? Vad menar du?

Anders Dybdahl
2010-03-18, 22:48
Tror? Vad menar du?

Nu kan jag inte med 100% säkerhet säga att terapeuten ifråga tror att han kan flytta på kotor och bäcken, men det är min erfaring med självlärda/helgkurs "chiropraktikere"/kiropati etc. Dom har oftast fel uppfattning av vilka egenskaper det material dom hanterar innehar (alltså kroppen..) och vad dom påverkar med sina "grepp", ofta med stor kraft. Om man använder en förklaringsmodell med "sneda bäcken", så är det ingen anledning att tro nått annat.

Martin Löwgren
2010-03-19, 10:30
Var hos en man som heter Lars-Göran Cronberg och han sa att mitt bäcken var snett och att min rygg belastats fel och han tryckte, vred och slet så att jag trodde jag skulle gå av på mitten. Kändes bättre och ska på finjustering om 14 dagar. Mannen ifråga hade hållt på med styrkelyft i 20år så jag litade på honom. Så nu ska det fixas sen är det träning som gäller.

Det där är ett klassiskt (och felaktigt) sätt för Naprapater/Kiropraktorer/Sjukgymnaster med OMT/OMI vidareutbildning att tjäna stora pengar. Denna manipulation som du fick (knäcket) gjorde enkelt förklarat så att dina muskler slappnade av och "släppte" tillbaka bäckenet/höften/benet.

Om några dagar kommer kroppen fatta att nåt inte står rätt till varvid höften kommer glida upp igen pågrund av muskelspänningar och du måste gå tillbaka terapeuten igen som säger att det lätt blir såhär och att de krävs många behandlingar innan du blir bra.

Jag har sett hundratals såna här fall där patienter får höra att de har snedvridna bäcken etc etc och det är sånt jävla bullshit!

Sneda höfter, benlängdsskillnader existerar självklart men de ger helt andra symptom och behandlas inte med ett enkelt knäck av ryggen/bäckenet (och gärna om och om igen) utan genom att noggrant utreda bakomliggande orsaker och förebygga detta med träning.

Mvh

Anders Dybdahl
2010-03-19, 11:41
Sneda höfter, benlängdsskillnader existerar självklart men de ger helt andra symptom och behandlas inte med ett enkelt knäck av ryggen/bäckenet (och gärna om och om igen) utan genom att noggrant utreda bakomliggande orsaker och förebygga detta med träning.

Mvh

Säker på att det ger symptom? :devil: Men det kan vi vel spara till en annan tråd.. :)

Martin Löwgren
2010-03-19, 11:45
Säker på att det ger symptom? :devil: Men det kan vi vel spara till en annan tråd.. :)

Ja för bland annat jag har ett 2cm kortare högerben (bröt det och de växte ihop fel) och använder jag inte mina specialgjorda skor får jag efter några minuter stående/gång rejäla ryggsmärtor.

Det finns ortopeder som påstår att anatomiska benlängdsskillnader på 0.5cm kan ge besvär medans andra säger att man inte känner något innan en skillnad på 5cm - ingen som riktigt vet.

Min egna samt patienterfarenhet är att även små skillnader kan göra stor skillnad.

Anders Dybdahl
2010-03-19, 14:08
Ja för bland annat jag har ett 2cm kortare högerben (bröt det och de växte ihop fel) och använder jag inte mina specialgjorda skor får jag efter några minuter stående/gång rejäla ryggsmärtor.

Det finns ortopeder som påstår att anatomiska benlängdsskillnader på 0.5cm kan ge besvär medans andra säger att man inte känner något innan en skillnad på 5cm - ingen som riktigt vet.

Min egna samt patienterfarenhet är att även små skillnader kan göra stor skillnad.

Jag köper att ditt kortare högerben kan ge dig besvär, ja. Mest sannolikt vill en sådan ändring i anatomien överskrida din kropps tolerans. Annars har jag svårt för att köpa att en skillnad på 0.5cm leder till besvär. Hur många av dina patienter har du kunnat på ett pålitligt sätt mäta en benlängdsskillnad?

Har du haft tid läsa denna ännu?
http://www.cpdo.net/Lederman_The_fall_of_the_postural-structural-biomechanical_model.pdf

Martin Löwgren
2010-03-19, 14:13
Jag köper att ditt kortare högerben kan ge dig besvär, ja. Mest sannolikt vill en sådan ändring i anatomien överskrida din kropps tolerans. Annars har jag svårt för att köpa att en skillnad på 0.5cm leder till besvär. Hur många av dina patienter har du kunnat på ett pålitligt sätt mäta en benlängdsskillnad?

Har du haft tid läsa denna ännu?
http://www.cpdo.net/Lederman_The_fall_of_the_postural-structural-biomechanical_model.pdf
Nej de håller jag med om. Jag tror gränsen för besvär går kring 1cm och uppåt, kanske t.o.m. vid 1.5cm.