handdator

Visa fullständig version : bra övning för övre bröst?


Supermicke
2010-03-13, 23:32
hejsan jag undra om det här är en bra övning för övre bröst.

http://www.youtube.com/watch?v=_GQsfxmFY8U

Sjoba
2010-03-13, 23:35
Nej, inte ännu en tråd om övre bröst och övre bröst dit :(
Ja det är en bra bröstövning, mer säger jag inte.

Mr.Sarkastisk
2010-03-13, 23:35
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137622&highlight=axon

Supermicke
2010-03-13, 23:59
http://kolozzeum.com/forum/showthrea...highlight=axon

Åhfan.. men vet inte riktigt om jag tror på det. Jag har tränat bänkpress med brygga väldigt mycket och tror att det är därför jag har mer "massa" på nedre bröst än övre bröst. Tydligen ska det ju inte spela någon roll med vinklingen eftersom den är marginell.

Men har jag lyckats bygga mer längre ner på bröstet än högre upp så borde det gå och göra tvärtom. Om nu inte mina gener gör att jag får lättare bröst"massa" längre ner på bröstet.. :(

Mr.Sarkastisk
2010-03-14, 00:11
Åhfan.. men vet inte riktigt om jag tror på det. Jag har tränat bänkpress med brygga väldigt mycket och tror att det är därför jag har mer "massa" på nedre bröst än övre bröst. Tydligen ska det ju inte spela någon roll med vinklingen eftersom den är marginell.

Men har jag lyckats bygga mer längre ner på bröstet än högre upp så borde det gå och göra tvärtom. Om nu inte mina gener gör att jag får lättare bröst"massa" längre ner på bröstet.. :(

Förmodligen gener..

Sjoba
2010-03-14, 00:22
Det är lättare för nästan alla att bygga längre ner på brösten.

dupper
2010-03-14, 00:50
det är lättare för nästan alla att bygga längre ner på brösten.

+1

Supermicke
2010-03-14, 00:55
:( jahapp.. skulle väl ha skrivit om övningen var en bra bröst övning då :smash:

Ectomorph
2010-03-14, 01:09
Skulle hellre satsa på snedbänk med 45 graders lutning med stången ner till halsen. Kanonövning! Man verkligen ser hur övre delen av bröstet pumpas upp efter några set.

nyrjoh
2010-03-14, 07:50
Här har du en vetenskaplig undersökning av det hela:http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=144669

ARMSTARK
2010-03-14, 08:30
Kör man snebänk så att man är ordentligt pumpad i övre delen ( hyllan ) av bröstet så kan man gå ner och göra ett hyfsat bänkpress pass efteråt med brygga, kanske lite trött i triceps men...

Kör vilken bröstövning som helst och försök köra bänkpress efteråt, det går inte. Man är helt kraftlös.

Det spelar ingen roll vilka vetenskapliga undersökningar de gör, jag hävdar att man kan träna övre och undre delen av bröstet.

samsung
2010-03-14, 11:10
förstår mig inte på varför man ska sätta upp en brygga på 78 grader när man vill bygga bröst, är man så viktkåt bör man nog söka sig till styrkelyft istället..

Sjoba
2010-03-14, 11:11
Man kan fokusera olika delar av bröstmuskeln genom olika vinklar, men hur man än vrider och vänder så är det en enda muskel och inte en övre och en undre.

Sjoba
2010-03-14, 11:20
Edit: Självklart finns det clavicular och sternal, men jag hoppas att jag gjord mig själv tydlig.

BobaFett
2010-03-14, 11:29
Är det inte hur långt ner mot bröstet man kör som bestämmer hur mycket övre aktiveras. T.ex. kan man sträcka ut övre delen mer om man kör lutande hantelpress än exempelvis vanlig bänk.

Hejnomax
2010-03-14, 16:41
nya rön dementerar att lutande pressar tar på övre bröst mer, finns på forumet för den som orkar söka

Cerberus
2010-03-15, 09:22
jag har för mig att i studien så fann de att militärpressar tog bäst på övre bröst.

bizniz
2010-03-15, 10:07
jag har för mig att i studien så fann de att militärpressar tog bäst på övre bröst.

Intressant, har axelpress liknande effekt?

Martin Löwgren
2010-03-15, 13:11
förstår mig inte på varför man ska sätta upp en brygga på 78 grader när man vill bygga bröst, är man så viktkåt bör man nog söka sig till styrkelyft istället..

+1

Bygga bröstmuskler och lyfta mycket vikt är bänkpress är inte exakt samma sak.

Sjoba
2010-03-15, 16:33
jag har för mig att i studien så fann de att militärpressar tog bäst på övre bröst.

Clavicular head ja, inte övre fibrerna av stora bröstmuskeln.
Det var garanterat så du menade, förtydligade lite bara.

Sheogorath
2010-03-15, 16:42
Clavicular head ja, inte övre fibrerna av stora bröstmuskeln.
Det var garanterat så du menade, förtydligade lite bara.

Stor bröstmuskeln, pectoralis major har en claviculär muskelbuk, pecoralis major pars clavicularis, och en sternal muskelbuk, pectoralis major pars sternalis. Det som inte är stora bröstmuskeln är lilla bröstmuskeln, pectoralis minor: en helt annan muskel.

Sjoba
2010-03-15, 17:08
Förlåt, my bad. Uttryckte mig visst lite väl knasigt :(

Dock har jag väll inte fel i att militärpress inte aktiverar pectoralis major (sternal) i någon större utsträckning?

Sheogorath
2010-03-15, 18:16
Förlåt, my bad. Uttryckte mig visst lite väl knasigt :(

Dock har jag väll inte fel i att militärpress inte aktiverar pectoralis major (sternal) i någon större utsträckning?

Nej, inte om man utför den rätt i vart fall. :D