handdator

Visa fullständig version : Banan- och jordnötsmufffins, high protein - low fat!


Glen
2010-03-13, 21:02
Forumets längsta rubrik?

Nå i vilket fall då så har jag för ovanlighetens skull lyckats med att baka något relativt nyttigt (eller mindre onyttigt för den som vill) och samtidigt med god smak. Jämfört med vanliga muffins så är det väl främst frånvaro av matfett och mindre mängd socker som sticker ut. Det är ingen militärisk noggrannhet i mängderna, socker och mjöl var det enda jag orkade mäta upp hyfsat:

-3 ägg
-Lite mer än 1 dl strösocker
-1 väl mogen banan (gissar på att ju mer mogen = bättre, mer kladd)
-Typ 2.5-3 dl Double Pro "banan och jordnöt"
-Lite mer än 1 dl mjöl, kanske upp mot 1.5 dl
-Cirka 1 msk vaniljsocker
-Typ 1.5 msk jordnötssmör
-En handfull vanliga saltade jordnötter


Att göra:

-Vispa ägg och socker
-Tillsätt proteinpulver, mjöl, vaniljsocker och rör om till en smet (blir ganska kompakt smet)
-Rör ner banan och jordnötssmör
-Släng i jordnötterna
-Tjuvät av smeten (valfritt)
-Dosera i muffinsformar


Nu då till det som brukar vara lite krångligt då man bakar med lite fett, nämligen att inte få eländet torrt. Här spelar temperatur och tid stor roll, min erfarenhet är att det går rätt fort från att vara smet till att bli rätt torrt så hellre för kort tid och sen låta dom ta ihop då dom svalnar. Sen är man ju så att säga beroende av att inte köra för länge då det inte är en massa fett som kan hålla det kladdigt. I vilket fall körde jag på 150 grader i kanske 15 min och det blev i längsta laget, strax över 10 hade nog räckt (detta kommer ju iof att diffa beroende på ugn).

Tänkte ta lite bilder men dom ser inte så roliga ut (ingen direkt färg) så jag hoppar det. Möjligtvis kan det vara bättre att köra lite varmare men kortare tid, både för färgens skull men också för själva konsistensen.


/Glen

mikaelj
2010-03-14, 01:30
Ser ut som ett ganska vanligt recept. Vad gör det här så nyttigt? Är avsaknad av fett något bra?

Nah... om du ändå skall göra en muffin, varför inte göra en god istället som inte är supertorr? Kolla upp dagensmuffin.se

tsp
2010-03-14, 02:01
Ser ut som ett ganska vanligt recept. Vad gör det här så nyttigt? Är avsaknad av fett något bra?

Nah... om du ändå skall göra en muffin, varför inte göra en god istället som inte är supertorr? Kolla upp dagensmuffin.se

Nej fett måste man ju alltid äta i stora mängder! Eller också följer inte alla samma diet.. Men det kan ju inte gå för sig!?

Om man vill hålla nere kalorierna är det käckt om man kan dra ner på fettet i bakverk och ändå få en hyfsat god muffin.

mikaelj
2010-03-14, 08:20
Men lever du på bakverk, då? Det är en sån grej som får (ska!) vara onyttig. Om du gör något låtsasbakverk kommer du inte att bli nöjd med upplevelsen av bakverket.

tsp
2010-03-14, 12:13
Men lever du på bakverk, då? Det är en sån grej som får (ska!) vara onyttig. Om du gör något låtsasbakverk kommer du inte att bli nöjd med upplevelsen av bakverket.

Jag blir alltid nöjd med modifierade pannkakor, muffins, kakor, efterätter osv. :)

Glen
2010-03-14, 12:17
Ser ut som ett ganska vanligt recept. Vad gör det här så nyttigt? Är avsaknad av fett något bra?

Nah... om du ändå skall göra en muffin, varför inte göra en god istället som inte är supertorr? Kolla upp dagensmuffin.se


God smak trots lite fett (= betydligt färre kalorier) och extra protein = klad deff-hest

Glen
2010-03-14, 12:26
Jag blir alltid nöjd med modifierade pannkakor, muffins, kakor, efterätter osv. :)


Word. Sen för mig handlar det om att väga för- mot nackdelar, typ att kompromissa med mig själv. Tappar jag så mycket i smak/upplevelse att det inte väger upp den i det här fallet minskade energimängden/ökade proteinhalten, ja då struntar jag i att äta/baka det mer. Sen skulle jag kanske inte bjuda mina lördagsgäster på såna här deffbetonade saker men som "vardagsgott" däremot tycker jag det är klockrent då det blir bra.

Prankie
2010-03-14, 20:34
Jag håller på göra den nu.

Vänt i bananen nu, det är fortfarande som cement. Brukar man inte ha mjölk och bakpulver i muffins också? Och brukar inte muffinssmet vara flytande? :p

mikaelj
2010-03-14, 20:44
Vänt i bananen nu, det är fortfarande som cement. Brukar man inte ha mjölk och bakpulver i muffins också? Och brukar inte muffinssmet vara flytande? :p

Vad spelar det för roll? Den är ju fettsnål... ;-)

(jo, bakpulver har man alltid i sockerkaksliknande konstellationer, och ja, smeten skall vara flytande)

Prankie
2010-03-14, 20:51
Följdfråga, ska det verkligen göra ont i handen av vispa muffinssmet med en kniv? :D

Det börjar likna muffinsmet efter 3dl mjölk och bakpulver, återstå att se ifall det går att äta. Som tur har jag en batch vanliga med extra mycket fett och choklad bredvid ifall det skulle faila.

Glen
2010-03-14, 21:13
Följdfråga, ska det verkligen göra ont i handen av vispa muffinssmet med en kniv? :D

Det börjar likna muffinsmet efter 3dl mjölk och bakpulver, återstå att se ifall det går att äta. Som tur har jag en batch vanliga med extra mycket fett och choklad bredvid ifall det skulle faila.


Har du kommit ihåg att döda smeten med kniven? Nej seriöst så några såna problem hade jag faktiskt inte även om den blev mer kompakt än vanlig smet. Mer mogen banan kanske eller att dina ägg råkar vara mindre typ? Ingen aning faktiskt om jag ska vara ärlig. Men strunt samma, omväxling förnöjer och det blir kanske bättre med mjölk och bakpulver i, du får uppdatera vid tillfälle

Prankie
2010-03-14, 21:28
Noup, mjölk var ingen bra idé. Fanns inte tillräcklig med gluten för att binda ihop allting så det var bara en blöt sörja i mitten efter 18minuter gräddning. :D Det reste högt och bra men sönk så fort de kom ut ur ugnen.

Jag gör en mindre sats utan att ändra nånting nästa gång. :)

EDIT: Jag lämnade kvar ett par och de blev faktist väldig saftiga och goda. :O

Glen
2010-03-14, 21:39
Noup, mjölk var ingen bra idé. Fanns inte tillräcklig med gluten för att binda ihop allting så det var bara en blöt sörja i mitten efter 18minuter gräddning. :D Det reste högt och bra men sönk så fort de kom ut ur ugnen.

Jag gör en mindre sats utan att ändra nånting nästa gång. :)

EDIT: Jag lämnade kvar ett par och de blev faktist väldig saftiga och goda. :O

Haha ja man måste ju våga för att vinna som man brukar säga... Nu när jag kollar på det är det kanske mängden proteinpulver skulle kunna minskas, gissade ju rätt kraftigt när jag skrev ner receptet. Typ 2 dl kanske kan vara något.

Exhale_
2010-03-16, 14:19
Nah... om du ändå skall göra en muffin, varför inte göra en god istället som inte är supertorr? Kolla upp dagensmuffin.se

Om man ändå ska göra ett bröd varför inte göra ett med mjöl...
http://www.lchf-recept.se/oopsie-brod/


Vad spelar det för roll? Den är ju fettsnål... ;-)

Lite samma tänk som gäller för oopsie men tvärtom. Eller vad säger du? Inte gott men man slipper ju de farliga kolhydraterna ;-)

Numse
2010-03-16, 14:31
dagensmuffin.se

Den hade jag missat :) klockren länk

mikaelj
2010-03-16, 14:42
Lite samma tänk som gäller för oopsie men tvärtom. Eller vad säger du? Inte gott men man slipper ju de farliga kolhydraterna ;-)

Inte det minsta, faktiskt.

* kolhydrater får dig ur ketos
* många tolererar gluten dåligt

Så nej, du missade helt och hållet poängen.

Grenen
2010-03-16, 14:52
Inte det minsta, faktiskt.

* kolhydrater får dig ur ketos
* många tolererar gluten dåligt

Så nej, du missade helt och hållet poängen.

Tror inte han missade poängen, det var nog mer en dold attack mot den heliga lchf-dieten.

mikaelj
2010-03-16, 15:30
Tror inte han missade poängen, det var nog mer en dold attack mot den heliga lchf-dieten.

Den var inte det minsta dold. Och helt värdelöst genomförd eftersom han inte fick igenom sin poäng på grund av felaktiga premisser.

Exhale_
2010-03-16, 15:39
Den var inte det minsta dold. Och helt värdelöst genomförd eftersom han inte fick igenom sin poäng på grund av felaktiga premisser.

Jag är rätt nöjd med min liknelse faktiskt.

Du förespråkar oopsiebröd eftersom då slipper du komma ur ketos, vilket är ett självvalt tillstånd.

Trådskaparen förespråkar att dra ner på fettet eftersom han deffar. Vilket också är självvalt.

I grund och botten är det två modifikationer av mat varav du ser problem med den ena.

Men jag kan ha missat något. Jag käkar lågkolhydratkost för tillfället och känner mig lite trögare. OBS! Empirisk studie (n=1).

mikaelj
2010-03-16, 15:44
Du förespråkar oopsiebröd eftersom då slipper du komma ur ketos, vilket är ett självvalt tillstånd.

Trådskaparen förespråkar att dra ner på fettet eftersom han deffar. Vilket också är självvalt.

Fett och deff är inte motsatsförhållande, därför håller inte liknelsen.

Gör om, gör rätt!

Anton Fräs
2010-03-16, 19:03
Fett och deff är inte motsatsförhållande, därför håller inte liknelsen.

Gör om, gör rätt!

För vissa av oss skulle det kunna liknas med det. Hade jag ätit fettrik kost skulle jag ha svårt att ens behålla vikten.

Innan du säger det, ja jag har testat det i perioder.

Allt är inte svart eller vitt.

Tolkia
2010-03-16, 19:09
Den var inte det minsta dold. Och helt värdelöst genomförd eftersom han inte fick igenom sin poäng på grund av felaktiga premisser.
Var inte ditt inträde i diskussionen/tråden rätt värdelöst, det med? Vad ville du uppnå utöver att få känna dig lite cool när du drygade dig? Det kastas så mycket sten i glashus här att det räcker till en hel rullstensås.