handdator

Visa fullständig version : Hantellyft åt sidan


hampusss
2010-03-13, 15:26
Hej !

Kan någon vänlig koloit länka ett korrekt utförande på hantellyft åt sidan då jag känner mig väldigt osäker på övningen, ge gärna tips på saker att tänka på också :)

adamnord
2010-03-13, 15:32
Borde hjälpa en hel del
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134555

Sheogorath
2010-03-13, 15:32
Hej !

Kan någon vänlig koloit länka ett korrekt utförande på hantellyft åt sidan då jag känner mig väldigt osäker på övningen, ge gärna tips på saker att tänka på också :)

YdWoOpGGivg

Han sträcker ut armarna i bottenläget vilket man inte behöver göra, men det skadar inte heller. Det här är perfekt form med lagom böj i armbågen för att avlasta både infraspinatus och biceps.

Mineur
2010-03-13, 16:03
borde hjälpa en hel del
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134555

+1

Anders The Peak
2010-03-13, 16:23
YdWoOpGGivg

Han sträcker ut armarna i bottenläget vilket man inte behöver göra, men det skadar inte heller. Det här är perfekt form med lagom böj i armbågen för att avlasta både infraspinatus och biceps.

Ett bra utförande som borde kopieras av de flesta för att få en bra utveckling av axelmuskulaturen utan onödiga skaderisker.

Matsa
2010-03-13, 16:28
Kanske lite halvt OT men jag har verkligen börjat gilla att göra den här övningen i maskin. Inte sett den sortens maskiner på så många ställen, men gillar dem skarpt.

Leifallan
2010-03-13, 16:42
För att göra övningen ännu mer strikt är ett tips att stå lutad mot en uppfälld bänk. Grym kontakt om man nu är ute efter detta!

Sheogorath
2010-03-13, 17:02
För att göra övningen ännu mer strikt är ett tips att stå lutad mot en uppfälld bänk. Grym kontakt om man nu är ute efter detta!

Magliggandes på 45-graders bänk är riktigt grymt också. Det ger lite mer emfas på baksida axlar men är fortfarande framförallt en övning för laterala delta. Jag kör både denna och vanliga stående sidolyft på mina axelpass. Varning utfärdas dock: Vi snackar myggvikter för att ha god form när man kör den bänkliggande varianten. :)

hampusss
2010-03-13, 18:35
När man lyfter ska man aktivt sänka axlarna eller höjja upp dom under rörelsen?

Sheogorath
2010-03-13, 19:06
När man lyfter ska man aktivt sänka axlarna eller höjja upp dom under rörelsen?

Håll aktivt ner skuldrorna under hela rörelsen om du vill isolera laterala delta. Om du vill ha med traps så kan du låta skuldorna följa med upp när du lyfter armarna. Det handlar om vad du vill träna med övningen.

hampusss
2010-03-13, 19:26
Okej, tack för hjälpen :D

Mr.Sarkastisk
2010-03-13, 19:37
Ett bra utförande som borde kopieras av de flesta för att få en bra utveckling av axelmuskulaturen utan onödiga skaderisker.

Enligt
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134555
så ska övningen utföras med nästan helt raka armar för att minimera skaderisken.. Tycker du att han har det i filmen?

Ectomorph
2010-03-14, 01:20
Kolla från 2.00 mintuter ungefär. Där har du ett perfekt utförande av en person som verkligen vet vad han talar om. Larry förklarar också varför hans utförande ser ut som det gör.

sharkzlayer
2010-03-14, 21:32
ja det skulle vara bra om någon kunde klargöra för mig det där med hur raka armar som är att föredra är det godkänt på filmen?

Martin Löwgren
2010-03-15, 08:28
ja det skulle vara bra om någon kunde klargöra för mig det där med hur raka armar som är att föredra är det godkänt på filmen?

Hur menar du?

Sokulg
2010-03-15, 08:40
Ska armarna vara raka i utförandet eller lite böjda (som i klippet)?

Sen så har man fått läsa lite annat, att i slutet av lyftet så ska tummarna peka neråt, aldrig uppåt eller mot huvudet(parallellt med marken).

Hur ligger det till egentligen, länka gärna till ett klipp som visar korrekt utförande, det är nog svårt att förklara i textform.

Martin Löwgren
2010-03-15, 13:10
Ska armarna vara raka i utförandet eller lite böjda (som i klippet)?

Sen så har man fått läsa lite annat, att i slutet av lyftet så ska tummarna peka neråt, aldrig uppåt eller mot huvudet(parallellt med marken).

Hur ligger det till egentligen, länka gärna till ett klipp som visar korrekt utförande, det är nog svårt att förklara i textform.

De ska vara lätt böjda och tummarna ska absolut inte peka nedåt under någon del av utförandet.

Mvh

sharkzlayer
2010-03-15, 16:02
De ska vara lätt böjda och tummarna ska absolut inte peka nedåt under någon del av utförandet.

Mvh

Där fick jag det svaret jag ville ha. Har alltid kört helt raka armar men det är alltså okej med lätt böjda armar blir till att köra på det då då man kan hantera lite tyngre vikter.

Martin Löwgren
2010-03-15, 16:08
Där fick jag det svaret jag ville ha. Har alltid kört helt raka armar men det är alltså okej med lätt böjda armar blir till att köra på det då då man kan hantera lite tyngre vikter.

Ja lätt böjda. Från översträckt och sedan tillbaka till rak och lite till är lagom.

Råttan
2012-08-21, 16:38
Såg ett youtube klipp för några dagar sen där dom sa att man skulle dra ihop skulderbladen och sen lyfta, testade det idag, körde lättare vikt än vanligt men det kändes som det tog rätt bra, men kanske svårt om man vill köra tungt.

Vad tycker ni om det? Bättre att köra på som vanligt?

eAzy
2012-08-21, 18:07
Alla typer av pressar över huvudet med skivstång är överskattade som fan. Använd hantlar för bättre ROM, mindre skaderisk samt att eftersom du kan ha armbågarna längre bak så träffar du mediala huvudet bättre.

En fullgott axelpass är för mig, sittande hantelpressar, sidolyft och någon övning för bakre axlar (face pulls, reverse flyes etc.). Inte särskilt intresserad av främre delen av axeln då den får pisk på annat håll, laggar man efter med den delen kan man lägga in nån övning för att isolera.

Leifallan
2012-08-21, 18:13
Varför skulle det vara högre skaderisk med stång? Skulle snarare säga att pressar med stång är underskattat.

eAzy
2012-08-21, 18:57
Varför skulle det vara högre skaderisk med stång? Skulle snarare säga att pressar med stång är underskattat.

Genom bättre ROM så minskar man stressen på muskeln. Med skivstång så är man låst till en speciell rörelse med låst armbågs position.

Kom gärna med en anledning till att skivstång är bättre än hantlar när det kommer till att träna för hypertrofi.

pezrulezhaakon
2012-08-21, 21:41
eAzy

Du får inte mer träning av deltas mediala huvud genom att ha armbågarna längre bak i en press.

eAzy
2012-08-22, 08:03
eAzy

Du får inte mer träning av deltas mediala huvud genom att ha armbågarna längre bak i en press.

Jo självklart. Med skivstång tenderar man att peka ut armbågarna, då man även roterar axel och tar nästan bort mediala huvudet helt och hållet. Men militärpress är väl helt OK för core stabilitet och främre delta.