handdator

Visa fullständig version : Kettlebells igen


Skaegge
2010-03-13, 14:53
Hittar ingen tråd om vilka som är bra kvalité på. Kollat upp Eleikos och ******** från gymleco. Liten prisskillnad, så jag vill gärna ha lite kött på benen innan beställning, så att säga. Gymlecos ska ha en skåra efter gjutningen som ska trasa sönder händerna, sägs det. Denna kan man dock slipa/sandpappra bort, sägs det med. Någon som har åsikter/erfarenheter?

krellik
2010-03-13, 15:20
Jag har ingen kettlebell än men ska köpa själv senare. Vilken vikt satsar du på?

Själv kommer jag köra den billigaste 24kgs kulan jag hittar som första om jag inte får något -jävligt- bra skäll till att jag inte ska köra på den.

Skaegge
2010-03-13, 15:40
Kommer köpa 16, 24 och 32.

krellik
2010-03-13, 15:42
Kommer du att köpa alla samtidigt för att få ner frakten? Annars är väll tipset att testa den billigare varianten av 16kg kula där det rimligtvis borde spela mindre roll vilket märke det är... Trivs du med den så är det ju bara att köra...

Skaegge
2010-03-13, 16:00
Kommer du att köpa alla samtidigt för att få ner frakten? Annars är väll tipset att testa den billigare varianten av 16kg kula där det rimligtvis borde spela mindre roll vilket märke det är... Trivs du med den så är det ju bara att köra...

Nä frakten är gratis.
Bra tips dock. Att man inte tänkt på det :P

Åsikter/erfarenheter tas gärna emot ändå. Beställning läggs inte förrän efter helgen.

lul
2010-03-13, 16:04
Man kan ju alltid bygga en egen ;) Det finns massa guider hur man gör.

krellik
2010-03-13, 16:08
Det är gött att bygga egna grejor men kettlebells kan jag se lite av en poäng att köpa det riktiga eftersom för mig är poängen lite att det just är en solid järnklump man kan slänga runt lite som man har lust..

Däremot ser jag stor poäng att göra en "t-handle" för att kunna köra swings tyngre, på så sätt behöver man inte uppgradera kettlebell bara för att köra tunga swings.
S4WQRYtOU2c

Skaegge
2010-03-13, 16:41
T-handle var jäkligt intressant må jag säga.

krellik
2010-03-13, 16:51
T-handle var jäkligt intressant må jag säga.

Håller med.. Min egen plan är att skaffa en 24kgs kula först, kompletera med att bygga en t handle och i ett senare skede skaffa 2 32kgs kettlebells..

Viktskivorna man använder till t-handle går ju även att använda på en hemgjord hantelgrepp för tunga hantelryck, etc

Skaegge
2010-03-13, 17:06
Hur hade du tänkt nyttja 2 32kgs?

z_bumbi
2010-03-13, 17:09
Hur hade du tänkt nyttja 2 32kgs?

Svingar?

krellik
2010-03-13, 17:20
Hur hade du tänkt nyttja 2 32kgs?

Frivända och pressa, diverse annat kettlebell jox, finns ju massa övningar.

krellik
2010-03-13, 17:22
Svingar?

Nej tyngre svingar skulle t handtaget vara till...;)

Skaegge
2010-03-13, 17:50
Svingar?

Med två st? Har jag inte sett någon göra, men så är jag rätt ny inom KB med :)

Frivända och pressa, diverse annat kettlebell jox, finns ju massa övningar.

Såklart.

z_bumbi
2010-03-14, 10:31
Med två st? Har jag inte sett någon göra, men så är jag rätt ny inom KB med :)

Jag tränar inte med klockorna men den enda jag har sett använda dem körde tvåhandsvingar som uppvärmning och som en del av "konditionsdelen" av träningen. Iofs inte med 36:or men volymen skiljer sig inte så mycket åt mot 24:orna.
Hans prestationer ska man kanske inte heller riktigt jämföra sig med så jag har svårt att relatera till vad som anses vara tungt inom den här träningsformen men kör man lättare blir också kloten mindre vilket borde göra att det funkar för ganska många att köra tvåhandssvingar.