handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag använda proteinet?


Tiga
2010-03-13, 14:42
Tja

Fick idag en påse med proteinpulver av en kompis som inte hade någon användning av det.
Enligt honom var det 84g/100g.

Hur mycket av detta (i deciliter) bör jag ta efter varje träningspass? Och vad bör det blandas med? Vatten, mjölk eller något helt annat?

När ska det tas? Direkt efter avslutat pass eller i samband med måltiden efter träningen.

Värt att tillägga är kanske att jag försöker gå upp i vikt(väger 82kg) och förstås även bygga muskler.

Och slutligen en sista fråga. Ska man ta detta även efter ett fotbollspass/konditonspass?

Tack så länge

Sjoba
2010-03-13, 14:46
En dl pulver blandat med ca 0.7L vatten skulle jag säga :)
Jag tar det direkt före och efter träning, men du kan använda det när du vill för att balansera kosten.

Jag tror inte det spelar särskilt stor roll om du tar det efter fotbolls eller löppasset då kroppen inte har brutit ner musklerna lika mycket som efter ett gympass, eller om du tar det någon annan gång under dagen.

King Grub
2010-03-13, 14:53
20-30 gram före och efter träning.

20-30 gram mellan måltider.

Valfri mängd som måltidsprotein.

Du kan använda det när du vill.

Ska man ta detta även efter ett fotbollspass/konditonspass?

Byt ut "ska" mot "kan" igen, så visst.

Det är ju inget speciellt bara för att det är pulver, utan helt vanligt mjölkprotein (antagligen, du preciserar inte, men det är vanligast).

Fredrik_S
2010-03-13, 15:24
En dl pulver blandat med ca 0.7L vatten skulle jag säga :)

Blir inte det fantastiskt blaskigt? Jag tar ca 3 dl vatten med 1 dl vasslepulver.

Sjoba
2010-03-13, 15:35
Huh, blir det lite mer smetaktigt i konsistensen då?
Jag tycker inte alls att det blir blaskigt, slät och fin i kosistensen och inga klumpar :)

Tiga
2010-03-13, 15:40
Tack för svaren=)

Men varför tar man det innan träning? Det hade hade jag ingen aning om att man skulle göra.

Hur många gram protein bör jag äta/dag.

Och mur mycket i gram motsvarar en dl pulver? (på ett ungefär)
Kollade upp detta på en sida och såg att en dl vetemjöl är 60g. Är detta ungefär samma?

King Grub
2010-03-13, 15:52
Men varför tar man det innan träning?

Det stimulerar muskeluppbyggnaden efter träning, lika mycket som motsvarande intag efter träning

Hur många gram protein bör jag äta/dag.

Absolut minimum 2 gram per kilo kroppsvikt, gärna mer. Totalt proteinintag, alltså. Av det "bör" 0 gram och uppåt komma från proteinpulver. Det bestämmer du själv. Tar du 20-30 gram före och 20-30 gram efter träning blir det 40 gram en träningsdag, men du kan ta mer, om du vill. Det är bara vanligt protein från mjölk, inget som gör något konstigt.

King Grub
2010-03-13, 15:55
Olika pulver har olika densitet och väger olika per deciliter. Skaffa en matvåg om du vill väga upp i gram.

Sjoba
2010-03-13, 17:27
Rätt säker på att "en skopa" är ½dl och en portion är två skopor och 33gram pulver.

D.v.s: 1dl = 33g pulver.

Självklart kan jag ha fel :)

King Grub
2010-03-13, 17:33
Vet du vilket pulver det handlar om?

Sjoba
2010-03-13, 22:15
My bad, antog att det var vanligt vassleprotein han pratade om (whey80).

Absolut inte säker på vad jag skrev innan, men jag tror det är någorlunda korrekt.