handdator

Visa fullständig version : coca cola light


stybb
2002-04-25, 17:41
Jag och ett gäng andra kom i diskussion idag efter träningen nere i omklädningsrummet. Jag propagerade för att cola light är bra att dricka när man deffar. Du får inga kolhydrater, fett eller protein. De sa dock att det var sötningsmedel som satte sig på magen. Kan väl inte vara så..

"kommer fortsätta stilla sötsuger med en cola light"

King Grub
2002-04-25, 17:52
Sötningsmedel utan energi kan omöjligt sätta sig på magen.

stybb
2002-04-25, 17:55
så sa jag med..

cola light e fan som vatten med lite smak..

Abel
2002-04-25, 17:57
Nejdå Coca Cola Light är gudsskapelse för deffar :) Innehåller ju inga calorier så jag förstår inte hur det skall kunna sätta sig på kroppen då?

King Grub
2002-04-25, 17:57
Pepsi Max regerar. Cola Light smakar diskvatten. :D

stybb
2002-04-25, 18:00
Pepsi max !!?..smakar fan apa..

De har ju gjort om Cola Light för inte länge sen.. Hur gooooood som helst..

Som någon sa.. Cola light är ju gudsskapelse för deffare.. tar bort sötsuget grymt bra

Abel
2002-04-25, 18:02
Jodå Pepsimax går även ner det med. Brukar bli 1/2 liter om dagen med 6 isbitar till, MUMS :D

Som någon sa.. Cola light är ju gudsskapelse för deffare..
Den mannen kallas Abel :D

[ 25 April 2002: Inlägget har ändrats av: Abel2000 ]

stybb
2002-04-25, 18:07
Jo.. så jävla gött.. Nu när sommar vädret kryper på också.. Käkade fil, flingor o cola light till frukost :))

Tog kreatinet i colan.. dåligt eller ?

Lave
2002-04-25, 18:23
Att ta kreatinet i kolan e väl ingen fara.. Se bara till att d blandas ut istället.. Därför ja tar ljummet vatten.. O tänk på att få i dig kolhydrater också. Så tas kreatinet ju upp lättare..

Men angående Coca Cola light (och f.ö andra light drycker) så vet jag att det var en tråd uppe för ett tag sedan där någon skrev att även lightdrycker har visat sig kunna höja blodsockret hos vissa. Värt att tänka på (dock vet jag inte källor/referenser, lämnar över det till den skribenten).

Fritz
2002-04-25, 18:23
Går nog 1L cola light eller Tab om dagen.
Jätte gott!
:)

[ 25 April 2002: Inlägget har ändrats av: Fritz ]

nanna
2002-04-25, 18:29
Tab-cola och cola light! vad vore livet utan dessa deliciösa drycker.. ;)

stybb
2002-04-25, 18:36
Lave> asså.. kör med AST kreatin.. "Juckar" :) lite på glaset o dricker..blir inte mycke kvar asså.. isåfall tar man lite vatten o dricker det sista

Abel
2002-04-25, 18:46
Förstår inte de personerna som föredrar vanlig cola framför light. De påstår att light smakar skit och inte går att dricka. Jag känner ingen skillnad på dom förrutom kanske att light blir snabbare avslagen.

Men ivilket fall som helst, dricker ni light även fast det är bulk eller deff. Eller föredrar ni The one and the original Coca Cola :D

OBS inte PEPSI MAX nu :D

[ 25 April 2002: Inlägget har ändrats av: Abel2000 ]

King Grub
2002-04-25, 18:51
Pepsi Max! :p

Lave
2002-04-25, 19:12
Under bulk bryr jag mig inte vilket jag dricker.. Smakar ganska lika.. Läsk som läsk.. :D

spinkoo
2002-04-25, 19:49
Ska man ha en cola light i våran cafeteria kö undrar de grova killarna om man har anorexia...

Fast å andra sidan har spinkoo inte upptäckt cola light ännu..kommer väl

MVH/spinkooo :D

GhostFace
2002-04-25, 20:42
Tycker att vanlig Coca-Cola har en 'vidrig' bismak, njaa, vidrig var att ta i. Men jag tycker inte om Coca-Cola faktiskt. För mycket kolsyra dessutom.

Enda colan som jag dricker är Premier Cola eller Dr Pepper. Söt och lagom kolsyrad resp. smak av körsbär=Mums! :D

Chris
2002-04-25, 21:12
Värst vilken diskution då, nu tänkte jag avsluta den med att SÄGA SOM DET ÄR! VANLIG COLA ÄR GODAST! :D :D Ni andra har fel :p annars så brukar ja ta en jolt-cola innan träningen ibland om jag är lite trött... den är skitgod den med!

Har inte smakat den nya cola-lighten faktiskt men den gamla smakade alldeles för sött tycker jag!

nina
2002-04-25, 21:34
men nu har dom ju ändrat på Cola Lighten...tycker att den var bra mycket godare förut...

emmzan
2002-04-25, 22:09
Pepsi Max kör jag själv.

Läste dock i en tidning (eminenta I Form tror jag) att sötningmedel kan göra en fet eftersom kroppen skulle öka insulinnivåerna bara man smakar något sött...
Hörde med vår metabolismföreläsare som såg helt frågande ut.

/emma

Mia
2002-04-25, 22:50
Cola light är helt underbart, håller med er... Känns ju lyxigt!

Men just nu dricker jag cool-aid med sötningsmedel. Den största fördelen är inte att det är light, utan att pojken tycker det smakar skit och låter mig ha det ifred :cool:

Viveqa
2002-04-25, 22:54
Min deffdryck med några med lite och ofarliga kalorier:
blanda

kaffe
lite kakao
pulversötningsmedel
lite minimjölk

[ 25 April 2002: Inlägget har ändrats av: heroinegirl ]

Forest
2002-04-26, 08:52
Jag läste ungefär följande för länge sedan:

Lightdrycker kan öka kroppens sug efter riktiga sötsaker och att man därför omedvetet riskerar att äta övrigt onyttigare.

Detta är naturligtvis inget som påverkar er byggare med järnkoll på kosten, men om det är sant kan det ju göra deffen lite jobbigare. Bättre med vatten då.

Sötningsmedlen är ev. inte så nyttiga. Stora mängder (väldigt stora) är dokumenterat cancerogena på djurförsök.

Mallan
2002-04-26, 11:27
Cancer hit och cancer dit, ni får ursäkta mig men det var ett jädra tjat...Cola Light är en "life saver"!! Skulle bli lite jobbigt med deff om man inte fick ha kvar nå´n (o-)vana. :D

Mia
2002-04-26, 11:30
För många av oss tror jag inte att det är farligt att dricka ligthläsk, eftersom suget är psykologiskt.

Själv provade jag att äta krom för ett tag sedan. Fullständigt meningslöst, med tanke på att det jag har behovet i huvudet...

Stålkvinnan
2002-04-26, 13:47
LÄNGE LEVE VIRGIN LIGHT!HAR INGEN TESTAT DEN?
SLÅR ALLA LIGHTDRYCKER PÅ MARKNADEN!!

"SÖT UTAN SOCKER"

CARRO

Abel
2002-04-26, 15:11
Jodå den Virgin light slinker öven ner lite då å då. Väldigt god, men säljs ju inte i alla butiker som cola gör tyvärr!

HenkeGr
2002-04-26, 16:27
Jäkla datanördsdricka. Riktiga män dricker mjölk.

/Henke

blunder
2002-04-26, 16:42
Henrik: Anledningen till att folk dricker dessa lightdrycker är för att slippa kolhydrater m.m. Därav fungerar inte mjölk även om det kanske är mer macho :)

Stile
2002-04-26, 16:45
Virgin Light??
Har aldrig druckit något vidrigare :D :D

Cola-light Rules.

SleDgeHammeR
2004-06-02, 19:32
Är Premier light cola också lungt att dricka då? Hittar inget näringsvärde på den...
Special pris på lokala supermarket och som student är man fattig men det förstår inte kroppen utan behöver sin cola :)

King Grub
2004-06-02, 19:39
Originally posted by SleDgeHammeR
Är Premier light cola också lungt att dricka då? Hittar inget näringsvärde på den...
Special pris på lokala supermarket och som student är man fattig men det förstår inte kroppen utan behöver sin cola :)

Det borde den väl vara. Står det inte socker på innehållsförteckningen så finns det inte heller i colan.

Whey
2004-06-02, 19:51
Originally posted by stybb
Lave> asså.. kör med AST kreatin.. "Juckar" :) lite på glaset o dricker..blir inte mycke kvar asså.. isåfall tar man lite vatten o dricker det sista

Så AST-kreatinet blandar sig bra? Mitt Eiselt-kreatin var oupplösligt :(

SleDgeHammeR
2004-06-02, 20:00
Nej står bara...
Kolsyrat vatten, färgämne, antioxidationsmedel, sötningsmedel (aspartam, cyklamat, acesulfam K) koffein och aromer...

King Grub
2004-06-02, 20:08
Originally posted by SleDgeHammeR
Nej står bara...
Kolsyrat vatten, färgämne, antioxidationsmedel, sötningsmedel (aspartam, cyklamat, acesulfam K) koffein och aromer...

Då är det kalorifritt, i princip.

SleDgeHammeR
2004-06-02, 20:14
Perfekt...tack så mycket

SeWs
2004-06-02, 21:53
cola light lemon och vanlig regerar, dricker när man kna men även andra lightdrycker slinker ner, och vanlig läsk, måste vart ett riktigt geni som kom på kolsyran :hbang: . Var dom inte väldigt rädda för kolsyran när den kom och så typ att man kunde dö om man drack det för fort osv?

raZmus
2004-06-02, 22:34
Coca Cola Light Lemon är ruskigt god.
Ska det vara vanligt Coca Cola Light så tycker jag den tyska/polska/pizzeriacolan är godast :thumbup:

Sprite Light (eller Zero som den heter nu) är också mycket god. Godare än vanlig Sprite. Dock blir jag lite "geggig" i munnen när jag druckit mycket Sprite :(


Fanta Light förstår jag mig inte på överhuvudtaget. Kan någon ärligt säga att de tycker om denna "läsk"?


Sen får gärna någon förklara kring Redbull Sugarfree. En energidryck utan energi, hur fungerar det? ;)

King Grub
2004-06-03, 06:42
Originally posted by raZmus
Sen får gärna någon förklara kring Redbull Sugarfree. En energidryck utan energi, hur fungerar det? ;)

Koffeineffekt? "Falsk" energi.

Stenberg
2004-06-03, 13:05
Jag kör helst Cola Light Lemon eller Sprite Zero. Tycker vanlig Cola Light smakar skumt, men har iofs inte smakat den på senaste versionen då...

Nån som har nån annan lightläsk/lightdryck som är i princip kalorifri och inte smakar cola att rekommendera?

King Grub
2004-06-03, 13:20
Originally posted by Stenberg
Nån som har nån annan lightläsk/lightdryck som är i princip kalorifri och inte smakar cola att rekommendera?

Det finns bara ett svar på den frågan!

Pepsi MAX! Maxmum taste - no sugar! http://jammerbabe.com/images/Smiley/pepper.gif

Det bruna guldet!

http://www.jammerbabe.com/images/Smiley/pepsi.gif

Anki
2004-06-03, 13:56
Söta, kalla drycker ökar aptiten. Det är därför inte tillrådigt att dricka läsk, vare sig den är sötad med socker eller artificiella sötningsmedel, under en deffperiod.

Dessutom ger sötma ett dopaminpåslag, och därför bör särskilt människor som är extra känsliga för sockrets effekter på neural nivå undvika även sötningsmedel.

Yankeee
2004-06-03, 14:01
Originally posted by Anki
Söta, kalla drycker ökar aptiten. Det är därför inte tillrådigt att dricka läsk, vare sig den är sötad med socker eller artificiella sötningsmedel, under en deffperiod.

Dessutom ger sötma ett dopaminpåslag, och därför bör särskilt människor som är extra känsliga för sockrets effekter på neural nivå undvika även sötningsmedel.

Ökar aptiten? Får jag fråga efter källa? Jag får då ingen större aptit av att dricka funlight vs vatten.

King Grub
2004-06-03, 14:15
Physiol Behav. 2003 Apr;78(4-5):557-62.

Physiological mechanisms mediating aspartame-induced satiety.

Hall WL, Millward DJ, Rogers PJ, Morgan LM.

Centre for Nutrition and Food Safety, School of Biomedical and Life Sciences, University of Surrey, Guildford, Surrey GU2 7XH, UK. w.l.

Aspartame has been previously shown to increase satiety. This study aimed to investigate a possible role for the satiety hormones cholecystokinin (CCK) and glucagon-like peptide-1 (GLP-1) in this effect. The effects of the constituents of aspartame, phenylalanine and aspartic acid, were also examined. Six subjects consumed an encapsulated preload consisting of either 400 mg aspartame, 176 mg aspartic acid+224 mg phenylalanine, or 400 mg corn flour (control), with 1.5 g paracetamol dissolved in 450 ml water to measure gastric emptying. A 1983-kJ liquid meal was consumed 60 min later. Plasma CCK, GLP-1, glucose-dependent insulinotropic polypeptide (GIP), glucose, and insulin were measured over 0-120 min. Gastric emptying was measured from 0 to 60 min. Plasma GLP-1 concentrations decreased following the liquid meal (60-120 min) after both the aspartame and amino acids preloads (control, 2096.9 pmol/l min; aspartame, 536.6 pmol/l min; amino acids, 861.8 pmol/l min; incremental area under the curve [AUC] 60-120 min, P<.05). Desire to eat was reduced from 60 to 120 min following the amino acids preload (control, -337.1 mm min; aspartame, -505.4 mm min; amino acids, -1497.1 mm min; incremental AUC 60-120 min, P<.05). However, gastric emptying rates, plasma CCK, GIP, insulin, and glucose concentrations were unaffected. There was a correlation between the increase in plasma phenylalanine and decrease in desire to eat after the liquid meal following the constituent amino acids (r=-.9774, P=.004). In conclusion, it is unlikely that aspartame increases satiety via CCK- or GLP-1-mediated mechanisms, but small changes in circulating phenylalanine concentrations may influence appetite.

King Grub
2004-06-03, 14:16
Am J Clin Nutr. 1994 Feb;59(2):338-45.

Comparing the effects of aspartame and sucrose on motivational ratings, taste preferences, and energy intakes in humans.

Drewnowski A, Massien C, Louis-Sylvestre J, Fricker J, Chapelot D, Apfelbaum M.

Program in Human Nutrition, University of Michigan School of Public Health, Ann Arbor 48109-2029.

This study compared the effects of four breakfast preloads on motivational ratings, taste preferences, and energy intakes of 24 normal-weight nondieting young men and women. The preloads, composed of creamy white cheese (fromage blanc), were either plain or sweetened with aspartame or sucrose. Their energy value was either 1255 or 2929 kJ (300 or 700 kcal). Taste preferences were measured before and 150 min after breakfast. Motivational ratings were obtained at 30-min intervals. The subjects ate lunch, snack, and dinner meals in the laboratory. The consumption of low-energy as opposed to high-energy breakfasts, regardless of sweetness, led to elevated motivational ratings and increased energy intakes at lunch. However, intakes at subsequent meals were the same for all preloads, and no overall compensation in energy was observed. Aspartame did not promote hunger or lead to increased energy intakes in normal-weight subjects.

King Grub
2004-06-03, 14:17
Physiol Behav. 1991 Apr;49(4):803-10.

Soft drinks with aspartame: effect on subjective hunger, food selection, and food intake of young adult males.

Black RM, Tanaka P, Leiter LA, Anderson GH.

Department of Nutritional Sciences, Faculty of Medicine, University of Toronto, Canada.

Ingestion of aspartame-sweetened beverages has been reported to increase subjective measures of appetite. This study examined the effects of familiar carbonated soft drinks sweetened with aspartame on subjective hunger, energy intake and macronutrient selection at a lunch-time meal. Subjects were 20 normal weight young adult males, classified as either restrained or nonrestrained eaters. Four treatments of carbonated beverages included 280 ml of mineral water, one can of a soft drink (280 ml) consumed in either 2 or 10 minutes, or two cans of a soft drink (560 ml) consumed in 10 minutes, administered at 11:00 a.m. Subjective hunger and food appeal were measured from 9:30 a.m. to 12:30 p.m., and food intake data were obtained from a buffet lunch given at 12:00 noon. There were no treatment effects on energy intake, macronutrient selection or food choice at the lunch-time meal, or food appeal, though restrained eaters consumed more than nonrestrained eaters in all four treatment conditions. Consumption of two soft drinks (560 ml, 320 mg aspartame) significantly reduced subjective hunger from 11:05 a.m. to 11:30 a.m. compared to one soft drink (280 ml, 160 mg aspartame) or 280 ml of mineral water. Thus ingestion of soft drinks containing aspartame did not increase short-term subjective hunger or food intake.

SleDgeHammeR
2004-06-03, 14:22
owned....

Yankeee
2004-06-03, 14:26
Originally posted by SleDgeHammeR
owned....

Nja, alla vet ju att de där rapportera är köpta av NutraSweet :rolleyes:

Anki
2004-06-03, 14:47
Det finns en hel del studier gjorda på aspartam, och ett bekymmer med dem är att de inte tar hänsyn till människors biokemiska individualitet. Visst kan man skilja mellan överviktiga och normalviktiga, men hur ofta tar man hänsyn till exempelvis smakpreferenser och effekter på neurotransmittorer? Ibland gör man det, ibland gör man det inte.
Man vet också att normalviktiga reagerar annorlunda på sötningsmedel än överviktiga.

Exempel på referenser:

Int J Obes Relat Metab Disord. 1997 Jan;21(1):37-42. Related Articles, Links


The effect of sucrose- and aspartame-sweetened drinks on energy intake, hunger and food choice of female, moderately restrained eaters.

Lavin JH, French SJ, Read NW.

Centre for Human Nutrition, Northern General Hospital, Sheffield, UK.

OBJECTIVE: To compare the effects of aspartame-sweetened and sucrose-sweetened soft drinks on food intake and appetite ratings of female restrained eaters. SUBJECTS: Fourteen female students, shown to have eating restraint. METHODS: Subjects were given four drinks (330 ml) of aspartame-sweetened lemonade, sucrose-sweetened lemonade and carbonated mineral water on three separate days. Seven of the subjects were informed of the drink type they were consuming on each occasion. MEASUREMENTS: Appetite ratings were recorded and energy and macronutrient intakes were measured during the study day and day after leaving the department. RESULTS: During the first study day energy intake was lower whilst drinking the sucrose-sweetened lemonade compared with the aspartame-sweetened lemonade, although neither differed significantly from energy intakes during the day the drank water. When the calories from the sucrose-sweetened lemonade were included (1381 kJ, 330 Kcal) energy intake did not differ between treatments. The following day energy intake was significantly higher after the aspartame-sweetened lemonade compared with both sucrose-sweetened lemonade and the water due to an increase in the amount of carbohydrate consumed and resulted in a higher total energy intake over the two days studied. Knowledge of the drink types had no effect on energy intake or macronutrient intake. Appetite ratings did not differ between drinks and were not affected by knowledge of the drink types. CONCLUSION: These results suggest that in females with eating restraint, substituting sucrose-sweetened drinks for diet drinks does not reduce total energy intake and may even result in a higher intake during the subsequent day.

eller

Physiol Behav. 1990 Mar;47(3):555-9. Related Articles, Links


Oral stimulation with aspartame increases hunger.

Tordoff MG, Alleva AM.

Monell Chemical Senses Center, Philadelphia, PA 19104.

We evaluated whether "sweetness" increases hunger. Groups of 10 male and 10 female subjects chewed a gum base containing one of four concentrations of aspartame (0.05%, 0.3%, 0.5%, or 1.0%) for 15 min. Relative to groups given nothing or unsweetened gum base to chew, groups given the sweetened gum bases increased hunger ratings, but not in a manner monotonically related to aspartame concentration. The most effective aspartame concentration to increase hunger was 0.3% for females and 0.5% for males. The highest aspartame concentrations had a time-dependent, biphasic effect on appetite, producing a transient decrease followed by a sustained increase in hunger ratings. Thus, the concentration of the sweetener, the sex of the subject and the time after chewing, were all important determinants of whether "sweetness" increased hunger.

Så det finns studier som stödjer båda uppfattningarna.
Varför chansa innan man vet mer? Att aspartam och andra sötningsmedel verkligen har effekt på kroppen, inte minst på neural nivå, är en anledning att konsumera artificiella sötningsmedel med försiktighet.

King Grub
2004-06-03, 14:56
Studier på ett institut för "metabolic disorders"...

Oavsett aptit:

m J Clin Nutr. 1991 Apr;53(4):872-8.

Comment in:
Am J Clin Nutr. 1993 Jul;58(1):120-2.

Effects of intense sweeteners on hunger, food intake, and body weight: a review.

Rolls BJ.

Department of Psychiatry and Behavioral Sciences, Johns Hopkins University School of Medicine, Baltimore, MD 21205.

The sweet taste of aspartame, saccharin, and acesulfame-K has been reported to increase ratings of hunger and, after saccharin consumption, to increase food intake. However, most investigators have found that aspartame consumption is associated with decreased or unchanged ratings of hunger. Even if aspartame consumption increases ratings of hunger in some situations, it apparently has little impact on the controls of food intake and body weight. Aspartame has not been found to increase food intake; indeed, both short-term and long-term studies have shown that consumption of aspartame-sweetened foods or drinks is associated with either no change or a reduction in food intake. Preliminary clinical trials suggest that aspartame may be useful aid in a complete diet-and-exercise program or in weight maintenance. Intense sweeteners have never been found to cause weight gain in humans.

SleDgeHammeR
2004-06-03, 16:48
owned.... ;)

Anki
2004-06-03, 19:12
Originally posted by King Grub
Studier på ett institut för "metabolic disorders"...

Oavsett aptit:

m J Clin Nutr. 1991 Apr;53(4):872-8.

Comment in:
Am J Clin Nutr. 1993 Jul;58(1):120-2.

Effects of intense sweeteners on hunger, food intake, and body weight: a review.

Rolls BJ.

Department of Psychiatry and Behavioral Sciences, Johns Hopkins University School of Medicine, Baltimore, MD 21205.

The sweet taste of aspartame, saccharin, and acesulfame-K has been reported to increase ratings of hunger and, after saccharin consumption, to increase food intake. However, most investigators have found that aspartame consumption is associated with decreased or unchanged ratings of hunger. Even if aspartame consumption increases ratings of hunger in some situations, it apparently has little impact on the controls of food intake and body weight. Aspartame has not been found to increase food intake; indeed, both short-term and long-term studies have shown that consumption of aspartame-sweetened foods or drinks is associated with either no change or a reduction in food intake. Preliminary clinical trials suggest that aspartame may be useful aid in a complete diet-and-exercise program or in weight maintenance. Intense sweeteners have never been found to cause weight gain in humans.


Den studien är från 1991. En av mina referenser är från 1997. Att din referens påstår att det aldrig har kunnat visas att sötningsmedel har orsakat viktökning hos människa är alltså inte helt oförklarligt.

Men igen - forskare är inte överens. Jag håller med dig om att resultaten inte är konklusiva. Men man har ändå möjlighet att välja bort tillsatser som kan ha en negativ effekt på kroppen.

King Grub
2004-06-03, 19:33
Visst kan det finnas andra orsaker till att vara försiktig med aspartam och andra sötningsmedel, orsaker som kanske upptäcks om 20 år. :)

Lucas
2004-06-04, 09:07
woha,

cola light innehåller aspartan som gör dig dummare
e skitbra, vi har det på skolan i nån saft där

King Grub
2004-06-04, 09:09
"Gör dig dummare". :sleep:

Lucas
2004-06-04, 09:10
mjaaa. det har en fördummande effekt eller nå sånt
hjärnaktiviteten minskas iaf.

King Grub
2004-06-04, 09:31
Referenser på det?

Lucas
2004-06-04, 09:33
ska se om jag hittar nått då jag kommer tillbaka till skolan. har haft nått papper med en forskningsrapport ang det. men just nu
sitter ja hemma med ont i halsen och funderar på om en polare kan ha smittat mig med körtelfeber, blir överlycklig då. borta från all träning i 6veckor minst. en ofrivillig förfalloperiod typ.

Anki
2004-06-04, 09:46
Vid PKU (fenylketonuri) ska fenylalanin, som är en beståndsdel i aspartam, undvikas. En klinisk manifestation av PKU kan annars bli mental utvecklingsstörning. Det är därför det alltid ska finnas en varningtext på produkter med aspartam i: "Innehåller fenylalaninkälla".

Det kanske är det du hört.

King Grub
2004-06-04, 09:56
Tur att färre än 100 personer på miljonen lider av den sjukdomen!

Anki
2004-06-04, 10:43
Enligt Socialstyrelsen föds 5/100 000 barn med PKU, vilket innebär 5 barn per år.
I USA uppges siffrorna vara 1/10 000 kaukasiska barn och 1/132 000 afroamerikanska barn. (Shils et al: Modern Nutrition in Health and Disease, 9th ed.)